مدت زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

نرم افزار بودجه بندی چیست؟

نرم افزار بودجه بندی و اعتبارات، ذخیره سازی و استفاده از اطلاعات مربوط به بودجه را متمرکز می‌کند. این نرم افزار یک رابط مشترک برای کلیه کاربران یک سازمان/ شرکت ارائه می‌دهد. تمام اطلاعات ارسالی در این نرم افزار داخل یک پایگاه داده مرکزی ذخیره می‌شوند. اطلاعات این پایگاه داده توسط نرم افزار مدلسازی برای ارائه گزارشات استفاده می‌شوند.

در مقالات پیشین نادین سافت درباره نرم افزار بودجه – نادین سافت و همه چیز درباره نرم افزار تخصیص بودجه صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم به این سوال مهم شما کاربران عزیز و همراهان همیشگی نادین سافت، نرم افزار بودجه بندی چیست؟ پاسخ دهیم. اگر شما هم علاقه مند هستید که اطلاعات جامعی در زمینه نرم افزار بودجه بندی کسب کنید تا انتهای این مقاله کاربردی و مفید همراه ما باشید.

اطلاع درباره نرم افزار بودجه بندی اولین قدم برای شماست تا بتوانید یک نرم افزار تخصیص بودجه حرفه ای را برای سازمان و کسب و کار خود راه اندازی کنید. ما در نادین سافت مفتخریم که در زمینه انواع نرم افزارهای سفارشی از جمله نرم افزارهای بودجه بندی همراه همیشگی شما عزیزان باشیم.

فهرست مقاله

نرم افزار بودجه بندی چیست؟

ویژگی‌های کلیدی و مهم نرم افزار بودجه بندی

نرم‌افزار بودجه بندی چه مزیت‌هایی دارد؟

فرآیندها، سیستم‌ها، زیر سیستم‌ها و عملیات خودکار نرم افزار بودجه بندی

نتایج حاصل از بکارگیری نرم افزار بودجه بندی در سازمان‌ها

نکات شاخص نرم‌افزار بودجه بندی نادین سافت

نرم افزار بودجه بندی و اعتبارات
نرم افزار بودجه بندی و اعتبارات

نرم افزار بودجه بندی چیست؟

نرم افزار بودجه بندی در چند سال اخیر تکامل ویژه ای پیدا کرده و به یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین ارکان ِسازمان‌ها/ کسب و کارها تبدیل شده است. همانطور که نحوه برنامه ریزی و بودجه شرکت‌ها نسبت به چند سال پیش تغییر کرده، خواسته‌های بخش امور مالی و مدیریت ِمنابع هم دچار تغییر شده است. یکی از راه حل‌های موجود پیش روی سازمان‌ها برای داشتن برنامه ریزی مالی و جلوگیری از ورشکستگی، سفارش تولید نرم افزار بودجه بندی سفارشی است.

یک نرم افزار بودجه بندی و اعتبارات که به صورت سفارشی تولید شده باشد باید بتواند کامل‌ترین و جامع‌ترین پلتفرم در مقایسه با نسخه‌های آماده برای سازمان ها و کسب و کارها باشد. از آنجایی که نسخه‌های آماده‌ی موجود نمی‌توانند به طول کامل پاسخگوی نیاز‌های سازمان‌های مختلف باشند نرم افزار‌های سفارشی این قابلیت را دارند تا بتوانند به راحتی نیاز ِمدیران سازمان/ شرکت‌ها را نسبت به برنامه ریزی و مدیریت بودجه پاسخ دهند. این نوع نرم افزار‌ها کاملا همسو با سایر برنامه‌ها و نرم افزار‌های موجود در سازمان طراحی و تولید می‌شوند. به این واسطه می‌توان در صورت لزوم نسبت به ادغام و افزایش بهره وری خروجی برنامه‌ها اقدام کرد.

