مدت زمان تقریبی مطالعه: 17 دقیقه

نرم افزارهای تحت وب چیست؟ 8 مزیت اصلی آنها برای سازمان‌ها و کسب و کارها

امروزه نرم افزار ها و اپلیکیشن ها، زندگی ما را دگرگون کرده اند. از خرید و مسائل روزمره گرفته تا کار، همگی تحت تاثیر استفاده از دنیای مدرن هستند و فقط بخشی از جنبه های زندگی ما کاملاً تحت تأثیر دنیای مدرن قرار نگرفته است.

نرم افزارهای تحت وب که به عنوان برنامه های تحت وب نیز شناخته می شوند، از طریق اتصال به شبکه اینترنت قابل دسترسی هستند. این نرم افزار ها به طور کلی شامل مجموعه ای از خدمات آنلاین هستند و این روز ها اکثر سازمان ها، شرکت ها و کسب و کارها به آن نیاز دارند.

طراحی و ساخت نرم افزار های تحت وب سازمانی و شرکتی روز به روز در حال گسترش است. برای استفاده از این خدمات، لازم است به شرکت های معتبری مراجعه کنید که دارای یک تیم متخصص قوی برای برنامه نویسی نرم افزار های تحت وب و اپلیکیشن باشد که در عین کیفیت بالا، قیمت مقرون به صرفه نیز داشته باشند.

پس اگر شما هم علاقه مند هستید که اطلاعات بیشتری در مورد نرم افزارهای تحت وب و طراحی آن ها کسب کنید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

نرم افزار های تحت وب چیست

نرم افزارهای تحت وب چیست؟

نرم افزار های مبتنی بر وب، نوع خاصی از نرم افزارهای کلاینت و سرور هستند که روش طراحی و توسعه آنها نسبت به نرم افزارهای ویندوزی مدرن تر و توانا تر است. نرم افزار های تحت وب معمولا در یک مرورگر وب اجرا می شوند؛ البته ممکن است مبتنی بر کلاینت هم باشند، یعنی بخش کوچکی از برنامه در دسکتاپ کاربر دانلود می‌شود اما پردازش از طریق اینترنت روی یک سرور خارجی انجام می‌شود.

برنامه های مبتنی بر وب به عنوان وب اپلیکیشن، نرم افزار تحت وب (web based) یا برنامه تحت وب هم شناخته می شوند.

نرم افزارهای تحت وب با استفاده از اسکریپت های سمت سرور (مانند PHP  و ASP) اطلاعات را بازیابی و ذخیره می کنند. اسکریپت های سمت سرویس گیرنده (جاوا اسکریپت و HTML5)  اطلاعات مربوطه را در رابط کاربری ارائه می دهند که این اطلاعات ممکن است به هر شکلی باشد. رایج ترین برنامه های تحت وب، سبد خرید، سیستم های مدیریت محتوا و فرم های آنلاین هستند؛ البته از آنجایی که نرم افزارهای تحت وب بسیار متنوع هستند، به افراد اجازه می‌دهند تا خدمات مختلفی را از طریق آن ها انجام دهند.

همچنین برنامه های تحت وب، امروزه در شرکت ها هم استفاده می شود و به کارمندان این امکان را می دهند که پوشه ها و اطلاعاتشان را به اشتراک بگذارند، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، فایل ها را ویرایش کنند و در پروژه های مشترک با یکدیگر همکاری کنند. اهمیت این مسئله با توجه به پروژه های دورکاری و آنلاین روز به روز بیشتر میشود.

یک نمونه از نرم افزارهای تحت وب کاربردی

به عنوان مثال Google Workspace تعدادی از برنامه های وب را در یک جا جمع کرده است . این برنامه ها معمولاً برای کارمندان شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرند زیرا اعضای تیم می توانند به طور همزمان روی یک پروژه مشابه کار کنند بدون اینکه به دانلود، آپلود و ارسال فایل نیاز باشد.

گوگل ورک اسپیس

ویژگی های اصلی نرم افزارهای تحت وب

یکی از مهمترین و اصلی ترین ویژگیهای نرم افزارهای تحت وب، ساده بودن طرز استفاده از آن ها است. کاربر نیازی به دانلود آنها ندارد و می توان به طور کامل از طریق مرورگرهای وب به آنها دسترسی پیدا کرد و این کار را سریع و راحت می کند.

