مدت زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه

کسب و کار آنلاین و 7 علت برای بهره بردن تمامی مشاغل از آن

‌آمار کسب و کار آنلاین در مقابل فروش سنتی روز به روز در حال افزایش است. طبق اطلاعات به دست آمده و منتشر شده در خبرگزاری‌های معتبر ایران، بیشتر از 350 هزار کسب و کار آنلاین در بستر اینترنت وجود دارد که تصور وجود همه‌ی آنها در فضای فروش سنتی عجیب و غریب خواهد شد؛ آن‌هم به دلیل نیاز به وجود کسب و کار در قالب یک فروشگاه، شرکت یا محلی برای جذب مشتری و استفاده از روش‌های تبلیغ سنتی.

درست است که بسیاری از کسب و کارهای آنلاین، اقدام به ارائه خدمات به صورت حضوری نیز می‌کنند اما این موضوع در مورد همه‌ی آنها صدق نمی‌کند! بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به جای جستجوی سنتی، در خانه بنشینند و خرید کنند. با توجه به شرایط کنونی اقتصاد ِجامعه، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد تا برای ارائه بسیاری از خدمات که امکان فروش به صورت آنلاین را دارند، دست به ایجاد یک کسب و کار سنتی بزنید.

حتی در مواردی توصیه می‌شود تنها به فروش محصول یا ارائه خدمت به صورت اینترنتی بسنده کنید و قید ِارائه‌ی خدمات به صورت حضوری را بزنید، تا هزینه‌هایتان قابل مدیریت باشند. این توصیه برای کسب و کارهایی که هنوز بر سنتی بودن پافشاری می‌کنند و برای ارائه خدمات به صورت اینترنتی فکری نکرده­اند، شکل و شمایل ِدیگری دارد.

یکی از دلایل این پافشاری‌ها را می‌توان عدم اطلاعِ کافی مدیران آنها نسبت به فروش اینترنتی و کسب مشتریان ِ بیشتر دانست. در این مطلبِ نادین سافت سعی شده است تا کلیه‌ی اطلاعات لازم درباره­ی مزیت‌های کسب و کار آنلاین به شما ارائه شود تا بلکه برای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی خود جهت افزایش فروش و بهره‌وری، فکری کنید.

کسب و کار آنلاین
کسب و کار آنلاین

چرا به کسب و کار آنلاین نیاز دارید؟

در اینجا به برخی از مهم‌ترین، کلیدی‌ترین و ثابت­شده‌ترین دلایل برای راه‌اندازی کسب و کار آنلاین اشاره شده است:

1. صرفه جویی در هزینه‌ها

این یک امر بدیهی است که راه‌اندازی یک کسب و کار آنلاین به اندازه‌ی اجاره کردنِ یک دفتر یا مغازه و به طور کلی یک محل خاص یا خرید ِآن به بودجه­ی بالا نیاز ندارد. هزینه شروع یک کسب و کار آنلاین بیشتر به راه‌اندازی یک سایت یا تولید نرم افزار سفارشی برای برندتان، یا یک نرم افزار تحت وب مربوط می‌شود.

حتی شما نیاز به خرید وسایل و لوازم یا استخدام ِتعداد افراد زیاد برای تبدیل شدن به یک تیم ندارید و می‌توانید به تنهایی یا با کمک یک نفر ِدیگر این کسب و کار را پیش ببرید. حتی برای تبلیغات نیز لازم نیست تا حتما هزینه اجاره یک بنر را در مرکز شهر بپردازید چرا که تبلیغات و بازاریابی آنلاین بسیار بهتر و با هزینه کمتر قابل انجام است و از طرفی، بازدهی بهتری دارد.

2. حذف محدودیت‌های جغرافیایی

برای داشتن کسب و کار آنلاین باید نامحدود بیندیشید تا بتوانید فروش خوبی را تجربه کنید. زیرا فضای فروشِ امروز مانند – حتی – یک سال قبل نیست و رقابت سخت‌تر و پیچیده‌تر شده است. وقتی کسب و کارتان به شیوه‌ی سنتی راه‌اندازی شود و گام‌های ابتدایی را طی کند، تنها محدود به همان شهری خواهد بود که در آن حضور دارید.

برای شنیده شدن آوازه‌ی برند یا خدماتتان، شما نیاز دارید تا بیشتر هزینه کنید و این در حالی است که در صورت راه‌اندازی کسب و کار آنلاین، می‌توانید فراتر از مرز‌های داخلی پیش بروید و در صورتی که علاقه مند باشید، اقدام به جذب مشتریان خارجی نیز داشته باشید و کسب و کارتان را بهبود ببخشید. این یکی از مهم‌ترین راهکارهای خلاق برای افزایش فروش و بهره وری در دنیای مشاغل به روز است.

