مدت زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

کانفلوئنس (Confluence) چیست؟ صفر تا ۱۰۰ راه اندازی و نصب آن

کانفلوئنس (Confluence) یک نرم افزار مشارکت و کار گروهی مناسب برای  افراد و مشاغل دورکار است. با نرم افزار کانفلوئنس دنیای جدیدی از همکاری تیمی و مدیریت دانش در اختیار شماست. در دنیای مدرن کسب و کار ها، همکاری میان اعضای تیم، اشتراک اطلاعات مهم و مدیریت دانش از اصول اساسی برای موفقیت است. اما آیا به دنبال راهی مدرن و کارآمد برای ایجاد این همکاری و اشتراک‌گذاری هستید؟

یکی از اهدافی که مدیران شرکت ها و سازمان ها به دنبال آن هستند، افزایش راندمان کارمندان و کاهش زمان های تلف شده است؛ مخصوصاً با روی کار آمدن فضاهای دورکاری این مسئله جدی تر هم شده است.

روزانه زمان زیادی صرف می شود تا به‌روزرسانی وضعیت پروژه، ارسال ایمیل به اعضا، به‌ اشتراک‌گذاری یادداشت‌های جلسه و… انجام شود که تأخیر در هر کدام از آن ها، مساوی است با تاخیر در کل زمان تحویل پروژه!

برای نصب و راه اندازی کانفلوئنس در کسب و کار خود، همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

نرم افزار کانفلوئنس، یک نرم افزار مدیریت پروژه است که توسط شرکت استرالیایی اطلسیان، به بازار ارائه شده است.

با توجه به ویژگی های کاربردی نرم افزار کانفلوئنس، نصب Confluence هم امروزه در اکثر تیم ها و مجموعه های بزرگ جهان به مسئله ای مهم و کلیدی تبدیل شده است. ما در این مقاله بیشتر درباره ی نرم افزار کانفلوئنس و روش نصب آن صحبت می کنیم.

نصب و راه اندازی کانفلوئنس

کاربردها و مزایای کانفلوئنس (confluence) برای شرکت ها و سازمان ها

نرم افزار Confluence، اولین بار توسط شرکت اطلسیان (Atlassian) در سال 2004 توسعه یافته است. Atlassian همان شرکتی است که نرم افزارهای کاربردی دیگری مانند Jira Align ،Trello ،Bitbucket و نرم افزار جیرا (Jira) را توسعه داده است.

اگر بخواهیم به معنی Confluence و مفهوم آن بپردازیم، باید گفت کانفلوئنس یک ابزار مدیریت پروژه و همکاری برای اشتراک گذاری، ذخیره و کار بر روی موارد مختلف است و با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا (Java) طراحی شده و می تواند بر روی سیستم عامل های مختلفی نصب شود.

نصب کانفلوئنس

معنی “Confluence” در لغت تلاقی و برخورد می باشد. از سوی دیگر confluence به معنای ادغام دو یا چند رود در یک رودخانه است و این کلمه درواقع نشان دهنده ی کاری است که این نرم افزار برای شما انجام میدهد.

نرم افزار کانفلوئنس (confluence) به شما این امکان را می دهد که پروژه های جدید ایجاد کنید، یادداشت های جلساتتان را بنویسید و همزمان نکات ضروری پروژه را با سایر اعضای تیم خود به اشتراک بگذارید.
همه ی کسانی که در این نرم افزار دسترسی ویرایش دارند، می توانند مطالب را ویرایش کنند و همزمان همه ی اعضا آن تغییرات را مشاهده می کنند.

در ضمن تیم Atlassian برای آسان کردن کار کاربران، این نرم افزار را در زبان های مختلفی توسعه داده است که متاسفانه در حال حاضر زبان فارسی توسط این نرم افزار پشتیبانی نمی شود.

چرا شرکت شما به کانفلوئنس (Confluence) نیاز دارد؟

کانفلونس نرم افزاری است که به حل نگرانی ها و مشکلات شما در کسب و کار از طریق روش های مختلف کمک می کند.

