مدت زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

همه چیز درباره سامانه مدیریت لاگ

برای درک بهتر ماهیت ِسامانه مدیریت لاگ (log Management) ابتدا باید از معنی واژه «لاگ» و کاربرد آن مطلع شوید. لاگ یک فایل معمولی است که داخل هر کامپیوتری پیدا می‌شود. در این فایل فعالیت‌های درون سیستم یا یک برنامه‌ی خاص ثبت و ضبط می‌شود.

این فایل پیام‌ها، گزارشات خطا، درخواست‌های فایل، انتقالات و … را در خود جای داده است. این اطلاعات می‌توانند به خود سیستم عامل یا یک نرم افزار خاص که روی آن نصب شده است مربوط باشند. داخل این فایل‌ها مُهر زمانی هم وجود دارد. این مُهر به مدیر سیستم کمک می‌کند تا بفهمد تمامی این اتفاقات و درخواست‌ها چه زمانی رخ داده‌اند و چه روندی را طی کرده‌اند.

در مقالات پیشین نادین سافت درباره تست عملکرد نرم افزار و مراحل توسعه نرم افزار – نادین سافت صحبت کردیم. در این مقاله تلاش می کنیم اطلاعات جامعی را در زمینه سامانه مدیریت لاگ به شما عزیزان ارائه کرده ایم. توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله مفید و کاربردی همراه ما باشید.

فهرست مقاله

مدیریت لاگ چیست؟

کاربردهای سامانه مدیریت لاگ

چالش‌های متداول در مدیریت لاگ

مزایای سامانه مدیریت لاگ

ابزارهای سامانه مدیریت لاگ

خدمات شرکت های معتبر در زمینه مدیریت لاگ

بهترین راهکارهای مدیریت لاگ

اهمیت سامانه مدیریت لاگ

مدیریت لاگ
مدیریت لاگ

مدیریت لاگ چیست؟

مدیریت لاگ عبارت است از جمع آوری، ذخیره، پردازش، ترکیب و آنالیز داده‌ها از برنامه‌های مختلف موجود در سیستم. هدف از انجام این مراحل، بهینه سازی عملکرد سیستم، شناسایی مسائل فنی، مدیریت بهتر منابع، تقویت امنیت سیستم و بهبود انطباق است. به طور کل، مدیریت لاگ دارای چند دسته بندی است که شامل گزینه‌های زیر هستند.

  • Collection یا مجموعه

یک ابزار در این سامانه است که داده‌ها را از سیستم عامل، برنامه‌ها، سرورها، کاربران و یا هر منبع مرتبط دیگری جمع آوری می‌کند.

  • Monitoring یا نظارت

ابزار‌های نظارت و پیگیری در این سامانه گزارشات رویداد‌ها و فعالیت‌ها را به همراه زمان وقوع شان دنبال می‌کنند.

  • Analysis یا آنالیز

این ابزار به عنوان آنالیزور سامانه مدیریت لاگ مجموعه گزارش‌ها را از سرور بررسی می‌کند تا به طور مستمر باگ‌ها، تهدیدات امنیتی و سایر مسائل را به سرعت شناسایی نماید.

  • Retention یا نگهداری

یک ابزار دیگر است که مشخص می‌کند داده‌های موجود در فایل لاگ چه مدتی باید نگه داشته شوند.

  • Reporting یا گزارش دهی

ابزاری پیشرفته که گزارش گیری را از فایل‌های لاگ به صورت خودکار برای تخصیص منابع، افزایش امنیت یا ایجاد انطباق با مقررات و غیره تنظیم می‌کند.

سیستم مدیریت لاگ
سیستم مدیریت لاگ

کاربردهای سامانه مدیریت لاگ

سامانه مدیریت لاگ یا سیستم مدیریت لاگ (LMS) در اصل یک راه حل نرم افزاری است که از فایل‌های لاگ استفاده می‌کند. این سامانه داده‌های لاگ را از منابع مختلف در یک مکان متمرکز جمع آوری، سپس سازماندهی و ذخیره می‌کند.