نرم افزار بودجه
نرم افزار بودجه

ویژگی‌های کلیدی و مهم نرم افزار بودجه بندی

یک نرم افزار بودجه بندی سفارشی نه تنها باید برای مدل سازی کاربرد داشته باشد بلکه باید دارای قابلیت برنامه ریزی هدفمند برای موارد زیر نیز باشد.

  • قابلیت پیش بینی
  • بودجه ریزی عملیاتی
  • مدل سازی با سناریو‌های قوی
  • سند باکس به عنوان مکانیزم حفاظتی که برنامه را از دسترسی یا تغییر اطلاعات ذخیره شده حفاظت می‌کند.
  • بودجه بندی به حالت بالا به پایین و حالت پایین به بالا
  • تاییدیه‌ها و گردش‌های کاری
  • ماژول‌های هدفمند (برنامه ریزی مالی پروژه‌ها، برنامه ریزی برای بودجه نیروی کار، برنامه ریزی بلند مدت برای سازمان و …)

شما عزیزان باید در زمان ثبت سفارش یا برون سپاری نرم افزار بودجه بندی به دنبال پلتفرمی باشید که یک راه حل کاملا جامع برای کسب و کارتان ارائه می دهد. این نوع نرم افزار‌ها نه تنها باید دارای امکان برنامه ریزی مالی باشند بلکه باید به واسطه مدلسازی عملیاتی به شما کمک کنند تا خطوط کسب و کار مثل منابع انسانی، بخش فناوری اطلاعات، زنجیره تامین و فروش خود را به راحتی و به صورت حرفه ای مدیریت کنید.

داشتن یک موتور Back-end پرقدرت برای مدیریت حجم وسیعی از داده‌هایی که امروزه سازمان‌ها/ کسب و کارها برای تحلیل‌های مالی از آنها استفاده می‌کنند اهمیت زیادی دارد. نرم افزار بودجه بندی باید مقیاس پذیر باشد تا بتواند حجم زیادی از داده‌ها و کاربران را به راحتی مدیریت کند. کاربران باید بتوانند امکان مدل سازی مالی و عملیاتی در مقیاس‌های بزرگ را به واسطه این نرم افزار به صورت چابک داشته باشند.

بودجه بندی
بودجه بندی

نرم‌افزار بودجه بندی چه مزیت‌هایی دارد؟

  • نرم افزار بودجه بندی و اعتبارات به تعیین اهداف مالی دقیق کمک می‌کند.
  • برای تامین مالی شرکت‌ها و سازمان‌ها حیاتی است. وقتی از شرکت‌هایی که به شما می‌دهند یا بانک‌ها درخواست وام بیشتر می‌کنید می‌توانید به واسطه این نرم افزار‌ها نحوه‌ی خرج کردن بودجه خود را نشان دهید تا به شما با اعتماد بیشتری وام دهند.
  • اولویت‌های سازمان/ شرکت‌تان به صورت ملموس مشخص خواهد شد. تعیین دقیق بودجه و اهداف به تیم‌های فعال در سازمان‌تان کمک می‌کند تا دستورالعمل‌های مشخصی داشته باشند. همچنین تا حد ممکن زیر ِحد بودجه تعیین شده برای برنامه‌های مختلف هزینه بپردازند.
  • افراد در سازمان شما همیشه ایده‌های هیجان انگیزی دارند که می‌خواهند آنها را اجرایی کنند. برای تشویق این افراد می‌توانید میزان بودجه خود را در بخش‌های مختلف به واسطه این نرم افزار به آنها ارائه دهید تا میزان انتظارات‌شان را کنترل کنید.
مزیت های نرم افزار بودجه بندی
مزیت های نرم افزار بودجه بندی

فرآیندها، سیستم‌ها، زیر سیستم‌ها و عملیات خودکار نرم افزار بودجه بندی

نرم افزار بودجه بندی سفارشی باید به گونه‌ای طراحی شود که فرآیند برنامه ریزی و تخصیص بودجه را تا حد امکان برای بخش امور مالی و اهداف عملیاتی کارآمد نماید. نرم افزار سفارشی بودجه بندی به مدیران و ذی‌نفعان اجازه می‌دهد به راحتی با یکدیگر همکاری کنند. در نتیجه‌ی این همکاری اطمینان حاصل می‌شود که یک برنامه و بودجه واحد، متصل و در سطح سازمانی در دسترس همگان است.

