مدت زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

تست عملکرد نرم افزار

تست عملکرد نرم افزار در واقع روشی برای بررسی تطابق محصول نهایی نرم افزار تولید شده با الزامات مورد انتظار شما است. شما برای اینکه اطمینان حاصل کنید محصول نرم افزار تولیدی شما باگی ندارد لازم است از تست عملکرد استفاده کنید. تست عملکرد نرم افزار شامل اجرای دستی یا خودکار بعضی از ویژگی های نرم افزار است. بنابراین به طور کلی میتوان گفت که هدف از تست عملکرد شناسایی خطاها، باگ ها و یا نیاز های از دست رفته شما در مقابل نیاز های واقعی و مورد نظرتان است. اگر می خواهید اطلاعات جامعی در زمینه تست عملکرد نرم افزار کسب کنید تا انتهای این مقاله کاربردی و مفید همراه ما باشید.

فهرست مقاله

تست عملکرد نرم افزار چیست؟

انواع تست عملکرد

چرخه تست عملکرد

انواع رویکرد تست عملکرد

تست عملکرد – نادین سافت

تست عملکرد نرم افزار چیست؟

تست عملکرد یک معیار آزمایشی است که سرعت speed ، پاسخ­دهی responsiveness و پایداری stability یک دستگاه، کامپیوتر، شبکه و یا برنامه نرم افزاری را با توجه به حجم کاری آن ارزیابی می کند. سازمان­ها برای شناسایی باگهای مربوط به عملکرد سیستم های خود از اجرای تست های عملکردی استفاده می کنند.

اگر تست عملکرد روی سیستم انجام نشود عملکرد سیستم تحت تاثیر زمان پاسخ­دهی کند و ناسازگاری تجربیات بین کاربران و سیستم عامل قرار می‌گیرد. در نتیجه یک تجربه کاربری UX ضعیف برای سیستم ایجاد می‌شود. همچنین با آزمایش عملکرد تعیین می شود که آیا سیستم توسعه یافته نیازهای سرعت، پاسخ‌دهی و پایداری را در زیر بار کاری برآورده می‌کند یا خیر. در اینصورت تجربه کاربری مفید‌تری حاصل می گردد.

تست عملکرد نرم افزار
تست عملکرد نرم افزار

سازمان ها از تست عملکرد نرم افزار برای تشخیص تنگناها و گلوگاه های محاسباتی یا ارتباطات در یک سیستم استفاده می کنند. تنگناها اجزایی در سیستم هستند که باعث متوقف شدن عملکرد کلی آن می شوند. به عنوان نمونه گلوگاه سرعت پایین انتقال داده می­تواند به خاطر سخت افزار یا ناشی از مشکلات نرم افزار باشد. به طور مثال با این آزمایشات مشخص می­شود زمانی که تعداد زیادی برنامه همزمان در حال اجرا باشند سرعت انتقال داده شما کم می شود.

مطلب مرتبط: همه چیز درباره تست نرم افزار

انواع تست عملکرد

انواع روش‌های تست که وجود دارند که به شرح زیر است:

1- تست بار load testing

در درک رفتار یک سیستم تحت یک مقدار بار مشخص توسط توسعه دهندگان تاثیر دارد. سازمان ها طی این فرآیند به شبیه سازی انجام تراکنش‌های همزمان توسط تعداد کاربران مورد انتظار در طول یک زمان مشخص می­پردازند. سپس زمان پاسخ‌دهی مورد انتظار را بررسی کرده و گلوگاه ها را پیدا می کنند.

2- تست استرس stress testing

سیستم مورد نظر شما را تحت بارهای ترافیکی بالاتر از حد انتظار قرار می­دهند. سپس توسعه دهندگان می­توانند کارآیی سیستم را تا حد بالاتر از ظرفیت مورد انتظار خود ببینند. تست استرس دو زیرمجموعه دارد. یکی به تیم های نرم افزاری امکان درک مقیاس پذیری حجم کاری را می­ دهد. دیگری با فشار بر منابع سخت افزاری نقطه شکست یک برنامه را مبتنی بر استفاده از منابع سخت افزاری تعیین می­ کند.

3- تست Soak یا تست استقامتی

این نوع تست عملکرد به شبیه سازی افزایش پشت سر هم کاربران نهایی در طول یک زمان طولانی مدت برای آزمایش پایداری سیستم ها می­پردازد. در طول آزمایش میزان استفاده از حافظه کنترل شده و نواقصی مانند کمبود حافظه بررسی می­ شود.