در گذشته، زمانی که اعضای تیم شما پروپوزال پروژه یا هر مورد دیگری را برای شما ارسال می کردند، باید آن ها را به صورت جداگانه بررسی کرده و نظر خود را درباره ی آن می نوشتید و مجدد به آن ها ارسال می کردید. نرم افزار Confluence به شما امکان می دهد نظرات خود را روی فایل ها و صفحات مرتبط با آن پروژه بنویسید و اعضای تیم شما می توانند نظرات شما را در همان زمان مشاهده کنند و به سرعت به آن ها بپردازند.

اسناد و مدارک نقشی مهمی در هر کسب و کاری دارند و نگهداری و ثبت این اسناد، زمان زیادی را می گیرد
نرم افزار Confluence، اسناد با قالب های آماده و از پیش ساخته شده با الگوهای ساده و کارآمد برای مستندات روزمره شما ارائه می کند. این کار باعث می شود تا در زمان شما صرفه جویی شود و راحت تر به اسناد مختلف، دسترسی داشته باشید.

آیا شما و تیمتان دورکار هستید یا در مکان های جداگانه ای کار می کنید؟
با پیشرفت تکنولوژی و دنیای مدرن، شرکت‌های زیادی به استخدام نیروهای دورکاری روی آورده اند. درست است که دورکاری مزایای زیادی برای کارمندان و شرکت ها دارد اما، ارتباط بین کارمندان دورکار در مقایسه با کار حضوری چالش برانگیز است.
با فضای کار اشتراکی نرم افزار Confluence می‌توانید با استفاده از هر پلتفرمی و از هر جایی که هستید، با همکاران خود به راحتی ارتباط برقرار کنید، فعالیت‌های تیم خود را نظارت کنید و بازخورد خود را ارائه دهید.

شرکت شما از بخش های مختلف تشکیل شده است و شما در هر تیم وظایف مختلفی دارید؟
ممکن است مدیریت همه ی فایل های پروژه های مختلف گیج کننده باشد یا شما نگران این مسئله باشید که اطلاعاتتان از بین برود. اگر همه فایل ها در یک مکان بزرگ جمع شده باشند، چگونه اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا می کنید؟ راه حل شما راه اندازی و نصب نرم افزار کانفلوئنس است. Confluence، اگرچه تمام اطلاعات شما را در یک مکان قرار می دهد، به شما این امکان را می دهد که برای هر بخش فضای کاری جداگانه داشته باشید و با استفاده از قابلیت های سرچ پیشرفته به راحتی به هر فایلی دسترسی پیدا کنید.

تا حالا پروژه ای را ایجاد کرده اید که بارها آن را تغییر داده باشید، اما بعداً متوجه شده باشید که نسخه های قبلی بهتر بوده اند؟

این مشکل با استفاده از نرم افزار Confluence حل شده است. در محیط این نرم افزار هر تغییری که ایجاد می کنید به عنوان یک نسخه ی جدید ثبت می شود و شما می توانید به راحتی به نسخه های قبلتر بازگردید.

مواقعی وجود دارد که یک شرکت می خواهد یک اطلاعیه یا خبری را در سراسر شرکت به اشتراک بگذارد، با Confluence این کار به راحتی امکان پذیر است.

همه ی این ها مشکلاتی بود که روزانه کسب و کار های مختلف با آن رو به رو هستند و راه حل همه ی این مشکلات، استفاده از نرم افزار کانفلوئنس است!

برای نصب و راه اندازی کانفلوئنس در کسب و کار خود، همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

5 ویژگی اصلی نرم افزار کانفلوئنس

نرم افزار Confluence طرفداران زیادی در دنیا دارد که این محبوبیت بی دلیل نیست! Confluence ویژگی های مهم و کاربردی دارد و به همین علت با استقبال خوبی رو به رو شده است. در ادامه چند مورد از آن ها را معرفی میکنیم:

مدیریت محتوا

همزمان با نصب کانفلوئنس می توانید محتوای خود را تولید، ذخیره و به اشتراک بگذارید و با قرار دادن تصاویر با اندازه های قابل تنظیم، محتوای پویا ایجاد کنید. با این نرم افزار می توانید انواع جدول، لیست‌ها و مدل های دیگری را به صورت تیمی ایجاد کنید. در نرم افزار Confluence بی نهایت صفحه با نسخه ها و تاریخچه های مختلف ساخته می شود که به شما کمک می کند تا تعداد تغییرات انجام شده توسط کاربران را متوجه شوید.

