مدت زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

شتاب نوآوری و هوش مصنوعی در تورهای گردشگری

از زمانی که هوش مصنوعی در بین فناوری ها خود را نمایان کرد، در بسیاری از صنایع استفاده شد و به پیشرفت‌های قابل‌توجهی رسید؛ یکی از آنها صنعت گردشگری و برگزاری تور‌های متنوع است. این صنعتِ همواره در حال تغییر نیز از هوش مصنوعی استفاده می‌کند؛ به این معنا که امروزه، شرکت‌های مسافرتی و برگزار‌کنندگان ِتور‌ها از ابزارها و راه حل‌های ارائه شده توسط هوش مصنوعی برای برنامه‌ریزی سفر، به دست آوردن دیدگاهی جامع از نظر مشتری نسبت به کیفیت خدمات دریافت شده و گفتگو با مخاطبان برای ارائه راهنمایی و پیشنهادات ِویژه و خاص و غیره استفاده می‌کنند.

در این مطلب به اهمیت به کارگیری هوش مصنوعی در رابطه با تحلیل احساس مسافران نسبت به خدماتی که در تور مسافرتی و صنعت گردشگری ارائه می‌شود صحبت می‌کنیم. این مطلب به شما کمک می‌کند تا در نهایت از اهمیت داشتن هوش تجاری در این حوزه، به خوبی مطلع شوید. با نادین سافت همراه باشید.

تور

چرا صنعت گردشگری و برگزاری تور اهمیت دارد؟

گردشگری و برگزاری تور مسافرتی برای رشد و توسعه ی اقتصاد در سراسر دنیا حیاتی است. گردشگری و برگزاری تور یک منبع درآمد پایدار با ارزش افزوده­ی بالا است و باعث افزایش رشد اقتصادی می‌شود؛ هزاران شغل ایجاد می‌کند، زیرساخت‌های یک کشور را توسعه می‌دهد و بر سایر فعالیت­های اقتصادی تاثیر می‌گذارد. همچنین تبادلات فرهنگی بین شهروندان یک کشور با مردم سایر کشورها را فراهم می‌آورد.

باعث به جریان افتادن موتور توسعه در یک کشور می‌شود. تعداد مشاغل ایجاد شده توسط صنعت گردشگری و برگزاری تور در بسیاری از کشور‌های مختلف قابل‌توجه است. این مشاغل نه تنها بخشی از گردشگری هستند بلکه شامل سایر مشاغل غیر مرتبط مانند کشاورزی، ارتباطات، بهداشت و آموزش می‌باشند.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی را می‌توان یک هم‌سان سازی مشابه با هوش انسانی در نظر گرفت که به طور خاص توسط سیستم های کامپیوتری انجام می‌شوند. سیستم‌های هوش مصنوعی داده‌های زیادی را دریافت و تجزیه و تحلیل کرده و سپس آن‌ها را برای پیش‌بینی‌های آینده بکار می‌گیرند. مثلا یک ربات ِچت می‌تواند یاد بگیرد که تبادلات واقعی با افراد ایجاد کند. یا مثلا یک ابزار تشخیص تصویر می‌تواند با مرور میلیون‌ها مثال، شناسایی و توصیف اشیاء در تصاویر را یاد بگیرد.

تور

تحلیل احساس در متن (زیر مجموعه ی هوش مصنوعی) به چه معناست؟

پیشرفت‌های هوش مصنوعی، در‌های جدیدی را به روش‌هایی گشوده است که کمک می‌کند کامپیوترها برای شناسایی و دسته بندی نظرات نقش پررنگ و موثری داشته باشند. قدرت داده‌ها و سیستم‌های ماشین ِهوشمند، فضای بدیعی را برای ابزار‌های جدیدی که می‌توانند به طور حرفه‌ای به بازاریابی کمک کنند، شکل داده است.

یک کاربرد خاص و مهم از هوش مصنوعی، تحلیل احساس در متن به خصوص برای صنعت گردشگری و برگزاری تور است. مثلا الگوریتم ساده‌ای را تصور کنید که به شما کمک می‌کند متوجه شوید مردم در مورد محصول شما یا خدمتی که در صنعت گردشگری و برگزاری تو ارائه می‌دهید، چه احساسی دارند، چرا آنها در مورد خدمت/ محصول شما چنین فکری می‌کنند و احساس‌شان در مورد آنچه که بیان می‌کنند تا چه حد قوی است!

تحلیل احساس در متن، ابزاری است که هدفِ آن توصیف و توضیح ِاحساسات است. به این معنا که شما می‌توانید از یک سیستم کامپیوتری در ساده‌ترین حالت برای تشخیص مثبت یا منفی بودن یک نظر از جانب مشتری اطمینان حاصل کنید. اما این چه کمکی به ما می‌کند؟

اگر مقیاس بزرگتر را در نظر بگیریم، با کمک این ابزار می‌توانید احساسات جمعی مخاطبان را نسبت به خدمات/محصولات خود درک کنید. در مقیاس کوچکتر، می‌توانید یک ربات چت داشته باشید تا به سوالات کاربران پاسخ دهد و آنها را راهنمایی کند؛ توصیه‌های متناسب با نیاز ِآنها ارائه نمایند و پاسخ دهی با سرعت بیشتر داشته باشد. این کار، یک هوشمندی است و روشی منحصر بفرد به حساب می‌آید که کمک می‌کند فراتر از درکِ محدود ِانسانی، در جهت بهبود خدمات/ محصولات خود عمل کنید.

