مدت زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

همه چیز درباره موتور‌های جستجو و الاستیک سرچ (Elasticsearch)

موتور‌های جستجو و الاستیک سرچ (Elasticsearch) رابطه ای مستقیم با هم دارند. الستیک سرچ می تواند نحوه عملکرد کلی یک موتور جستجو را به صورت مستقیم، تحت تاثیر قرار دهد.
این سیستم جستجو به گونه ای طراحی شده است که با استفاده از آن، طراحان یک موتور جستجو بتوانند به راحتی نیاز های خود را رفع کنند. هسته موتورهای جستجو و الاستیک سرچ که امروزه کاربردهای زیادی پیدا کرده اند، توسط زبان برنامه نویسی جاوا طراحی شده است.

امروزه شرکت های بزرگی مانند نتفلیکس(Netflix) و ای بی (eBay) از این سیستم جستجو استفاده می کنند.
در این مقاله قصد داریم تا در مورد الاستیک سرچ و موتورهای جستجو صحبت کنیم؛ پس اگر شما هم در مورد موتورهای جستجو و الاستیک سرچ کنجکاو هستید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

برای نصب و پیاده سازی سرویس الستیک سرچ، همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

آشنایی با موتور‌های جستجو و الاستیک سرچ

موتورهای جستجو و الستیک سرچ (Elasticsearch) در واقع دو مفهوم مختلف هستند، اما می‌توانند با هم ترکیب شوند تا یک سیستم جستجو و تجزیه و تحلیل قوی ایجاد کنند.
در ادامه، به توضیح رابطه بین این دو مفهوم می‌پردازیم:

  • موتورهای جستجو:
    موتورهای جستجو نرم‌افزارهایی هستند که برای جستجو و استخراج اطلاعات از مجموعه‌ای از داده‌ها، از جمله متن، تصاویر، ویدئوها و داده‌های ساختاری، استفاده می‌شوند. این موتورها با تکنیک‌های متنوعی مانند، پردازش متن، اطلاعات‌یابی و الگوریتم‌های جستجو، امکان جستجوی سریع و دقیق را ارائه می‌دهند.
  • موتور جستجو الستیک سرچ Elasticsearch:
    الستیک سرچ (Elasticsearch) یک موتور جستجو و تجزیه و تحلیل متن‌باز است که برای انجام جستجوهای پیچیده و سریع بر روی داده‌های متنی و ساختاری به کار می‌رود. این ابزار توسط شرکت Elastic توسعه داده شده است و بر پایه کتابخانه جاوا است.
  • این موتور امکانات متنوعی را در اختیار تیم های طراحی کننده موتور جستجو قرار می دهد و با استفاده از پروتکل های خاص خود می تواند متن های بزرگ و حجیم را پردازش کند؛ در نتیجه افراد با استفاده از الستیک سرچ به راحتی می توانند نیاز های خود را رفع کنند.
    با استفاده از الستیک سرچ می توان، داده‌های مختلف را جمع‌آوری کرد، در آن‌ها جستجو کرد، آن‌ها را تجزیه و تحلیل کرد و نمودارها تجسمی برای آن‌ها ایجاد کرد.
الستیک سرچ

موتور‌های جستجو و الاستیک سرچ (Elasticsearch)، رابطه خوبی با هم دارند. برخی از موتور های جستجوی اینترنتی و درون سازمانی با استفاده از الاستیک سرچ، نتایج دقیق و جالبی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند. به همین علت، استفاده از این سیستم سرچ پر طرفدار شده است.

گاهی اوقات یک موتور جستجو به آنالیز متن نیاز دارد تا بتواند متن ورودی را پردازش کند و اطلاعات مورد نیازش را بر اساس ورودی دریافت کند. در این شرایط استفاده از الستیک سرچ به تیم های توسعه دهنده کمک می کند تا خیلی راحت و بدون هیچ مشکل خاصی، پردازش متون سنگین را انجام دهند .
این مسئله به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا سیستمی را طراحی کنند که در آن کاربر یک متن خاص را ثبت کرده و موتور جستجو، متن هایی که شبیه آن هستند را نیز به کاربر نمایش می دهد.

چرا در موتورهای جستجو از الستیک سرچ استفاده می کنند؟

با وجود اینکه موتورهای جستجو قابلیت جستجوی پایه‌ای را دارند، اما با زیاد شدن حجم داده‌ها و انواع مختلف جستجوها، نیاز به ابزارهایی با قابلیت‌های پیشرفته‌تر احساس می‌شود. الاستیک‌سرچ (Elasticsearch) یک موتور جستجوی متنی و تحلیل‌گر پیشرفته است. این ابزار با توجه به معماری خاص خود، نیاز به جستجو های پیچیده تر را برطرف می‌کند.
در ادامه به برخی از دلایل استفاده از الاستیک‌سرچ در موتورهای جستجو اشاره می کنیم.

