مدت زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

نود جی اس (node js) و هر آنچه بهتر است از آن بدانید

پیشگفتار

در واقع این مقاله به بررسی یکی از تکنولوژی های برتر سمت سرور با نام نود جی اس (node js) می­پردازد که نادین سافت نیز در راستای برآورده کردن اهداف سازمانی و شرکتی، استارت آپ ها و کسب و کارهای بزرگ از آن استفاده می کند؛ بیایید بیشتر با این تکنولوژی فوق العاده آشنا شویم.

node js
نود جی اس از بهترین تکنولوژی های برنامه نویسی عصر ماست

اما سمت سرور چیست؟

گفتیم که نود جی اس (nodejs) زبان محبوب ما در سمت سرور است اما این اصطلاح به چه معنی است؟! سمت سرور (server-side) یعنی بخشی از یک وبسایت یا نرم افزار که به طور علنی یا واضح کاربر آن را نمی بیند، به طور نمونه، شما زمانی که یک فرم را در وبسایتی پر می کنید تا اینجای کار با سمت کاربر سایت مواجه بوده اید، اما زمانی که دکمه “ارسال فرم” را کلیک کردید نمی دانید یا نمی بینید که بعد از آن چه اتفاقی می افتد! اطلاعات را چه کسی دریافت خواهد کرد!؟ اطلاعات در کجا قرار می گیرد؟ چگونه تجزیه و دسته بندی می شود؟ و … . تمامی این موارد سمت سرور یا سمت سرویس دهنده نام می گیرد. چرا که فقط فردی که ارائه دهنده سرویس مد نظر شماست بر این قسمت ها کنترل دارد و می­تواند آنها را ببیند.

node js
سمت سرور قسمتی از کار است که قرار نیست آن را مستقیم مشاهده کنید

زبان های سمت سرور کدامند؟

در هر وبسایت به طور عمده ما با دو بخش طراحی مواجه هستیم، طراحی سمت کاربر (ظاهر سایت و نحوه تعامل با کاربران) و طراحی سمت سرور (امور پشت پرده که به وبسایت کارایی واقعی می بخشد، یا می توان گفت باطن سایت!). تکنولوژی یا پلتفرم  node.js متن باز (Open source) به شما این قدرت را می دهد که با کمک زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت (java script) بخش سمت سرور وبسایت خود را نیز طراحی کنید، جاوا اسکریپت یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی سمت کاربر است که در سال 2009 با پدید آمدن نود جی اس این قابلیت نیز به آن اضافه شد که بتوان امور سمت سرور را نیز با آن انجام داد. به عبارت بی نهایت ساده نود جی اس را بستر یا محیطی تصور کنید که جاوا اسکریپت با قرار گرفتن در آن می­تواند به علاوه اینکه زبانی برای سمت کاربر است به یک زبان سمت سرور نیز بدل شود. از دیگر زبان های برنامه نویسی سمت سرور می توان به PHP, C# (ASP.net), Python و Ruby اشاره کرد.

برخی از زبان های برنامه نویسی سمت سرور

شاخص ها و مزایای تکنولوژی نود جی اس (node js)

باید گفت که نود جی اس یادگیری اش برای افرادی که زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت را می دانند بسیار ساده است! و قرار است سرعت طراحی سایت شما را افزایش و هزینه هایتان را کاهش دهد!اما این فقط یکی از ویژگی های مثبت نود جی اس است.

اگر می­خواهید بدانید که چرا نود جی اس تا این حد محبوب است نگاهی به ویژگی های فوق العاده زیر بیندازید:

  • مقیاس پذیری
  • زمان استارت آپ یا شروع به کار Node js حدود 60 میلی ثانیه است
  • ساده جهت یادگیری
  • آمار نشان می دهد که نود جی اس از انتخاب های اول استارت آپ های سطح جهان است!
  • داشتن جامعه پشتیبان قوی
  • کارایی بالا
  • قابلیت کشینگ (caching)
  • کراس پلتفرم بودن (بتوان همزمان برای چند پلتفرم یا بستر کد نویسی کرد)
  • زمان پاسخگویی بهبود یافته اپلیکیشن
  • سرعت بالای توسعه برنامه های وب
  • سازگاری با طیف وسیعی از پایگاه های داده
  • انجمن بسیار خوب
  • بهره وری بالاتر از RAM و CPU
  • و …
node js
برخی مزایای نود جی اس

