مدت زمان تقریبی مطالعه: 20 دقیقه

هوش تجاری (BI) چیست و چه تأثیری در کسب و کار شما دارد؟

BI چیست؟ در دنیای امروز، هوش سازمانی یا تجاری (BI) و استفاده از آن برای همه سازمان‌‍ ها و کسب‌ و کارها از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا برای باقی ماندن در صحنه رقابت نیاز دارند که دید واضحی از همه داده های خود داشته باشند. این دقیقا جایی است که ابزارهای سامانه هوش تجاری (BI) وارد کار می شوند.

برای مشاوره و دریافت خدمات هوش تجاری BI همین الان با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

در حال حاضر تقریباً نیمی از تمام مشاغل تجاری از ابزار های هوشمند (BI) استفاده می کنند. پیش‌بینی ها نشان می دهد که رشد مداوم در سال های آینده برای سازمان ها و کسب و کارهایی که هنوز ابزاری را به کار نگرفته‌اند دشوار خواهد بود.

هوش سازمانی به عنوان بخشی از طراحی داشبوردها و سامانه های هوشمند و راه اندازی آن‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

هوش سازمانی BI در کسب و کار ها
هوش سازمانی BI

در مقاله های پیشین سایت با مصورسازی داده و ابزارهای اصلی مصورسازی آشنا شدید. ما در این مقاله راهنمای کامل و جامعی را برای شما شرح داده‌ایم تا با مفهوم BI یا همان Business Intelligence آشنا شوید. همچنین تلاش کرده ایم تا در زمینه عملکرد هوش سازمانی مطالب جامعی را به اشتراک بگذاریم.

هوش تجاری (BI) چیست؟

BI مخفف عبارت Business Intelligence، یک نرم افزار تحلیل کسب و کار است که شامل تجزیه و تحلیل، داده کاوی، تجسم داده ها، ابزارها و زیرساخت های داده و ترکیب بهترین شیوه هاست. همچنین به سازمان ها کمک می کند تصمیمات مبتنی بر داده های دقیق تر و بیشتری را دریافت کنند.

 زمانی که دید مناسبی از داده‌های سازمان خود داشته باشید و از آن‌ها برای ایجاد تغییر، کارآمد ساختن کسب و کار و تطبیق سریع با تغییرات بازار استفاده کنید، یعنی شما کسب و کار خود را هوشمند ساخته‌اید.

هوشمندسازی یک کسب و کار با سامانه های BI، امکان تجزیه و تحلیل داده ها را به صورت انعطاف‌پذیر و دقیق فراهم می کند. به عبارتی ایجاد داده های کنترل شده در پلتفرم های مورد اعتماد، ارتباط با کاربران مجموعه و ایجاد بینش گسترده و قابل اعتماد برای مدیران و کارکنان سازمان ها را در اولویت قرار می دهد.

هوش تجاری چیست؟
هوش تجاری (BI)

تاریخچه هوش تجاری (Business Intelligence)

هوش تجاری (BI) در دهه ۱۹۶۰ به عنوان یک سیستم هوشمند اشتراک گذاری اطلاعات میان سازمان ها مورد استفاده قرار گرفت. این اصطلاح در سال ۱۹۸۹ در کنار مدل های کامپیوتری جهت تصمیم گیری ابداع شد.

سپس این برنامه ها توسعه یافتند و داده ها را قبل از تبدیل شدن به یک پیشنهاد خاص، توسط سیستم BI به راه‌حل های خدماتی وابسته به فناوری اطلاعات تبدیل کردند.

کسب و کارها و سازمان ها اهداف مخصوص به خود را دارند. برای پیگیری عملکرد آنها در جهت رسیدن به هدف مشخص، لازم است که داده های لازم جمع آوری شده، تجزیه و تحلیل شوند و تعیین شود که برای رسیدن به اهداف سازمان چه اقداماتی باید صورت بگیرد.

