مدت زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

پلاگین جیرا و معرفی 5 افزونه برتر آن

مدیریت پروژه‌ها به یکی از چالش‌های اساسی در محیط‌های تجاری و فناوری تبدیل شده است. در این مسیر، نرم‌افزارهای مدیریت پروژه نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند که یکی از معروف‌ترین این ابزارها، جیرا (JIRA) است.

درست است که نرم افزار جیرا، یک نرم افزار با امکانات و قابلیت های کاربردی است اما گاهی اوقات نمی تواند تمامی نیاز های کاربران را برطرف کند، به همین علت پلاگین جیرا که با نام افزونه جیرا هم شناخته می شود به عنوان ابزارهای مهمی به وجود آمده‌اند که به کاربران امکان می‌دهند تا قابلیت‌ها و عملکردهای نرم‌افزارها را مطابق با نیازها و خواسته‌های خود تغییر دهند و به نوعی نرم افزار خود را شخصی تر کنند.

پلاگین های جیرا

پلاگین های جیرا (Jira) چیست و چه کاربردی دارد؟

افزونه Jira، نرم افزارهایی هستند که کاربران با نصب آن ها، عملکرد Jira را بهبود می بخشند. این افزونه ها در marketplace شرکت اطلسیان به عنوان “apps” یا “add-ons” شناخته می شوند. امروزه بیش از 3000 پلاگین و تقریبا 1000 توسعه دهنده ی افزونه جیرا وجود دارد.

چگونه افزونه جیرا (Jira) را نصب کنیم؟

Universal Plugin Manager (UPM) ابزاری در نرم افزار Jira است که شروع به کار با افزونه ها را آسان می کند. می توانید از UPM برای یافتن افزونه ها در Atlassian Marketplace و نصب، به روز رسانی و مدیریت آنها استفاده کنید. فقط کاربرانی که دارای امتیازات مدیریتی هستند می توانند با استفاده از UPM افزونه ها را نصب کنند.

برای استفاده از UPM، روی نماد تنظیمات Jira (که شبیه به لوگو جیرا است) کلیک کنید، سپس روی مدیریت برنامه‌ها یا افزونه‌ها کلیک کنید. پس از ورود به UPM، می توانید با انتخاب دکمه Install، اکثر افزونه ها را مستقیماً با یک کلیک نصب کنید.

UPM یک ابزار عالی است، اما هنوز مشکلات احتمالی در استفاده از پلاگین ها در Jira وجود دارد، پلاگین ها ممکن است کار نکنند، باعث کندی عملکرد شوند یا حتی باعث از کار افتادن Jira شوند. همه این مسائل می تواند به طور جدی سازمان شما را مختل کند. پس باید در زمان نصب افزونه جیرا، مراقب باشید و پس بررسی کامل آن پلاگین، نسبت به نصب آن اقدام نمایید.

برای نصب پلاگین‌های جیرا بدون استفاده از UPM، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد پنل مدیریت جیرا شوید.
  2. به بخش مدیریت افزونه‌ها یا پلاگین‌ها بروید.
  3. پلاگین موردنظر خود را در سایت اطلسیان جستجو کنید.
  4. پلاگین را انتخاب کرده و گزینه نصب یا Install را انتخاب کنید.
  5. تنظیمات اولیه پلاگین را انجام دهید.
  6. تغییرات را ذخیره کنید و اگر نیاز باشد، سرور یا نرم‌افزار جیرا را راه‌اندازی مجدد کنید.

