مدت زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

تست امنیت – نادین سافت

تست امنیت در تولید محصولات نرم افزاری اهمیت ویژه ای دارد. به طور کلی تست و ایمنی نرم‌افزار برای شناسایی، پیشگیری و اصلاح نقاط ضعف امنیتی در توسعه محصولات نرم‌افزاری مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که می دانید نرم‌افزارها نقش مهمی در سیستم‌های پیچیده دارند بنابراین فراهم کردن امنیت آنها اهمیت زیادی دارد.

تست امنیت نرم‌افزار به عنوان یکی از فعالیت‌های تضمین کیفیت نرم‌افزار است. تست امنیت تمامی خصوصیات امنیتی نرم‌افزار را در مراحل مختلف تولید نرم افزار از جمله طراحی، پیاده سازی و به‌کارگیری مورد بررسی قرار می‌دهد. در مقالات پیشین نادین سافت درباره تست عملکرد نرم افزار صحبت کردیم. اگر علاقه مند هستید که اطلاعات بیشتری در زمینه تست های امنیت کسب کنید تا انتهای این مقاله کاربردی و مفید همراه ما باشید.

فهرست مقاله

تست امنیت چیست؟

ویژگیها و قابلیت های تست امنیت

چرا تست امنیت مهم است؟

طراحی و اجرای تست امنیت

ابزارهای تست امنیت

انواع تست امنیت

نحوه عملکرد تست امنیت

تست امنیت نادین سافت

تست امنیت چیست؟

یکی از مراحل مهم در تولید هر سیستم نرم افزاری مرحله تست امنیت است. در این مرحله مجموعه ای از آزمایش های نرم افزاری انجام می گیرد تا مواردی که باعث آسیب پذیری، خسارت و ریسک در یک نرم افزار می شود شناسایی شوند. در این صورت می توان راه های مقابله با حملات هکری و سوء استفاده را پیدا کرد. هدف تیم توسعه دهنده نرم افزار از انجام آزمایشات امنیتی کشف تمامی نقاط ضعف و روزنه های ورود اختلال در سیستم نرم افزاری است. برای آنکه این راه های نفوذی توسط کارمندان داخلی یا افراد خارج از سازمان می تواند باعث از بین رفتن اطلاعات، درآمد و اعتبار سیستم گردد.

مطلب مرتبط: راهنمای کامل تست امنیت

تست امنیت
تست امنیت

ویژگیها و قابلیت های تست امنیت

تعدادی از مشخصه ها و توانایی های تست (امنیت) شامل موارد زیر است:

  • پیدا کردن، بررسی و ارزیابی آسیب‌پذیری‌های احتمالی در یک سیستم.
  • پیشگیری از مواجهه با حملات هکری که منجر به آسیب رسانی سیستم می گردد.
  • شناسایی هر گونه اشکالاتی که باعث توقف کار سیستم یا مورد سوء استفاده قرار گرفتن آن می شود.
  • کمک به توسعه دهندگان در حل مشکلات از طریق کد نویسی.
  • اسکن نرم افزار جهت شناسایی آسیب پذیری های آنلاین.
  • بررسی کارآیی سیستم های مقابله با دسترسی‌ و دستکاری های نامطلوب استفاده کنندگان بدون مجوز.
روش های شناسایی آسیب های نرم افزار
روش های شناسایی آسیب های نرم افزار

چرا تست امنیت مهم است؟

هدف اصلی از (تست امنیت) شناسایی و کشف موارد تهدید کننده سیستم و سنجش میزان آسیب پذیری های احتمالی نرم افزار است. بنابراین پس از شناخت ریسک ها و راه های نفوذی می توان روش های مقابله با تهدیدها را پیدا کرد. در نتیجه در کارکرد سیستم خللی وارد نمی شود یا نمی تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد. تست امنیت همچنین به تشخیص و یافتن تمامی خطرات امنیتی احتمالی در یک سیستم کمک می کند. پس از آن توسعه دهندگان می توانند مشکلات پیش آمده را از طریق برنامه نویسی حل و فصل نمایند.