نقش داده‌ها در سیستم BI چیست؟

از نظر فنی، داده های خام از سیستم های تجاری جمع آوری و پردازش می شوند. سپس در بخش انبارهای مدیریت داده، برنامه ها و فایل ها ذخیره می شوند. پس از ذخیره سازی، کاربران می توانند به داده ها دسترسی داشته و فرآیند تجزیه و تحلیل را برای رسیدن به پاسخ ابهامات تجاری شروع کنند.

سامانه های هوش تجاری (BI) شامل ابزارهای مصورسازی داده هستند که داده ها را به نمودارها تبدیل می کنند.

در پاسخ به این سؤال که سیستم BI چیست باید گفت یک اصطلاح کلی است که شامل فرآیند ها و روش های جمع آوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل داده ها می شود و فعالیت های تجاری برای بهبود عملکرد سازمان و همچنین تحلیل کسب و کار شما را پوشش می دهد.

تمام ویژگی های سامانه هوش تجاری BI باعث ایجاد دیدی جامع از یک کسب و می شوند و به مردم کمک می کنند تا تصمیمات بهتر و قابل اجرایی بگیرند. در چند سال گذشته سامانه های BI به گونه ای تکامل یافته که شامل فرآیند ها و فعالیت های بیشتری برای کمک به بهبود عملکرد کسب و کارها می شوند.

طراحی داشبوردهای مدیریتی
طراحی داشبوردهای مدیریتی

هوش تجاری (BI) چگونه کار می کند؟

نرم افزار های تحلیل کسب و کار هوش تجاری دارای قابلیت های زیادی هستند. در این بخش از مقاله به بررسی نحوه عملکرد این نرم افزارها در 9 مرحله خواهیم پرداخت.

داده کاوی در سیستم BI

اولین مرحله برای راه اندازی سامانه هوشمند BI، استفاده از پایگاه های داده و یادگیری ماشین یا Machine Learning برای کشف روند های موجود در داده های بزرگ یا Big Data است.

گزارش دهی در سامانه هوش تجاری BI

پس از تجزیه و تحلیل داده ها، مراحل انجام شده با تصمیم گیران، مدیران و ذینفعان به اشتراک گذاشته می شود تا بتوانند نتیجه گیری کنند و تصمیمات درستی بگیرند.

بررسی عملکرد سازمان توسط سامانه هوش تجاری BI

مقایسه عملکرد داده های فعلی با داده های گذشته، جهت نظارت بر عملکرد اهداف سازمان انجام می شود. سامانه هوش تجاری BI معمولاً از داشبوردهای سفارشی شده استفاده می کند.

تجزیه و تحلیل توصیفی

استفاده از تجزیه و تحلیل داده های اولیه برای یافتن آنچه اتفاق افتاده است.

پرس و جو

پرسیدن سوالات خاص در مورد داده ها که هوش تجاری BI پاسخ ها را از مجموعه داده ها استخراج می‌کند.

تجزیه و تحلیل آماری

استخراج نتایج از تحلیل توصیفی و کاوش بیشتر داده ها با استفاده از آمارهایی مانند چگونگی و چرایی این روند انجام می شود.

مصورسازی داده ها به کمک هوش تجاری

تجسم داده ها شامل تبدیل و تجزیه و تحلیل داده ها به نمایش های بصری مانند نمودارها و هیستوگرام ها برای استفاده آسان تر داده ها انجام می شود.

تجزیه و تحلیل بصری

کاوش داده ها از طریق داستان سرایی بصری برای برقراری ارتباط میان بینش مدیران و تصمیم گیران سازمان ها و کسب و کارها و قرار گرفتن در جریان تجزیه و تحلیل داده ها صورت می پذیرد.

آماده سازی داده ها

گردآوری منابع متعدد، شناسایی ابعاد و اندازه گیری ها، آماده سازی آن ها برای تجزیه و تحلیل داده ها، بررسی چگونگی کار سامانه و تجزیه و تحلیل کسب و کارها، فقط بخشی از فرآیند هوش تجاری را تشکیل می دهد.