همچنین این برنامه ها خود به خود به روز می شوند بدون اینکه نیازی به انجام کاری از سوی کاربران باشد.

نرم افزارهای تحت وب چگونه کار می کنند؟

طرز کار برنامه وب به شکل زیر است:

  1. در نرم افزارهای تحت وب، کاربر با استفاده از مرورگر وب یا رابط کاربری یک برنامه، درخواستی را از طریق اینترنت به وب سرور ارسال می کند.
  2. درخواست توسط وب سرور به سرور برنامه وب مربوطه ارسال می شود.
  3. در این مرحله سرور برنامه وب، وظیفه درخواستی را انجام می دهد و سپس نتایج را تولید می کند.
  4. نتایج با اطلاعات درخواستی از سرور برنامه وب به وب سرور ارسال می شود.
  5. در این مرحله وب سرور به مشتری پاسخ می دهد و اطلاعات درخواستی به کاربر نمایش داده می شود.

برنامه های وب معمولاً به زبان های برنامه نویسی داخلی مانند جاوا اسکریپت و HTML نوشته می شوند. این کار به این دلیل است که این زبان‌ها توسط مرورگر پشتیبانی می‌شوند و اجرای برنامه ها به مرورگرهای وب متکی هستند.

یک وب سرور، برای مدیریت درخواست های سمت مشتری و یک سرور برنامه، برای انجام وظایف مربوطه مورد نیاز است. همچنین ممکن است به یک پایگاه داده نیاز باشد تا بتوان اطلاعات مورد نیاز را ذخیره کرد.

زبان نرم افزار های تحت وب

استفاده از نرم افزارهای تحت وب چه مزایایی برای سازمان ها دارد؟

نرم افزارهای تحت وب، مزایای زیادی دارد که مهمترین آن ها عبارتند از:

  • کمک به کاهش هزینه ها برای شرکت ها، سازمان ها و کلیه کسب و کارها با ایجاد بستر دورکاری و مدیریت پروژه
  • هزینه کمتر نگهداری
  • وابسته نبودن به مسائل سخت افزاری و نرم افزاری سیستم کاربر (از نظر قدرت پردازش و غیره) زیرا در نرم افزارهای تحت وب پردازش به طور موثر در جای دیگری انجام می شود.
  • دسترسی آسان زیرا اکثر نرم افزار های تحت وب بر روی مرورگرهای وب مانند موزیلا فایرفاکس، سافاری و گوگل کروم قابل اجرا است
  • برنامه های وب مبتنی بر اشتراک مانند نرم افزارهایی که به عنوان یک سرویس  Software-as-a-Service یا SaaS استفاده می شوند که به افزایش ایمنی نرم افزارهای آنلاین کمک می کنند.

با توجه به اینکه SaaS مبتنی بر ابر است، کاربران پس از پرداخت هزینه می توانند به آن دسترسی داشته باشند. چنین برنامه هایی نیازی به نصب روی هارد دیسک ندارند و می توان به طور کامل به آنها دسترسی داشت. بنابراین می توانند در فضا صرفه جویی کنند و با دردسرهای حذف و نصب مجدد روبه رو نشوند.

  • نبودن مشکل عدم سازگاری در نرم افزار های کاربران زیرا همه کاربران به یک نسخه دسترسی دارند.
  • قابل اجرا بودن نرم افزارهای تحت وب در چندین پلتفرم البته به این شرط که مرورگرها سازگار باشند. یکی از مزیت
  • خودکار بودن به‌روزرسانی ها، چون به‌صورت مرکزی اعمال می‌شود همه کاربران از یک نسخه استفاده می کنند و مشکلی در همگام سازی اتفاق نمی افتد.

قیمت طراحی نرم افزار تحت وب

قیمت طراحی نرم‌افزار تحت وب به عوامل مختلفی از جمله: محتوا و پیچیدگی نرم‌افزار، نیازمندی‌ های مشتری، تعداد صفحات و بخش‌ها، تکنولوژی و زبان برنامه‌نویسی، زمان تحویل، توانمندی تیم طراحی، طراحی رابط کاربری و تجربه ی کاربری(UI/UX) و ….بستگی دارد.

