مدت زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

انتخاب زبان برنامه نویسی و 8 ایده برای تعیین آن

انتخاب زبان برنامه نویسی کار دشواری به نظر می رسد. امروزه صنعت فناوری اطلاعات به سرعت در حال تغییر است. فناوری‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی که امروزه رایج هستند، فردا از رده خارج می‌شوند. بنابراین انتخاب زبان برنامه نویسی اولین گام برای شروع فعالیت شما در این حوزه است. برای یافتن پاسخ مناسب این سوال با نادین سافت همراه باشید.

انتخاب زبان برنامه نویسی

برای انتخاب زبان برنامه نویسی به چه نکاتی باید توجه کنید؟

  • روند صنعت
  • بازار کار
  • مجموعه مهارت فعلی شما
  • الزامات پروژه شما
  • در دسترس بودن منابع یادگیری

1. برای انتخاب زبان برنامه نویسی به چه نکاتی باید توجه کنید؟

قبل از انجام هر کار دیگری، مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که اهداف خود را تعیین کنید. به این فکر کنید که چرا می خواهید یک زبان برنامه نویسی جدید یاد بگیرید و به چه نتیجه ای می خواهید برسید.

2. مجموعه مهارت های فعلی خود را ارزیابی کنید

وقتی اهداف خود را تعیین کردید، قدم بعدی این است که تصمیم بگیرید چگونه می توانید به بهترین شکل به آنها دست یابید. از آنجایی که زبان ها و فناوری های برنامه نویسی زیادی وجود دارد، می توانید از طریق مسیرهای مختلف به یک هدف یادگیری برسید.

3. تحقیق در مورد بازار

واقعیت این است که دانستن اهداف و آگاهی از مهارت های فعلی یک چیز است، اما مهارت مورد نیاز در بازار شاید چیز دیگری باشد. به راحتی ممکن است این اتفاق بیفتد که شما اهداف درستی را تعیین کرده اید و زبانی را انتخاب کرده اید که مطابق با مجموعه مهارت های شما باشد اما تقاضای واقعی برای آن وجود نداشته باشد.

4. بررسی شاخص تیوبی

شاخص جامعه برنامه نویسی TIOBE (TIOBE programming community index) (شاخص تیوبی) اغلب به عنوان استاندارد صنعتی برای تعیین محبوبیت زبان های برنامه نویسی استفاده می شود.

5. استفاده از  GitHub Octoverse

GitHub Octoverse یک گزارش سالانه است که مهمترین روندها در GitHub (گیت هاب) را خلاصه می کند. این گزارش اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار می دهد.

برخی از اطلاعاتی که این گزارش به شما می دهد شامل موارد زیر است.

  • محبوبیت زبان های برنامه نویسی
  • سریع ترین زبان های در حال رشد
  • پروژه های منبع باز برتر
  • فعال ترین سازمان ها
  • محبوب ترین برچسب ها
  • سریع ترین موضوعات در حال رشد
  • استفاده از  Stack Overflow’s Insights (استک اورفلو)

شما می‌توانید اطلاعات مفید زیادی در مورد اینکه کدام زبان برنامه‌نویسی را انتخاب کنید در زیر دامنه Stack Overflow’s Insights (استک اورفلو) پیدا کنید.

6. استفاده از GOOGLE TENDS (گوگل ترندز)

در واقع Google Trends یک ابزار تحقیقاتی قدرتمند است که به شما این امکان را می‌دهد که پرس‌و‌جوها و مقایسه‌های کاملاً منحصربه‌فرد را اجرا کنید. شما می توانید هر تعداد زبان برنامه نویسی که می‌خواهید و همه را به صورت رایگان با Google Trends (گوگل ترندز) مقایسه کنید.

7. استفاده از سایت های شغلی برنامه نویسی

سایت های شغلی برنامه نویسی نه تنها برای پیدان کردن عنوان شغلی مورد نظر شما مفید هستید، بلکه می توانید از آنها برای تحقیق در مورد روند صنعت در زمینه مورد نظر خود نیز استفاده کنید.

به عنوان مثال اگر می خواهید توسعه یک اپلیکیشن را یاد بگیرید، می توانید مشاغل مرتبط را بررسی کنید تا ببینید کارفرمایان به دنبال چه زبان های برنامه نویسی، مهارت ها و ابزارهایی هستند.

8. مطالب آموزشی را جستجو کنید

اکنون که اهداف و مهارت‌های خود را می‌شناسید و همچنین در مورد بازار تحقیق کرده‌اید، برای انتخاب زبان برنامه نویسی تنها یک کار باقی مانده است. شما باید در دسترس بودن و کیفیت مواد آموزشی مربوط به زبان های برنامه نویسی یا فناوری های مورد علاقه خود را بررسی کنید.

برای کسب اطلاعات جامع در زمینه پورتال سازمانی کلیک کنید:

پورتال سازمانی چیست؟ پورتال سازمانی؛ یک انتخاب یا ضرورت برای سازمانها

جمع بندی

انتخاب زبان برنامه نویسی قبل از هر چیز به اهداف حرفه ای و مجموعه مهارت فعلی شما بستگی دارد. علاوه بر این شما باید برای انتخاب زبان برنامه نویسی روندهای بازار و در دسترس بودن منابع یادگیری را در نظر بگیرید.

منبع

https://www.developerdrive.com/which-programming-language-to-learn

مقالات پیشنهادی