برای مشاوره و دریافت خدمات هوش تجاری BI همین الان با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

کاربرد هوش تجاری (Business Intelligence) در کسب و کارها چیست؟

تجزیه و تحلیل کسب و کارها با استفاده از هوش تجاری در واقع یک اصطلاح مدرن است که توضیح می دهد چگونه کسب و کارها از تجزیه و تحلیل برای واکنش به سؤالات و انتظارات در حال تغییر استفاده می کنند.

هوش تجاری شامل تجزیه و تحلیل داده های کل سازمان است؛ اما از آن ها فقط به عنوان بخشی از کل فرآیند استفاده می کنند. سامانه هوش سازمانی و نرم افزار های تحلیل کسب و کار BI به سازمان ها کمک می کنند تا از تجزیه و تحلیل داده ها نتیجه بگیرند.

دانشمندان علم داده با استفاده از آمارهای پیشرفته و تحلیل های توصیفی برای کشف الگوهای فعلی و پیش بینی الگوهای آینده، به بررسی جزئیات داده ها می پردازند.

کاربرد هوش تجاری در کسب و کار ها
کاربرد هوش تجاری در کسب و کار ها

تجزیه و تحلیل داده ها به‌منظور پاسخ به سوال “چرا این اتفاق افتاد و چه اتفاقی می تواند بیفتد؟” انجام می شود. هوش تجاری در واقع مدل ها و الگوریتم ها را دریافت و نتایج را به زبان عملی تجزیه می کند.

به طور خلاصه سازمان ها تجزیه و تحلیل تجاری را به عنوان بخشی از استراتژی Business Intelligence خود انجام می دهند.

هدف از طراحی یک سیستم هوشمند Bi، پاسخ به سوالات سازمان و ارائه تجزیه و تحلیل جهت تصمیم گیری یا برنامه ریزی است. با این حال سازمان ها و شرکت ها می‌توانند از نرم افزار تحلیل کسب و کار BI برای بهبود مستمر فرآیندهای خود استفاده کنند.

ناگفته نماند که هوش تجاری (BI) یا Business Intelligence و استفاده از آن برای همه سازمان‌‍ ها و کسب‌ و کارها در دنیای امروز از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا برای باقی ماندن در صحنه رقابت نیاز دارند که دید واضحی از همه داده‌های خود داشته باشند.

مزایای هوش تجاری (BI) برای سازمان ها

هوش تجاری (BI) به کارکنان سازمان شما کمک می کند تا از تجزیه و تحلیل داده ها نتیجه بگیرند. سامانه های BI، مدل ها و الگوریتم های مورد نظر را دریافت و نتایج را به زبان عملی تجزیه می کنند.

تحلیل فرآیندهای سازمانی و کسب و کارها شامل داده کاوی، تجزیه و تحلیل، پیش بینی و آمارگیری است. به طور خلاصه سازمان ها تجزیه و تحلیل هوش سازمانی را به عنوان بخشی از استراتژی هوش تجاری بزرگتر خود انجام می‌دهند.

هوش تجاری (BI) برای پاسخ به سوالات خاص و ارائه تجزیه و تحلیل در یک نگاه برای تصمیم گیری یا برنامه ریزی طراحی شده است. با این حال شرکت‌ها و سازمان ها می‌توانند از نرم افزارهای تجزیه و تحلیل برای بهبود کسب و کار خود استفاده کنند.

برخی از مهم ترین مزایای هوش تجاری BI عبارتند از:

  • قابلیت مشاهده داده ها
  • ارائه گزارش های دقیق
  • انجام فرآیندها به صورت ساده

تفاوت هوش تجاری (BI) سنتی و هوش تجاری (BI) مدرن چیست؟

Modern Business Intelligence یا همان هوش سازمانی یا تجاری مدرن، تجزیه و تحلیل داده ها و افزایش سرعت را در اولویت قرار می دهد.

از لحاظ تاریخی ابزار های سامانه BI مبتنی بر مدل سنتی بودند. این یک رویکرد از بالا به پایین بود که توسط سازمان فناوری اطلاعات هدایت شده و همه سؤالات تحلیلی از طریق گزارش های ثابت، پاسخ داده می شدند.