مدیریت محتوا

مدیریت فضای نرم افزار

یکی از ویژگی های جالب و کاربردی نرم افزار Confluence این است که فضایی بدون هیچی محدودیتی در اختیار شرکت ها می گذارد که این فضا قابلیت شخصی سازی دارد. شما می توانید این فضا را به بخش های مختلفی مانند توسعه ی نرم افزار، منابع انسانی، بازاریابی و مالی و… تقسیم کنید. همه ی فضاها در این نرم افزار مبتنی بر ابر هستند که اطلاعات را ذخیره می کنند و دسترسی به آنها را از هر کجا و در هر زمان آسان می کنند. تصویر زیر، رابطه بین داشبورد، فضاها و صفحات در Confluence را نشان می دهد.

مدیریت فضای نرم افزار
رابطه بین داشبورد، فضاها و صفحات در Confluence

افزونه‌ها و پلاگین ها:

شرکت اطلسیان (Atlassian) و توسعه دهندگان دیگر برای راحت تر شدن کار مشتریان این نرم افزار، نسبت به طراحی پلاگین های مختلف اقدام کرده اند. Confluence افزونه های قدرتمندی دارد که می توانید برای بهبود و تسریع روند کار، پس از راه اندازی و نصب کانفلوئنس، آن ها را پیاده سازی کنید.

پلاگین های کانفلوئنس

مدیریت کاربران:

مدیران پروژه در نرم افزار کانفلوئنس می توانند سطح دسترسی کاربران و بقیه ی کارمندان شرکت را تعیین کنند.

داشبورد سفارشی

داشبورد اصلی Confluence، امکانات سفارشی سازی را به صورت کامل در خود دارد. کاربران می توانند یک صفحه معمولی به عنوان صفحه ی اصلی خود انتخاب کنند و یا می توانند با سفارشی سازی پیشرفته، آن صفحه را ویرایش کنند.

داشبورد سفارشی

آموزش نصب کانفلوئنس (Confluence)

از آن جا  که عمده کاربران این پلتفرم از ویندوز استفاده می کنند، در این مقاله نحوه نصب کانفلوئنس بر روی ویندوز (Windows) را مورد بررسی قرار می دهیم.

شرکت اطلسیان ادعا می کند نصب کانفلوئنس کار راحتی است، اما بهتر است قبل از نصب و راه اندازی اولیه، این نکات را مطالعه کنید.

اولین کاری که باید برای نصب کانفلوئنس انجام دهید، دانلود Confluence از سایت های معتبر است.

پس از دانلود Confluence یک پوشه را برای نصب نرم افزار انتخاب نمایید. پوشه ای که برای نصب کانفلوئنس استفاده می کنید باید نام انگلیسی، بدون عدد و فاصله داشته باشد.

در صورتی که نام محل نصب چند قسمت باشد شما باید آنها را با خط تیره یا – از هم جدا کنید. سپس فایل زیپ دانلود شده در پوشه مورد نظر خود را extract کنید.

بقیه مراحل نصب آن به ترتیب زیر است:

  • ساخت یک محل برای ذخیره لاگ ها: نام گذاری این پوشه باید مانند پوشه اولیه انجام شود. پس از ساخت این پوشه شما باید به پوشه ای که فایل نصبی کانفلوئنس در آن قرار دارد وارد شوید و مراحل زیر را طی کنید.
    confluence\WEB-INF\classes\confluence-init.properties
    در نهایت شما باید آدرس خانه و فایل ایجاد شده را در این پوشه ثبت کنید.
  • چک کردن پورت ها: به صورت پیش فرض، کانفلوئنس بر روی پورت ۸۰۹۰ تنظیم شده است.
  • راه اندازی نرم افزار: در نهایت شما می توانید وارد فایل نصب و پوشه bin شوید. در این قسمت شما باید فایل start-confluence.bat را اجرا کنید. برای مشاهده اطلاعات این برنامه شما می توانید هاست محلی را بر روی پورت 8090 اجرا کنید.