بیشتر بخوانید: تست امنیت چیست؟


طراحی و اجرای تست امنیت

در طراحی و اجرای استراتژی آزمایشی جهت بررسی موارد ایمنی و برقراری امنیت اصول زیر باید به کار گرفته شود:

  • گذرواژه های مورد نیاز سیستم باید به صورت رمزگذاری شده ذخیره گردند.
  • کاربران برای استفاده از سیستم نیاز است که مراحل احراز هویت را به طور کامل انجام دهند.
  • اشخاص نامعتبر نباید اجازه دسترسی به برنامه یا سیستم را پیدا کنند.
  • کوکی ها و زمان جلسه یا session time برای برنامه بررسی شود.
  • در پلتفرم های مالی دکمه بازگشت مرورگر نباید کار کند.
  • سناریوهای تست مرتبط با امنیت یا موارد آزمایشی برنامه ریزی شود.
  • داده های حاصل از انواع آزمون امنیتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.
  • از ابزارهای تست جهت تست امنیت استفاده گردد.
  • نتایج آزمایش های متعدد که از فناوری های مختلف امنیتی گرفته می شوند تجزیه و تحلیل گردند.

ابزارهای تست امنیت

تعدادی از ابزارهایی که برای تست های امنیت مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  • نرم افزار Acunetix برای بررسی ایمنی برنامه های کاربردی تحت وب سازمان های کوچک تا متوسط از نفوذهای پرهزینه داده مورد استفاده قرار می گیرد. این برنامه امکان اسکن پیشرفته برای بیش از 7000 آسیب پذیری وب را دارد.
  • نرم افزار Intruder یک ابزار تست اتوماتیک و قدرتمند است که نفوذ از طریق نقاط ضعف امنیتی در محیط IT را پیدا می کند. این نرم افزار با ارائه بیش از 10000 بررسی‌ امنیتی پیشرو کسب‌وکارهایی با هر اندازه را در برابر هکرها ایمن نگه می‌دارد.
ابزار تست
ابزار تست
  • برنامه تحت وب (OWASP) یک پروژه امنیتی مستقل در سراسر جهان است که بر بهبود امنیت نرم افزار تمرکز دارد. این پروژه دارای ابزارهای متعددی برای آزمایش نحوه نوشتن محیط‌ها و پروتکل‌های مختلف نرم‌افزاری است.
  • نرم افزار WireShark یک ابزار تحلیل شبکه است که جزئیات دقیق پروتکل های شبکه، رمزگشایی، اطلاعات بسته و غیره را ارائه می دهد.
  • برنامه کاربردی تحت وب w3af دارای سه نوع پلاگین جهت کشف، بازرسی و حمله است که جهت مقابله با هر گونه آسیب پذیری در پلتفرم با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. به عنوان مثال پلاگین کشف به دنبال URL های مختلف جهت تست آسیب پذیری ها می گردد و آن را به افزونه بازرسی ارسال می کند. سپس از این URL ها جهت جستجوی آسیب پذیری ها استفاده می شود.

مطلب مرتبط: ابزارها و انواع تست امنیت

انواع تست امنیت

برای انجام آزمایش های امنیتی بر روی نرم افزارهای منبع باز هفت نوع اصلی تست امنیت وجود دارد که در ادامه شرح داده شده است:

1- اسکن آسیب پذیری یا Vulnerability Scanning

این کار توسط نرم افزار و به صورت خودکار انجام می شود تا سیستم را در برابر نشانه های آسیب پذیری شناخته شده اسکن کند.

2- اسکن امنیتی یا Security Scanning

این عملیات نقاط ضعف شبکه و سیستم را شناسایی کرده و سپس راه حل هایی جهت کاستن ریسک های احتمالی ارائه می دهد. اسکن امنیتی می تواند به صورت دستی و اتوماتیک انجام گردد.

3- آزمایش نفوذ یا Penetration testing

آزمایش نفوذ یک حمله مخرب هکری را شبیه سازی می کند. این آزمایش شامل آنالیز یک سیستم خاص جهت شناسایی بخش های آسیب پذیر در صورت مواجهه با احتمال هک کردن خارجی است.

تست امنیت
تست امنیت

4- ارزیابی ریسک یا Risk Assessment

در این آزمایش خطرات امنیتی مشاهده شده در سازمان تجزیه و تحلیل می شود. ریسک ها در سه دسته کم، متوسط و زیاد طبقه بندی می شوند. این آزمایش نحوه کنترل و اقدامات لازم جهت کاهش ریسک را توصیه می کند.

