مدت زمان تقریبی مطالعه: 14 دقیقه

بهترین کیبورد برای برنامه نویسی در سال 2023

آیا داشتن بهترین کیبورد برای برنامه نویسی ‌از ما بهترین برنامه نویس جهان را می‌سازد؟ قطعا اینطور نیست!
از آنجایی برنامه نویس‌ها بیشتر وقت خود را پشت کامپیوتر می‌گذرانند و معمولا در حال نوشتن کد یا تست و بررسی آنها هستند، پیدا کردن کیبورد مناسب برای برنامه‌نویسی، به بهبود کارایی، سرعت، راحتی و سلامتی آن ها کمک می کند. فرقی نمیکند تازه شروع به یادگیری مبانی برنامه نویسی کردید یا مدت‌ها است که یک برنامه نویس ارشد هستید، انتخاب بهترین کیبورد برای برنامه نویسی، باید یکی از اولویت های شما باشد.

انتخاب بهترین کیبورد برای برنامه نویسی

درواقع چیزی به عنوان بهترین کیبورد برای برنامه نویسی وجود ندارد!! از آنجایی که هر یک از ما با یکدیگر متفاوت هستیم، باید براساس ویژگی‌های جسمی، بودجه، راحتی و سایر فاکتور ها، بهترین کیبورد برنامه نویسی برای خودمان را پیدا کنیم.

در هنگام خرید بهترین کیبورد برای برنامه نویسی، باید به چه چیزهایی توجه کنیم؟

سایز و اندازه:

بر اساس گفته های اریک بلگر، مدیر محصول گروه HyperX، که بیشتر از یک میلیون کیبورد به بازار عرضه کرده است، اندازه و سایز یکی از مهم ترین عواملی است در انتخاب کیبورد باید در نظر گرفت. کیبورد ها معمولا در اندازه های معمول زیر به بازار ارائه می شوند:

  • کیبورد Full size که شامل صفحه کلید حروف، اعداد، فلش ها و کلید های اصلاح کننده(modifier) هست. این کیبورد 104 کلید دارد و متداول ترین نوع کیبورد است.
  • کیبورد tenkeyless یا TKL که شبیه به کیبورد های سایز کامل است اما کلید های اعداد یا نام پد (معمولا در سمت راست) را ندارند.
    کیبورد 75 درصد که کلید های اعداد و بعضی از کلید های اصلاح کننده (modifier) را ندارد.
  • کیبورد 65 درصد که (68 + 4) کلید دارد. کلیدهای home، delete، page up و page down در این مدل کیبورد وجود دارد.
  • کیبورد 60 درصد که علاوه بر کلیدهای اعداد یا نام پد، تعدادی از کلیدهای میانبر بالایی هم در این مدل حذف شده‌اند. این مدل کیبورد 68 کلید دارد.
  • کیبورد 40 درصد این نوع کیبورد علاوه بر دکمه‌های نام پد، دکمه‌های عملکرد، کلیدهای اشاره، کلیدهای اعداد هم در قسمت بالایی آن وجود ندارد یعنی هیچ عدد و علامتی در این کیبورد وجود ندارد. این کیبورد دارای 42 کلید است.

نحوه اتصال:

کیبورد های برنامه نویسی معمولا به صورت بی سیم هستند و یا با کابل USB به کامپیوتر وصل می شوند. اکثر برنامه نویسان، خرید کیبورد های بی‌سیم را ترجیح می‌دهند چون بر خلاف کیبورد های سیمی، میز را شلوغ نمی‌ کنند و نگران قطع شدن سیم آن ها نیستید!

نور پس زمینه:

امروزه اغلب کیبورد های برنامه نویسی موجود در بازار، نور پس زمینه دارند. نور پس زمینه سفید می تواند به خوانایی بیشتر کلیدها در محیط های تاریک کمک کند و نور پس‌زمینه چند رنگ، هرچند گران تر است اما برای شما تجربه هیجان انگیزی ایجاد می کند.

ممبران یا مکانیکی بودن:

صفحه کلید های ممبران، کیبورد های بی سیم و کم صدایی هستند که در زیر هر دکمه، لاستیک باریکی قرار دارد. اما صفحه کلید های مکانیکی معمولا اندازه بزرگتری دارند و صدای بیشتری تولید می کنند. در کیبورد های مکانیکی، هر کلید از سوئیچ جداگانه استفاده می‌کند. در واقع زمانی‌که کلید را به‌اندازه‌ای به سمت پایین فشار دهید تا سوئیچ روی کلید قرار بگیرد، این حرکت به‌عنوان یک ضربه‌ی کلید محسوب می‌شود.

راحتی:

در کیبورد هایی که فاصله ی مساوی در بین دکمه های خود دارد، تایپ کردن با آن، کم صدا تر و راحت تر است.

معرفی بهترین کیبورد برای برنامه نویسی از نگاه مخاطبان و برنامه نویسان

کیبورد اپل مدل MK2C3

کیبورد مجیک اپل با Touch ID و صفحه کلید عددی تجربه تایپ بسیار راحت و دقیقی را برای شما رقم می زند.

