مدت زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

معرفی 5 مدل از بهترین روش‌ های توسعه نرم افزار

در حوزه‌ی مهندسی نرم افزار، ممکن است به کرات عبارت «بهترین مدل‌های توسعه نرم افزار»، «بهترین روش های توسعه نرم افزار» و هر عبارتی که کلید واژه‌های «توسعه» و «نرم افزار» داخل آنها قرار دارد را بشنوید. اما این عبارت به چه معناست؟ بهترین روش های توسعه نرم افزار به چارچوبی اشاره می‌کند که برای برنامه ریزی، کنترل فرآیند توسعه نرم افزار و چیدمان ِساختار آن مربوط می‌شود. روش های توسعه نرم افزار با هم متفاوت هستند و از جمله آنها می‌توان به مدل های نرم افزاری چابک، آبشاری، و غیره اشاره کرد که در ادامه مطرح می‌شوند.

برای توسعه و تولید نرم افزار سفارشی همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

چرایی استفاده از الگو‌های توسعه استاندارد بسیار حائز اهمیت است. وقتی یک شرکت نرم افزاری یکی از روش های توسعه نرم افزار را انتخاب کرده و طبق آن پیش برود، میزان پایبندی آن به متدولوژی های توسعه نرم افزار می‌تواند به طور موثر موفقیت یا شکست یک پروژه و/یا آن شرکت را تعیین کند. بنابراین اگر میخواهید متوجه شوید که یک شرکت توسعه نرم افزار چقدر کار درست و خوش قول است، باید به عنوان کارفرما یا مشتری بررسی کنید آیا برای توسعه نرم افزار از متدهای مختلف استفاده میکند یا خیر؟ داخل این مطلب از وبلاگ نادین سافت برای کمک و ارتقای اطلاعات شما در زمینه آشنایی با بهترین روش های توسعه نرم افزار و تولید نرم افزار سفارشی صحبت کرده ایم.

الگوهای توسعه نرم افزار
بهترین روش های توسعه نرم افزار

بهترین روش های توسعه نرم افزار کدام است؟

بررسی کلیه‌ی روش های توسعه نرم افزار مدرن برای یک محصول، بدون انتخاب یک مورد به عنوان بهترین روش های توسعه نرم افزار – یا متدولوژی توسعه – اغلب منجر به تولید نرم افزار‌هایی می‌شود که با تاخیر – از نظر زمان تحویل – و همچنین بیش از بودجه‌ی از پیش تعیین شده هزینه‌بر خواهند بود و در بسیاری از موارد، انتظارات مشتری یا کاربر نهایی را برآورده نمی‌کنند. حتی عدم استفاده از بهترین روش های توسعه نرم افزار جهت افزایش بهره وری، ممکن است منجر به شکست کامل پروژه شود.

برای انتخاب بهترین مدل های توسعه نرم افزار ابتدا بهتر است نگاهی به آنها داشته باشیم:

الگوهای توسعه نرم افزار
روش توسعه نرم افزار آبشاری

روش توسعه نرم افزار آبشاری (Waterfall) چیست؟

بسیاری از افراد مدل آبشاری در مهندسی نرم افزار را سنتی ترین الگو می‌دانند. مدل آبشاری در مهندسی نرم افزار یک مدل خطی است که از مراحل متوالی (الزامات، طراحی، اجرا، تأیید، نگهداری) با در اولویت قرار دادنِ اهداف متمایز تشکیل شده است. قبل از شروع فاز بعدی در پروژه، هر مرحله باید به طور 100% انجام شده باشد. معمولاً هیچ فرآیندی جهت بازگشت برای اصلاح پروژه، وجود ندارد.

مزایا: ماهیت خطی الگو توسعه‌ی آبشاری Waterfall، درک و مدیریت آن را آسان می‌کند. در پروژه‌هایی با اهداف مشخص و شرایط پایدار می‌توان به بهترین شکل از متدولوژی آبشاری استفاده کرد. بنابراین در این گروه از پروژه‌ها می‌توان مدل آبشاری در مهندسی نرم افزار را به عنوان یکی از بهترین روش های توسعه نرم افزار شناخت. مدیران و تیم‌های پروژه با تجربه کمتر، و همچنین تیم‌هایی که ترکیب آنها به طور مکرر تغییر می‌کند، ممکن است بیشترین سود را از استفاده از الگو توسعه آبشاری ببرند.

معایب: مدل توسعه آبشاری به عنوان یکی از روش های توسعه نرم افزار به دلیل ساختار سفت و سخت و کنترل‌های سخت، اغلب کند و پرهزینه است.

الگوهای توسعه نرم افزار
روش توسعه نرم افزار چابک

روش توسعه نرم افزار Agile

تیم‌ها از روش توسعه‌ نرم افزارِ چابک Agile– تحت عنوان یکی از بهترین روش های توسعه نرم افزار – برای به حداقل رساندن خطرات (مانند اشکالات برنامه، هزینه‌های بیش از حد، و تغییر نیازها) هنگام افزودن قابلیت‌های جدید استفاده می‌کنند. در تمام مراحل الگو‌های توسعه‌‌ی نرم افزار چابک، تیم‌ها نرم‌افزار را در تکرارهایی توسعه می‌دهند که شامل افزایش‌های کوچک از عملکرد‌های جدید است. انواع مختلفی از الگو توسعه چابک وجود دارد، از جمله اسکرام، کریستال، برنامه نویسی بی‌نهایت (XP) و توسعه ویژگی محور (FDD).

