مدت زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

خلق یک راهکار تحت وب سفارشی و 8 مرحله افزایش بهره‌وری سازمان

با آمدن واژه‌ی تولید نرم‌ افزار سفارشی، ذهنیت عموم افراد به سمت ساخت نرم‌ افزار‌هایی می‌رود که روی یک سیستم عامل خاص نصب می‌شوند، نیاز به نگهداری پیوسته و پشتیبانی دارند و طبیعتا هزینه برای تولید آنها بالاست. با اینکه افزایش بهره‌وری سازمان‌ها در گرو ِارائه نرم‌ افزار‌ها و ابزار‌های ارتباط موثر به کاربران است اما زمانی که با راهکار تحت وب سفارشی یا تولید نرم‌ افزار سفارشی تحت وب آشنا شوید، داستان بسیار متفاوت خواهد شد. اما راهکار سازمانی سفارشی چیست؟

تفاوت آن با تولید نرم‌ افزار سفارشی چیست و چرا هزینه‌های توسعه و نگهداریِ آن پایین است؟ این موضوعی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت. بنابراین با این مطلب از وبلاگ نادین سافت همراه ما باشید.

راهکار تحت وب سفارشی
راهکار تحت وب سفارشی

تعریف راهکار تحت وب سفارشی

نرم‌ افزار مبتنی بر وب یا وب سایت، وب اپلیکیشن یا پرتال تحت وب – راهکار تحت وب سفارشی – یک نرم‌ افزار است، با این تفاوت که از مرورگر وب استفاده می‌کند. در واقع، سامانه تحت وب یا راهکار سفارشی تحت وب شبیه یک سایت نیست اما یک نرم‌ افزار نیازمند نصب بر روی سیستم شما هم نیست.

احتمالا با خواندن این خط کمی ‌تعجب کردید! اما جای نگرانی نیست. به عنوان مثال وقتی ایمیل‌های خود را به صورت آنلاین با کمک مرورگرتان چک می‌کنید، شما در حال استفاده از نسخه سامانه تحت وب هستید نه یک اپلیکیشن یا سایت مستقل. البته نمونه‌های بیشماری در این زمینه وجود دارد. راهکار تحت وب سفارشی، موجب توسعه و افزایش بهره وری سازمان‌ها می‌شود و آنها را برای مشتریانی که قادر به استفاده از نرم‌ افزار – به صورت نصب شده روی موبایل یا سیستم کامپیوتری – نیستند یا به هر دلیلی نمی‌توانند به طور روزانه سایت را چک کنند، مناسب است.

زمانی که از یک سامانه یا راهکار تحت وب سفارشی استفاده می‌کنید – به عنوان یک شرکت، مجموعه، سازمان و امثالهم – نیازی نیست تا نگران مسائل فنی و پیچیده باشید. به این خاطر که می‌توانید از صفر تا صد پیاده سازی ِ یک راهکار تحت وب سفارشی را به نادین سافت بسپارید و حتی در مرحله نگهداری و پشتیبانی نیز کلیه‌ی امور را به ما مُحول کنید. همچنین، توسعه و نگهداری تولید نرم‌ افزار سفارشی تحت وب برعکس یک نرم‌ افزار مستقل، چندان هزینه بر و دشوار نخواهد بود.

راهکار تحت وب سفارشی
تولید نرم‌ افزار سفارشی

چرا به راهکار تحت وب سفارشی نیاز است؟

به علت وجود نیازهای خاص و نادیده گرفته شده در تمام مجموعه‌ها، عدم امکان پاسخگویی نیازهای خاص با نرم‌ افزارهای مرسوم، نیاز به بهینه‌ترین پاسخ به نیاز و افزایش بهره‌وری و غیره به راهکار‌های سفارشی (به معنی سفارش مشتری نه از پیش آماده) نیاز داریم. به صورت کلی، راهکار تحت وب سفارشی می‌توانند مزایای بیشماری را فراهم کنند که اگر آنها را در ترازوی مقایسه قرار دهیم به خوبی متوجه خواهیم شد که عملا هیچ نمونه یا نسخه یا برنامه مشابهی وجود ندارد که نسبت به آنها بهتر عمل کند یا بتواند قابلیت‌هایی که در اختیار مدیران شرکت‌ها و کاربران قرار می‌دهد را ارائه نماید.