  • جستجوی پیشرفته:
    الاستیک‌سرچ از الگوریتم‌ها و تکنیک‌های پیشرفته‌ای برای جستجوی متنی استفاده می‌کند که امکان جستجوی دقیق‌تر و بازدهی بالاتر را فراهم می‌کند. این ابزار قابلیت‌هایی مانند جستجوی ترکیبی، جستجوی متنی و فیلترهای پیچیده را به کاربران ارائه می‌دهد.
  • مدیریت و نمایش نتایج بهتر:
    الاستیک‌سرچ به کمک تحلیل متن، قابلیت تشخیص وزن‌دهی به کلمات کلیدی در متن را دارد. این امر باعث می‌شود نتایج جستجوی کاربران دقیق‌تر و مناسب‌تر نمایش داده شوند.
  • مقیاس‌پذیری و سرعت:
    با استفاده از معماری توزیع‌شده، الاستیک‌سرچ به راحتی با حجم بزرگ داده‌ها سازگاری پیدا می‌کند و به جستجوهای پرسرعت پاسخ می‌دهد.
  • قابلیت‌های تحلیلی:
    این ابزار قابلیت‌های تحلیلی پیشرفته‌ای دارد که به کاربران اجازه می‌دهد، اطلاعات را از طریق تجزیه و تحلیل‌های مختلف پیدا کنند.
  • پشتیبانی از متون چندزبانه:
    الاستیک‌سرچ قابلیت جستجو در متون چندزبانه را دارد که برای پروژه‌ها با مخاطبان گوناگون بسیار مفید است.

به طور کلی، الاستیک‌سرچ به دلیل قابلیت‌های پیشرفته‌ای که ارائه می‌دهد، جستجوهای پیچیده‌ را دقیق‌تر را انجام دهد.

موتور‌های جستجو و الاستیک سرچ

ویژگی های موتور‌های جستجو و الاستیک سرچ                      

وجود الگوریتم خاص و پیچیده برای سرچ را می توان به عنوان اولین ویژگی مثبت این سیستم شناسایی کرد.
الاستیک سرچ یک سیستم توزیع شده است؛ یعنی شما می توانید ایندکس های ورودی را به قسمت های کوچک تر به نام توکن(TOKEN) تقسیم کنید و سپس بر اساس توکن های ساخته شده، یک متن را جستجو کنید.

ورودی هایی که سیستم الاستیک سرچ دریافت می کند، فقط مخصوص نوشته های ساده یا ورودی کاربران نیست. شما می توانید حجم گسترده ای از داده را به عنوان ورودی سیستم جستجو الستیک سرچ قرار دهید.
گاهی اوقات شرکت های مختلف الاستیک سرچ را طوری طراحی می کنند که لاگ های خاصی را به عنوان ورودی دریافت کنید.

موتور‌های جستجو و الاستیک سرچ (Elasticsearch) می توانند با استفاده از همین ویژگی به شما کمک کنند تا از مشکلات امنیتی جلوگیری کنید و یا مشکلات احتمالی مجموعه خود را در آینده آنالیز کنید.
در سال 2019، تیم توسعه دهنده الستیک سرچ از ویژگی های امنیتی خاص و جدیدی رونمایی کرد. این ویژگی های امنیتی می توانند امنیت اطلاعات کاربران را بیش از پیش تامین کنند.

elasticsearch به عنوان موتور جستجو همیشه در طراحی سیستم های درون شرکتی کاربرد ندارند. از جمله موقعیت هایی که از این سیستم جستجو در آن استفاده می شوند می توان به جستجو در برنامه های مختلف، جستجو در وب سایت های متنوع، جمع آوری و آنالیز داده های مختلف، نظارت بر روی عملکرد برنامه و مدیریت خطاها، تحلیل داده های امنیتی برنامه و تحلیل داده های مربوط به کسب و کار اشاره کرد.

موتور های جستجو از همه قابلیت های elasticsearch استفاده می کنند تا قدرت خود را افزایش دهند.
اگر شما هم به دنبال یک سیستم جستجو خاص و قوی هستید که ویژگی های مثبت زیادی را در خود جای داده است، بی شک elasticsearch تاثیر چشمگیری در بیزینس شما خواهد داشت.

برخی دیگر از ویژگی ها:

  • امنیت داده ها: الستیک سرچ از از داده های شما محافظت می کند.
  • موتورهای جستجو و الاستیک سرچ در مورد ایجاد تغییرات داده ها به شما آلارم می دهند.
  • مدیریت و پردازش داده ها در زمانی کوتاه
  • برای پردازش داده ها از ماشین لرنینگ (Machine learning) استفاده می کند.