متخصصان DevOps ،SecOps و تیم‌های فناوری اطلاعات می‌توانند از این سامانه استفاده کنند تا یک منبع واحد بسازند. این منبع واحد به تمام داده‌های مربوط به سیستم‌های موجود در یک شبکه کامپیوتری یا برنامه‌های کاربردی مختلف که روی سیستم نصب شده دسترسی دارد.

این فایل‌ها به راحتی قابل جستجو هستند و هر تیم فناوری اطلاعات می‌تواند به راحتی به داده‌هایی که برای تصمیم گیری در مورد سلامت شبکه، تخصیص منابع، امنیت و … نیاز دارد دسترسی داشته باشند.

ابزارهای مربوط به سامانه مدیریت لاگ برای کمک به سازمان‌ها و جهت مدیریتِ هرچه بهتر حجم بالایی از فایل‌های لاگ که به صورت روزانه تولید می‌شوند طراحی شده‌اند. این ابزار‌ها را می‌توان در کل یک سازمان استفاده کرد. اگر مدیرِ یک سازمان از چنین سامانه ای استفاده کند می‌تواند از مزایای زیر بهره مند شود:

  • تعیین اینکه چه داده‌ها و اطلاعاتی باید ثبت شوند و کدامیک بدون استفاده هستند بسیار آسان‌تر خواهد شد.
  • فرمتی که داده‌ها و اطلاعات باید در آن ثبت شوند را به راحتی می‌توان تعیین کرد.
  • تعیین دوره‌های زمانی که گزارشات باید در آن جمع آوری و ذخیره شوند آسان‌تر خواهد شد.
  • تعیین زمانی که داده‌های بدون استفاده باید دور ریخته شده یا از بین بروند آسان‌تر خواهد شد.
پروسه مدیریت لاگ
پروسه مدیریت لاگ

چالش‌های متداول در مدیریت لاگ

برخی چالش‌ها در مورد راه اندازی و استفاده از سامانه مدیریت لاگ در شرکت‌ها و سازمان‌ها وجود دارند که کاملا” طبیعی و عادی هستند. بهتر است پیش از تصمیم گیری کامل در مورد استفاده از این سامانه در مورد این چالش‌ها بیشتر بدانید.

  • جمع آوری

همانطور که اشاره شد سامانه مدیریت لاگ می‌تواند داده‌های عظیمِ موجود در یک سازمان را جمع آوری کرده و به صورت منسجم ارائه دهد. اینکه چه نوع ابزاری را برای این منظور انتخاب کنید بسیار اهمیت دارد.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بدون پروتکل‌های مناسب و ابزارهای آنالیز داده پیشرفته شرایط برای سازمان شما می‌تواند به مراتب بحرانی‌تر از حالتی شود که از سامانه مدیریت لاگ استفاده نمی‌کنید.

  • خودکار سازی

سامانه مدیریت لاگ به طور خودکار می‌تواند روزانه داده‌های بسیار زیاد را مرتب کند اما نباید آن را به حال خود رها کنید. اگرچه این نوع ابزارها تمام تلاش خود را می‌کنند تا عملیات به بهترین شکل ممکن انجام شود اما تهدیدات و مشکلات جدید هر روزه وجود دارند.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که همواره به یک فرد نیاز است تا روی این ابزار و سامانه مدیریت لاگ شما نظارت داشته باشد. این فرد باید بداند چه کارهایی را به این سامانه بسپارد و چه کارهایی را خودش به صورت دستی انجام دهد تا همه چیز بدون مشکل پیش برود.

  • فضای ذخیره سازی

معمولا داده‌های فایل‌های لاگ تا یک ماه به صورت محلی روی سیستم‌ها ذخیره می‌شوند. برخی از این داده‌ها باید ماه‌ها و حتی سالها (3 الی 5 سال) نگهداری شوند تا در آینده برای پیدا کردن دلایل بروز مشکلات از آنها استفاده شود. همین مسئله می‌تواند به چالشی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها تبدیل شود.

