مدت زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه

دواپس و فرانت اند و 4 مزیت اجرای آن

دواپس چیست ؟

قبل از توضیح رابطه دواپس و فرانت اند یادآوری کنیم که دواپس چیست ؟

Devops، به مجموعه ای از ابزارها و روش هایی میگویند که باعث تسریع و بهبود ارتباط همکاری بین تیم های توسعه و عملیات می شود و این دو تیم که کاملا مستقل و جدای هم کار میکنند را به چند تیم تخصصی با مهارتها، روش ها و ابزار یکپارچه تبدیل می کند که هدف نهایی آن جلب رضایت مشتری است.

چرا دواپس را اجرا کنیم ؟

دواپس به تیم های توسعه و عملیات کمک میکند تا سریعتر، هماهنگ تر و با کیفت بیشتری روی محصول یا خدماتی که به مشتری تحویل میدهند کار کنند.

تیم ها باید بتوانند تا بروزرسانی های نرم افزار را سریعتر و مطمئن تر انجام دهند و تاثیرات و تغیرات در هر بروزرسانی را اندازه گیری کرده و به نیاز های مشتری در این زمینه ها به بهرتین شکل پاسخ دهند. به این دلایل است که امروز در صنعت IT نمیتوان دواپس را به عنوان یک اصل مهم نادیده گرفت.

دواپس و فرانت اند
دواپس

رابطه دواپس و فرانت اند

1. بهبود سرعت

در پروسه طراحی فرانت اند، بهبود سرعت عملکرد سایت یا اپلیکیشن از مهم ترین رکن ها است.

در محیط های سنتی IT به دلیل اینکه معمولاً افراد تیم ها جهت تکمیل کارها توسط دیگر اعضا منتظر می می مانند زمان و منابع زیادی به هدر می رود و همین موضوع باعث می شود هزینه های مالی زیادی ایجاد شود و همینطور باعث می شود که پروسه بهبود سرعت عملکرد سایت یا اپلیکیشن در حوزه فرانت اند به تعویق افتاده و مشتریان زیادی از دست روند.

2. خلاقیت و نوآوری

فرانت اند همواره و در هر زمینه ای با خلاقیت و نوآوری گره ناگسستنی دارد و بدون این دو اصل موفقیتی حاصل نمی شود.

دواپس با ادغام مستمر، یکپارچه سازی مستمر و استاندارد سازی محیط های تولید در نهایت منجبر به این مهم می شود که وقت کارشناسان هدر نشود و در نهایت باعث می شود که بر جنبه های نوآوری، مبتکرانه و خلاقانه تمرکز بیشتری داشته باشند.

3. تعمیرات سریعتر و آسان تر

نه در حوزه فرانت اند و نه در هیچ حوزه دیگری در برنامه نویسی تقریباً نمیتوان برنامه کاملی نوشت که بدون عیب یا اصلاحاً باگ باشد.

تیم های دواپس، این تیم ها را قادر می سازد تا قابلیت های جدید را در قالب گسترش های Agile ماهیت کوچکتر و ماژولارتری معرفی کنند و چون این نوع توسعه نرم افزار بیشتر هدفمند هستند، شناسایی باگ ها آسان تر است و رفع این ایرادات سریع تر انجام می شود و پیاده سازی آنها آسان تر است. فقط نیاز است که تیم ها آخرین تغییرات کد ها را مجددا بررسی کنند تا بتوان باگ را یافته و مشکلات را حل کنند.

4. یکپارچه سازی و تحویل مستمر

همکاری و هماهنگی دو تیم فرانت اند و بک اند چالشی دیگر در حوزه فرانت اند است و دواپس با اصول ci/cd درتسهیل و بهبود این همکاری نقشی بسیار کار آمد دارد.

یکپارچه سازی مستمر (ci) : فرایندی که در آن توسعه دهندگان بطور مستمر می توانند کارهای خود را با هم یکپارچه کنند و زمانی که این یکپارچه سازی مستمر بین دو تیم فرانت اند و بک اند در پروژه اعمال شود چالش های این همکاری به حداقل می رسد.

تحویل  مستمر (cd) :  این رویکرد تیم ها را قادر می سازد تا محصول تولید شده را به روشی سریع و مطمئن تر انتشار دهند و این موضوع باعث می شود ux (تجربه کاربری) محصول فرانت اند به شکلی چشم گیر بهبود پیدا کند.

دواپس و فرانت اند

نتیجه گیری در اجرای دواپس و فرانت اند

نکاتی از گزارش 2016 State of DevOps Report که نشان میدهد تیم هایی با رویکرد دواپس نسبت به رقیبانشان از کارایی بالایی برخوردار بوده اند.

30 برابر استقرار کدهای نرم افزاری بیشتر است

200 برابر استقرار نرم افزار سریعتر است

پایداری سیستم بیشتر شده است

60 درصد شکست های (failure) کمتری دارند

168 برابر سریعتر می توانند بعد از مشکلات، بهبود یابند (MTTR)

نتیجه این گزارش نشان دهنده افزایش چشم گیر و قابل ملاحظه ای در عملکرد تیم ها است و رابطه صحیح دواپس و فرانت اند می تواند عامل افزایش کاریی، کاهش هزینه ها، تسریع در رسیدن به محصول نهایی و نهایتاً منجر به جلب رضایت مشتری شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دواپس وابزارهای دواپس، مقالات نادین سافت را دنبال نمایید.

منبع

https://blog.testlodge.com/what-is-devops/

مقالات پیشنهادی