در نهایت، بهترین راه برای اطلاع از قیمت طراحی نرم‌افزار تحت وب، مشاوره با شرکت‌های طراحی نرم‌افزار است که با توجه به جزئیات پروژه‌ی شما می‌توانند یک تخمین دقیق‌تر ارائه دهند. همچنین، مهم است که در مورد جزئیات پروژه به ویژه نیازمندی‌ها و ویژگی‌ها، با طراح یا توسعه‌دهنده موردنظرتان صحبت کنید تا بهترین تخمین قیمت را دریافت کنید.

نرم افزار های تحت وب و نرم افزار های تحت ویندوز چه تفاوتی با هم دارند؟

نرم‌افزارهای تحت وب و نرم‌افزارهای تحت ویندوز دو دسته‌ی مختلف از نرم‌افزارها هستند که به واسطه‌ی ویژگی‌ ها و نحوه‌ی عملکردشان، تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. در ادامه برخی از تفاوت‌های اصلی بین این دو نوع نرم‌افزار را بررسی میکنیم:

پلتفرم:

نرم‌افزارهای تحت ویندوز بر روی سیستم‌عامل ویندوز اجرا می‌شوند و معمولا از طریق نصب بر روی دستگاه کاربر اجرا می‌شوند؛ اما نرم‌افزارهای تحت وب در مرورگر وب اجرا می‌شوند و برای استفاده از آنها نیازی به نصب روی سیستم نیست و کاربران با ورود به یک وبسایت یا وب اپلیکیشن می‌توانند از نرم‌افزار استفاده کنند.

نصب و به‌روزرسانی:

در نرم‌افزارهای تحت ویندوز، کاربران نرم‌افزار را روی دستگاه خود نصب کنند و به‌روزرسانی‌ها نیز معمولاً به صورت جداگانه و توسط کاربر انجام می‌شوند اما  در نرم‌افزارهای تحت وب به‌روزرسانی‌ها به صورت اتوماتیک انجام می‌شوند و کاربران همیشه از نسخه‌ی آخرین نسخه ی نرم‌افزار استفاده میکنند.

دسترسی:

در نرم‌افزارهای تحت ویندوز، کاربران معمولاً باید از همان دستگاهی که نرم‌افزار را روی آن نصب کرده‌اند، برای دسترسی به نرم‌افزار استفاده کنند؛ اما در نرم‌افزارهای تحت وب: به عنوان نرم‌افزارهای مبتنی بر اینترنت، کاربران می‌توانند از هر دستگاهی با اتصال به اینترنت و مرورگر وب به نرم‌افزار دسترسی پیدا کنند.

ذخیره‌سازی داده :

هنگامی که از نرم‌افزارهای تحت ویندوز استفاده می کنید، اکثر داده‌ها بر روی دستگاه کاربر ذخیره می‌شود که می‌تواند باعث پر شدن حافظه ی دستگاهتان شود اما در نرم‌افزارهای تحت وب، داده‌ها معمولاً در سرورهای ابری یا سرورهای دیگر ذخیره می‌شوند و از طریق اتصال اینترنتی به آنها دسترسی دارید

نیازمندی‌های سخت‌افزاری:

در اجرای نرم‌افزارهای تحت ویندوز ممکن است به سخت‌افزار های خاصی نیاز داشته باشد که باید توسط دستگاه کاربر فراهم شود؛ اما در نرم‌افزارهای تحت وب، اغلب از سرور برای اجرای عملیات پردازش استفاده می‌کنند و وابسته به سیستم کاربر نیست.

به طور کلی، نرم‌افزارهای تحت وب به دلیل امکاناتی همچون دسترسی آسان، به‌روزرسانی اتوماتیک و عدم نیاز به نصب، در برخی موارد می‌توانند انتخاب مناسبی برای کاربران باشند. در مقابل، نرم‌افزارهای تحت ویندوز به دلیل اجرای مستقل و وابسته نبودن به اینترنت، محدود به اینترنت نیستند و از امنیت بالاتری در مقابل حملات DDos و ….برخوردارند.