چالش‌های سامانه مدیریت لاگ
چالش‌های سامانه مدیریت لاگ

مزایای سامانه مدیریت لاگ

  • بهبود بهره وری عملیاتی

شرکت‌های امروزی باید به صورت مقیاس پذیر طراحی شوند. وقتی یک شرکت/ سازمان چنین ویژگی داشته باشد پیچیدگی سیستم‌ها، اندازه‌ی سازمان، تعداد برنامه‌های کاربردی و زیرساخت پشتیبانی به مرور تغییر خواهد کرد. همین امر باعث شکل گیری چالش‌های نظارتی می‌شود.

با کمک سامانه مدیریت لاگ می‌توان نیاز به بررسی دستی و یا ترتیبی را دور زد. علاوه بر این جمع آوری این فایل‌ها، استاندارد سازی داده‌ها و … به مراتب با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

  • استفاده‌ی کارآمد از منابع سازمان

سامانه مدیریت لاگ کمک می‌کند تا بتوانید مشکلات را بسیار زودتر از اینکه به یک بحران تبدیل شود شناسایی و حل کنید.

  • پیشگیری و عیب یابی سریع

سامانه مدیریت لاگ بینش بهتری در مورد فرآیندها و برنامه‌ها در کل سیستم را به شما ارائه می‌کند. در نتیجه به راحتی می‌توانید خطاها را عیب یابی کنید. این سامانه‌ها دارای هشدارهای فوری هستند تا به مدیران و متخصصان فناوری اطلاعات کمک کنند سریعا” مشکلات را یافته و برای رسیدگی به آنها راه حل‌های لازم را بیابند.

ابزار‌های آنالیز سریعِ داده‌ها برای بررسی فوری، مصور سازی حجمِ عظیمی از داده‌ها و جستجو به واسطه اعمال فیلتر‌های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزارها رویداد‌ها را متناسب با زمان رخ دادن‌شان یافته و فورا” به آنها رسیدگی می کنند.

ابزارهای سامانه مدیریت لاگ

به طور کلی ابزارها و فناوریهای زیادی در حوزه مدیریت لاگ استفاده می شوند. در این بخش از مقاله به بررسی ابزارهای مربوط به حوزه مدیریت لاگ برای شما عزیزان می پردازیم.

  • ابزار (Elastic Stack (ELK برای سامانه مدیریت لاگ

ابزار ELK به عنوان یکی از ابزارهای پر کاربرد برای استفاده در سامانه مدیریت لاگ محسوب می شود. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید اElastic Stack شامل چندین بخش است که در این قسمت بخشهای مختلف این ابزار کاربردی را ذکر کرده ایم:
۱- Elastic Search: الاستیک سرچ یک موتور جستجوی قدرتمند
۲- Kibana: ابزاری مبتنی بر وب که به منظور تجسم و تصویر سازی (visualization) داده ها یا همان مصور سازی داده ها استفاده می شود.
۳- Beats: این ابزار به صورت دائمی داده‌های لاگ و مانیتورینگ مربوط به هر دستگاه را به یک مخزن داده ی واحد ارسال می کند.
۴- Logstash: جایی برای ذخیره، تجزیه، فیلتر و تجزیه و تحلیل فایلهای لاگ محسوب می شود. بنابراین میتوان از آن به عنوان یک مخزن داده ی واحد استفاده کرد.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای استفاده از این ابزار باید مراحل زیر را گام به گام پیش ببرید:

1- Beats را روی همه سرورهایی که می‌خواهید بر روی آن ها مانیتورینگ انجام دهید نصب و پیکر بندی کنید.

2- داده ها را به یک سرور مرکزی و جایی که Logstash را برای انجام کار تجزیه و تحلیل لاگ ها تنظیم کرده اید ارسال کنید.

3- در این مرحله باید داده ها را در Elastic Search ادغام کنید تا بتوانید داده ی مورد نظر خود را در آن جستجو نمائید.

4- شما در نهایت می توانید از Kibana برای انواع گوناگون تصویر سازی های مفید داده های فایل های لاگ خود به راحتی استفاده کنید.