درآمیختن هوش مصنوعی با گردشگری و تورها

اکنون توضیحی که در مورد تحلیل احساس در متن داده شد را یک مرتبه‌‌ی دیگر مرور کنید. ما می‌توانیم از این ابزار در گردشگری (به عنوان مثال نظر سنجی میزان رضایت از خدمات تور‌های گردشگری) استفاده کنیم. به این صورت که از نظرات مسافران در سایت‌­ها و شبکه‌های اجتماعی در راستای بهبود شرایط موجود توسط ارائه دهنده خدمات گردشگری (هتل­ها، تورها، بوم‌­گردی و …) بهره‌برداری کنیم یا به ایجاد سامانه‌های گردشگری هوشمند (هوشمند سازی مراحل سفر و برگزاری تور) بپردازیم یا اینکه از نظرات مسافران در سایت­ها و شبکه‌های اجتماعی در راستای تبلیغات و بازاریابی بهره­برداری کنیم؛ به این معنا که شما به عنوان ارائه‌دهنده تور‌های گردشگری و سایر خدمات مرتبط به جای تبلیغ مستقیم، از نظرات مشتریان ِسابق به نفع خود استفاده کنید.

تور

قابلیت‌های هوش مصنوعی در صنعت توریسم

برای درک بهتر اهمیت استخراج کلمات کلیدی و تحلیل احساس متن در مورد تور‌های گردشگری یا کلیه خدمات صنعت توریسم و گردشگری بهتر است یک بار دیگر به تعریف هوش تجاری برگردیم: هوش کسب‌وکار (BI) یک زیرساخت تکنیکی است که جمع‌آوری، ذخیره، و تجزیه و تحلیل داده ها را ممکن می‌کند (با کمک هوش مصنوعی و نه انسان). BI یک اصطلاح گسترده است که شامل داده کاوی، آنالیز فرآیند، الگوبرداری عملکرد و تجزیه و تحلیل است.

قابلیت­های استخراج کلمات کلیدی و تحلیل احساس متن در این صنعت می­توانند تاثیر به سزایی در تحلیل وضع موجود برای کسب و کارهای فعال در این زمینه و برنامه‌ریزی برای آینده (با هوش تجاری) داشته باشند. به عنوان مثال سایت snap trip را در نظر بگیرید. نظرات مسافران در این سایت می‌تواند منبع خوبی برای جمع‌آوری داده‌ها برای تجزیه و تحلیل و در نظر گرفتن باید‌ها و نباید‌ها در آینده باشد. تحلیل و بررسی این داده‌ها می‌تواند به هتل‌ها و سایر مراکز اقامتی، رستوران‌ها، مراکز گردشگری و .. در بازنگری خدمات‌شان، بسیار کمک‌کننده باشد. در تصویر زیر کلمات کلیدی استخراج شده به کمک هوش مصنوعی از نظرات مشتریان در خدمات ارائه شده در تور به صورت نمودار ابر کلمات (Word Cloud) شده آورده شده‌است (لازم به ذکر است که اطلاعات نشان‌داده‌شده در این بخش، دمو بوده و جنبه‌ی تفهیم مطلب به صورت کلی را دارد).

تور

این کلمات کلیدی چه کمکی می‌کنند؟ اجازه می‌دهند تا ارائه‌دهندگان خدمات نقاط ضعف و نقاط قوت خود را بهتر و به صورت جمع‌بندی شده توسط هوش مصنوعی در گردشگری و برگزاری تور، شناسایی کنند.

در تصویر بعدی تحلیل احساس نظرات مشتریان به کمک هوش مصنوعی در یک نمودار میله­‌ای آورده شده است.

تور

همچنین تحلیل احساس و نظرات مسافران که در تصویر بالا آورده شده‌است، نسبت نظرات منفی به مثبت و خنثی را به خوبی و طبق نمودار، بدون پیچیدگی ِخاصی با کمک هوش مصنوعی نشان می‌دهد. آیا شما به عنوان یک برگزار کننده تور یا مدیر یک هتل یا مرکز ارائه خدمات به گردشگران، با کمک این آنالیز‌ها، درک بهتری از احساسات کلیه مشتریان و نظرات‌شان پیدا نخواهید کرد، تا اینکه به صورت دستی و یک به یک از آنها نظرسنجی کنید؟

جمع بندی نهایی

اگر بتوان داده‌های تحلیل شده توسط هوش مصنوعی را در صنعت گردشگری و برگزاری تور‌های مختلف به طور موثر استفاده کرد، آن زمان می‌توان ادعا کرد که یک کسب و کار مرتبط با این صنعت، هوش تجاری دارد و رقیب سرسختی برای سایر کسب و کارها و یا شرکت‌های مشابه خود به حساب می‌آید. در ایران نیز مانند سایر کشور‌ها، درخواست‌ها برای استفاده از هوش مصنوعی در حال افزایش است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با نادین سافت در ارتباط باشید. ما برای کمک به شما اینجا هستیم.

منابع

[1] https://searchenterpriseai.techtarget.com/definition/AI-Artificial-Intelligence

[2] https://globaledge.msu.edu/blog/post/55748/the-importance-of-tourism-on-economies-a

[3] https://uxdesign.cc/sentiment-analysis-how-it-works-and-how-to-use-it-for-ux-research-and-design-8fa90fc6a8cd

[4] https://www.hotelmize.com/blog/6-examples-of-how-ai-is-used-in-the-travel-industry/

مقالات پیشنهادی