توسعه نرم افزار تحت وب

چگونه یک نرم افزار تحت وب را توسعه دهیم؟

توسعه برنامه های کاربردی وب در مقایسه با سایر نرم افزار ها نسبتا ساده است. البته جنبه های مختلف زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود که از همه مهمتر، امنیت برنامه های وب است که از اهمیت بالایی برخوردار است.در اینجا چند نکته که باید برای توسعه ی یک وب اپلیکیشن بدانید را برای شما ارائه کرده ایم:

  • بسیاری از بخش های فرآیند توسعه به گونه ای است که اصول کلی مربوط به آن را می توان در جاهای دیگر به کار برد. نقطه شروع برای همه افرادی که میخواهند یک برنامه جدید را توسعه می دهند، چه یک برنامه وب، تلفن همراه یا ترکیبی این است که شما باید ایده روشنی در مورد اینکه چرا برنامه شما ضروری است و چرا ممکن است برای کاربران مفید باشد داشته باشید.
  • از مرحله برنامه ریزی اولیه برای تصویر سازی مفهوم موردنظر خود استفاده کنید و یک نقشه ذهنی برای آن تهیه نمائید.
  • نکته مهم دیگر نوآوری است. ایجاد یک برنامه وب مفید و ارزشمند برای کاربران یک نکته ی مهم است.
  • به کارهایی که رقبای شما انجام می دهند نگاه کنید و بررسی که آنها چه کاری را درست انجام می دهند و چه کارهایی ممکن است اشتباه انجام دهند. شاید سایر برنامه های موجود در این زمینه دارای کاستی هایی هستند ممکن است برنامه شما بتواند از این مزیت استفاده کند.
  • استفاده از یک تیم متخصص و قوی برای طراحی دقیق به منظور توسعه یک برنامه وب موفق ضروری است.
  • شرکت های معتبری که در زمینه توسعه نرم افزارهای تحت وب فعالیت می کنند دارای یک تیم متخصص هستند که برای طراحی و توسعه نرم افزارهای تحت وب تمامی جوانب را در نظر می گیرند: بنابراین لازم است که هنگام طراحی یک برنامه به تجربه کاربری فکر کنید: چه کاری می توانید انجام دهید تا برنامه خود را برای کاربران در دسترس و ساده کنید؟
  • رابط کاربری شما باید هم از نظر بصری جذاب باشد و هم برای کاربران مبتدی قابل درک باشد.
  • برنامه نویسان  باید راهنمایی روشن و دسترسی به ابزارها و اسکریپت های مورد نیاز خود را داشته باشند. اگر آنها یک توسعه دهنده فرانت اند هستند باید مشخصات و اهداف دقیقی برای کار داشته باشند.
  • قالب های از پیش ساخته شده هنگام ساخت برنامه های وب بسیار مفید هستند و می توانند به ساده سازی روند برنامه نویسی کمک کنند. شما باید به خاطر داشته باشید که برنامه وب شما می‌تواند به طور همزمان از صدها و نه هزاران کاربر درخواست‌ها را مدیریت کند؛ به همین دلیل است که باید به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند آن فشار را تحمل کند.
  • فراموش نکنید که بررسی کنید نرم افزارهای تحت وب مورد نظر شما بر روی چه سخت افزاری و نرم افزاری اجرا می شوند. آیا فقط برای ویندوز مایکروسافت مناسب هستند یا قابل اجرا روی مک و لینوکس هستند؟
  • استفاده از ابزارهای هوش تجاری را فراموش نکنید. هوش تجاری ، فرآیندها و روش‌های جمع‌آوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل داده‌ها از عملیات یا فعالیت‌های تجاری برای بهبود عملکرد انجام میدهد.
چگونه نرم افزار های تحت وب را توسعه دهیم

تجربه نادین سافت در طراحی نرم افزار تحت وب می تواند به شما کمک کند!

در این عصر جدید از فناوری پیشرفته وب و اینترنت اشیا (IoT)، کسب و کارها دستخوش یک انقلاب تکنولوژی هستند؛ نادین سافت افتخار دارد که تجربه ارزشمندی در زمینه طراحی و ساخت نرم افزارهای تحت وب کسب کرده است و در زمینه ی طراحی و تولید نرم افزارهای تحت وب سفارشی برای سازمان ها، شرکت ها و کسب و کارها مشغول است.