در زمان نصب پلاگین جیرا، به چه نکاتی توجه کنیم؟

انتخاب پلاگین های Jira به دلیل تنوع زیاد گزینه های موجود، می تواند سخت و پیچیده باشد. بهتر است قبل استفاده از محبوب ترین افزونه های جیرا، بررسی کنید که آیا این افزونه و امکانات مورد نیاز شما را ارائه می دهد یا خیر. در اینجا چند سوال برای ارزیابی افزونه ها وجود دارد:

  • این افزونه چقدر توسط فروشنده پشتیبانی می شود؟
    چند بار اماکن نصب این نرم افزار وجود دارد؟
    چند سال از زمان تولید این افزونه می گذرد؟
    آیا به همه امکاناتی که افزونه ارائه می دهد نیاز دارید؟

برای نصب و راه اندازی نرم افزار جیرا (Jira) به همراه پلاگین های اختصاصی، همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

معرفی پلاگین های (افزونه ها) برتر جیرا

مشخص کردن بهترین افزونه جیرا کار دشواری است. هر شرکت و هر پروژه ای به یک سری ابزار های خاص نیاز دارد و شما باید بر اساس نیاز های پروژه خود بهترین پلاگین (plugin) جیرا را انتخاب کنید. در ادامه چند مورد از محبوب ترین پلاگین جیرا بر اساس امتیازات کاربران را مشاهده کنید.

پلاگین Automation

Automation
Automation

پلاگین Automation for JIRA به گونه ای طراحی شده که می تواند فعالیت های روتین و کسل کننده را برای شما اتوماتیک کند.

سطوح دسترسی و عملکرد ها در این برنامه توسط خود کاربران مشخص می شود. با استفاده از این پلاگین شما به صورت اتوماتیک می توانید مشکلات یک نرم افزار را مورد بررسی قرار دهید و برای مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوید به بخش پشتیبانی پیام ارسال کنید.

پلاگین ScriptRunner

پلاگین scriptrunner
ScriptRuner

پلاگین ScriptRunner هم برای اتوماتیک کردن فعالیت های مختلف درون این برنامه مورد استفاده قرار می گیرد. این پلاگین در مقایسه با Automation یک مزیت بزرگ دارد و آن هم قابلیت انجام پردازش های سنگین تر و پیچیده تر است! با استفاده از این افزونه جیرا شما می توانید نسبت به شخصی سازی محیط کاری جیرا، تغییر عملکرد های جیرا و فرم های اصلی این برنامه اقدام کنید.

این پلاگین با استفاده از JQL می تواند گزارش های شخصی سازی شده را برای شما طراحی نماید. با استفاده از این افزونه جیرا روند بهینه سازی و شخصی سازی نرم افزار خیلی سریع تر خواهد شد.

افزونه BigGantt

BigGantt
BigGantt

پلاگین BigGantt جیرا، قابلیتی با نام نمودار گانت(Gantt) را در اختیار شما قرار می دهد. این نمودار با نرم افزار جیرا پیاده سازی شده و می تواند مشکلات یک پروژه را به صورت اتوماتیک منعکس کند. سیستم Drag and Drop به کار رفته در این افزونه باعث می شود تا کاربران به راحتی بتوانند جداول مورد نظر خود را در نرم افزار جیرا پیاده سازی نمایند.

از این پلاگین می توانید برای ردیابی تاریخ ها، مشکلات، روند تغییرات و کشیدن نمودار های مختلف استفاده کنید. نسخه های حرفه ای تر این افزونه به کاربران اجازه می دهند تا خروجی نسخه نهایی را به فرم اکسل بگیرند.

eazyBI

easyBI
easyBI

پلاگین eazyBI یک افزونه‌ی مهم و پرکاربرد برای جیرا است که به تیم‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا داده‌ها و اطلاعات مرتبط با پروژه‌ها، ایشوها، تغییرات نرم‌افزاری و دیگر فعالیت‌ها را تحلیل و گزارش‌گیری کنند. از این پلاگین برای تولید گزارش‌های دقیق، ایجاد نمودارها و تجزیه و تحلیل داده‌ها در جیرا استفاده می‌شود.

eazyBI قابلیت‌های پیشرفته‌ای برای تبدیل داده‌های جیرا به گزارش‌های قابل فهم و تجزیه و تحلیل‌پذیر را دارد. این پلاگین به کاربران امکان می‌دهد تا با استفاده از رابط کاربری گرافیکی، پیش‌فرض‌هایی را انتخاب کنند و یا گزارش‌ها و نمودارها را سفارشی‌سازی کرده و به نیازها و اهداف خود تطبیق دهند.

