مدت زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

همه چیز درباره طراحی UI/UX اختصاصی

طراحی UI/UX اختصاصی مهارتی است که به دنبال یافتن راهی آسان، قابل مشاهده و کاربر پسند برای حل مشکلات کاربران در رابطه با استفاده از یک محصول یا خدمات اختصاصی است. این طراحی بر اساس سلیقه، نیازها، نظرات و تجربیات مشتریان و اطمینان از بهینه بودن آن انجام می گیرد.

در مقالات پیشین نادین سافت درباره اصول و مبانی طراحی UI/UX اختصاصی صحبت کردیم در این مقاله اطلاعات جامعی در زمینه طراحی UI/UX اختصاصی برای شما عزیزان ارائه کرده ایم تا انتهای این مقاله از بلاگ نادین سافت همراه ما باشید.

طراحی ui و ux اختصاصی
طراحی ui و ux اختصاصی

مقدمه ای بر طراحی UI/UX اختصاصی


در زندگی روزمره شاهد تجربه چیزهایی هستیم که با دقت زیاد برای راحتی ما برنامه ریزی شده اند. ما در دنیای آنالوگ و در دنیای دیجیتال در محاصره رابط های کاربری زندگی می کنیم. در حال حاضر بسیاری از محصولات بر اساس انعکاس رفتار انسان ها با یک سرویس خاص، روش جستجوی اطلاعات یا بر اساس ادراک کاربران طراحی شده اند.

مطلب مرتبط: UI/UX؛ بهترین نرم‌افزارها و ترفندها در سال 2022

خدمات رابط کاربری
خدمات رابط کاربری

طراحی UI/UX اختصاصی

سهولت زندگی در آینده وابستگی زیادی به طراحی UI/UX اختصاصی دارد. مطالعات متعددی که بر روی پروفایل های UX و UI انجام شده نشان می دهد که این مهارت ها با رشد سالانه 18 درصد یکی از پرتقاضاترین مشاغل امروزی محسوب می شوند.

برای درک بهتر طراحی ui و ux اختصاصی لازم است بین این دو تخصص کاری که اغلب با هم اشتباه گرفته می شوند تفاوت قائل شویم. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که هر دو تخصص با هم کار می کنند، اغلب با هم همپوشانی دارند و کلمات اختصاری آنها با هم شباهت دارند.

UI و UX در طراحی وب سایت چیست؟

در مبحث طراحی UI/UX اختصاصی، رابط کاربری یا User Interface به ایجاد اینترفیسی اشاره دارد که میتواند بصری باشد و با زبان های برنامه نویسی مانند HTML، CSS یا javascript توسعه یابد. فاکتور های تعیین کننده در طراحی یک رابط کاربری برای وب سایت دستیابی آسان، وضوح مناسب و دوستانه بودن آن است. اگر طراحی وب سایت گیج کننده یا استفاده از آن سخت باشد کاربر حاضر به جستجو در آن وب سایت و خواندن مطالب آن نیست.
طراح رابط کاربری متخصص تولید جنبه های بصری UI و مسئول تصمیم گیری در مورد پیمایش آسان کاربر است.

ابزار طراحی ui و ux اختصاصی
ابزار طراحی ui و ux اختصاصی

طراحی رابط کاربری

تجربه کاربری یا User Experience بر توانایی های استفاده کاربران، کسب تجربیات کاربران در طول فرآیند و بر تحلیل رفتارها و روابط اجتماعی آنها تمرکز دارد. در طراحی UX تمامی نقاط ارتباط بین کاربر و وب سایت در نظر گرفته می شود تا اطمینان حاصل شود که مشتری در بازدید از وب سایت اوقات خوبی را سپری می کند. همچنین به طور کامل تلاش می کنند که کاربران نیازهای خود را در زمان جستجو در وب سایت برآورده کنند.
تمرکز طراحان UX بر روی اطمینان از سازگاری میان پیمایش وب سایت و عکس العمل های کاربران است. همچنین در طراحی UX مدیریت فرآیندها و اقدامات انجام شده توسط کاربر را در نظر می گیرند.

به طور خلاصه در طراحی UI/UX اختصاصی متخصص حرفه ای UI بر روی طراحی وب سایت تمرکز دارند به صورتی که در اولین بازدید کاربر را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین در همان حال تمرکز متخصص UX بر قابلیت استفاده کاربر از وب سایت و جستجوی آسان در آن است. تلاش طراحان UI/UX اختصاصی این است که بتوانند احساسات ویژه ای را هنگام استفاده از تجربه کاربری UX در کاربر ایجاد نمایند.

سفارش خدمات طراحی ui و ux اختصاصی

خدمات طراحی UI/UX شامل مجموعه کاملی از خدمات طراحی وب سایت، کراس پلتفرم و اپلیکیشن های موبایل می باشد.

طراحان UI/UX می توانند فعالیت های مرتبط با پروژه های جدید طراحی UI/UX اختصاصی را انجام دهند. همچنین می توانند خدمات UI/UX را برای بهینه سازی سیستم های نرم افزاری موجود مشتریان به کار گیرند.
نرم افزار های با کیفیت UI/UX برای استفاده راحت تر کاربران UI/UX اختصاصی طراحی می شوند و پس از انتشار به تغییرات کمتری نیاز دارند. رعایت اصول طراحی ui و ux اختصاصی از موارد برد-برد برای توسعه دهندگان نرم افزار و کاربران نهایی است.

