مدت زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

نرم افزار جیرا (Jira) چیست؟ همه چیز درباره ی نرم افزار جیرا

نرم افزار جیرا یکی از شناخته شده ترین نرم افزار ها در دنیای نرم افزار های مدیریت پروژه است که بیش از 194000 کاربر در سراسر دنیا از آن استفاده می کنند. شرکت های بزرگی مانند Spotify ،eBay و Airbnb از مشتریان این نرم افزار هستند. جیرا توسط یک شرکت استرالیایی به نام اطلسیان (Atlassian) توسعه داده شده است.

هنگامی که جیرا در سال 2002 به بازار ارائه شد، صرفاً یک نرم افزار عیب یابی بود که توسعه دهندگان نرم افزار ها، مخاطب اصلی آن بودند. البته این برنامه بعداً توسط سازمان هایی که حوزه ی تخصصی آن ها چیزی جز نرم افزار و IT بود، به عنوان ابزار مدیریت پروژه مورد استفاده قرار گرفت.

نام این نرم افزار از کلمه ی “Gojira” گرفته شده است که در فرهنگ ژاپنی به معنای گودزیلا است.

امروز قصد داریم در این مقاله ی نادین سافت در مورد این نرم افزار اطلاعات جامعی را به شما ارائه کنیم، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

Jira چیست

نرم افزار جیرا (Jira) چیست؟

Jira به عنوان یکی از شناخته شده ترین برنامه ها برای عیب یابی نرم افزار های در حال توسعه محسوب می شود و به علت داشتن ویژگی های مثبت و کاربردی طرفداران زیادی دارد. خدمات و ویژگی های این نرم افزار باعث شده تا به عنوان یکی از بهترین نرم افزارها برای ردیابی مشکلات (Bugs)، مسائل (Issues) و مدیریت پروژه شناخته شود.

با استفاده از خدمات این نرم افزار، به راحتی می توانید باگ ها و مشکلات یک نرم افزار را بررسی کنید و زمانی که این مرحله به پایان رسید، می توانید نسبت به رفع باگ ها اقدام کنید. این نرم افزار برای اولین بار در سال 2002 معرفی شد و تا امروزه با استقبال خوبی از طرف کاربران روبه رو شده است، به طوری که در دنیای امروزی اکثر شرکت ها و تیم های توسعه دهنده قوی در سراسر جهان از آن استفاده می کنند.

 شرکت Atlassian، نرم افزار جیرا را در چهار پکیج متفاوت برای کاربران ارائه کرده است:

  1. Jira core یا هسته اصلی جیرا
  2. Jira Software یا نرم‌افزار جیرا
  3. Jira Service Desk یا میز سرویس جیرا
  4. Jira Align

این نرم افزار به صورت کراس پلتفرم طراحی شده و شما می توانید به راحتی در موبایل، لپ تاپ، تبلت و هر پلتفرم دیگری از آن استفاده کنید.

انواع پلتفرم های جیرا

8 مفهوم کلیدی نرم افزار جیرا (Jira)

Projects

هر پروژه شامل مجموعه ای از ایشو ها است. از این بخش برای سازماندهی و مدیریت کار در جیرا استفاده می شود و در واقع یک فضای مجزا برای مدیریت و ردیابی ایشو ها است. قابلیت تعریف و تنظیمات هر پروژه به طور جداگانه وجود دارد و task ها در داخل پروژه‌ مدیریت میشوند.

workflow

workflow نشان دهنده مسیری است که issue در طول پروژه شما از زمانی که ایجاد می شود تا زمانی که تکمیل می شود، طی می کند. هر لیبل در یک گردش کار مثل To Do ،In Progress و Done نشان دهنده وضعیتی است که یک issue می تواند داشته باشد.

Boards

این بخش به شما امکان می‌دهد تا داشبوردهای سفارشی ایجاد کنید که می‌توانید در آن ها، اطلاعات و آمارهای مهم پروژه را مشاهده کنید. این داشبوردها شامل نمودارها، جداول، لیست‌ کارها و سایر اطلاعات هستند.

Sprints

Sprints درواقع یک بازه ی زمانی مشخص و معمولا دو هفته ای است. اسپرینت‌ها به تیم‌ها کمک می‌کند تا روی مجموعه خاصی از وظایف و محصولات در یک بازه زمانی ثابت تمرکز کنند.