در واقع در سیستم های سنتی اگر شخصی در مورد گزارشی که دریافت کرده است سؤالی داشته باشد، درخواست او به انتهای صف گزارش می رود و باید روند را از نو شروع کند. این مسئله منجر به چرخه های گزارش دهی آهسته و خسته کننده شده بود و مردم قادر به استفاده از داده های فعلی برای تصمیم گیری نبودند.

هوش تجاری (BI) سنتی هنوز یک رویکرد رایج برای گزارش دهی منظم و پاسخگویی به پرس و جو های ثابت است. اما هوش تجاری مدرن تعاملی و قابل دسترسی است.

در حالی که بخش های فناوری اطلاعات هنوز بخش مهمی از مدیریت دسترسی به داده‌ها هستند، کاربران می توانند از داشبورهای سفارشی استفاده کرده و گزارش هایی را در کمترین زمان ایجاد کنند. همچنین با نرم افزار مناسب کاربران این قدرت را دارند که داده ها را مصورسازی کرده و به سوالات خود پاسخ دهند.

برای مشاوره و دریافت خدمات هوش تجاری BI همین الان با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

هوش تجاری (BI) چگونه به کسب و کارها کمک می کند؟

هوش تجاری (BI) بیش از یک نرم‌افزار تحلیل کسب و کار ساده است و راهی برای ایجاد نمای کلی و جامع از تمام داده های تجاری مرتبط با کسب و کار شما محسوب می‌شود.

 برخی از مهم ترین مزایای سیستم BI عبارتند از:

  • وضوح داده
  • افزایش کارآیی
  • بهبود بهتر تجربه مشتری
  • رضایت کارکنان

همچنین نمونه هایی از سامانه هوشمند (BI) در بسیاری از صنایع مختلف از جمله مراقبت های بهداشتی، فناوری اطلاعات، امور مالی و آموزشی مورد استفاده قرار می گیرند. همه سازمان ها می توانند از داده های BI برای توسعه مجموعه خود استفاده کنند.

چگونه یک استراتژی هوش تجاری (BI) ایجاد کنیم؟

استراتژی هوش تجاری BI، کلید طرح موفقیت سازمان و کسب و کار شماست. شما باید تصمیم بگیرید که چگونه از داده ها استفاده شود. نقش های کلیدی را جمع آوری کنید و مسئولیت ها را تعریف کنید.

طراحی استراتژی هوش تجاری ممکن است در سطح بالا ساده به نظر برسد؛ با این حال شروع با اهداف تجاری کلید موفقیت شماست.

در اینجا نحوه ایجاد استراتژی هوش سازمانی یا تجاری را از پایه شرح داده‌ایم:

  1. استراتژی و اهداف سازمان و کسب و کار خود را بشناسید.
  2. افراد و گروه هایی که به نوعی در موفقیت یا شکست کسب و کار شما سهیم هستند را شناسایی کنید.
  3. از میان سهامداران سازمان و کسب و کار خود یک حامی انتخاب کنید.
  4. پلتفرم و ابزار هوشمندسازی سازمان خود را انتخاب کنید.
  5. یک تیم متخصص در زمینه طراحی سامانه هوشمند BI در سازمان و کسب و کار خود ایجادکنید.
  6. محدوده هایی را که می خواهید شامل سیستم هوشمند BI شوند، مشخص نمائید.
  7. زیرساخت داده‌ها را آماده کنید.
  8. اهداف و نقشه راه کسب و کار خود را مشخص کنید.
استراتژی هوش تجاری و هوش سازمانی

نمونه هایی از کاربرد هوش تجاری (Business Intelligence) در کسب و کار

شرکت خدمات مالی چارلز شواب از هوش تجاری (BI) برای مشاهده ی نمایی جامع از تمام شعب خود در سراسر ایالات متحده استفاده می کند تا برای درک معیارهای عملکرد و شناسایی فرصت های مناسب، با کیفیت و سرعت بهتری پیش رود.

اکنون مدیران شعب می توانند مشتریان مخصوص خود را شناسایی کنند. به عبارتی ممکن است نیاز های سرمایه گذاری آن ها تغییر کند و مدیر شرکت می تواند نظارت کند که کیفیت عملکرد یک شعبه بیشتر یا کمتر از حد متوسط ​​است.