تخصص نادین سافت، طراحی، پیاده‌سازی و پشتیبانی حرفه‌ای نرم‌افزارهای تحت وب و سفارشی بر اساس نیاز شماست.ما با همراهی خود شما بهترین راه حل را خلق می‌کنیم. کسب‌و‌کارهای کوچک تا سازمان‌های بزرگ، وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین تا پورتال‌ها و سامانه‌های بزرگ سازمانی برای جمع آوری، مدیریت و یکپارچگی داده‌ها، داده‌کاوی و نمایش آنها با استفاده از هوش مصنوعی نیاز به یک نرم افزار تحت وب دارند و همه و همه در دپارتمان‌های مختلف نادین سافت قابل اجرا است و ارائه می‌شود.

ویژگی های نرم افزار تحت وب تولید شده توسط نادین سافت

  1. بازیابی اطلاعات: در صورت از دست دادن اطلاعات یا اشتباهات فنی با استفاده از برنامه های تحت وب ما می توانید به سرعت داده ها را بازیابی کنید.
  2. امنیت بهتر: برنامه های تحت وب نادین سافت امنیت کامل را به کاربران ارائه می دهند که در نهایت منجر به کسب وفاداری مشتری برای کسب و کار شما می شود.
  3. مزیت رقابتی: می‌توانید راه حل های خلاقانه خود را در این برنامه ها قرار دهید تا از نظرات مشتریان خود هم اسفتاده کنید. با نوآوری های ایجاد شده توسط ما در این نرم افزارهای تحت وب می توانید از مزیت رقابتی مطمئن باشید.
  4. افزایش بهره وری: استفاده از برنامه های تحت وب ما منجر به بهبود کارایی و عملکردتان می شود.
  5. دید گسترده تر: برنامه های کاربردی وب ما به شما کمک می کنند تا فرآیندهای کسب و کار خود را ساده کنید که باعث دقت بیشتر می شود. علاوه بر این با ادغام همه داده ها در یک مکان برای کسب و کار خود می توانید از دید بالاتری بهره مند شود.
  6. انعطاف پذیری و مقیاس پذیری: از آنجایی که برنامه وب سفارشی ما به طور خاص برای نیازهای کسب و کار شما ساخته شده است کاملاً منعطف و مقیاس پذیر برای تقاضا و رشد کسب و کار شما است.

برای آشنایی بیشتر با سایر خدمات نادین سافت به اینجا مراجعه کنید.

برای استفاده از خدمات نرم افزارهای تحت وب، سامانه های تحت وب و طراحی و راه اندازی نرم افزارهای تحت وب با نادین سافت تماس بگیرید.

جمع بندی

برای بسیاری از مدیران، کارآفرینان و صاحبان کسب و کارها یکی از بزرگترین موانع، ساده کردن فرآیندهای تجاری و دستیابی به مشتریان بیشتر است. طراحی و ساختن یک برنامه وب سازمانی سفارشی می تواند به شما در حل این مشکل کمک کند. با این حال برای موفقیت باید ویژگی های منحصر به فردی را در برنامه وب خود بگنجانید. توصیه می کنیم برای سفارش یک سامانه تحت وب سفارشی به شرکت های معتبری که دارای تیم تخصصی قوی در این زمینه هستند اعتماد کنید.

سوالات متداول:

نرم افزار های تحت وب چیست؟

نرم افزار های مبتنی بر وب، نوع خاصی از نرم افزارهای کلاینت و سرور هستند که روش طراحی و توسعه آنها نسبت به نرم افزارهای ویندوزی مدرن تر و توانا تر است.

نصب نرم افزار تحت وب چگونه است؟

نرم‌افزارهای تحت وب معمولاً از طریق مرورگر وب اجرا می‌شوند و نیازی به نصب در دستگاه کاربر ندارند.

چگونه از قیمت طراحی نرم افزار تحت وب مطلع شویم؟

قیمت طراحی نرم‌افزار تحت وب به عوامل مختلفی از جمله: محتوا و پیچیدگی نرم‌افزار، نیازمندی‌ های مشتری، تعداد صفحات و بخش‌ها، تکنولوژی و زبان برنامه‌نویسی، زمان تحویل، توانمندی تیم طراحی، طراحی رابط کاربری و تجربه ی کاربری(UI/UX) و ….بستگی دارد.
شما می توانید برای اطلاع از قیمت طراحی نرم افزار های تحت وب با نادین سافت تماس بگیرید.

مقالات پیشنهادی