کسب و کار آنلاین
کسب درآمد

3. ۲۴ ساعته شدن کسب درآمد

درست است که خدمت رسانی 24 ساعته در 365 روز سال، مختصِ برخی از کسب و کارها مانند رستوران‌ها است اما شما به عنوان یک شرکت، یا مجموعه‌ای کوچک (فارغ از حیطه‌ی کاری‌تان) می‌توانید به عنوان یک کسب و کار آنلاین، در امر خدمت رسانی به مشتریان، نامحدود عمل کنید.

با وجود اینترنت، بستر ارتباط دائم با مشتریان برای شما فراهم می‌شود و در صورتی که آنها علاقه­مند باشند تا در مورد شما و حیطه‌ی فعالیت تان اطلاعات کسب کنند می‌توانند بخش «درباره‌ی ما» موجود در سایت تان را مطالعه کنند یا به صفحات شما در شبکه‌های اجتماعی مراجعه نمایند. حتی لازم نیست که ثبت سفارش و ارتباط با مشتری به صورت برخط باشد و مشتریان می‌توانند پیام گذاشته و سپس منتظر جواب از سمت شما باشند.

4. پشتیبانی بهتر

در یک کسب و کار آنلاین شما مجبور نیستید تا – به عنوان مثال – تلفن تک تک مشتریان را پاسخ دهید زیرا اینترنت به شما این اجازه را می‌دهد تا به صورت مبادله پیام به موقع و با حوصله برای پاسخ­دهی به مشتریانتان اقدام کنید. حتی در ارتباط بودن با مشتری به این شیوه، یکی از استراتژی‌های بازاریابی است زیرا باعث می‌شود مشتری بعدها باز هم مجددا به سراغ‌تان بیاید و برای خرید محصول یا دریافت خدمات‌تان اقدام نماید. معمولا سوالاتی که از کسب و کارهای آنلاین پرسیده می‌شود به دو دسته‌ی زیر مربوط است:

  • سوالاتی که برای تصمیم گیری جهت خرید توسط مشتری مطرح می‌شود؛ مثلا پرسیدن قیمت.
  • سوالاتی که به دلیل وجود ابهام برای مشتری پیش آمده است.

5. افزایش رضایت مشتری و در نتیجه افزایش فروش

در صورتی که به متد‌ها و روش‌های پاسخ­دهی به مشتری در کسب و کار آنلاین وارد باشید، می‌توانید تعداد مشتریان بیشتری جذب کنید و افرادی که سابقاً از شما خرید کرده یا خدماتی دریافت کرده­اند را به صورت مشتری ثابت نگه دارید. این روند باعث افزایش بهره وری و فروش شما خواهد شد. این در حالی است که اگر به روش راه‌اندازی کسب و کار سنتی پیش بروید، به دست آوردن چنین حالتی سال­ها زمان می‌برد.

کسب و کار آنلاین
کسب و کار

6. توسعه بیشتر و امکان تبلیغات وسیع‌تر

شکل انجام تبلیغات و جذب مشتری برای کسب و کار آنلاین تنوع بالایی دارد. زیرا اینترنت بستری مناسب برای کسب و کار‌ها فراهم آورده است. روش‌های تبلیغات در چنین بستری دیگر در قالب «تبلیغ» شناخته نمی‌شود و بسیاری از مردم، می‌توانند با دریافت آموزشی خاص از جانب شما، حل مشکلی خاص، تحت تاثیر یک فرد تاثیر گذار و به واسطه‌ی احساس نزدیکی با هویت برندتان سریعا به شما اعتماد کرده یا جذبتان شوند. در اصل کسب و کار آنلاین به جای ایجاد حالت ِسنتی و رسمی یک ساختار دوستانه بین شما و مشتری ایجاد می‌کند که سبب افزایش اعتماد مابین طرفین می‌شود.

7. مقیاس پذیر بودن

ارائه خدمات به مشتریان در فضای کسب و کار آنلاین از هر جا، در هر ساعت و در هر قالبی ممکن است. اگر یک کسب و کار مقیاس پذیر باشد، برگِ برنده را به دست گرفته است؛ زیرا دنیای امروز، دنیای کسب و کارهایی که در قالبی ایستا خود را حبس نگه می‌دارند، نیست.

سخن آخر

راه‌اندازی کسب و کار آنلاین، دشواری‌های روش سنتی را حذف کرده و به علاقه­مندان کمک کرده است تا با عدم مواجهه با چالش‌های گذشته به فروشی موثر و سریع دست پیدا کنند. اگر به فکر راه‌اندازی راهکارهای تحت وب، تولید نرم افزار سفارشی و یا راه‌اندازی سایت برای فروش هستید و نمی‌دانید که دقیقا چگونه باید در ابتدای این مسیر گام بردارید، پیشنهاد می‌کنیم پیش از هر گونه تصمیمی با نادین سافت تماس حاصل کنید. ما منتظرتان هستیم.

منابع

[1] https://www.thebalancesmb.com/putting-offline-business-online-2531853

[2] https://virgool.io/@hamyarwp/online-business-yczghssg2kwn

مقالات پیشنهادی