مدت زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

14 مورد از اصول برنامه نویسی را یاد بگیرید

اصول برنامه نویسی همان چیزی است که شما به عنوان یک برنامه نویس به آن نیاز دارید. به طور کلی خوانایی کدهای شما برای توسعه، نگهداری و همکاری با یک تیم، بسیار کلیدی و مهم است. در این مقاله اصول برنامه نویسی را به صورت ساده برای شما عزیزان ارائه کرده ایم، تا انتهای این مطلب همراه نادین سافت باشید.

اصول برنامه نویسی

اصول برنامه نویسی

  1. توضیحات و مستندات

IDE ها یا همان محیط های توسعه یکپارچه و ویرایشگرهای کد، در چند سال گذشته راه طولانی را پیموده اند. این مسئله باعث شده که نظر دادن در مورد کد شما مفیدتر از همیشه باشد.

  • تورفتگی ثابت

استفاده از تورفتگی یکی از اصول برنامه نویسی است. همچنین ایده خوبی است که سبک تورفتگی خود را ثابت نگه دارید.

  • از ارائه کامنت (comment) خود به صورت واضح بپرهیزید

کامنت های شما در مورد یک کد می تواند فوق العاده باشد ولی ممکن است در این زمینه زیاده روی شود و یا کامنت شما اضافی باشد.

4. گروه بندی کدها

در اغلب موارد، تسک (task) خاص به چند خط کد نیاز دارند. این یکی از اصول برنامه نویسی است که این تسک ها را در بلوک‌های کد جداگانه، با فاصله‌هایی بین آنها نگه دارید.

5. نامگذاری سازگار

خود PHP گاهی اوقات به دلیل عدم پیروی از طرح‌های نام‌گذاری ثابت در این زمینه ضعیف عمل می‌کند.

6. اصل DRY ( خودت را تکرار نکن) را رعایت کنید.

یعنی خودتان را تکرار نکنید. به این نکته مهم توجه داشته باشید که هدف اصل DRY کاهش اطلاعات تکراری است.

7. از توابع تو در تو بیش از حد استفاده نکنید.

سطوح بیش از حد تودرتو می‌توانند خواندن و دنبال کردن کد شما را سخت‌تر کنند.

8. طول خطوط را محدود کنید

چشمان ما هنگام خواندن ستون های بلند و باریک متن راحت تر هستند.

9. پرونده و پوشه خود را سازماندهی کنید

از نظر فنی، می‌توانید کل کد یک برنامه را در یک فایل بنویسید، اما توجه داشته باشید که در این حالت خواندن و حفظ آن برای شما یک کابوس است. بنابراین می توان گفت که سازماندهی پوشه ها یکی از اصول برنامه نویسی است.

10. از نامهای موقت ثابت استفاده کنید

به طور کلی متغیرها باید توصیفی و حاوی یک یا چند کلمه باشند. اما این موضوع در مورد متغیرهای موقت صدق نمی کند. آنها می توانند به اندازه یک کاراکتر کوتاه باشند. استفاده از نام‌های ثابت برای متغیرهای موقتی که نقش یکسانی دارند، تمرین بسیار خوبی است.

11. کلمات خاص SQL را با حروف بزرگ بنویسید

تعامل با پایگاه داده بخش بزرگی از اکثر برنامه های کاربردی وب است. اگر شما پرس و جوهای (query) SQL را به صورت خام می نویسید، ایده خوبی است که آنها را نیز خوانا نگه دارید.

اصول برنامه نویسی

12. کد و داده ها را از یکدیگر جداسازی کنید

این یکی از اصول برنامه نویسی است که برای همه زبان های برنامه نویسی در همه محیط ها اعمال می‌شود. در مورد توسعه وب، داده ها به طور معمول بر خروجی HTML دلالت دارند.

13. قالب های ترکیب داخلی را جایگزین کنید

ممکن است انتخاب کنید که از موتور قالب فانتزی استفاده نکنید و در عوض از PHP درون خطی ساده در فایل های قالب خود استفاده کنید. این مسئله جداسازی کد و داده شما را نقض نمی کند، تا زمانی که کد درون خطی (inline) شما به صورت مستقیم  با خروجی مرتبط و قابل خواندن باشد.

14-  کد های منبع باز را بخوانید

پروژه های منبع باز با کار بسیاری از توسعه دهندگان ساخته می شوند. یکی از اصول برنامه نویسی این است که کد منبع این پروژه ها را مرور کنید تا ببینید این توسعه دهندگان چه کاری انجام می‌دهند.

جمع بندی

یادگیری اصول برنامه نویسی برای شما که علاقه مند به کد زدن هستید، بسیار حیاتی است. امیدوارم با خواندن این مطلب برخی اصول برنامه نویسی را به راحتی آموخته باشید. 

منبع:

https://medium.com/swlh/how-to-make-working-from-home-work-for-you-efb62bafb6d5

مقالات پیشنهادی