 در این طراحی جدید، اپل از باتری قابل شارژ و بدنه براق استفاده کرده است. کلیدهای این کیبورد از مکانیزم جدیدی استفاده می‌کند که به لطف این مکانیزم از حساسیت بیشتری نسبت به انگشتان شما برخوردارند که تایپ کردن را بسیار ساده تر می کند. این مدل یک کابل بافته شده USB-C به Lightning هم دارد . در این مدل کیبورد دکمه های قدیمی مربوط به شماره ها به جایگاه قبلی خودشون برگشته و در کنار کیبورد قرار دارند. اگر از کاربران مک هستید و مشکلی با هزینه ی تهیه ی این کیبورد ندارید، مجیک کیبورد مدل MK2C3 بهترین گزینه برای شما است.

کیبورد لاجیتک مدل CRAFT

شرکت لاجیتک، یکی از نامداران حوزه ی قطعات جانبی است. کیبورد CRAFT محصولی از شرکت Logitech است که از طریق دانگل USB به کامپیوتر وصل می‌شود.
کیبورد CRAFT را می‌توان یکی از بهترین کیبوردها برای برنامه نویسان و کسانی که با محصولات ADOBE کار می‌کنند، دانست. کیبورد لاجیتک مدل CRAFT با باتری کار می کند و وزن آن ۹۶۰ گرم است. با این کیبورد می توان تا ۱۰ متر فاصل موس تا دانگل از آن استفاده کرد. کیبورد CRAFT از پلاستیک باکیفیتی ساخته شده است که در ضربات روزمره مقاوم است.

کیبورد و موس بی سیم تسکو مدل TKM 7019W

شرکت ایرانی تسکو با ارائه محصولات با کیفیت و با قیمت مناسب توانسته جایگاه خوبی در میان شرکت های تولید کننده قطعات جانبی کامپیوتر پیدا کند و طرفداران زیادی در این عرصه دارد.

کیبورد و موس بی سیم تسکو مدل TSCO TKM-7019W یک مجموعه اقتصادی و با کیفیت است که با استفاده از دانگل USB به دستگاه متصل می شود. کیبورد این محصول فول سایز یا سایز کامل است که حروف فارسی روی کلید های آن حک شده است.
عمر مفید این کلید ها 500 هزار ضربه می باشد و تا 10 متر فاصله می تواند اتصال مفید داشته باشد. این کیبورد به برنامه نویسانی که تازه کار خود را شروع کرده اند و نمی خواهند هزینه ی زیادی کنند، پیشنهاد می شود.

کیبورد و موس بی سیم تسکو مدل TKM 7019W

کیبورد ردراگون مدل Fizz K617 RGB

کیبورد Fizz K617 از سری کیبوردهای REDRAGON با نوع نورپردازی RGB کیبوردی با کیفیت و در عین حال با قیمت مناسب می باشد. این صفحه کلید، یک کیبورد 60 درصد است و با ترکیب رنگ های سفید، صورتی و خاکستری به بازار ارائه شده است. عمر مفید کلید های این کیبورد 50 میلیون فشار است!

حداکثر 20 حالت از پیش تنظیم شده نور پس زمینه در این کیبورد وجود دارد و روشنایی و سرعت نور کاملا قابل تغییر است. سوئیچ های این کیبورد Cherry MX قرمز رنگ است و صدای متوسطی را ایجاد می کند.

کیبورد Razer BlackWidow V3 Pro

کیبورد BlackWidow V3 Pro Wireless یک کیبورد سه حالته در اتصال است یعنی شما میتوانید آن را از طریق کابل و بلوتوث و وایرالس(دانگل usb) به سیستم خود متصل کنید. این کیبورد دارای کلید های مکانیکال گرین سوییچ میباشد. همچنین دارای قابلیت تنظیم نورپردازی است. این کیبورد کلید های بسیار با دوامی دارد و با استفاده از قالب‌گیری به روش Doubleshot حروف روی دکمه‌های کیبورد حکاکی می‌شوند و پرینت شده نیستند. تکنولوژی RAZER™ HYPERSPEED WIRELESS به کار رفته در این این کیبورد در حالت بیسیم سرعت کیبورد را با حالت سیم دار یکی کرده است.

در این صفحه کلید، یک استراحتگاه دست از جنس چرم قرارا گرفته تا با استفاده طولانی مدت از این کیبورد خسته نشوید.

کیبورد CM Storm QuickFire Rapid

CM Storm QuickFire Rapid یکی از بهترین کیبورد‌های مکانیکی برای برنامه نویسی است. به دلیل اینکه به طور معمولا در برنامه نویسی به اعداد کمتر نیاز دارید، بخش number pad در این کیبورد – برخلاف کیبورد‌های معمولی – وجود ندارد، بنابراین فضا برای قرار گیری کلید‌های حروف بیشتر شده است . کیفیت ساخت و استحکام این کیبورد عالی است.

