مدت زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

اصول و مبانی طراحی UI/UX اختصاصی

طراحی UI/UX اختصاصی از مهارت هایی است که در چرخه تولید محصولات و خدمات دیجیتال کاربرد زیادی دارد. رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) دو اصطلاحی هستند که در محافل فناوری بسیار زیاد مورد استفاده قرار می­گردند. برخی اوقات این دو کلمه به جای یکدیگر به کار می روند.
رابط کاربری یا User interface به مجموعه صفحه ها، دکمه ها، کلیدها، آیکون ها و سایر عناصری اشاره دارد که در زمان استفاده از یک وب‌سایت یا سیستم نرم افزاری آنها را می بینید و به کار می برید. رابط های کاربری در تعامل با اپلیکیشن ها یا سایر دستگاه های الکترونیکی نیز استفاده می شوند.


از طرف دیگر تجربه کاربری یا  user experience به تمامی تعاملات کاربران با یک محصول اشاره دارد به طور مثال به احساس کاربران در مورد ارتباط دو طرفه با محصول نیز توجه می­ کند. در مقالات پیشین نادین سافت درباره UI/UX؛ بهترین نرم‌افزارها و ترفندها در سال 2022 صحبت کردیم. در این مقاله یک راهنمای جامع برای همه افرادی است که می خواهند اصول و مبانی طراحی UI/UX اختصاصی را یاد بگیرند.

در این مقاله به بررسی موارد زیر می پردازیم:

1- اصول و مبانی طراحی UI و UX  اختصاصی چیست؟

2- خدمات طراحی UI/UX اختصاصی

3- شرکت های ارائه دهنده طراحی UI/UX اختصاصی

4- مزایای طراحی UI/UX اختصاصی

طراحی UI/UX اختصاصی
طراحی UI/UX اختصاصی

اصول و مبانی طراحی UI و UX  اختصاصی چیست؟

طراحی UI و طراحی UX هر دو دارای نقش کلیدی در توسعه یک محصول دارند. با تلفیق وظایف هر دو آنها طراحی محصول نهایی نتیجه مطلوبی خواهد داشت. در حالی که نمی توان تاثیر رابط کاربری را بر UX نادیده گرفت ولی کاربرد این دو با هم تفاوت دارد.

همچنین نقش‌هایی که طراحان این دو اینترفیس در طراحی UI/UX اختصاصی بازی می‌کنند با هم فرق می­ کند. فعالیت های طراح UX و طراح رابط کاربری در همان حالی که با یکدیگر همپوشانی دارند از هم متمایز هستند. به طور نمونه در ارائه گوشی های هوشمند علاوه بر اینکه امکان کار با راحت ترین شیوه برای کاربر فراهم شده امکانات دیگری مانند بازی و سرگرمی نیز در آن گنجانده شده است.

طراحان UX و UI برای طراحی رابط کاربری بر روی تجربه ای که کاربران در استفاده از یک محصول دارند متمرکز می شوند. هدف آنها ارائه محصولاتی کاربردی است که به راحتی در دسترس بوده و کاربر از کار با آنها لذت ببرد.

استفاده عمده طراحی UX و UI برای معرفی محصولات دیجیتال است ولی می توان آن را برای محصولات غیر دیجیتال مانند خدمات سیستم ترابری هم به کار گرفت. طراحان UX/UI برای آنکه طراحی مبانی این دو اینترفیس را به صورت مطلوب انجام دهند باید ابتدا این مراحل را طی کنند:

1- در رابطه با شناسایی اهداف، نیازها و رفتارهای کاربران در تعامل با محصول پژوهش های کاملی را انجام دهند.

2- پرسونای کاربر را مبتنی بر خصوصیات مشتریانِ هدف برنامه نویسی کرده و توسعه دهند.

3- نقشه های راه کاربر برای آنالیز نحوه ارتباط دو طرفه مشتری با یک محصول را خلق نمایند.

4- نمونه های اولیه ای را جهت بررسی ظاهر محصول نهایی بسازند.

5- امکانات تست کاربر برای تایید تصمیمات طراحی و شناسایی مشکلات را فراهم کنند.

6- با دست اندرکاران محصول مانند سهامداران و سرمایه گذاران، دیگر طراحان UX/UI، برنامه نویسان و توسعه دهندگان همکاری نمایند.

طراح UI و UX
طراح UI و UX

خدمات طراحی UI/UX اختصاصی

طراحان در طراحی UI/UX اختصاصی ضمن بهبود کیفیت در رابط کاربری و تجربه کاربری مناسب‌ترین راه حل را با بررسی جزئیات به کاربر ارائه می­ دهند. توسعه دهندگان سیستم­های نرم افزاری برای مدتی طولانی به دنبال مفهوم تمرکز طراحی مبتنی بر تعاملات انسانی بوده اند. اصطلاح “طراحی UX” در سال 1988 توسط دان نورمن ابداع شد.

او برای اولین بار از اصطلاح تجربه کاربری در کتاب خود با عنوان “طراحی چیزهای روزمره” استفاده کرد. نورمن اولین فردی بود که در سازمان خود سمَتی با عنوان UX را بر عهده گرفت و در اوایل دهه 1990 به عنوان معمار UX در اپل مشغول به کار شد.

طراحان UX/UI به دنبال آن هستند که بهترین راهکار برای حل ارتباطات دو طرفه کاربر و محصول را ارائه داده و در این مسیر تمامی مشکلات را یافته و موانع را از سر راه بردارند. برای آنکه مردم به یک محصول توسعه یافته علاقمند شوند لازم است که از یک رابط کاربری جامع و راحت و یک UX خوب برخوردار باشد.

