مدت زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

یادگیری برنامه نویسی با 4 نکته

هرچیز که در دستان شماست، اعم از برنامه‌‌های موبایل، برنامه‌‌های قابل نصب روی سیستم‌‌های کامپیوتری و غیره یک روز برنامه نویسی (کد نویسی) شده‌اند، اگر بر جنبه‌ی خاصی از این نگرش دقیق‌تر نگاه کنید، به مبحث یادگیری برنامه نویسی می‌رسید؛ یعنی نقطه‌ی صفر برای تبدیل شدن به یکی از جمله افرادی که برنامه‌های کاربردی امروز و دیروز مردم در سیستم‌های کامپیوتری یا موبایل‌ها و سایر دیوایس‌های پر استفاده را نوشته است.

آیا شروع برنامه نویسی سخت است؟

سوال‌های پر تکرار در این زمینه عبارتند از:

  • چگونه برنامه نویسی را شروع کنم؟
  • سخت است؟

باید بگویید: شروع چه چیزی سخت نیست؟ شروع هر کاری مانند برنامه نویسی به مثابه ورود به یک دنیای جدید است. پس طبیعی است که هیچ نوع اطلاعاتی در مورد ماهیت این دنیا نداشته باشید و دائم در زمان یادگیری دلسرد شوید، یا با جواب گرفتن از چند خط کد – از شوق – سر از پا نشناسید. این روال و روند، برای تک تک برنامه نویسان موفق امروزی رخ داده است؛ پس شما تنها نیستید. فقط باید به خوبی بدانید که هدف‌تان از شروع یادگیری برنامه نویسی چیست و می‌خواهید در چه شاخه‌ای فعالیت کنید.

یادگیری برنامه نویسی
یادگیری برنامه نویسی

کدام زبان برنامه نویسی بهتر است؟ چگونه برنامه نویس شوم؟

معمولا از هر برنامه نویسی بپرسید که: «کدام زبان برای یادگیری برنامه نویسی مناسب است؟» بر اساس زبانی که خودش کار می‌کند به شما پیشنهاد خواهد داد. در دنیای یادگیری برنامه نویسی خبری از زبان قوی یا ضعیف نیست! همه ی زبان‌ها در جایگاه خود قوی و فوق العاده هستند. ولی باید بر اساس بازار کار و هدفی که ما داریم، یک مورد را انتخاب کنیم. پس ما بهترین نداریم و این عنوان برای پیدا کردن مسیر ِانتخاب ِزبان برنامه نویسی جهت شروع یادگیری مناسب نیست!

علاقه، مهم‌ترین معیار برای انتخاب زبان برنامه نویسی جهت آموزش برنامه نویسی است. یادگیری برنامه نویسی بدون علاقه (مانند هر کار دیگری) فقط تلف کردن وقت است و بس. برای اینکه علاقه خود را بیابید باید در مسیر یادگیری پا بگذارید و کمی‌ آزمون و خطا داشته باشید. پیش روی گام به گام، داشتنِ دید برنامه نویسی، آرام، پیوسته و با صبر و حوصله پیش رفتن، داشتن تمرین و ممارست در حین آموزش، تعریف کردن یک پروژه، تقویت زبان و … عواملی هستند که شما را در تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای، یاری می‌دهند.

یادگیری برنامه نویسی
آموزش برنامه نویسی

بستر مناسب برای شروع یادگیری برنامه نویسی

در اینجا تصور می‌کنیم که دقیقا علاقه خود را برای شروع یادگیری برنامه نویسی نمی‌دانید؛ اینکه وب را انتخاب کنید یا موبایل یا … فقط در اینجا مطمئن باشید که قلبا می‌خواهید یک برنامه نویس شوید. نه چون حقوق بالایی خواهید گرفت یا چون برنامه نویسی بسیار شیک و لوکس به نظر می‌رسد. سه دسته بستر برای برنامه نویسی پیش روی شماست:

  • برنامه نویسی وب: نرم افزار‌های تحت وب همانطور که از نامشان مشخص است در یک مرورگر اجرا می‌شوند و برعکس برنامه‌های مربوط به موبایل یا pc نیاز به نصب ندارند. دو زمینه در این شاخه، پیش روی شماست؛ فرانت‌اند و بک اند؛ فرانت‌‌اند بیشتر به ظاهر و کل ساختاری که کاربر با آنها درگیر است مربوط می‌شود و بک ‌اند به ساختاری که از چشم کاربر پنهان است. در صورتی که انتخاب شما برنامه نویسی تحت وب بود، می‌توانید از سایت w3schools که کامپایلری برای افراد علاقه مند به یادگیری تدارک دیده، استفاده کنید.
  • برنامه نویسی موبایل: محبوبیت برنامه نویسی در زمینه موبایل به شدت افزایش داشته‌است. یادگیری برنامه نویسی اندروید یا ios یکی از دو شاخه‌ای است که فعالیت در این حوزه پیش رویتان قرار می‌دهد. بیشتر برنامه نویسان به دلیل در اختیار گرفتن پنجاه درصد سهم بازار توسط اندروید، به سراغ آن می‌روند. البته هیچ اجباری وجود ندارد و این تنها یک حقیقت آماری است.
  • برنامه نویسی دسکتاپ: منظور برنامه‌هایی است که روی pc یا لپ تاپ اجرا می‌شوند. مثلا نرم افزار آفیس یا نرم افزار‌های مالی و …
یادگیری برنامه نویسی
شروع یادگیری برنامه نویسی

جستجو برای بوت کمپ کارآموزی

مراحل و توصیه‌های ذکر شده تا به اینجای مطلب همه در قالب آموزش و یادگیری برنامه نویسی قرار می‌گیرند. اما پس از یادگیری کامل و انجام چند پروژه کوچک شما نیاز دارید که وارد بازار کار شوید. بوت کمپ کارآموزی آخرین مرحله از تبدیل آنچه آموخته اید به محلی برای کسب تجربه و رشد و پیشرفت تا تبدیل شدن به یک برنامه نویس ِواقعی است. نادین سافت مفتخر است تا به شما اعلام کند می‌توانید بوت کمپ نادین سافت را برای دوره کارآموزی در کنار یک تیم حرفه‌ای انتخاب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی درج شده، با ما تماس بگیرید.

سخن آخر

برنامه نویسی دنیایی خلاقانه، پویا، دارای نیاز به خرج صبر و حوصله، پرورش علاقه و استعداد و غیره است. اگر خود را فردی می‌دانید که برای ورود به این دنیای بی انتها آماده است، پیشنهاد میکنیم حتما یادگیری برنامه نویسی را به جای هر شغل و حرفه‌ی دیگری در اولویت قرار دهید.

منابع

[1] https://www.gooyait.com/1397/04/25/how-start-programming.html

مقالات پیشنهادی