مزایا: مزیت اصلی الگو چابک به عنوان یکی از بهترین روش های توسعه نرم افزار، این است که اجازه می‌دهد نرم‌افزار به صورت تکراری منتشر شود. نسخه‌های تکراری کارایی را بهبود می‌بخشد و به تیم‌ها اجازه می‌دهد عیوب را پیدا کرده و رفع کنند. آنها همچنین به کاربران اجازه می‌دهند تا زودتر از مزایای نرم‌افزار با بهبودهای تدریجی استفاده کنند.

معایب: الگو‌های توسعه چابک بر ارتباطات بلادرنگ متکی هستند. آنها به تعهد زمانی زیادی از جانب کاربران نیازمند هستند و کار فشرده‌ای دارند؛ زیرا توسعه دهندگان باید هر ویژگی را به طور کامل در هر تکرار برای تایید کاربر تکمیل کنند.

الگوهای توسعه نرم افزار
روش توسعه نرم افزار Scrum‌

روش توسعه نرم افزار Scrum

این الگو به عنوان یکی از بهترین روش های توسعه نرم افزار به شدت شبیه الگو چابک است و مزیت آن این است که تیم‌هایی که بر روی پروژه کار می‌کنند، با یکدیگر به طور مداوم ارتباط دارند. تقسیم فرآیند‌ها در این مدل، مشابه الگو چابک بوده با این تفاوت که وظایف قبل از شروع تعیین می‌شوند.

مزایا: این الگو برای ایجاد تغییرات ِسریع، بهترین گزینه است و اگر پروژه‌ی پیچیده‌ای را با آن به سرانجام برسانیم، به طور یقین موفق خواهیم شد.

معایب: نظم و چارچوب آن شبیه الگو آبشاری است. بنابراین معایب آن را به دوش می‌کشد.

الگوهای توسعه نرم افزار
روش توسعه نرم افزار Lean

روش توسعه نرم افزار Lean

انجام فوری هر کاری که «باید انجام شود»، اولین و مهم ترین هدف در الگو توسعه Lean است. قوانین دنیای تولید در این الگو – به عنوان بهترین روش توسعه نرم افزار – نقش بسزایی دارند و به همین خاطر اگر کار خاصی در پروژه اهمیت نداشت، باید آن را حذف کرد!

مزایا: بالا بودن میزان مقیاس پذیری، این الگو را بسیار محبوب کرده است. علاوه بر آن تمرکز ِ این الگو مبتنی بر سرعت بالا، تحویل به موقع و ساخت با کیفیت به همراه نوآوری است. به دلیل انجام فوری هر کاری – که نیازمند اجرا است – باعث می‌شود تا بسیاری از مشکلات یا مسائل در ابتدای پروژه تعیین شوند و امکان رفع آنها بسیار زودتر از حد ممکن فراهم باشد.

معایب: این الگو یکی از جمله روش های توسعه نرم افزار چابک به شمار می‌آید و بنابراین می‌تواند معایب آن را داشته باشد.

الگوهای توسعه نرم افزار
XP

روش توسعه نرم افزار Extreme Programming

این الگو به عنوان بهترین روش توسعه نرم افزار، الهام گرفته از مدل های توسعه نرم افزار به شیوه‌ی چابک است. تمرکز این الگو بر روی توسعه با کیفیت و سریعتر ِنرم افزار است. این الگو را می‌توان با این کلید واژه‌ها شناخت: سرعت، سادگی، انعطاف پذیری، بازخورد. شروع کار تحت این الگو به تعیین نیاز‌های مشتری، برنامه ریزی بر اساس آنها، به خرج دادن سادگی در طراحی و ادغام بازخورد مشتری است.

مزایا: برای پروژه‌های فاقد پایداری بهترین گزینه است.

معایب: این روش یکی از جمله روش های توسعه نرم افزار چابک به شمار می‌آید و تا حدی معایب آن را به همراه دارد.

برای توسعه و تولید نرم افزار سفارشی همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

شرکت توسعه نرم افزار نادین سافت

شرکت توسعه نرم افزار نادین سافت مفتخر است که به عنوان یک شرکت پیشرو در زمینه تولید و توسعه نرم افزار همراه با شما باشد. اگر شما به دنبال یک شریک قابل اعتماد و توانمند در زمینه توسعه نرم‌افزارهای تحت وب هستید، با ما تماس بگیرید. تیم ما همیشه آماده است تا به شما کمک کند تا ایده‌هایتان را به واقعیت تبدیل کنید و تجربه کاربری عالی را برای مشتریانتان فراهم کنید. نادین سافت با علم به مزایا و معایب هر الگو، در انتخاب بهترین متدولوژی های توسعه نرم افزار سفارشی شما آماده خدمت رسانی می‌باشد.

سخن آخر

موفقیت ساخت یک نرم افزار طبق راهکارهای خلاق در ابتدا با انتخاب بهترین متدولوژی های توسعه نرم افزار یا بهترین روش های توسعه نرم افزار کلید می‌خورد. اگر از همان ابتدا – یک تیم – به اشتباه روش نامناسب با ساختار و ماهیت پروژه را انتخاب کند می‌تواند آن را تا شکست ِقطعی پیش ببرد. بنابراین چیزی تحت عنوان بهترین روش های توسعه نرم افزار برای کلیه پروژه‌ها نداریم؛ هر پروژه‌ای فراخور نیاز خود باید طبق یک الگو توسعه داده شود. تجربه و تخصص تیمی که این وظیفه دشوار را بر عهده می‌گیرند بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید:

معرفی 6 مرحله طراحی و تولید نرم افزارهای سفارشی

مدیریت داده (Database Management) چیست؟

چرا طراحی پورتال سازمانی برای شرکت ها و سازمان ها اهمیت دارد؟

نرم افزارهای تحت وب چیست؟ 8 مزیت اصلی آنها برای سازمان‌ها و کسب و کارها

مقالات پیشنهادی