برای نصب و پیاده سازی سرویس الستیک سرچ، همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

موتور‌های جستجو و الاستیک سرچ چگونه عمل می کنند؟

موتورهای جستجو و Elasticsearch (الاستیک سرچ) به صورت کلی با روش‌های مشابهی کار می‌کنند و فقط در جزئیات متفاوت هستند؛ به عنوان مثال فایل ها یا اطلاعات ورودی، تحت فرمت JSON در اختیار الاستیک سرچ قرار می گیرد. روش کلی به شکل زیر است:

  • جمع‌آوری داده‌ها:
    ابتدا، باید داده‌های مورد نیاز جمع‌آوری شوند. این داده‌ها ممکن است از منابع مختلفی مانند وب‌سایت‌ها، پایگاه‌داده‌ها، فایل‌های متنی و … باشند. برای جمع‌آوری داده‌ها، ممکن است از ابزارهای جمع‌آوری و ایمپورت مانند Logstash (که در Elastic Stack وجود دارد) استفاده شود.
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها:
    داده‌های جمع‌آوری شده باید تجزیه و تحلیل شوند تا اطلاعات مفهومی و الگوها استخراج شوند. این اطلاعات می‌توانند با استفاده از الگوریتم‌های مختلفی مانند مدل‌های ماشینی، تحلیل متنی و تکنیک‌های دیگر استخراج شوند.
  • ایندکس کردن داده‌ها:
    قبل از جستجو، داده‌های تجزیه و تحلیل شده باید ایندکس شوند تا به سرعت قابل جستجو باشند. ایندکس ها، شاخص‌هایی هستند که به اطلاعات مرتبط با کلمات کلیدی و مفاهیم در متن دسترسی سریع‌تری را فراهم می‌کنند.
  • جستجو و بازیابی داده‌ها:
    وقتی کاربر یک جستجو انجام می‌دهد، موتور جستجو با استفاده از ایندکس ها و الگوریتم‌های جستجو مختلف نتایج مرتبط را بازیابی می‌کند. این نتایج ممکن است با توجه به میزان تطابق و اهمیت محتواt مرتب شده و به کاربر نمایش داده شوند.
  • نمایش نتایج:
    نتایج جستجو به کاربران نمایش داده می‌شوند که ممکن است در قالب لیستی از نتایج با توضیحات مختصر یا به صورت نمودارها و گراف‌ها باشد. در Elastic Stack، برای نمایش داده‌ها و ایجاد داشبوردها می‌توان از ابزار Kibana استفاده کرد.
  • به‌روزرسانی:
    سیستم جستجو باید مرتبا به‌روزرسانی شود تا تغییرات در داده‌ها را در ایندکس ها و نتایج جستجو در نظر بگیرد.

با انجام این مراحل، موتورهای جستجو و Elasticsearch به کاربران امکان جستجو، تجزیه و تحلیل داده‌ها و نمایش اطلاعات را ارائه می‌دهند. در مورد Elasticsearch، این سیستم از روش‌های مشابهی برای جستجو، تجزیه و تحلیل و نمایش داده‌ها استفاده می‌کند، با این تفاوت که به شکلی یکپارچه و با امکانات پیشرفته‌تر در Elastic Stack عرضه می‌شود.

موتور جستجو الستیک سرچ

خدمات نصب و راه اندازی الستیک سرچ با نادین سافت

امروزه از الستیک سرچ در اکثر نقاط دنیا استفاده می شود و شرکت های زیادی هستند که از Elasticsearch به عنوان یک ابزار پیاده سازی جستجو و همچنین آنالیز داده ها استفاده می کنند.

شرکت نادین سافت مفتخر است خدمات نصب و راه اندازی الستیک سرچ با لایسنس پلاتینیوم را ارائه کند. الستیک سرچ در نادین سافت با خدمات پشتیبانی یکساله و یا دائمی ارائه می شود. همچنین شما می توانید از مشاوره برای نصب و توسعه استفاده کنید.

برای نصب و پیاده سازی سرویس الستیک سرچ، همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: 

راهکار نصب الستیک سرچ (Elasticsearch) و ۴ مزیت آن

صفر تا 100 راه اندازی و نصب کانفلوئنس

اهمیت خرید لایسنس الستیک سرچ چیست؟

نرم افزار جیرا (Jira) چیست؟ همه چیز درباره ی نرم افزار جیرا

سوالات متداول:

چرا موتورهای جستجو از موتور جستجو الستیک سرچ استفاده می کنند؟

با وجود اینکه موتورهای جستجو قابلیت جستجوی پایه‌ای را دارند، اما با زیاد شدن حجم داده‌ها و انواع مختلف جستجوها، نیاز به ابزارهایی با قابلیت‌های پیشرفته‌تر احساس می‌شود. الاستیک‌سرچ (Elasticsearch) یک موتور جستجوی متنی و تحلیل‌گر پیشرفته است که نیازهای پیچیده‌تر جستجو را برآورده می‌کند.

مقالات پیشنهادی