مثال دوم سرویس کیت غذا HelloFresh است که فرآیند های گزارش دهی خود را خودکار کرده‌ است. تیم بازاریابی دیجیتال این مجموعه هر ماه زمان بسیار زیادی را صرف تهیه گزارشات می کرد.

این مجموعه با ادغام هوش تجاری و بازاریابی بین 10 تا 20 ساعت کاری در روز برای تیم صرفه جویی کرده‌ است. همچنین امکان ایجاد کمپین های بازاریابی خود را بخش بندی کرده است تا بتوانند کسب و کار خود را هدفمندتر کنند.

علاوه بر مثال هایی که در بالا ذکر شد یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) نیز در کنار استفاده از ابزار های سامانه هوش تجاری (BI) به کسب و کارها کمک می کند تا بدون نیاز به توسعه دهنده، صفحات جدید وب را به رشد کسب و کار خود اضافه کنند.

انواع تجزیه و تحلیل هوش تجاری (BI)

تحلیل هوش تجاری BI به 3 دسته تقسیم می‌شود که نیازها و کاربردهای مختلفی را پوشش می دهند و شامل موارد زیر هستند:

تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده

تجزیه و تحلیل پیشگویانه، داده های گذشته را به صورت آنلاین دریافت می کند و نتایج آینده را برای اهداف برنامه ریزی شده ی شما مدل سازی می کند.

تجزیه و تحلیل توصیفی

تجزیه و تحلیل توصیفی، فرآیند شناسایی روابط در داده ها با استفاده از داده های گذشته و فعلی است.

تجزیه و تحلیل تجویزی

تجزیه و تحلیل تجویزی تمام داده های مربوطه را برای پاسخ به این سوال دریافت می کند که “سازمان و کسب و کار من چه باید بکند؟”

معایب هوش تجاری (BI)

  • هزینه اولیه؛ البته بسیار ارزشمندتر از هزینه‌های اولیه آن است.
  • مقاومت کاربران در استفاده از آن
  • شکاف بین مهارت های تحلیل داده و استفاده از آن

درباره پلتفرم ها و سامانه های هوش تجاری (BI)

بسیاری از ابزارها و پلتفرم های هوش تجاری، فرآیند تحلیل داده را ساده می کنند. این امر باعث می‌شود که افراد بدون دانش فنی، راحت تر بتوانند داده های خود را ببینند و درک کنند. پلتفرم‌ یا سامانه BI برای گزارش دهی موقت، تجسم و مصورسازی داده ها و ایجاد داشبوردهای سفارشی شده برای سطوح مختلف کاربران طراحی می‌شوند.

نحوه انتخاب سامانه هوش تجاری (BI)

کلید موفقیت در سامانه های هوشمند BI  انتخاب پلتفرم مناسب برای کار است. در واقع هنگام انتخاب ابزارهای BI بهتر است به خاطر داشته باشید که چه ویژگی هایی برای سازمان و کسب و کار شما مفیدتر است. برخی از ویژگی های کلیدی ابزارهای هوش سازمانی یا تجاری عبارتند از:

  • دارا بودن ویژگی بصری برای استفاده
  • تنوع داشبورد و گزینه های تجسم داده
  • برخورداری از بینش هوشمند
  • استفاده از هوش مصنوعی (AI)
  • انعطاف پذیری
  • ادغام با سایر پلتفرم ها و برنامه ها
  • امکان اتصال داده

مسلماً یکی از مفیدترین ابزارها در هوشمند سازی کسب‌ و کارها، داشبوردها هستند که به داده های پیچیده اجازه می دهند همه در یک مکان جمع آوری و مشاهده شوند. این داشبورد ها می توانند اهداف متفاوتی داشته باشند؛ مانند تجزیه و تحلیل داده‌های پیچیده. به عبارتی چالش اصلی در طراحی سیستم هوش تجاری، ایجاد بهترین داشبورد برای نیازهای شماست.