طراحی UI/UX اختصاصی
طراحی UI/UX اختصاصی

خدمات رابط کاربری

خدمات طراحی UI برای راه اندازی یک وب سایت حساسیت زیادی بر روی زیبایی شناسی و طراحی کاربر پسند دارند. تلاش طراحان این است که کاربران را درگیر استفاده از محصول خود نگه دارند. طراحان UI به دنبال ارائه خدماتی برای شرکت‌های فناوری هستند تا بتوانند راه‌حل های نرم افزاری یکپارچه برای ساختار داخلی نرم افزار و جلوه خارجی آن ایجاد کنند.
خدمات طراحی UX شامل استفاده از روش هایی است که در آن افراد با نرم افزار و احساسی که نسبت به آن دارند تعامل داشته باشند. احساسات مثبت مشتریان باعث ارتقاء برند صاحب وب سایت شده و کاربران را ترغیب می کند که بارها و بارها از این وب سایت بازدید کنند.

طراحی رابط کاربری و گرافیک اختصاصی UI/UX

طراحی UI/UX اختصاصی هر دو از بخش های حیاتی در فرآیند طراحی محصول دیجیتال هستند. این دو رابط کاربری نقش مکمل یکدیگر را دارند و گاهی اوقات طراحی هر دو توسط یک طراح انجام می‌شود. در تیم های طراحی کوچک‌ اغلب شرکت ها برای طراحی رابط کاربری از خدمات یک طراح UI/UX استفاده می کنند.

لازم است داده‌هایی که منجر به درک نیازهای کاربر از یک محصول می‌شود به طور کامل به طراح رابط کاربری داده شود. در غیر اینصورت او تنها می‌تواند امیدوار باشد که طراحی بصری جذابی ایجاد کند ولی طراحی او به گونه ای باشد که مردم علاقه ای به استفاده از آن نداشته باشند.

طراحی ui و ux اختصاصی

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که اگر یک طراح UX فقط بر روی نیازهای کاربر تمرکز کند و هیچ تمایلی برای استفاده از گرافیک و زیبایی شناسی محصول نداشته باشد ممکن است نتواند محصولی قابل استفاده و جذاب نسبت به رقبا ایجاد کنند. اگر محصول شما جذابیت کمتری داشته باشد کاربران تمایلی به استفاده از آن نخواهند داشت.

طراحی UI/UX اختصاصی یک زمینه کاری گسترده و انعطاف پذیر است. یک طراح رابط UI/UX موفق لازم است با استفاده از گرافیک هنرمندانه و تصاویر ثابت و متحرک جذاب توجه مخاطبان به یک وب سایت را جلب کند. در همان حال دارای ذهنیت پیشرو در صنعت فناوری بوده و از پیشرفته ترین ابزارهای طراحی برای منحصر به فرد کردن محصولات دیجیتال خود بهره مند شود.

ابزار طراحی ui و ux اختصاصی

ابزارهای طراحی UI امکان ایجاد مدل ها و نمونه های اولیه را فراهم می کنند. در حالیکه ابزارهای طراحی UX بر چگونگی تجربه کاربر و ساختار معماری اطلاعات تمرکز دارند.

نمونه هایی از ابزارهای مورد استفاده در طراحی ui و ux اختصاصی


  • اپلیکیشن InVision مجموعه کاملی از برنامه‌های کاربردی است که شامل همه ابزارهای طراحی UI می شود. از طریق این اپلیکیشن شما می توانید نمونه های اولیه بسیار واقعی و کاربردی تهیه کنید و حتی امکان ساخت تصاویر متحرک نیز برای شما وجود دارد. یکی دیگر از ویژگی ‌های مفید InVision آن است که اعضای تیم می توانند با هم تعامل داشته و ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند.
  • توابع Axure امکان تهیه نمونه اولیه با جزئیات زیاد، پیگیری عملیات کار و آزمایش عملکرد را برای شما فراهم می کنند. از ویژگی های آن دارا بودن ابزار طراحی UX و دستیابی مشترک و آسان تیم توسعه است.

ابزار طراحی ui و ux اختصاصی
ابزار طراحی ui و ux اختصاصی

ابزار طراحی ui و ux اختصاصی

  • نرم افزار Adobe XD از معروفترین ابزار رابط کاربری است که با داشتن ابزارهای پیچیده نمونه های اولیه، ماکت ها و انیمیشن های پویا را ایجاد می کند.
  • نرم افزار طراحی Marvel قابلیت های زیادی از جمله ایجاد نمونه های اولیه تعاملی و امکان تست توسط کاربر را در اختیار طراحان رابط کاربری می گذارد. از ویژگی های آن ابزار Handoff است که امکان کد نویسی HTML و CSS را در اختیار تیم توسعه قرار می دهد.

جمع بندی

استفاده از ابزارهای طراحی UI/UX اختصاصی نقش اساسی در فعالیت های شرکت توسعه نرم افزار نادین سافت دارند. ما در طراحی رابط کاربری یک محصول تمامی فرآیند های UX را در نظر گرفته و سبک گرافیک آن را با هویت برند مشتری تطبیق می دهیم. زیرا معتقدیم یک رابط کاربری UI خوب ابزاری برای پشتیبانی از یک تجربه کاربری UX فوق العاده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سفارش خدمات طراحی ui و ux اختصاصی با ما در ارتباط باشید.

مقالات پیشنهادی