5- حسابرسی امنیتی  یا Security Auditing

در این آزمایش قسمت های داخلی برنامه ها و سیستم عامل ها از نظر ورود نقص های امنیتی بازرسی می شوند. جهت تشخیص خطاها بازرسی کد ها به صورت خط به خط انجام می­گردد.

6- هک اخلاقی یا Ethical hacking

در این نوع از تست امنیت سیستم های نرم افزاری سازمان هک می شود. هکرهای مخرب به خاطر سوء استفاده شخصی حمله می کنند ولی هدف از این حمله هکری آشکارسازی نقص های امنیتی در سیستم است.

7- ارزیابی وضعیت یا Posture Assessment

این نوع تست همراه با اسکن امنیتی، هک اخلاقی و ارزیابی ریسک برای نشان دادن وضعیت کلی امنیت یک سازمان به کار می رود.

نحوه عملکرد تست امنیت

عملیات آزمایشات امنیتی را باید پیش از مرحله پیاده سازی نرم افزار یا قبل از استقرار سیستم انجام داد. هرچه زمان تست امنیت به تعویق بیفتد هزینه خسارت به سیستم نرم افزار بیشتر می شود. بنابراین باید تست های امنیتی در مراحل اولیه و در چرخه عمر SDLC انجام گردد. فرآیندهای امنیتی که در هر مرحله از سیکل SDLC به کار می رود عبارتند از:

فازهای SDLCفرآیندهای امنیتی
نیازهاتجزیه و تحلیل امنیتی برای بررسی نیازمندی ها و موارد سوء استفاده
طراحیآنالیز ریسک های امنیتی برای طراحی توسعه و طراحی تست های امنیتی
تست کدنویسیواحد تست استاتیک و دینامیک و تست جعبه سفید امنیتی
تست یکپارچه سازیتست جعبه سیاه
تست سیستمتست جعبه سیاه و اسکن آسیب پذیری
تست نفوذپیاده سازی، اسکن آسیب پذیری
پشتیبانیپیگیری تاثیر تجزیه و تحلیل از Patch ها و قطعات نرم افزاری سیستم
نحوه عملکرد تست امنیت

1- تست جعبه سفید

به تکنیکی گفته می شود که در آن معماری داخلی، طراحی و کد نویسی نرم افزار مورد آزمایش قرار می گیرد. هدف از تست جعبه سفید این است که جریان ورودی خروجی داده ها، بهینه سازی طراحی، توانایی کاربرد و امنیت نرم افزار مورد تایید واقع شوند.


2- تست جعبه سیاه

به روش تست نرم‌افزاری گفته می شود که در آن معماری کد داخلی، جزئیات پیاده‌سازی و مسیرهای درونی سیستم نرم‌افزار، کارکردهای اپلیکیشن ها و برنامه‌های آن آزمایش می‌شوند.

تست امنیت نادین سافت

تست امنیت مهم ترین آزمایش برای سنجش عملکرد یک برنامه است و بررسی می کند که آیا داده های محرمانه و خصوصی ایمن باقی می مانند یا خیر. در این نوع تست آزمایش کننده نقش مهاجم را بازی می کند. به این صورت که با قسمت های مختلف سیستم کار می کند تا باگ های مربوط به امنیت را پیدا کند.

مراحل تست امنیت
مراحل تست امنیت

شرکت نادین سافت ارزش ویژه ای برای تست امنیت در مهندسی نرم افزار قائل است. این شرکت محافظت از داده ها و کارایی نرم افزار را اصل بسیار مهمی می داند که یک سیستم توسعه یافته باید از این اصول برخوردار باشد.

جمع بندی

 تست امنیت شامل موارد گوناگونی مانند تست محرمانه بودن، جامعیت، تصدیق هویت و مجوز کاربری است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که یکی از اهداف تست امنیت بررسی عملکرد مکانیزم‌های دفاعی سیستم وب در مقابل دسترسی‌های نامطلوب کاربران، حفظ منابع سیستم و دادن دسترسی به کاربرانی است که مجوز دارند. نادین سافت به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در زمینه تست امنیت مفتخر است که تست امنیت – نادین سافت را برای محصولات سفارشی و کلیه خدمات خود به شما عزیزان ارائه کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تست امنیت نرم افزار با نادین سافت در ارتباط باشید.

مقالات پیشنهادی