پیاده سازی هوش سازمانی

ویژگی داشبوردهای هوش تجاری (BI)

مهم‌ترین ویژگی هایی که یک داشبورد تجاری دارد عبارتند از:

  • تعاملی بودن
  • استفاده از داده ها به صورت آنلاین
  • برخورداری از رابط قابل تنظیم
  • دارا بودن قالب های استاندارد
  • قابلیت اشتراک گذاری

خدمات هوش تجاری در کسب و کارها و سازمان ها (به صورت کلی)

  1. طراحی داشبورد های مدیریتی
  2. طراحی داشبورد های هوش تجاری
  3. هوشمند سازی سیستم های تصمیم گیری
  4. پیاده سازی هوش سازمانی
  5. پیاده سازی هوش کسب و کار
  6. یکپارچه سازی داده های سازمانی
  7. طراحی داشبورد های مصورسازی داده
  8. طراحی داشبورد های تعاملی
  9. طراحی داشبورد های داده نمایی
  10. هوشمند سازی سامانه ها
  11. استخراج، پالایش و جمع آوری داده ها

ارتباط سامانه هوشمند BI و کلان داده (Big Data)

همزمان با اینکه فضای داده ها و تعداد آن‌ها رشد می کند، جمع آوری، ذخیره سازی و تجزیه و تحلیل داده ها نیز پیچیده تر می شود.

رابطه بین BI و کلان داده از اهمیت بالایی برخوردار است و باید مورد بررسی قرار بگیرد. حجم، سرعت، ارزش و تنوع این چهار کلان داده، آن ها را از سایر داده ها متمایز می‌کند. به طور خاص حجم داده ها چیزی است که مردم معمولاً به عنوان عامل تعیین کننده اصلی به آن اشاره می کنند، زیرا مقدار داده ها همیشه در حال افزایش است.

همانطور که می توانید تصور کنید، توجه به داده های اصلی هر کسب و کار مهم است زیرا سازمان ها هر سال داده های بیشتری را ایجاد می کنند و سامانه های سیستم BI باید با تقاضا های فزاینده‌ای که از سوی آن ها ایجاد می شود، همگام باشند.

 یک پلتفرم خوب با افزایش تقاضا رشد خواهد کرد، اما اگر حفظ نشود داشبورد ها و منابع داده ممکن است با تکامل داده های بزرگ عقب بمانند.

آینده هوش تجاری (BI) برای سازمان ها و کسب و کارها

هوش تجاری (BI) برای همگام شدن با نیازهای کسب و کار و فناوری به طور مداوم در حال تکامل است. بنابراین هر سال روندهای فعلی شناسایی می شوند تا کاربران همگام با نوآوری ها، به روز باقی بمانند.

شما باید بدانید که هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (Machine Learning) به رشد خود ادامه خواهند داد. از این رو کسب‌ و کارها می توانند بینش های هوش مصنوعی را در یک استراتژی گسترده‌تر با Business Intelligence ادغام کنند.

در کنار استفاده از ابزارهای هوش تجاری، نرم افزارهای تحت وب نیز امکان اشتراک گذاری اسناد، برقراری ارتباط با یکدیگر و ویرایش فایل‌ها را برای کارمندان فراهم کرده تا در پروژه های مشترک با یکدیگر همکاری کنند.

همه سازمان ها و کسب و کارها به سامانه‌ هوشمند BI نیاز دارند

تجسم و مصورسازی داده ها برای کار با هم در بین تیم ها و بخش ها، ضروری تر خواهد بود. هوش تجاری BI قابلیت هایی را برای نظارت بر فروش به شما ارائه داده و به کاربران اجازه می دهد تا بینش هایی درباره رفتار مشتری، پیش‌بینی سود و موارد دیگر پیدا کنند.

صنایع مختلفی مانند خرده فروشی، بیمه و نفت، استفاده از هوش سازمانی را پذیرفته اند و هر ساله تعداد بیشتری به آن می پیوندند. پلتفرم های BI با فناوری جدید و نوآوری کاربران سازگار می شوند.

