مدت زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

بهترین زبان برنامه نویسی سال 2022 چیست ؟

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های یک شخص برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس موفق این است که بداند ترند بازار برنامه نویسی چیست – یا به بیان دیگر، بهترین زبان برنامه نویسی جهان چیست – و در این بازار، کدام زبان‌ها با یکدیگر در حال رقابت هستند – کدامیک در آینده‌ی نزدیک پیشرفت بیشتری کسب خواهند کرد (یا به نوعی، آینده‌نگری در انتخاب زبان برنامه‌نویسی).

این مسئله چه کمکی به آن شخص می‌کند؟ اینکه اولاً به خوبی خواهد دانست که به واسطه‌ی چه زبان‌هایی می‌تواند درآمد بیشتر کسب کند. دوم اینکه بالا بودنِ تعداد توسعه‌دهندگان و افرادی که در آن زمینه کار می‌کنند به او اجازه می‌دهد تا در صورت به وجود آمدن خطا یا مشکل، به راحتی بتواند راهکارِ لازم را در فروم‌ها و سایت‌های معتبر (مانند Stack Overflow) بیابد و سوم اینکه، وقت و هزینه خود را بر روی یک زبان برنامه نویسی منسوخ، یا زبانی که در حال فراموشی و کنار گذاشته شدن است، صرف نکند.

چنین مفهومی را می‌توان با خرید دو نوع ماشین ساده‌سازی کرد. شما هرچقدر هم که به ماشین‌های کلاسیک و قدیمی علاقه‌مند باشید، اما در نهایت باید از ماشین‌های امروزی که کارایی بهتری دارند استفاده کنید. در ادامه‌ی این مطلب از سایت نادین سافت قصد داریم ترند بازار و بهترین زبان برنامه نویسی 2022 را به شما معرفی کنیم؛ یعنی زبان‌هایی که کارفرمایان برای استخدام یک برنامه نویس ِزبده‌ی متخصص آشنا با این زبان‌ها، اقدام می‌کنند.

بهترین زبان برنامه نویسی
بهترین زبان برنامه نویسی

بهترین زبان برنامه نویسی کدام است؟

قطعا امکان انتخاب یک زبان از بین کل زبان‌های برنامه نویسی به عنوان « بهترین زبان برنامه نویسی» وجود ندارد اما در این لیست چند مورد از بهترین زبان برنامه نویسی آینده دار در جهان آورده شده است:

بهترین زبان برنامه نویسی
جاوا اسکریپت
  • جاوا اسکریپت

Javascript  – جاوا اسکریپت، یک زبان برنامه نویسی سطح بالا بوده و به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی شناخته می شود. 97.6 درصد از تمام وب سایت ها از این زبان برنامه نویسی سمت کلاینت استفاده می‌کنند. جاوا اسکریپت در ابتدا فقط برای توسعه مرورگرهای وب مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما اکنون از آن برای استقرار وب سایت‌های سمت سرور و برنامه‌های بی‌ربط به مرورگر وب نیز استفاده می‌شود.

مزایا جاوا اسکریپت به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی:

  • برای یادگیری و پیاده سازی آسان است.
  • کاربرد گسترده‌ای در وب دارد.
  • می‌تواند در مرورگر سمت کلاینت به صورت بلادرنگ اجرا شود.
  • تقاضا در سمت سرور سایت را کاهش می‌دهد.

مهارت‌های مورد نیاز:

آشنایی با HTML و CSS

بهترین زبان برنامه نویسی
پایتون
  • پایتون

Python – پایتون، یکی از محبوب ترین و بهترین برنامه نویسی جهان است. دلیل آن چیست؟ یادگیری آن برای مبتدیان آسان است. این یک زبان برنامه نویسی رایگان و منبع باز با ماژول‌های پشتیبانی گسترده، امکان ترکیب آسان با خدمات وب، ساختارهای داده کاربر پسند، و برنامه‌های دسکتاپ مبتنی بر رابط گرافیکی کاربر است.  پایتون همچنین برای یادگیری ماشین (ماشین لرنینگ) و برنامه‌های کاربردی یادگیری عمیق (دیپ لرنینگ) (در مبحث هوش مصنوعی، که می‌توانید در وبلاگ نادین سافت در مورد آن مطالعه کنید) است.

مزایا پایتون به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی:

  • انعطاف پذیر
  • قابل درک و آسان
  • دارای مستندات قابل توجه
  • یک زبان برنامه نویسی اسکریپتی بر خلاف زبان‌های برنامه نویسی نیازمندِ کامپایل شدن (اجرای وظایف به صورت خودکار)

مهارت‌های مورد نیاز:

توانایی حل مسئله، داشتن تفکر انتزاعی

بهترین زبان برنامه نویسی
Go
  • Go

Go توسط گوگل در سال 2007 ساخته شد. زبان برنامه نویسی Go ویژگی‌های مختلفی دارد. از جمله آنها می‌توان به سادگی ِآن و توانایی‌اش در مدیریت کردن سیستم‌های چند هسته‌ای، شبکه‌ای و غیره اشاره کرد. این ویژگی‌ها باعث شده است تا Go به یکی از پرسرعت‌ترین زبان‌های برنامه نویسی تبدیل شود. نام دیگرِ Go را  Golang می‌دانند، که هدف از ساخت ِآن برطرف کردن نیازهای برنامه نویسان بوده است. البته نه همه‌ی آنها، بلکه آن گروهی که روی پروژه‌های عظیم کار می‌کنند. همچنین این زبان، در میان بسیاری از شرکت‌های بزرگ IT محبوبیت پیدا کرده است.

مزایا Go به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی

  • به عنوان یک زبان “مینیمالیستی” شناخته می‌شود.
  • یادگیری آسان
  • کد‌های قابل فهم
  • تطبیق پذیری
  • سرعت بالا

مهارت‌های مورد نیاز برای یادگیری:

اگر به یک زبان برنامه نویسی دیگر مسلط باشید، یادگیری Go آسان است. در غیر این صورت باید بیشتر صبر و حوصله به خرج دهید.

سخن آخر

این سه زبان، از جمله بهترین زبان برنامه نویسی آینده دار در دنیا شناخته می‌شوند و بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک فعال در حوزه IT به دنبال افراد مسلط به این زبان ها هستند. بنابراین اگر تاکنون برای توسعه‌ی مهارت خود جهت یادگیری این زبان‌ها اقدامی‌ نکرده‌اید – و مطمئن هستید که به آنها علاقه دارید- فرصت را از دست ندهید. 

منابع:

[1] https://www.simplilearn.com/best-programming-languages-start-learning-today-article

[2] https://hackr.io/blog/best-programming-languages-to-learn-2022-jobs-future

مقالات پیشنهادی