نرم افزار بودجه بندی و برنامه ریزی در سازمان‌ها باید هوشمند طراحی شود. این نرم افزارها باید بتوانند از برنامه ریزی‌های حاوی پیش بینی‌های تضمینی استفاده کنند. همچنین از هوش مصنوعی استفاده کرده تا به مدیران کمک کنند زمان خود را صرف امور باارزش نمایند.

مراحلی که در ادامه به عنوان فرآیند و عملیات خودکار نرم افزار بودجه بندی ذکر می‌شوند به طور مطلق برای تمامی‌کسب و کارها و سازمان‌ها صدق نمی‌کنند اما عملکرد کُلی اکثر این نرم افزارها شامل موارد زیر می‌شوند.

  1. بررسی دوره‌ی قبلی (بودجه‌ی ماهانه یا سالانه)
  2. محاسبه درآمد موجود
  3. تعیین هزینه‌های ثابت
  4. لیست هزینه‌های متغیر
  5. پیش بینی هزینه‌های مضاعف
  6. بررسی جریان نقدی
  7. اتخاذ تصمیمات تجاری
  8. عملیاتی کردن تصمیمات
نرم افزار بودجه بندی سازمانی
نرم افزار بودجه بندی سازمانی

نتایج حاصل از بکارگیری نرم افزار بودجه بندی در سازمان‌ها

با استفاده از نرم افزار بودجه بندی تیم سازمان در هر بخش با یکپارچگی ِبیشتری عمل خواهد کرد. آنها اهداف عملیاتی را به صورت ماهانه یا هفتگی می‌توانند به واسطه این نرم افزارها بررسی کنند. درنتیجه احساس مسئولیت پذیری بیشتری بدست خواهند آورد و در مسیر توسعه سازمان گام خواهند برداشت.

استراتژی و اهداف شما در کل سازمان‌تان همسو و قابل درک خواهد شد. این اهداف در هر دو سطح خُرد و کلان قابل اجرا هستند. با این شرایط تمامی پرسنل یا افراد سازمان شما درک صحیحی از میزان منابع و حد و حدود تعریف شده برای آن دارند. وقتی استراتژی‌ها و اهدافی به درستی اجرا شوند نتایج مثبتی را برای سازمان و هر بخشِ کوچک ِآن به ارمغان می‌آورند.

با کمک نرم افزار بودجه بندی و اعتبارات و به واسطه‌ی استفاده از KPI‌های ارزشمندی که توسط همه ذینفعان و کارمندان درک شده‌اند می‌توانید عملکرد خود را اندازه گیری و بررسی کنید. همچنین می‌توانید نتایج مثبتی را از گزارشات و تحلیل‌های منظم بودجه‌ی خود مشاهده کنید از جمله:

  • میزان سود و زیان، ترازنامه، جریان نقدی
  • شاخص‌های اصلی عملکرد (KPIs)
  • برنامه ریزی برای نیروی کار

نکته مهمی که شما عزیزان باید به آن توجه داشته باشید این است که با برون سپاری تولید نرم افزار بودجه بندی سفارشی می‌توانید موفقیت‌های خود را با استفاده از گزارشات این نرم افزار به صورت هدفمند پیگیری کنید. این روش شما را در موقعیتی قرار می‌دهد که بدون نیاز به محاسبات دستی وقت گیر بتوانید همچنان یک سازمان چابک باقی بمانید. سوال مهمی که در اینجا مطرح می شود این است که برون سپاری به کجا و چطور؟

نرم افزار بودجه بندی نادین سافت
نرم افزار بودجه بندی نادین سافت

نکات شاخص نرم‌افزار بودجه بندی نادین سافت

برای برون سپاری تولید نرم افزار بودجه بندی سفارشی خود می‌توانید به تیم نادین سافت اعتماد کنید. نرم افزار بودجه بندی که توسط تیم نادین سافت تولید می‌شود دارای چند ویژگی شاخص است.