 در کنار مصور سازی داده و استفاده از خدمات هوش تجاری، استفاده از پرتال سازمانی نیز به عنوان یک نرم افزار مبتنی بر وب جهت یکپارچه سازی اطلاعات، افراد و دسترسی ها در داخل سازمان‌ها و شرکت ها‌ مورد استفاده قرار می گیرد.

خدمات هوش سازمانی برای کسب و کار ها و سازمان ها

برخی از خدمات هوش تجاری برای سازمان ها و کسب و کارها

  • طراحی سامانه های بومی سازه شده Power BI و کلیک ویو که قابلیت استفاده راحت و آسان بدون ایجاد فیلترینگ و وقفه به دلیل تحریم و… را در ایران دارند.
  • طراحی سامانه هایی با کیفیت؛ به منظور تحلیل، مصورسازی و مانیتورینگ داده ها بر اساس نیاز کارفرما به صورت آنلاین.
  • طراحی سامانه هایی با قابلیت ایجاد داشبوردهای تحلیلی و یکپارچه بر اساس داده ها، با توجه به نیاز و درخواست کاربران در سازمان‌ها و شرکت ها.
  • طراحی سامانه هایی با قابلیت ایجاد کوئری سفارشی و داینامیک و کاملا مجزا از پایگاه داده.
  • استفاده از ORM های پیشرفته یا Object-Relational Mapping در طراحی سامانه های هوش سازمانی به عنوان تکنیکی مدرن

برای مشاوره و دریافت خدمات هوش تجاری BI همین الان با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

ارائه خدمات هوش تجاری (BI) در نادین سافت

در این قسمت شما می توانید با هوش تجاری Nadin BI نادین سافت آشنا شوید. نرم‌افزار هوش تجاری Nadin BI که توسط تیم متخصص نادین سافت طراحی شده، به منابع مختلف داده متصل می شود و به وسیله آن میتوان بدون کدنویسی (بدون نیاز به کاربر متخصص) و با استفاده از ابزارهای متنوع داشبوردساز و ویجت های مختلف مصورسازی داده، داشبوردهای تحلیلی، مدیریتی، وضعیتی و … را بر اساس داده ها ساخت و از آن استفاده کرد.

ویژگی ها:

  1. قابلیت ترسیم چارت های داینامیک بر اساس نیاز کارمندان و کاربران سازمان و شرکت شما
  2. ایجاد فیلترهای تعاملی به منظور تحلیل تخصصی داده ها در میان انبوهی از داده های مرتبط و نامرتبط
  3. ایجاد سطوح دسترسی منعطف مانند فیلترهای۳ سطحی و ۴ سطحی  به تمامی اجزای سامانه
  4. قابلیت استفاده از زبان فارسی برای راحتی کارمندان و کاربران ایرانی
  5. دارای سرعت بالا برای لود ویجت ها در کمترین زمان ممکن
  6. قابلیت استفاده برای سازمان ها و کسب و کارهای ایرانی با توجه به فرهنگ تجاری ایران
  7. پشتیبانی کامل از سامانه BI طراحی شده، به صورت آنلاین و بدون نگرانی از تحریم سامانه هایی
  8. قابلیت رقابت با سامانه‌های کیبانا، کلیک ویو و Tableau مطابق با نیاز کاربران ایرانی
  9. قابلیت مصورسازی کلان داده ها (Big Data)
  10. امکان توسعه سریع و پویای ماژول‌های متنوع
  11. قابلیت پشتیبانی داشبوردها و بروزرسانی آنها به صورت خودکار و دستی
  12. قابلیت پشتیبانی داشبورد از سطوح دسترسی در لایه های مختلف
  13. سطح دسترسی از SSO یا همان احراز هویت یکپارچه خارجی
  14. قابلیت پیاده سازی انتقال داده با توجه به نیاز کاربران و کارمندان سازمان و شرکت شما
  15. قابلیت گزارش گیری داینامیک و هوشمند همراه با امکان اتصال به سیستم های آنلاین و پایگاه های داده
  16. داشبوردسازی و مصورسازی اطلاعات بر اساس نیاز سازمان شما
  17. قابلیت توسعه سیستم هوش مصنوعی بر روی سامانه های طراحی شده
  18. دارای لایه انتقال ETL یا Extract Transform and Load که به معنای استخراج، پالایش و بارگذاری اطلاعات است و همچنین OLAP یا (Online Analytical Processing) به معنای “پردازش تحلیلی آنلاین” .
  19. دارای امکانات فیلتر داده ها و توسعه ی سیستم های ROLAP یا (Relational Online Analytical Processing)  که امکان پردازش تحلیلی آنلاین را در کمترین زمان ممکن فراهم می‌کنند.
  20. امکان استفاده نامحدود از فیلترها جهت گزارش گیری
  21. قابلیت ارائه گزارش های مصور متناسب با نیاز کاربران در کوتاه ترین زمان ممکن
  22. قابلیت تعریف سطوح دسترسی مختلف روی سطر و رکورد
  23. سامانه های هوش سازمانی طراحی شده و تولید شده نادین سافت یک راهبرد مناسب مدیران است تا در تصمیم گیری بر اساس تحلیل داده ها از آن بهره‌‌مند شوند.
  24. قابلیت ارائه گزارشات دلخواه و مورد نیاز کاربر با روش درگ اند دراپ
  25. قابلیت نمایش گزارشات با گرافیک بالا
  26. قابلیت مقایسه چندین شاخص مورد نظر شما دریک بعد مشترک
  27. قابلیت طراحی داشبوردهای متناسب با نیاز کاربران و امکان استفاده از انواع داشبوردهای آماده
  28. دارای محیطی کاربرپسند و فارغ از دانش کد نویسی