Reports

این بخش این امکان را می‌دهد تا گزارش‌های مختلفی از وضعیت پروژه، پیشرفت و تجزیه و تحلیل‌های مهم را مشاهده کنید. این گزارش‌ها می‌توانند نمودارها، جداول و آمارهای متنوعی باشند.

Epics

بخش Epics در واقع نمای کلی کار ها است که به issue های مختلف تقسیم می شود. این بخش یک دید جامع از کاری که باید انجام شود را ارائه می دهد و به تیم ها کمک می کنند تا کار خود را اولویت بندی کنند.

issue

این بخش شامل تمام وظایف، ایشوها و کارهای مرتبط با پروژه است. هر issue دارای جزئیاتی مانند توضیحات، وضعیت کنونی، اهمیت، افراد مسئول و… است.

Dashboards

داشبوردها نمای اصلی از اطلاعات پروژه مانند وضعیت، پیشرفت و معیارهای کلیدی است. داشبوردها قابلیت سفارشی سازی و تنظیمات مختلفی را دارند و می توان آن را با اعضای تیم یا سهامداران به اشتراک گذاشت تا دید جامعی نسبت به پروژه پیدا کنند.

نحوه نمایش بورد در نرم افزار جیرا

6 دلیل که نشان می دهد چرا نرم افزار جیرا (Jira) در بین کسب و کار ها محبوب است

در حال حاضر بیش از 190000 نفر از این نرم افزار برای کنترل وضعیت پروژه خود استفاده می کنند و تعداد کاربران این نرم افزار روز به روز در حال اضافه شدن است. همین مسئله باعث شده تا استفاده از آن در میان تیم های ایرانی هم طرفداران زیادی پیدا کند.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا Jira محبوب است و یکی از بهترین ابزارهای مدیریت پروژه در دسترس امروزی است که در این قسمت به چند مورد آن اشاره میکنیم:

1-Jira برای تیم های چابک طراحی شده است

Jira بر اساس مدیریت پروژه Agile است که به شرکت ها اجازه می دهد تا محصولات خود را به روز کنند. می توانید از Jira برای اسکرام، کانبان یا هر ترکیبی مانند اسکرامبان استفاده کنید.

2-جیرا در بررسی پروژه ها عالی عمل میکند

Jira به عنوان یک نرم افزار بررسی و پیگیری issue شناخته می شود که می توانید پروژه های در حال انجام را در هر مرحله ردیابی کنید. این ویژگی به شما امکان می‌دهد تمام فعالیت‌ها، از جمله issue ها و به‌روزرسانی‌های آن‌ها، افرادتیم، نظرات و غیره را بررسی کنید.

3-Jira گزینه های متنوعی برای جستجو ارائه می دهد

با Jira، به راحتی آنچه را که به دنبالش هستید پیدا می کنید. به عنوان مثال می‌توانید فیلترهای خاصی را برای برای جستجو ذخیره کنید که در آینده هم بتوانید از آن فیلتر ها استفاده کنید. برخی از قابلیت‌های جستجو که در Jira وجود دارد عبارتند از: جستجوی ساده، جستجوی سریع، جستجوی export و جستجوی پیشرفته.

4-گزارش ها در Jira کامل و کاربردی هستند

گزارش های زیادی در Jira وجود دارد که آمار پروژه را در کل workflow به شما ارائه دهد. گزارش نمودار دایره ای، گزارش حجم کاری کارمندان، گزارش نمودار جریان تجمعی، گزارش Sprints همگی نمونه هایی از گزارش هایی هستند که می توانید در Jira ایجاد کنید.

5-با جیرا سطح دسترسی هر کاربر را مشخص می کنید

سطح دسترسی مختلفی را می توان به اعضای مختلف تیم اختصاص داد، بنابراین آنها مجاز به کار بر روی وظایف خاصی که برای آن ها مشخص شده است هستند. برای مثال کامپوننت ها معمولا به گونه ای تنظیم می شوند که فقط مدیران پروژه می توانند آنها را تغییر دهند.

6-با جیرا به راحتی از بقیه ی نرم افزار های مدیریت پروژه استفاده کنید

این نرم افزار خیلی راحت با دیگر نرم افزار های محبوب مدیریت پروژه ادغام می شود. سرویس های آپاچی و Hibernate از جمله سرویس هایی هستند که از جیرا استفاده می کنند.