بررسی معایب node js

طبیعی است که هر تکنولوژی بی نظیری نقص هایی هم دارد. لیست زیر نقص های پلتفرم نود جی اس را نشان می دهد:

  • هنگام انجام وظایف محاسباتی سنگین، عملکرد سیستم کاهش می یابد.
  • Node.js به دلیل ناپایداری API بسیاری از تغییرات کد را فرا می خواند.
  • مدل برنامه نویسی نا همگام node.js نگهداری از کد را دشوار می­سازد.
  • تقاضا برای این تکنولوژی بالاست در حالی که متخصصان با تجربه کمی دارد!
node js
مدل برنامه نویسی ناهمگام و همگام

به طور نمونه در تصویر بالا برنامه نویسی همگام و نا همگام آورده شده است که اگر تا حدودی با برنامه نویسی آشنا باشید می دانید که اگرچه برنامه نویسی ناهمگام مدل بهتری است اما یکی از مشکلات آن ارسال همراه با تاخیر اطلاعات به پایگاه داده است. که باعث می شود برخی از عملکرد ها به درستی کار نکنند.

راه های غلبه بر مشکلات node js

دنیای برنامه نویسی و مهندسی نرم افزار شگفتی های خودش را دارد. نود جی اس نیز از این قاعده مستثنی نیست! به عنوان مثال برای مشکل کاهش عملکرد سیستم در نود جی اس هنگام انجام عملیات محاسباتی سنگین، می توانید از مدل برنامه نویسی نامتقارن (Asynchronous) استفاده کنید و برای مشکل آخر یعنی نبود متخصصین با تجربه نیز باید گفت اگر بودجه و زمان بیشتری برای استخدام برنامه نویس فریلنسر یا کارمند صرف کنید، قطعا تعداد افراد معدود با تجربه را مشتاق به همکاری خواهید یافت و یا می توانید به جوانان و خلاقیت شان اعتماد کنید!! (اگر اصول برنامه نویسی را به خوبی یاد بگیرید مشکلی با معایب نود جی اس نخواهید داشت و آنها را قابل حل می بینید).

نتیجه گیری

در آخر هم آمار جالبی برای شما داریم و توصیه می کنیم که همانند نادین سافت به تکنولوژی گرانبهای Node js اعتماد کنید. یکی از آمارهای جالب در وبسایت محبوب stack overflow قرار دارد (وبسایتی برای سوال و جواب برنامه نویسان)، که نشان از محبوبیت بالای زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت و به خصوص تکنولوژی نود جی اس دارد!!!

node js
آمار استک اور فلو از محبوبیت زبان ها و تکنولوژی های برنامه نویسی نزد برنامه نویسان

اگر هم بخواهیم نسبت مزایا و معایب تکنولوژی فوق العاده Node js را مقایسه کنیم واقعا باید گفت که بی­دلیل نیست که این تکنولوژی را بهتر از همه فریمورک های سمت سرور زبان جاوا اسکریپت می دانند!

node js
بهترین فریمورک یا بستر سمت کاربر، سمت سرور و پایگاه داده برای جاوا اسکریپت

براساس آمار محبوبیت که پلتفرم گیت هاب ارائه کرده است، جاوا اسکریپت محبوب ترین زبان برنامه نویسی جهان است (بخشی از این محبوبیت را مدیون node js است) همچنین طبق آمار محبوبیت فریمورک ها نیز نود جی اس یکی از محبوب ترین هاست. برای دریافت راهنمایی و اطلاعات بیشتر می‌توانید به نادین سافت اعتماد نمایید.

منابع

[1] https://7learn.com/blog/what-is-nodejs

[2] https://www.simform.com/blog/nodejs-vs-php/

[3] https://www.altexsoft.com/blog/engineering/the-good-and-the-bad-of-node-js-web-app-development/

مقالات پیشنهادی