مطلب مرتبط: همه چیز درباره Elastic Stack

سامانه مدیریت لاگ
سامانه مدیریت لاگ
  • ابزار Graylog برای سامانه مدیریت لاگ

Graylog یکی دیگر از نرم افزارهای مدیریت لاگ متن باز و قدرتمند محسوب می شود. در این قسمت از مقاله سامانه مدیریت لاگ به بررسی ویژگیهای این ابزار کاربردی و قدرتمند برای شما عزیزان بیان کرده ایم.

1- نصب سریع و آسان

2- ابزار Graylog به عنوان یک رابط کاربری خوب شناخته می شود که دارای ویژگی‌های زیادی مانند جستجوی پیشرفته به منظور ساخت پرس و جوهای قدرتمند و اجرای سریع آنها است.

3- Graylog ویژگی هشدار و تحمل خطا را نیز ارائه می دهد. این ویژگی برای اینکه داده‌ها در صورت بروز مشکلات شبکه از دست نروند قابل استفاده است.

4- با توجه به اینکه Graylog به زبان جاوا نوشته شده و پشتیبانی شده است. افزونه های زیادی را به صورت رایگان و متن باز در اختیار شما کاربران عزیز قرار می دهد. این ابزار به صورت مستمر بروز رسانی می شود.

5- عملکرد ابزار Graylog متفاوت با Elastic Search است. این ابزار تنها یک راه حل تک برنامه ای برای جمع آوری داده ها، تحلیل و visualization یا همان مصور سازی آنها ارائه می دهد و نیاز به نصب چندین ابزار مختلف ندارد.

6- یکی دیگر از ویژگیهای Graylog این است که داده‌ها را در MongoDB جمع‌آوری و ذخیره کرده و بر روی داشبوردهای کاربر پسند به تجسم داده ها می پردازد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی ابزار Graylog بر روی لینک زیر کلیک کنید:

ابزار Graylog

  • ابزار LOGalyze برای سامانه مدیریت لاگ

ابزار LOGalyze برای مانیتورینگ شبکه و مدیریت لاگ استفاده می شود. این ابزار لاگ ها را از شبکه و هاست های ویندوزی و لینوکسی جمع آوری کرده و به تجزیه و تحلیل آن ها می پردازد.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این ابزار در ابتدا تجاری بوده است ولی امروزه شما می توانید بدون هیچگونه محدودیتی آن را دانلود و نصب کنید.

از ویژگیهای این ابزار کاربردی برای سامانه مدیریت لاگ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1- قابل استفاده برای تحلیل لاگ های سرورها و برنامه ها

2- قابلیت ارائه گزارش ها در قالب های pdf، csv و html

3- ابزار LOGalyze یک رابط کاربری ساده دارد و این ویژگی استفاده کاربران از این ابزار را تسهیل می بخشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ابزار LOGalyze بر روی لینک زیر کلیک کنید:

ابزار LOGalyze

  • ابزار GoAccess برای سامانه مدیریت لاگ

GoAccess در ابتدا به عنوان یک ابزار مدیریت لاگ و مبتنی بر ترمینال ساخته شده است. در حال حاضر این ابزار یک رابط کاربری مبتنی بر وب مناسب را ارائه می دهد.
نکته مهمی که باید به آن GoAccess به زبان برنامه نویسی C نوشته شده است. ویژگی های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- نمایش اطلاعات به صورت real time در GoAccess

2- پشتیبانی از تمام فرمت‌های لاگ مانند Apache، Amazon S3، Nginx و Cloudfront

3- نیاز نداشتن به نصب کتابخانه و ابزار دیگری برای نصب

4- قابلیت شخصی سازی طرح و رنگ زمینه ی رابط کاربری آن به راحتی

5- قابلیت پشتیبانی از چندین هاست مجازی برای کاربران

اطلاعات بیشتر در مورد GoAccess را می توانید در لینک زیر بیابید:

GoAccess

خدمات شرکت های معتبر در زمینه مدیریت لاگ

خوشبختانه شرکت های ایرانی معتبر و فعالی در زمینه خدمات مدیریت لاگ و ارائه سامانه مدیریت لاگ در ایران فعالیت می کنند. نادین سافت یکی از شرکت های معتبر و فعال در زمینه ارائه خدمات مدیریت لاگ است.