برای نصب و راه اندازی نرم افزار Jira، همین الان با نادین سافت تماس بگیرید

چه تیم هایی می توانند از نرم افزار جیرا استفاده کنند؟

برنامه جیرا با توجه به امکانات زیاد و کاربردی که دارد، برای تیم های توسعه نرم افزار، مدیریت پروژه و هر پروژه ای که باید به صورت تیمی انجام شود، مناسب است. برخی از تیم هایی که می توانند از جیرا استفاده کنند، عبارتند از:

  • تیم های توسعه نرم افزار
    نرم افزار Jira در ابتدا تنها برای پروژه های توسعه نرم افزار ساخته شده بود و به دلیل قابلیت هایی کاربردی اش، بعد از مدتی در سایر پروژه ها از آن استفاده شد. جیرا به مدیریت وظایف، ردیابی باگ ها، نظارت بر پیشرفت و آسان تر کردن همکاری بین تیم توسعه دهندگان، تیم تست و سایر افراد پروژه کمک می کند.
  • تیم های IT
    تیم‌های فناوری اطلاعات می‌توانند از Jira برای ردیابی و مدیریت مشکلات، بررسی درخواست‌ها و مدیریت خدمات استفاده کنند.
  • تیم های مدیریت پروژه
    امروزه قابلیت های مدیریت پروژه Jira، فراتر از برنامه ای برای توسعه نرم افزار شده است. مدیران پروژه می توانند وظایف را ایجاد و پیگیری کنند، منابع را تخصیص دهند، اولویت ها را تعیین کنند و پیشرفت پروژه را در بخش های مختلف نظارت کنند.
  • تیم های بازاریابی
    تیم‌های بازاریابی می‌توانند از Jira برای برنامه‌ریزی و مدیریت کمپین‌ها، پیگیری محصولات، زمان‌بندی وظایف و همکاری در تولید محتوا استفاده کنند. با ساتفاده از جیرا روند پروژه های بازاریابی بررسی می شود و تضمین می کند که وظایف افراد به موقع اجرا می شوند.
  • تیم های مدیریت محصول
    مدیران محصول می توانند از Jira برای تعریف نقشه راه محصول، پیگیری درخواست ها، اولویت بندی زمان ارائه محصول به بازار و همکاری با تیم های توسعه برای ارائه محصولات مشتری محور استفاده کنند.

استفاده از نرم افزار جیرا (Jira) به عنوان ابزار مدیریت پروژه

یکی از مهم ترین سرویس های ارائه شده در این نرم افزار، سیستم مدیریت پروژه است. سیستم مدیریت پروژه جیرا، نه تنها برای ردیابی باگ ها و از بین بردن مشکلات به کار می رود، بلکه برای بررسی وضعیت پروژه توسط کارفرما و مدیر پروژه هم مورد استفاده قرار می گیرد. همین مسئله هم باعث شده تا استفاده از این نرم افزار در شرکت های مختلف، روز به روز طرفداران بیشتری پیدا کند.

یکی دیگر از کاربرد های مدیریت پروژه در جیرا، استفاده از آن در تیم های مدیریت محصول است. وظایف تیم محصول بسیار گسترده است. شما باید مشتریان خود را درک کنید، مشکلات آنها را پیدا کنید، روش های مختلف را شناسایی کنید و راه حلی ایجاد کنید که ارزشمند، قابل اجرا و قابل استفاده باشد. کار شناسایی مشکلات و ارائه راه حل به همان اندازه مهم است که کار اجرایی اهمیت دارد. هیچ ابزاری وجود ندارد که به یک تیم کمک کند هر دو را به طور موثر انجام دهد به همین علت شما می توانید از یک ابزار مدیریت پروژه مانند Jira برای پیگیری کار توسعه و ارائه راه حل خود استفاده کنید.

ورود به سامانه ی جیرا و نصب جیرا

نصب این نرم افزار کار ساده ای نیست و باید به نکات مختلفی توجه کنید تا با مشکل خاصی مواجه نشوید

  • ابتدا برای دانلود نرم افزار جیرا، وارد سایت atlassian.com شوید و بر روی بخش نصب Jira کلیک کنید.
  • بعد از تمام شدن دانلود فایل و فایل مورد نظر را نصب کنید.
  • در مرحله بعدی لازم است به دنبال تنظیم یا کانفیگ کردن برنامه باشید.
  • در نهایت شما می توانید نسبت به خرید لایسنس یا استفاده از لایسنس از قبل خریداری شده اقدام نمایید.