حالا که پروسه نصب کانفلوئنس به پایان رسید نوبت به راه اندازی اولیه آن می رسد. برای راه اندازی اولیه این نرم افزار مراحل زیر را دنبال کنید.

1.  نرم افزار Confluence را اجرا کنید.

در ویندوز، به Start > Programs > Confluence > Start Confluence Server بروید.

در مرورگر خود آدرس http://localhost:8090/ را سرچ کنید.

اگر در حین نصب پورت دیگری را انتخاب کردید، ‘8090’ را به درگاهی که مشخص کردید تغییر دهید.

2. نسخه کانفلوئنس خود را انتخاب کنید.

در این مرحله از نصب کانفلوئنس، نسخه آزمایشی یا نسخه اصلی را انتخاب کنید.

نصب آزمایشی:

اگر لایسنس ندارید و می خواهید کانفلوئنس را برای اولین بار امتحان کنید، این گزینه را انتخاب کنید، البته شما به یک پایگاه داده نیاز خواهید داشت.

نسخه اصلی :

Confluence را با دیتابیس خارجی خود تنظیم کنید.

انتخاب نسخه کانفلوئنس

3. لایسنس خود را وارد کنید.

اگر در مرحله قبل، نصب آزمایشی را انتخاب کرده باشید، Confluence شما نیازی به لایسنس ندارد.

اگر نصب نسخه ی Production را انتخاب کرده اید، برای راه اندازی پایگاه داده خارجی (Data Base) خود به مرحله بعدی بروید.

شما میتوانید برای خرید لایسنس کانفلوئنس به سایت های مورد اعتماد مراجعه کنید .

برای نصب و راه اندازی کانفلوئنس در کسب و کار خود، همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

4. دیتا بیس را تنظیم کنید.

اگر از نرم افزار کانفلوئنس (Confluence) برای محیط کار خود استفاده میکنید، باید از یک پایگاه داده خارجی (Data Base) استفاده کنید. مراحل تنظیم دیتابیس به ترتیب زیر است:

  • انتخاب نوع دیتابیس:
    در ابتدا، باید نوع دیتابیسی که می‌خواهید Confluence از آن استفاده کند را انتخاب کنید . Confluence از دیتابیس‌های معروفی مانند MySQL، PostgreSQL، Microsoft SQL Server و Oracle پشتیبانی می‌کند. دقت کنید که این دیتابیس قبلاً نصب و آماده‌سازی شده باشد.
  • ایجاد پایگاه داده:
    بعد از انتخاب نوع دیتابیس، باید یک پایگاه داده جدید برای Confluence ایجاد کنید. در این مرحله، برای تنظیمات مواردی مانند نام پایگاه داده، نام کاربری و رمز عبور به دسترسی پایگاه داده نیاز دارید.
  • پیکربندی اطلاعات دیتابیس:
    پس از ایجاد پایگاه داده، باید اطلاعات مربوط به دیتابیس را در Confluence وارد کنید. این اطلاعات شامل نوع دیتابیس، آدرس سرور دیتابیس، پورت، نام پایگاه داده، نام کاربری و رمز عبور مربوطه است.
  • تست اتصال:
    پس از وارد کردن اطلاعات دیتابیس، Confluence یک تست اتصال به دیتابیس انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که اتصال به دیتابیس، به درستی برقرار شده است.
  • تایید و ادامه نصب کانفلوئنس:
    پس از موفقیت آمیز بودن تست اتصال، می‌توانید به مراحل نصب کانفلوئنس و پیکربندی آن ادامه دهید. در این مرحله، Confluence اطلاعات دیتابیس را ذخیره کرده و برای ذخیره محتوا و اطلاعات از آن استفاده خواهد کرد.
مرحله تنظیم دیتابیس

5. محتوای قبلی را بارگذاری کنید.