برای استفاده از خدمات هوش تجاری با کارشناسان ما در نادین سافت تماس بگیرید.

معرفی سامانه وضعیت 724 (بولتن دیجیتال)

سامانه وضعیت 724 (بولتن دیجیتال) از پروژه هایی است که تیم متخصص نادین سافت در حوزه ی هوش تجاری به انجام رسانده است. فرآیند مرتب سازی و چینش اطلاعات بولتن های روزانه یا موضوعی، پرهزینه و زمان بر است. این سامانه بدون نیاز به نصب، اینترنت یا اتصال به نرم افزار خاصی، چینش و نمایش اطلاعات داخل بولتن را با قالب های سفارشی به صورت خودکار انجام می‌دهد.

جمع بندی

امیدواریم با مطالعه این مقاله، اطلاعات جامعی در زمینه Business Intelligence و اینکه BI چیست، کسب کرده باشید.

 واقعیت این است که در دنیای امروز، هوش تجاری و داده ها حرف اول را در میدان رقابت برای توسعه و پیشرفت می زنند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که خدمات سامانه هوش تجاری در کسب و کارها شامل طراحی فرآیند BI، طراحی داشبوردهای مدیریتی سازمانی و هوشمندی سازمان ها و کسب و کارهاست.

بیشتر بخوانید:

۸ ویژگی داشبوردهای هوش تجاری در کسب و کارها

برترین نرم افزار های مصور سازی داده در حوزه هوش تجاری

راه اندازی داشبورد هوش سازمانی

مباحث مهم در طراحی هوش تجاری کدامند؟

سوالات متداول:

هوش تجاری چیست و چه کاربردی دارد؟

هوش تجاری (BI) یا سامانه هوش تجاری شامل تجزیه و تحلیل های تجاری، داده کاوی، تجسم داده ها، ابزارها و زیرساخت های داده و ترکیب بهترین شیوه ها است.

هوش تجاری در کسب و کارها چه اهمیتی دارد؟

استفاده از سامانه‌های هوش تجاری به سازمان ها کمک می کند تصمیمات مبتنی بر داده های دقیق تر و بیشتری را اتخاذ کنند تا مدیریت و عملکرد مناسب‌تری در فرآیند کسب و کار خود داشته‌باشند.

طراحی هوش تجاری چه مزایایی دارد؟

مهم‌ترین مزایای هوش تجاری عبارتند از: قابلیت مشاهده داده ها، ارائه گزارش های دقیق و انجام فرآیندها به صورت ساده.

مقالات پیشنهادی