با کمک راهکار تحت وب سفارشی می‌توان بدون توجه به سیستم عامل یا نوع دستگاهِ مورد استفاده‌ی کاربر، در عین سازگاری و به روز بودن مرورگر از آن برای ارائه قابلیت‌هایی که در اپلیکیشن‌ها عرضه می‌شود استفاده کرد. بنابراین کل کاربران در هر سطح و با هر نوع سیستم عاملی به یک نسخه مشترک دسترسی دارند و نیازی ندارند تا (به عنوان مثال) از سیستم عامل ios یا اندروید استفاده کنند یا حتما نسخه ویندوز روی سیستم خود داشته باشند.  همچنین محدودیت فضا و ذخیره سازی اطلاعات برای آنها بی معنی است زیرا نیازی به نصب نرم‌ افزار  وجود ندارد. از این رو می‌توان آنها را «قابل حمل» دانست.

به جز موارد بیان شده، نیاز به راهکار تحت وب سفارشی، هزینه‌ها را برای سازمان‌ها یا کسب و کارها کاهش می‌دهند. زیرا بودجه مورد نیاز برای پشتیبانی و نگهداری از آنها به مراتب کمتر از یک اپلیکیشن یا نرم‌ افزار است و نیاز به ارتقا یا به روز رسانی آن برای رفع خطاهایی که کاربران آنها را گزارش می‌کنند، به مراتب در درجه پایین‌تری از اولویت قرار دارد. از این رو، وقتی کاربر نیازی به اقدام جهت به روز رسانی ِاین گروه از نرم‌ افزار‌ها ندارد، همیشه از نسخه‌ی به روز (و البته فاقد باگ) استفاده خواهد کرد و در نتیجه مشکلات و دردسر‌های امنیتی برای وی پیش نخواهند آمد.

راهکار تحت وب سفارشی
راهکار تحت وب

مراحل تولید یک راهکار تحت وب سفارشی چیست؟

اگر پروژه راهکار تحت وب سفارشی خود را به یک شرکت کاربلد بسپارید، تک تک این مراحل به طور دقیق و حساب شده پیش خواهند رفت:

  1. شناخت دقیق نیاز کارفرما
  2. جمع آوری اطلاعات و تحقیق بر روی نیاز
  3. طراحی و ایجاد بهترین راه حل خلاقانه و بهینه
  4. پیاده سازی اولیه سامانه
  5. تست و بررسی
  6. تکمیل سامانه
  7. تحویل به کارفرما
  8. خدمات و پشتیبانی
راهکار تحت وب سفارشی
افزایش بهره‌وری سازمان

 نتایج استفاده از راهکار تحت وب سفارشی چیست؟

  • خیال راحت کارفرما از راهکار تحت وب سفارشی ِدریافتی (به دلیل آگاهی کامل از سفارش خود، نقاط پنهان در سامانه وجود نخواهد داشت)
  • افزایش بهره‌وری در سازمان کارفرما (محصول تولیدی دقیقا برای نیازهای مجموعه ساخته شده پس باعث افزایش بهره وری خواهد شد)
  • افزایش لذت از کار برای کارمندان کارفرما (توجه به نیازهای تک تک کاربران سامانه باعث احساس رضایت عمومی ‌در سازمان خواهد شد)
  • تجارتی برد برد برای شرکت و کارفرما (با توجه به سفارشی بودن محصول، کارفرما حداکثر بهره وری را دریافت خواهد کرد و شرکت هم امکان توسعه یک سامانه از صفر تا صد را داشته و مجبور به بازنویسی یا ایجاد تغییر در محصولات آماده نیست)

نتیجه گیری نهایی

افزایش استفاده از اینترنت در میان شرکت‌ها و افراد مختلف، بر روی شیوه‌های پیشبرد هرچه بهتر کسب‌وکار‌ها موثر است. این امر منجر به استفاده‌ی گسترده برنامه‌های کاربردی وب به سبب تغییر ماهیت ِعملکرد ِشرکت‌ها و عبور آنها از برنامه‌های سنتی – برای افزودن بهره وری هرچه بیشتر و ارائه خدمات پویا به کاربران – شده است. راهکار تحت وب سفارشی خلاق یا راهکار سازمانی سفارشی به کسب و کارها این توانایی را می‌دهد که عملیات خود را ساده کنند، کارایی را افزایش داده و هزینه‌ها را کاهش دهند.

این برنامه‌های کاربردی هیچ مزیت ِکمتری از یک برنامه‌ی قابل نصب روی موبایل/ سیستم‌های کامپیوتری ندارند. با این حال، آن‌ها یک مزیت ویژه نسبت برنامه‌های قابل نصب روی سیستم عامل‌ها دارند و آن‌هم این است که دارای قابلیت اجرا بر روی پلتفرم‌های متعدد هستند، امنیت بالاتری دارند و همچنین دسترسی گسترده‌تر و آسان را برای کاربران فراهم می‌کنند.

منابع:

[1] https://blog.stackpath.com/web-application/

[2] https://puyasoft.com/web-based-application

[3] https://basecamp.com/webbased

مقالات پیشنهادی