در این مرحله، شما می‌توانید محتواهایی را که قبلاً در Confluence داشته‌اید یا از نسخه‌های قبلی Confluence به‌دست آورده‌اید، در سیستم Confluence جدید خود قرار دهید. این کار به شما امکان می‌دهد که محتواها و اطلاعات مهم را از یک سیستم به سیستم دیگر منتقل کنید.

این مرحله معمولاً در زمان ارتقاء نسخه Confluence، تغییر سرور یا به‌روزرسانی سیستم اتفاق می افتد.

بارگزاری محتوا
مرحله بارگزاری محتوا

6. بخش مدیریتی را تنظیم کنید.

در این بخش می‌توانید کاربران و گروه‌های Confluence را در داخل خود نرم افزار کانفلوئنس یا در نرم افزار جیرا (Jira) مدیریت کنید.

اگر هنوز مراحل نصب نرم افزار جیرا را طی نکرده اید و یا ترجیح می‌دهید بعداً یک کاربری دیگر به بخش مدیریت اضافه کنید، “Manage users and groups within Confluence” را انتخاب کنید.

تنظیم بخش مدیریت

7. حساب کاربری system administrator را تنظیم کنید.

مدیر سیستم (system administrator) تسلط کاملی بر کل Confluence شرکت دارد. این شخص می‌تواند کاربران را اضافه کند و گزینه‌های اضافی را تنظیم کند.

8. راه اندازی تکمیل شد.

 نرم افزار Confluence شما آماده استفاده است!

راه اندازی تکمیل شد

تفاوت نرم افزار کانفلوئنس و نرم افزار جیرا چیست؟

جیرا (Jira) ابزار مدیریت پروژه پیشرفته تری است و خدماتی مانند پشتیبانی از توسعه چابک و ردیابی مشکل را ارائه می دهد. برای پروژه هایی که نیاز به مدیریت توسعه نرم افزار و کار های تکراری دارند، بهترین گزینه است. با این حال، کار کردن با نرم افزار جیرا آسان نیست. از طرف دیگر، کانفلوئنس (Confluence) ممکن است ابزارهای پیشرفته ای را ارائه نکند، اما استفاده از آن آسان تر است. Jira و Confluence هر دو در لینوکس در دسترس هستند.

Jira و Confluence هر دو توسط شرکت Atlassian توسعه یافته اند. نرم افزار جیرا به عنوان یک ابزار مدیریت پروژه و ردیابی ایشو (issue) ها استفاده می شود اما کانفلوئنس یک ابزار همکاری برای ذخیره اسناد و مدیریت دانش است. نرم افزارهای Jira و Confluence می توانند با یکدیگر ادغام شوند اما به طور مستقل هم، نرم افزار های کارآمدی هستند.

محیط کاربری Confluence چگونه است؟

محیط کاربری Confluence بسیار متنوع است که اصلی ترین آن ها را در ادامه بررسی میکنیم:

صفحات و فضاها (Spaces and Pages) :

استفاده از کانفلوئنس به شما امکان می‌دهد فضاهای جداگانه را برای موضوعات و پروژه‌های مختلف ایجاد کنید. هر فضا می‌تواند شامل مجموعه‌ای از صفحات و محتواهای مرتبط با یک موضوع یا پروژه باشد.

صفحات در کانفلوئنس
صفحات و فضا ها در کانفلوئنس

ویرایشگر محتوا (Content Editor):

ویرایشگر محتوا در استفاده از کانفلوئنس (Confluence) به شما امکان می‌دهد محتوای متنی، تصاویر، جداول، لیست‌ها و سایر المان‌های گرافیکی را به صفحات اضافه کنید. این ویرایشگر به صورت WYSIWYG (What You See Is What You Get) عمل می‌کند، به این معنی که شما در حین ویرایش، نمای پایانی محتوا را می‌بینید.

