مدت زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

برنامه نویسی و 1 گام طلایی شروع یادگیری آن برای مبتدیان

برنامه نویسی برای افرادی که کم سن و سال و مبتدی هستند در یک گام کلیدی آغاز می شود. این گام شامل آشنایی با معماری کامپیوتر و مبانی داده ها است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه نویسی و چگونگی ورود به این حوزه تا انتهای این مقاله همراه نادین سافت باشید.

برنامه نویسی

گام اول و کلیدی شروع برنامه نویسی چیست؟

همانطور که گفته شد برای شروع برنامه نویسی لازم است که با اصول اولیه معماری کامپیوتر آشنا باشید. توانایی کار با زبان های برنامه نویسی نیاز به درک و یادگیری مهارت های گوناگونی دارد.

بنابراین در این قسمت اصول اولیه معماری کامپیوتر را برای شروع یادگیری برنامه نویسی برای شما عزیزان آورده ایم:

1. توجه داشته باشید که مهم ترین قطعات کامپیوتر شما ریزتراشه ها (مدارهای مجتمع) هستند. ریزتراشه ها برای عملکرد به یک جزء الکتریکی به نام ترانزیستور متکی هستند.

2. ترانزیستورها کلیدهای الکتریکی کوچکی هستند که در هر لحظه یا خاموش (0) یا روشن (1) هستند. یک ریزتراشه می تواند حاوی میلیون ها یا میلیاردها ترانزیستور کوچک باشد که روی آن تعبیه شده است.

3. اکثر کامپیوترهای مدرن دارای یک ریزتراشه به نام واحد پردازش مرکزی (CPU) هستند. شما می توانید آن را به عنوان مغز رایانه در نظر بگیرید. این قطعه بیشتر وظیفه اجرای محاسبات، عملکردها و برنامه‌هایی را که رایانه انجام می دهد، دارد.

4. هر CPU چیزی به نام مجموعه دستورالعمل دارد که مجموعه ای از دستورات باینری (صفر و یک) است که CPU آن را درک می کند. بنابراین CPU مرکز منطقی مغز است.

برنامه نویسی

5. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که داشتن حافظه برای ذخیره موقت یا طولانی مدت اطلاعات مفید است. رایانه ها دارای حافظه دسترسی تصادفی (RAM) به عنوان “حافظه کاری” (یا حافظه کوتاه مدت) برای ذخیره اطلاعاتی هستند که به طور فعال توسط برنامه های در حال اجرا استفاده می شود.

6. RAM از مجموعه ای از آدرس های حافظه تشکیل شده است که می توان از آنها برای ذخیره بیت های داده استفاده کرد. در زبان‌های قدیمی‌تر مانند C، برنامه‌نویسان به کار مستقیم با آدرس‌های حافظه با استفاده از ویژگی‌ای به نام اشاره‌گر دسترسی دارند، اما این مورد در زبان‌های مدرن‌تر برنامه نویسی نادر است.

7. گزینه بعدی که مطمئناً با آن آشنا هستید هارد دیسک است. هارد دیسک یک دستگاه داخلی یا خارجی است که داده‌هایی را ذخیره می‌کند که باید حتی پس از خاموش شدن رایانه همچنان باقی بمانند.

بعد از آشنایی کلی با معماری کامپیوتر و قبل از اینکه یادگیری زبان های برنامه نویسی را آغاز کنید، لازم است که اطلاعاتی در مورد داده ها داشته باشیم.

برنامه نویسی

منظور از کلمه داده در برنامه نویسی چیست؟

حدس شما کاملا” درست است، حتما شما هم به چیزهایی مانند اسناد متنی، تصاویر، فیلم ها، ایمیل ها، فایل ها و پوشه ها فکر می کنید.

اینها همه ساختارهای داده ای هستند که ما هر روز در رایانه خود ایجاد و ذخیره می کنیم. اما برای یک تراشه کامپیوتری (مانند تراشه‌های CPU یا RAM) هیچ ایده‌ای وجود ندارد که “تصویر” یا “ویدئو” چیست.

از منظر یک تراشه، همه این ساختارها به صورت دنباله های طولانی یک و صفر ذخیره می شوند. به این یک ها و صفرها بیت می گویند.

برنامه نویسی

بیت ها معمولاً در یک مجموعه هشت تایی در یک زمان ذخیره می شوند که به عنوان بایت شناخته می شوند. یک بایت به سادگی دنباله ای از هشت بیت است، مانند 00000001، 01100110، یا 00001111 نمایش اطلاعات به این روش، نمایش باینری نامیده می شود.

برای کسب اطلاعات جامع در زمینه پورتال سازمانی کلیک کنید:

پورتال سازمانی چیست؟ پورتال سازمانی؛ یک انتخاب یا ضرورت برای سازمانها

نتیجه گیری

همانطور که گفتیم گام کلیدی و اولیه یادگیری برنامه نویسی برای مبتدیان آشنایی با اصول اولیه معماری کامپیوتر و مبانی داده ها است امیدوارم با مطالعه این مطلب از نادین سافت با این اصول اولیه آشنا شده باشید.

منبع

https://www.freecodecamp.org/news/how-to-learn-programming

مقالات پیشنهادی