نکته: atlassian مدت زمانی را برای تست برنامه در اختیار کاربران تازه وارد پس از نصب قرار می دهد ولی این مدت زمان کوتاه بوده و خدماتش دائمی نیست.

نرم افزار جیرا چگونه عمل می کند؟

نرم افزار جیرا به گونه ای طراحی شده است که میتوان انواع فعالیت ها را بر اساس نیاز سازمان یا کسب و کار خود تعریف کرد. این نرم افزار قابلیت تقسیم بندی وظایف را به بخش های کوچکتر دارد. شما می توانید مسئولیت هر بخش را به افراد مورد نظر واگذار کنید.

در هر مرحله از اجرای وظایف، شما می توانید در این نرم افزار قانون جدیدی وضع کرده و آن ها را کنترل کنید. امکان تهیه گزارش کار در هر مرحله از ایشو برای کاربران جیرا وجود دارد. دسترسی کاربران در بخش های مختلف قابل تعریف و یرایش است.

کاربران جیرا می توانند در مورد وظایف مختلف نظر خود را اعلام کرده و برای بهبود روند کار نکات مربوطه را یادآوری کنند.

تایم لاین جیرا

ایشو (Issue) در جیرا چیست و چگونه یک ایشو ایجاد کنیم؟

Issue ها در جیرا برای ردیابی مشکلات و باگ ها در پروژه به کار می رود. قبل از اینکه سراغ یک پروژه جدید بروید، بهتر است یک ایشو برای آن تشکیل دهید.
در هر ایشو شما می توانید موارد زیر را تعریف کنید:

  • نوع Issue
  • Workflow
  • Screens
  • فیلد ها
  • ویژگی های Issue

انواع ایشو در جیرا

Issue type در جیرا همه مواردی را که می توان از طریق نرم افزار Jira ایجاد و ردیابی کرد را نمایش می دهد. ایشو های JIRA در شکل‌های مختلفی مانند sub-task ،bug ،new feature و غیره طبقه‌بندی می‌شوند.

انواع ایشو در جیرا
انواع ایشو در جیرا

چگونه یک ایشو در جیرا ایجاد کنیم؟

در این قسمت روند گام به گام برای ایجاد و ویرایش یک ایشو در JIRA، را توضیح می دهیم.

مرحله 1) وارد نرم افزار جیرا شوید

وقتی شناسه کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید، داشبورد JIRA باز می شود. در داشبورد JIRA، گزینه‌هایی مانند Simple Issue Tracking ،Project Management ،Agile Kanban ،Jira Classic و غیره را مشاهده می‌کنید، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، گزینه Simple Issue Tracking را انتخاب کنید.

مرحله 1

مرحله 2) جزئیات ایشو را وارد کنید

با کلیک بر روی گزینه Simple Issue Tracking پنجره دیگری باز می شود که می توانید تمام جزئیات ایشو را وارد کنید و همچنین ایشو را به مسئول مربوطه ارجاع دهید.

مرحله 2

مرحله 3) اطلاعات را وارد کنید

وقتی روی دکمه «Submit» کلیک می‌کنید، پنجره‌ای باز می‌شود که در آن می‌توانید فهرستی از کارهایی مانند ایجاد ایشو، تخصیص آن و بررسی وضعیت ایشو ها مانند انجام شده، در حال انجام، تمام شده و غیره را انجام دهید.

مرحله 3

زمانی که Issue شما ساخته شد، سیستم پیام “issue is created successfully” را به شما می دهد.

ایشو با موفقیت ایجاد شد

مرحله 4) منوی جستجو Issues را باز کنید تا تنظیمات بیشتری را انجام دهید

حالا اگر می‌خواهید ایشو را ویرایش کنید یا می‌خواهید آن را به فایل XML یا Word تبدیل کنید، می‌توانید موس خود را روی پانل اصلی نگه دارید و روی Issues کلیک کنید. در قسمت گزینه‌های Issues روی جستجوی ایشو کلیک کنید تا پنجره‌ای باز می‌شود که از آنجا می‌توانید ایشوی خود را پیدا کنید و در آن تغیراتی را ایجاد کنید.