مراحل تست
مراحل تست

4- تست Spike

این نوع تست عملکرد زیرمجموعه تست استرس بوده و به ارزیابی کارآیی یک سیستم تحت افزایش ناگهانی و زیاد کاربران نهایی شبیه سازی شده می ­پردازد. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که به طور معمول تیم فناوری اطلاعات پیش از وقوع یک رویداد بزرگ که سیستم مجبور به تحمل حجم ترافیکی بالاتر از حد معمول می­شود تست‌های افزایشی را انجام می‌دهد.

5- تست مقیاس‌پذیری Scalability

این نوع تست کارآیی یک سیستم را بر حسب قابلیت نرم افزار جهت افزایش یا کاهش ویژگی‌های عملکرد اندازه‌گیری می‌کند. برای نمونه آزمایش‌کنندگان تست مقیاس‌پذیری سیستم را بر اساس تعداد درخواست‌های کاربران انجام می­دهند.

6- تست ظرفیت Capacity

این نوع تست عملکرد به آزمایش بار ترافیکی مبتنی بر اساس تعداد کاربران می­پردازد. تست ظرفیت بررسی می­کند آیا نرم افزار می­تواند حجم ترافیکی را که به طور خاص برای مدیریت آن طراحی شده کنترل نماید.

مطلب مرتبط: تست سیستم های نرم افزاری

چرخه تست عملکرد

چرخه عمر تست عملکرد PTLC یک فرآیند سیستماتیک برای انجام آزمایشات غیرعملکردی یک سیستم یا برنامه نرم افزاری است. اکثر صنایع نرم افزاری این فرآیند را برای برنامه ریزی فعالیت‌های آزمایشات عملکرد و یافتن گلوگاه عملکرد در یک سیستم نرم‌افزاری دنبال می‌کنند. چرخه عمر آزمایشِ عملکرد از تجزیه و تحلیل مناطق غیر کاربردی، استراتژی تست مورد نیاز، طراحی جریان تست و تجزیه و تحلیل نتایج آزمایش شروع می شود.

مراحل مختلف PTLC از ارزیابی ریسک تا تجزیه و تحلیل نتایج تست را در برمی­گیرد. این مراحل شکاف بین نتیجه مورد انتظار و نتیجه واقعی (فقط مربوط به تست عملکرد) را پر می کند که به ارائه یک برنامه کاربردی پاسخگو با عملکرد بهتر کمک می­ نماید.

چرخه عمر تست عملکرد
چرخه عمر تست عملکرد

چرخه عمر تست عملکرد

امیدواریم تا اینجا اطلاعات جامعی در زمینه تست عملکرد نرم افزار کسب کرده باشید. در این قسمت از مقاله به بررسی مراحل مربوط به چرخه عمر تست عملکرد برای شما عزیزان می پردازیم.

خلاصه سریع از مراحل PTLC عبارتند از:

  • ارزیابی ریسک

به بررسی واجد شرایط بودن اجزاء برای آزمایش عملکرد بر اساس ریسک های احتمالی می­پردازد.

  • جمع آوری و تجزیه و تحلیل نیازمندی ها

هدف از این مرحله درک انتظارات مشتری و گردآوری الزامات سیستم است.

  • برنامه ریزی آزمون عملکرد

هدف از اجرای این مرحله تهیه استراتژی آزمون مطابق با نیازهای غیر عملکردی است.

  • اسکریپت نویسی

این مرحله به ایجاد اسکریپت­های تست طبق طراحی برنامه های آزمایش برای عملکردهای تایید شده می­پردازد.

  • مدل سازی حجم کار

هدف از انجام این مرحله ایجاد سناریوی حجم کاری طبق برنامه تست عملکرد و با استفاده از اسکریپت های تست است.

  • اجرای آزمون عملکرد و تجزیه و تحلیل نتایج

این مرحله به عنوان یکی از مراحل کلیدی نقش مهمی در ارزیابی تست عملکرد دارد. هدف از آن اجرای آزمایش­های عملکرد طبق جدول زمانی داده شده در برنامه های آزمایش عملکرد و تجزیه و تحلیل نتایج آزمون است.

  • گزارش و توصیه

در این مرحله به عنوان مرحله نهایی گزارشات آزمون تهیه و انتشار یافته و پیشنهادات اصلاح سیستم ارائه می گردد.

بیشتر بخوانید: تولید نرم افزار های سفارشی – نادین سافت

انواع رویکرد تست عملکرد

هدفِ استفاده از رویکرد ‌های آزمایشی متعدد در فرآیند توسعه نرم ‌افزار این است که مطمئن شوید سیستم شما می‌تواند در محیط ها و بسترهای مختلف با موفقیت کار کند. این رویکردها به طور معمول بین تست های عملکردی Functional testing و غیرعملکردی Non-functional testing تقسیم می­شوند.