  • گزارشات سفارشی و پیگیری به صورت بلادرنگ: این گزارشات به شما اجازه می‌دهند که دارایی‌ها، سرمایه گذاری‌ها، مقایسه هزینه‌ها، جریان نقدی و ارزش خالص سازمان‌تان را به راحتی بررسی کنید.
  • نسخه تحت وب، قابل نصب روی کامپیوتر یا نسخه موبایل: افراد در سازمان/ شرکت به صورت یکسان از نرم افزار بودجه بندی استفاده می‌کنند. آنها باید بتوانند به راحتی به اطلاعات این نرم افزار دسترسی داشته باشند.
  • استفاده از BI در سازمان با بهره وری بیشتر: استفاده از هوش تجاری به شما اجازه می‌دهد که تیم‌تان در طی سال بتواند بودجه بندی دوره‌ای تخصیص داده شده را حفظ کند. شما می‌توانید به این واسطه از نتایج حقیقی به دست آمده استفاده کنید. سپس آن‌ را برای مقایسه با بودجه‌ی از پیش تعریف شده به کار بگیرید.
  • سهولت در استفاده: به نظر تیم حرفه ای طراحی نرم افزارهای سفارشی نادین سافت قابلیت استفاده آسان از نرم افزار بودجه بندی از همه ویژگی‌های دیگر مهم‌تر است. حتی پیشرفته‌ترین نرم افزارها باید برای همه بخش‌های سازمان قابل استفاده باشند.
  • رابط کاربری ساده (UI): داده‌های واقعی توسط داشبورد ِنرم افزار بودجه بندی نادین سافت ارائه می‌شوند. برای همین به راحتی می‌توان از تحلیل‌های ارائه شده استفاده کرد.
  • سهولت دسترسی به گزارش‌ها: گزارشات و فُرم‌های مالی (سود و زیان) در نرم افزار به صورت عددی و به شکل گرافیکی در دسترس قرار می‌گیرند.

برای داشتن تصمیمات تجاری و مالی بهتر می‌توانید ساخت نرم افزار بودجه بندی سفارشی خود را به تیم حرفه ای تولید نرم افزارهای سفارشی بودجه بندی نادین سافت بسپارید. ارائه بینش‌های سریع و مقیاس پذیر، گزارش دهی، آنالیز و … به واسطه نرم افزاری که توسط تیم ما ساخته می‌شود به شما کمک می‌کند تا روی امور تجاری و مارکتینگ تمرکز کنید و بتوانید هزینه‌های خود را به راحتی و به صورت حرفه ای مدیریت کنید. برای شروع همکاری با ما در نادین سافت می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی موجود تماس حاصل کنید. منتظر تماس شما هستیم.

جمع بندی

نرم افزار بودجه بندی به عنوان یکی از نرم افزارهای مفید و کاربردی برای سازمانها و کسب و کارها این قابلیت را دارد که ردیف های بودجه را برای شما ثبت کرده و از آنها گزارش گیری کند. یک نرم افزار بودجه بندی سفارشی که توسط یک تیم حرفه ای طراحی و اجرا شده باشد به بودجه بندی درست سازمان شما کمک بسیاری می کند. شما با استفاده از این نرم افزار می توانید انواع عوامل پرداخت، فاز و زمانبندی مراحل پرداخت، کنترل صورت وضعیت مالی سازمان و کسب و کار خود را ثبت و نظارت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نرم افزار بودجه بندی سفارشی با نادین سافت تماس بگیرید.

مقالات پیشنهادی