ما در نادین سافت مفتخریم که با بهره‌گیری از کارشناسان ارشد حوزه معماری زیر ساخت سرویس ‌های سازمانی، خدمات یکپارچه سازی و مدیریت وب سرویس را به شما عزیزان ارائه دهیم.

خدمات تست نرم افزار و تست تضمین کیفیت از دیگر خدمات ما در نادین سافت است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای استفاده از خدمات مدیریت لاگ تنها به شرکت های معتبر مراجعه کنید تا بتوانید بهترین استفاده را از سامانه مدیریت لاگ ببرید.

بهترین راهکارهای مدیریت لاگ

با توجه به اینکه استفاده موثر از انبوه داده‌ها برای متخصصان فناوری اطلاعات در دنیای امروز به چالشی جدی تبدیل شده مدیریت دستی داده‌ها و اطلاعات به همراه آنالیز آنها غیر ممکن است.

سیستم مدیریت لاگ به کمک این افراد می‌آید تا با استفاده از ابزار‌هایی که در اختیارشان قرار می‌دهد جنبه‌های مهمی مانند جمع آوری، دسته بندی و تحلیل داده‌ها را با سرعت و دقت هرچه تمام‌تر انجام دهند.

مدیریت لاگ ابزار‌های اتوماسیون را برای کاهش بار وظایف متخصصان IT، ایجاد دسترسی بهتر و بهبود امنیت، گسترش قابلیت استفاده از ابزار‌های مقیاس پذیر و انعطاف پذیر، تعیین یک پروتکل برای نظارت، نگهداری و … روی داده‌ها و فایل‌های لاگ و غیره فراهم می‌کند.

مزایای سامانه مدیریت لاگ
مزایای سامانه مدیریت لاگ

اهمیت سامانه مدیریت لاگ

یک سامانه مدیریت لاگ در واقع به معنای داشتن یک استراتژی برای مدیریت فایل‌های لاگ است. این سامانه بسیار کاربردی و کارآمد بوده و می‌تواند به شما کمک کند تا به عنوان مدیر یک سازمان بتوانید عملکرد بلادرنگ و صحیحی داشته باشید. مدیران سازمان‌ها به کمک چنین سامانه‌هایی می‌توانند به مزایای زیر دست پیدا کنند.

  • ذخیره سازی یکپارچه داده‌ها از طریق جمع آوری لاگ‌ها به صورت متمرکز و با سرعت زیاد
  • افزایش امنیت سیستم‌های داخل سازمان از طریق کاهش میزان حملات، نظارت به صورت بلادرنگ و بهبود زمان تشخیص و پاسخ
  • ارتقاء میزانِ نظارت روی تمامی سیستم‌های یک سازمان به کمک فایل‌های لاگ
  • با استفاده از این سامانه به راحتی می‌توانید از طریق آنالیز داده‌های فایل‌های لاگ و مدل سازی (جهت پیش بینی نیازها) تجربه کاربری بسیار خوبی برای مشتریان خود رقم بزنید.
  • در این سامانه کاربردی و مفید قابلیت عیب یابی سریع‌تر و دقیق‌تر از طریق آنالیز شبکه ممکن خواهد شد.

در صورتی که قصد دارید از راهکارها و سامانه مدیریت لاگ در شرکت/ سازمان خود استفاده کنید می‌توانید با نادین سافت برای دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر در ارتباط باشید.

جمع بندی

سامانه مدیریت لاگ مزایای زیادی دارد. از جمله این مزایا میتوان به افزایش امنیت، افزایش آگاهی از مشکلات زیرساخت شبکه شما، کنترل برای دسترسی راحت به سرور، امکان تشخیص سریع قطع شدن شبکه و ایراد در پروتکل برای تشخیص سریع فرآیندها و سرویس ها اشاره کرد.

اگر شما هم نیاز به استفاده از سامانه مدیریت لاگ دارید می توانید با ما در ارتباط باشید. ما در نادین سافت مفتخریم که با ارائه سامانه مدیریت لاگ همراه شما عزیزان باشیم.

مقالات پیشنهادی