در رویکرد تست عملکردی تست مکانیسم های داخلی یک سیستم نادیده گرفته می شود. یعنی امکان دستیابی به سورس‌ کد نرم ‌افزار وجود ندارد و شما باید بر روی خروجی ایجاد شده توسط نرم افزار متمرکز شوید. این تست برای تضمین رفتار هر بخش از نرم افزار با استفاده از موارد ارائه شده توسط تیم طراحی یا تحلیلگر تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. روش های آزمایش در این رویکرد اغلب به ترتیب انجام می­شوند و عبارتند از:

  • تست واحد
  • تست یکپارچه سازی
  • تست سیستم
  • تست پذیرش
انواع رویکردهای تست
انواع رویکردهای تست

در روش‌های تست غیرعملکردی به ساختارهای داخلی و متدهای یک سیستم توجه می­شود. در این پروسه به کدهای نرم افزاری دسترسی کامل وجود دارد. تمامی این موارد جهت بالا بردن امنیت، سنجش جریان ورودی و خروجی و بهینه سازی طراحی و کارآیی بررسی می گردد. این روش انواع تست‌هایی را که بر جنبه های عملیاتی یک نرم‌افزار متمرکز شده‌اند ترکیب می‌کند. این تست­ها شامل موارد زیر می باشند:

  • آزمایش عملکرد
  • تست امنیتی
  • تست قابلیت استفاده
  • تست سازگاری

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که کلید انتشار یک نرم افزار با کیفیت بالا که به راحتی توسط کاربران نهایی شما قابل استفاده باشد ساختن یک چارچوب تست قوی می­باشد. این آزمایشات هم روش های تست نرم افزار کاربردی و هم غیر کاربردی را اجرا می کنند.

بیشتر بخوانید: سامانه مدیریت داده – نادین سافت

تست عملکرد نادین سافت

شرکت نادین سافت از تست عملکرد برای آزمایش و ارزیابی سناریوهای مستعد ایجاد خطاهای غیر عملکردی استفاده می کند. این سناریوها شامل کارآیی برنامه، رفتار برنامه کاربردی مورد نظر برای عمل تحت شرایط خاص، حجم داده‌های جریان یافته از طریق پایگاه های اطلاعاتی برنامه، اینترفیس های کاربری و غیره است.

ما اینجا در نادین سافت مفتخریم که با تکیه بر تخصص و دانش تیم توسعه دهندگان خود از تست عملکرد به عنوان روشی برای تست نرم افزار استفاده کنیم. این روش برای کمک به شناخت ماهیت یا موارد مشکل در عملکرد مرتبط با نرم افزار های تولیدی مورد استفاده قرار می گیرند. روش های تستی که ما در نادین سافت اجرا می کنیم می­توانند محل‌هایی که ممکن است برنامه ای خراب شود یا تاخیر داشته باشد را برجسته کنند.

مطلب مرتبط: 12 ابزار مهم برای تست مناسب نرم افزار در سال 2023

این روشها می­توانند برای اطمینان از آمادگی سازمان شما در مقابله با رویدادهای مهم قابل پیش بینی استفاده شوند. همچنین این فرآیند می تواند دو یا چند دستگاه یا برنامه را با هم مقایسه کند.
کاربران می­توانند از نتایج تست عملکرد دریابند که آیا یک سیستم با مشخصات ادعا شده توسط سازنده یا فروشنده مطابقت دارد یا خیر. توصیه ما به شما عزیزان این است که برای تولید نرم افزارهای سفارشی و استفاده از خدمات مورد نظر خود تنها به شرکتهای معتبری مراجعه کنید که از تست های عملکرد برای بررسی محصولات خود استفاده می کنند.

اگر از مطالعه این مقاله کاربردی و مفید لذت بردید توصیه می کنیم مقالات زیر را نیز در زمینه تست عملکرد و مراحل توسعه نرم افزار مطالعه کنید:

آموزش تست عملکرد

راهنمای جامع تست عملکرد

تست عملکرد چیست؟

مراحل توسعه نرم افزار – نادین سافت

جمع بندی

تست عملکرد از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در صورت وجود باگ و یا خطا در نرم افزار تولیدی با استفاده از این تست می توانید آن ها را پیدا کنید و قبل از ارائه نرم افزار این مشکلات را به راحتی برطرف کنید. همچنین این تست از این جهت دارای اهمیت است که با مشخص کردن خطاها و یا باگ های یک برنامه قبل از ارائه محصول از هدر رفت هزینه ها جلوگیری می کند.

نکته مهمی که درباره تست های عملکرد باید به آن توجه داشته باشید این است که باگ ها و اشکالات نرم افزاری ممکن است باعث از دست رفتن منابع مالی و انسانی شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تست عملکرد – نادین سافت با ما در ارتباط باشید.

مقالات پیشنهادی