استفاده از سیستم Drag and Drop در این پلاگین باعث شده تا مدیریت آن خیلی راحت تر و استفاده از آن ساده تر شود.

BigPicture

BigPicture
BigPicture

پلاگین BigPicture به تیم‌ها کمک می‌کند تا فرآیندهای مدیریت پروژه، برنامه‌ریزی منابع، مدیریت زمان و انجام وظایف را بهبود دهند و به صورت یکپارچه در یک محیط کاری پیاده سازی کنند.

BigPicture دارای قابلیت‌هایی مانند نمودار گانت، روندهای کانبان، مدیریت منابع و اختصاص وظایف است. با استفاده از این پلاگین، مدیران پروژه و تیم‌ها می‌توانند دقیق‌تر برنامه ریزی کنند و کارها را پیگیری کنند تا به اهداف پروژه‌ نزدیک تر شوند.

مزایای استفاده از پلاگین ها (افزونه های) جیرا

استفاده از پلاگین‌های جیرا، امکانات و مزایای مختلفی را به کاربران ارائه می‌دهد مانند:

  1. افزایش قابلیت‌ها و امکانات:
    پلاگین‌های جیرا به نرم‌افزار اصلی امکانات جدیدی اضافه می‌کنند و به تیم‌ها کمک می‌کنند که کارهای خود را بهتر انجام دهند .
  2. گزارش‌گیری و تجزیه و تحلیل بهتر:
    پلاگین‌های جیرا می‌توانند اطلاعات پروژه، پیشرفت وضعیت کارها، زمان‌بندی و اطلاعات مرتبط را به صورت گزارش‌ها و نمودارها در اختیار کاربران قرار دهند.
  3. سفارشی‌سازی تجربه کاربری:
    با پلاگین‌ها، کاربران می‌توانند تجربه‌ی کاری خود را با نرم‌افزار تغییر داده و بر اساس نیازهای خود، نرم افزار را سفارشی‌سازی کنند.
  4. تسهیل ارتباطات و همکاری:
    استفاده از بعضی پلاگین‌ها باعث می شود تا ارتباطات داخلی و همکاری بین اعضای تیم، بیشتر و بهتر انجام شود.
  5. پشتیبانی از نیازهای خاص:
    پلاگین‌های مختلف به تیم‌ها اجازه می‌دهند تا نیازهای خاص و محیط‌های تخصصی خود را پوشش دهند و از امکانات اضافی برای توسعه‌دهندگان و مدیران استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:
همه چیز درباره نصب جیرا

الاستیک سرچ چیست؟ ۸ کاربرد اصلی آن

صفر تا 100 راه اندازی و نصب کانفلوئنس

هوش تجاری (BI) چیست؟ 0 تا 100 نیاز کسب و کارها به هوش تجاری

جمع بندی

جیرا (Jira) یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین سیستم‌های مدیریت پروژه در دنیا است که روز به روز در بین شرکت های مختلف، محبوب تر می شود. یکی از دلایل موفقیت پلاگین جیرا، تعداد زیاد توسعه دهندگان آن است؛ این توسعه دهندگان، انواع مختلف افزونه جیرا با امکانات مختلف را به کاربران ارائه می دهند.

پلاگین های جیرا ویژگی های ارزشمندی دارند که شما باید بعد بررسی کامل آن ها، مناسب ترین افزونه را برای کسب و کارتان انتخاب کنید.

سوالات متداول:

نرم افزار جیرا چیست؟

نرم افزار جیرا یکی از شناخته شده ترین نرم افزار ها در زمینه مدیریت پروژه است که سازمان ها و شرکت های بزرگ برای نظارت و سازماندهی پروژه هایشان از آن استفاده میکنند.

چرا از پلاگین جیرا استفاده کنیم؟

افزونه ها یا پلاگین های جیرا ابزارهای مهمی هستند که به کاربران امکان می‌دهند تا قابلیت‌ها و عملکردهای نرم‌افزارها را مطابق با نیازها و خواسته‌های خود تغییر دهند.

مقالات پیشنهادی