ادیتور متن

تگ‌ها و برچسب‌ها (Tags and Labels):

شما می‌توانید محتواها را با استفاده از تگ‌ها و برچسب‌ها دسته‌بندی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا به راحتی محتواهای مرتبط را پیدا کنید.

نظرات و بحث‌ها (Comments and Discussions):

شما می‌توانید بر روی محتواها و صفحات نظرات بگذارید و با اعضای تیمتان بحث کنید.

صفحه نظرات کانفلوئنس

گزارش‌گیری (Reporting):

به شما امکان می‌دهد گزارش‌هایی درباره استفاده از محتوا، فعالیت‌های تیم و دیگر موارد تولید کنید.

چه کسانی از کانفلوئنس (Confluence) استفاده می کنند؟

Confluence به عنوان یک ابزار مدیریت محتوا و همکاری تیمی شناخته می شود و شرکت های بزرگی مانند Netflix ،Facebook ،Udemy و 2801 شرکت دیگر از کانفلوئنس استفاده می کنند.

کسب و کار هایی هایی مانند شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ، تیم‌های پروژه و توسعه نرم‌افزار، تیم‌های تجارت الکترونیک و بازاریابی، منابع انسانی، تیم‌های آموزشی و آموزش آنلاین، تیم‌های مشاوره و به طور خلاصه، هر تیم یا سازمانی که نیاز به اشتراک گذاری اطلاعات، مدیریت محتوا، همکاری تیمی و افزایش کارآیی در فرآیندهای کاری خود دارد، توانایی استفاده از کانفلوئنس را دارد.

نصب و راه‌اندازی حرفه‌ای کانفلوئنس با شرکت نادین سافت

با شرکت نادین سافت به راحتی و با اطمینان خاطر، نصب کانفلوئنس (Confluence) را برای سازمان خود انجام دهید. تیم متخصص و با تجربه ما در زمینه نصب و اماده سازی اختصاصی Confluence به شما کمک می کند تا شما هم بتوانید از این ابزار همکاری تیمی قدرتمند استفاده کنید.

ما با توجه به نیازها و ساختار سازمان شما، مراحل نصب کانفلوئنس و تنظیمات لازم را انجام می‌دهیم و برای شما تضمین می کنیم که با مشکلی در نرم افزار مواجه نخواهید شد.

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان، با ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:

پیاده سازی فرآیندهای سازمانی و ۷ مرحله اصلی آن

الاستیک سرچ چیست؟ ۸ کاربرد اصلی آن

نرم افزار BPMS چیست؟ 10 مزیت اصلی آن برای کسب کار ها

پرتال سازمانی چیست؟

جمع بندی

نصب کانفلوئنس به عنوان یک سیستم جامع برای مدیریت مستندات و کارهای گروهی اهمیت زیادی دارد. با توجه به قابلیت های زیاد این نرم افزار میتوان گفت که استفاده از کانفلوئنس برای انجام مدیریت مستندات شرکت شما مفید و کاربردی خواهد بود.

سوالات متداول:

نرم افزار کانفلوئنس چیست؟

کانفلوئنس یک ابزار مدیریت پروژه و همکاری برای اشتراک گذاری، ذخیره و کار بر روی موارد مختلف است و با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا، طراحی شده و می تواند بر روی سیستم عامل های مختلفی نصب شود.

چه کسانی می توانند از نرم افزار کانفلوئنس استفاده کنند؟

گروه هایی مانند شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ، تیم‌های پروژه و  توسعه نرم‌افزار، تیم‌های تجارت الکترونیک و بازاریابی، منابع انسانی، تیم‌های آموزشی و آموزش آنلاین، تیم‌های مشاوره  و تیم‌های حمایت مشتریان و  به طور خلاصه، هر تیم یا سازمانی که نیاز دارد به همکاری تیمی و افزایش کارآیی در فرآیندهای کاری خود، می‌تواند از Confluence استفاده کند.

مقالات پیشنهادی