مرحله 4

مرحله 5) بر روی گزینه ی “Summary” کلیک کنید تا جزئیات ایشو به شما نشان داده شود

با کلیک بر روی گزینه summary، پنجره ای باز می شود که تمام جزئیات پروژه و پیشرفت شما را در این نمودار نشان می دهد. در سمت راست، یک Activity Stream وجود دارد که جزئیات مربوط به ایشو و نظرات ارائه شده در مورد آن را ارائه می دهد.

مرحله 5

نحوه ی گزارش گیری در JIRA

برای بررسی پیشرفت گروه، نمودار Burndown مقدار واقعی و تخمینی کاری که باید در sprint انجام شود را نشان می دهد. یک نمودار burndown معمولی در عکس زیر آورده شده است، که در آن خط قرمز نشان دهنده کار واقعی باقی مانده و خط آبی نشان دهنده کار ایده آل باقی مانده در چرخه اسکرام است.

گزارش گیری در جیرا

به غیر از نمودار Burn down، گزینه های دیگری مانند گزارش Sprint، گزارش Epic، نمودار سرعت، نمودار کنترل، نمودار روند کار در JIRA وجود دارد. همچنین می توانید از گزینه نمودارهای مختلف برای نشان دادن پیشرفت پروژه خود استفاده کنید.

انواع نمودار ها در گزارش گیری جیرا

برای نصب و راه اندازی Jira، همین الان با نادین سافت تماس بگیرید

معرفی بهترین پلاگین های جیرا (JIRA)

برای بهبود وضعیت این نرم افزار، می توانید از پلاگین های آن استفاده کنید. پلاگین های Jira به گونه ای طراحی شده اند تا پروسه و روند کار با این نرم افزار را برای شما خیلی راحت تر کنند.

پلاگین های این نرم افزار می توانند عملکرد کلی این نرم افزار را تحت تاثیر خود قرار دهند. در حال حاضر بیش از 3 هزار پلاگین مختلف برای جیرا توسعه پیدا کرده است. در لیست زیر شما می توانید چند مورد از محبوب ترین پلاگین های این نرم افزار را مشاهده کنید.

پلاگین های جیرا

پشتیبانی جیرا چگونه است؟

در حال حاضر پشتیبانی این نرم افزار بر عهده تیم توسعه دهنده آن یعنی تیم اطلسیان است. این شرکت استرالیایی برای همه کاربرانی که لایسنس اورجینال را تهیه کرده اند، خدمات تمام وقت ارائه می کند.

جیرا با چه لایسنس هایی ارائه می شود؟

نرم افزار جیرا، با لایسنس ها و مجوز های مختلفی به کاربران ارائه می شود. شرکت توسعه دهنده این برنامه، لایسنس رایگان را فقط در اختیار کاربرانی قرار می دهد که در زمینه توسعه اپ های اپن سورس فعالیت می کنند و برای بقیه ی شرکت ها این لایسنس در مدت زمان محدودی فعال است.

لایسنس رایگان محدودیت های زیادی برای کاربر ایجاد می کند و درواقع صرفا برای ایجاد تجربه برای کار با جیرا است.

تجربه ی نصب نرم افزار جیرا (JIRA) با نادین سافت

شما می توانید برای نصب و راه اندازی نرم افزار Jira با لایسنس پریمیوم به نادین سافت مراجعه کنید و صفر تا صد راه اندازی نرم افزار خود را به ما بسپارید. تیم متخصص ما با بررسی نیازمندی های کسب و کار شما، یک داشبرد سفارشی و کاربردی را برای شما طراحی می کند. برای اطلاعات بیشتر با نادین سافت تماس بگیرید .

بیشتر بخوانید:

آموزش صفر تا صد نصب جیرا

الاستیک سرچ چیست؟ ۸ کاربرد اصلی آن

صفر تا 100 راه اندازی و نصب کانفلوئنس

سوالات متداول:

نرم افزار جیرا چیست؟

Jira به عنوان یکی از شناخته شده ترین برنامه ها برای عیب یابی نرم افزار های در حال توسعه محسوب می شود و به علت داشتن ویژگی های مثبت و کاربردی طرفداران زیادی دارد. خدمات و ویژگی های این نرم افزار باعث شده تا به عنوان یکی از بهترین نرم افزارهای کاربردی برای ردیابی مشکلات (Bugs)، مسائل (Issues) و مدیریت پروژه محسوب شود.

مقالات پیشنهادی