CM Storm QuickFire Rapid
CM Storm QuickFire Rapid

خرید کیبورد به چه کسانی توصیه می شود؟

خرید کیبورد به همه کسانی که از کامپیوتر استفاده می کنند، توصیه می‌شود؛ اما توصیه نهایی به میزان نیاز و استفاده شما از کیبورد بستگی دارد.

  • برنامه نویسان:
    خرید بهترین کیبورد برای برنامه نویسی به برنامه‌نویسان توصیه می‌شود چون برنامه‌نویسان باید برای مدت زمان طولانی کد بنویسند و تایپ کنند. کیبوردهای با کیفیت و مکانیکی معمولاً کیفیت ساخت بالایی دارند که به کاهش اشتباهات تایپی کمک می‌کنند. برنامه‌نویسان ممکن است به تنظیمات خاصی برای کیبورد خود نیاز داشته باشند و این قابلیت فقط در کیبورد های خاصی قابل اجرا است.
  • کاربران کامپیوتر شخصی:
  • برای افرادی که بر روی کامپیوتر شخصی خود کار می‌کنند، انتخاب یک کیبورد با کیفیت، باعث افزایش بهره‌وری و راحتی کار می‌شود. کیبوردهای مکانیکی با کلیدهای قابل تعویض یا کیبوردهایی با قابلیت‌ تاخیر کمتر، بدون نویز یا با نورپردازی قابل تنظیم مناسب است.
  • گیمرها:
  • گیمرها به دلیل زمان زیادی که پشت سیستم ها می گذرانند، باید به انتخاب یک کیبورد مخصوص بازی توجه کنند. کیبوردهای با کلیدهای مکانیکی، نورپردازی RGB قابل تنظیم، کلیدهای میانبر برای کنترل بازی و قابلیت macros برای اجرای دقیقتر در بازی‌ها مناسب هستند.
  • نویسندگان و ویراستاران:
  • نویسندگان و ویراستاران باید یک کیبورد با کلیدهای راحت و کیفیت بالا تهیه کنند. کیبوردهای با کلیدهای کم صدا مانند کیبوردهایی با سوییچ Cherry MX و Topre معمولاً انتخاب مناسبی هستند.

پیشنهاد می‌شود که قبل از خرید، کیبورد مورد نظر خود را تست کنید تا مطمئن شوید که می توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

۶ تکنولوژی برتر هوش مصنوعی

مراحل توسعه نرم افزار – نادین سافت

۱۰ ابزار برتر داده کاوی در سال ۲۰۲۳

جمع بندی نهایی

بهترین کیبورد برای برنامه نویسی وجود ندارد و هرآنچه که از نظر ارگونومیک، هزینه، کاربردی بودن برای شما مناسب باشد، بهترین خواهد بود. در این مقاله سعی کردیم تا بهترین کیبورد ها برای برنامه نویسی به شما معرفی کنیم، متشکرم که تا اینجای مقاله همراه ما بودید.

بیشتر بخوانید:

کیبورد مکانیکی و ممبران چه تفاوتی دارد؟

صفحه کلید های ممبران، کیبورد های بی سیم و کم صدایی هستند که در زیر هر دکمه، لاستیک باریکی قرار دارد. اما صفحه کلید های مکانیکی معمولا اندازه بزرگتری دارند و صدای بیشتری تولید می کنند. در کیبورد های مکانیکی، هر کلید از سوئیچ جداگانه استفاده می‌کند. درواقع زمانی‌که کلید را به‌ اندازه‌ای به سمت پایین فشار دهید تا سوئیچ روی کلید قرار بگیرد، این حرکت به‌عنوان یک ضربه‌ی کلید محسوب می‌شود.

کیبورد در چه سایزی به بازار ارائه شده است؟

کیبورد Full size که شامل صفحه کلید حروف، اعداد، فلش ها و کلید های اصلاح کننده(modifier) هست.
کیبورد tenkeyless یا TKL که مشابه کیبورد های سایز کامل است اما کلید های اعداد (معمولا در سمت راست) را ندارند.
کیبورد 75 درصد که کلید های اعداد و بعضی از کلید های اصلاح کننده (modifier) را ندارد.
کیبورد 65 درصد که (68 + 4) کلید دارد. کلیدهای home، delete، page up و page down در این مدل کیبورد وجود دارد.
کیبورد 60 درصد که علاوه بر کلیدهای اعداد یا نام پد، تعدادی از کلیدهای میانبر بالایی هم در این مدل حذف شده‌اند. این مدل کیبورد 68 کلید دارد.
کیبورد 40 درصد این نوع کیبورد علاوه بر دکمه‌های نام پد، دکمه‌های عملکرد، کلیدهای اشاره، کلیدهای اعداد هم در قسمت بالایی آن وجود ندارد یعنی هیچ عدد و علامتی در این کیبورد وجود ندارد. این کیبورد دارای 42 کلید است.

مقالات پیشنهادی