فرض کنید می­خواهید از یک اپلیکیشن بانکی استفاده کنید که کارکرد آن خوب باشد و رابط کاربری بصری (UI) آن عالی به نظر برسد. ولی اگر سرعت بارگیری برنامه کند باشد یا برای نقل و انتقال پول مجبور باشید روی صفحه های متعددی کلیک کنید در این صورت دوست ندارید از آن استفاده کنید. این عملکرد نامناسب به دلیل ضعیف بودن UX آن است.

در نمونه دیگر فرض کنید محتوای یک وب­سایت مفید و منحصر به فرد باشد و سازماندهی آن به روشی منطقی انجام گرفته و بارگذاری شده باشد. ولی رابط کاربری آن قدیمی به نظر برسد یا  چگونگی حرکت بین صفحه ها مبهم بوده و مشخص نباشد بنابراین کاربران علاقه ای به استفاده از وب­سایت نخواهند داشت. این عملکرد نامطلوب مربوط به ضعف در رابط کاربری UI است.

شرکت های ارائه دهنده طراحی UI/UX اختصاصی

  • شرکت های ارائه دهنده خدمات توسعه UI/UX اختصاصی از تیم های حرفه ای متعددی استفاده می کنند. این گروه ها در شاخه های مختلف زیر فعالیت دارند:
  • طراحان UI و UX نقش مهمی در تولید رابط کاربری و تجربه کاربری دارند.
  • پژوهشگران UI/UX که اهداف، نیازمندی‌ها، تقاضاها و گلوگاه های مهم در شیوه استفاده کاربران را مطالعه و بررسی می کنند.
  • نویسندگان محتوا مسئولیت نگارش متن هایی را بر عهده دارند که در وب سایت ها، برنامه ها و اپلیکیشن های دیجیتال قرار داده می شوند.
  • طراحان ارتباطات دو طرفه روی روش‌های تعامل کاربران با محصولات دیجیتال تمرکز می‌کنند.
  • برنامه نویسان پس از گرفتن طرح‌ها از طراحان UI و UX آن‌ها را در نرم‌افزارها، وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن ها کدنویسی می‌کنند.
  • طراحان محصول تمامی فرآیندهای انتقال یک محصول یا خدمات را از تصورات ذهنی به سوی واقعیت هدایت می کنند.
  • در نهایت استراتژیست های محتوا در طول مدت تدوین و اجرای پروژه روی برنامه ریزی و تولید محتوای بازاریابی نظارت می کنند.

مهم‌ترین اصلی که تیم های طراحی UI/UX اختصاصی از آن پیروی می کنند هماهنگی میان اعضای تیم و بین تیم های کاری مختلف است.

شرکت توسعه نرم افزار نادین سافت یکی از شرکت های معتبر در این حوزه است که با بهره مندی از افراد متخصص در تمامی زمینه ها در ارائه طراحی UI/UX اختصاصی نقش برتری را میان شرکت های همکار ایفا می کند. این شرکت توانسته با ارائه بهترین محصولات و خدمات بین مخاطبان و محصولات با کیفیت خود اعتماد سازی کند.

همکاری تیمی UI/UX
همکاری تیمی UI/UX

مزایای طراحی UI/UX اختصاصی

  • از مزایای مهم طراحی UI/UX اختصاصی این است که به شناخت مخاطبان محصول می پردازد تا بهترین راهکار را برای استفاده کاربران ارائه دهد. از آنجا که طراحی UI/UX اختصاصی برای انواع محصولات، خدمات، سازمان ها و کسب­ وکارها انجام می­گیرد که با یکدیگر متفاوت هستند جزئیات در طراحی و پیاده سازی آن‌ها تاثیر زیادی دارد.
  • هدف عمده محصولات و خدماتی که مبتنی بر UI/UX اختصاصی هستند برطرف کردن نیاز مخاطبان است. بنابراین کاربران از مزایای کافی بهره مند خواهند شد. یکی از مهم‌ترین مزایای طراحی UI/UX اختصاصی در نظر گرفتن امکان استفاده آسان و بی دردسر برای کاربران است. زیرا مخاطبان همواره به دنبال دریافت راهکارهای ساده هستند.
  • جذابیت و زیبایی محصولات UI/UX از ویژگی های مهمی است که در جلب نظر کاربران برای استفاده از محصول تاثیر دارد. مشتریان به محصولات UI/UX دسترسی راحتی دارند. همچنین می توانند به محتوای مورد نظر خود به سرعت دسترسی پیدا کنند.
دسترسی آسان به محصولات UI/UX
دسترسی آسان به محصولات UI/UX
  • طراحی UI/UX اختصاصی به گونه ای است که برای همه افراد و مشاغل مختلف قابل استفاده می باشد. اینترفیس های UI/UX ساده‌ترین روش ها برای استفاده افراد ناتوان و دارای معلولیت جسمی را فراهم می کنند.

جمع بندی

مهم‌ترین راز یک طراحی طراحی UI/UX اختصاصی موفق این است که طرح شما برای استفاده‌ی کاربران مفید باشد و به راحتی از آن استفاده کنند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که تنها با یک طراحی UI/UX اختصاصی و کاربرپسند می‌توانید به موفقیت خود در آینده اطمینان داشته باشید.

مقالات پیشنهادی