مدت زمان تقریبی مطالعه: 18 دقیقه

برون سپاری پروژه‌های نرم افزاری و 12 مزیت‌ آن

برون سپاری یکی از مفاهیمی‌است که در خصوص انجام کارهای تخصصی در شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما اگر بخواهیم بدانیم که اصولا برون سپاری چیست؟ باید در جواب گفت که اگر شرکتی، یک شرکت مستقل (خارج از سازمان شرکت مادر) را برای انجام کارهای خاصی در اختیار بگیرد، برون سپاری روی داده است. برای مثال شرکت A در خصوص خدمات طراحی UI نرم افزار خود نیاز به یک تیم دارد. حال در صورتی که شرکت A، شرکت B را که یک شرکت کاملا مستقل است را مسئول انجام‌این کار کند، برون سپاری روی داده است. از دیگر مثال‌های برون سپاری می‌توان به شرکت اپل اشاره نمود که‌این شرکت برای مونتاژ محصولات خود مانند iPhone شرکت Foxconn را مسئول کرده و تمامی‌کارها را به‌این شرکت بخشیده است.

برون سپاری به طور کلی می‌تواند معیاری برای کاهش هزینه‌ها به شمار رود و از‌این لحاظ بسیار کارآمد است. در واقع شرکت مبداء و مقصد می‌توانند سود مالی بسیار زیادی را داشته باشند و همچنین کارآیی و استفاده از منابع در شرکت سفارش دهنده بسیار افزایش پیدا می‌کند. از دید دیگر نیز می‌توان گفت که برون سپاری در واقع راهی است که برای تقسیم کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید در نظر داشته باشیم که‌این روش باعث می‌شود تا کارها زود تر و با هزینه‌ای کمتر انجام شوند. اگر به مثال قبل توجه کنیم، متوجه می‌شویم که اپل توانسته است با انجام برون سپاری، مسئولیت مربوط به مونتاژ سخت افزاری را تا حد بسیار زیادی کاهش داده و تمرکز خود را بر روی توسعه نرم افزاری متمرکز کند.

برون سپاری

نکات کلیدی :

  • برون سپاری به زمانی گفته می‌شود که کار خاصی از فعالیت‌های مربوط به کسب و کار شما توسط شخص ثالثی انجام شود.
  • شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌ها و تمرکز بر فعالیت‌های تخصصی خود از خدمات برون سپاری استفاده می‌کنند.
  • برون سپاری معمولا می‌تواند برای کسب و کار سودمند باشد.‌این امر در صورتی محقق می‌شود که شما شریک کاری خود را به درستی انتخاب کنید.

بررسی مزایای برون سپاری

با توجه به توضیحات بیان شده شما با مفهوم برون سپاری آشنا شدید و در حال حاضر قصد داریم بیشتر در خصوص مزایای استفاده از خدمات برون سپاری با شما صحبت داشته باشیم و اطلاعاتی را در‌این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

در زمان صرفه جویی کنید

یکی از اصلی ترین و مهم ترین دلایلی که باعث می‌شود بسیاری از شرکت‌ها از خدمات برون سپاری استفاده کنند، صرفه جویی در زمان می‌باشد. در واقع‌این کار برای فعالیت‌ها و عملیات‌هایی که خارج از رسالت سازمان می‌باشد می‌تواند به شما کمک کند تا زمان خود را صرف کارهای مهم تری کرده و در نهایت نتیجه مطلوب تری را بگیرید. باید در نظر داشته باشید که تمرکز بر عملکرد‌های اصلی در یک سازمان می‌تواند به سود دهی بیشتر شما نیز منجر شود. در کنار‌این مسئله نباید از یاد برد که مدیریت منابع زمانی به شما کمک می‌کند تا در مدت زمان کوتاه تری به اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دست پیدا کنید.

امروزه بسیاری از اتلاف وقتی که در شرکت‌ها بروز می‌کند را می‌توان در بخش فناوری اطلاعات دانست. در واقع مدت زمان بسیاری را تکنسین‌ها و کارشناسان باید در نظر بگیرند تا سطح تخصص خود را در مورد موضوعی خاص ارتقاء دهند و در صورت برون سپاری با کاهش‌این زمان، می‌توانید در زمان صرفه جویی نمایید.

ساده سازی انجام کارها

از دیگر دلایلی که باعث می‌شود بسیاری از شرکت‌ها از خدمات برون سپاری استفاده داشته باشند، ساده سازی انجام کارها به شمار می‌رود. در واقع شما می‌توانید با استفاده از‌این خدمات، تمرکز خود را بر بخش خاصی از کارها بگذارید و باقی کارها توسط اشخاص ثالث انجام می‌شوند. نباید از یاد برد که در توسعه‌های نرم افزاری، برون سپاری باعث می‌شود تا شما بتوانید کارهای مربوط به سخت افزار را به دیگر شرکت‌ها بسپارید و نگرانی شما از بابت استخدام افراد مستعد و هدر رفت توان کاری آن‌ها از بین خواهد رفت. با توجه به‌این مسئله استفاده از خدمات Outsourcing علی الخصوص برای شرکت‌هایی که در زمینه توسعه نرم افزاری در حال فعالیت می‌باشند می‌تواند گزینه‌ای کاملا مطلوب به شمار رود.

علاوه بر تمامی‌مسائل بیان شده نباید از یاد برد که مدیریت زمان، هزینه و استفاده از تکنولوژی‌های به روز توسط افرادی که تجربه لازم و کافی را دارند از دیگر مسائلی است که به عنوان مزایای برون-سپاری به شمار می‌رود. در کنار‌این مسئله از یاد نبرید که شما می‌توانید با استفاده از‌این خدمات در هزینه‌های مربوط به تهیه زیرساخت‌های لازم صرفه جویی داشته باشید.

کاهش هزینه‌ها

از بارزترین و بزرگترین دلایلی که باعث می‌شود شرکت‌های مختلف از خدمات برون سپاری در انجام کارها استفاده داشته باشند، کاهش هزینه‌های مربوط به نیروی کار می‌باشد. عدم نیاز به سرمایه گذاری‌های مختلف و کمتر کردن هزینه‌های سربار را می‌توان از دیگر دلایلی دانست که باعث می‌شود بسیاری از شرکت‌های بزرگ همچون اپل از خدمات مربوط به برون-سپاری استفاده داشته باشند. بهتر است در نظر داشته باشید که تمامی‌این خدمات اگر به اشخاص ثالث حرفه‌ای سپرده شود قطعا می‌تواند در نتیجه گیری بهتر برای شما گزینه‌ای بسیار مناسب به شمار رود و همواره در دسترس شما خواهد بود.

پیاده سازی کارها با بالاترین کیفیت

زمانی که می‌خواهید یک کار غیر مرتبط با رسالت اصلی سازمان یا شرکت خود انجام دهید، باید در نظر داشته باشید که‌ایا شرکت شما می‌تواند کارها را با بالاترین کیفیت ارائه کند؟ قطعا در صورتی که قبلا در مورد موضوع تمرکز نداشته باشید، جواب‌این سوال منفی خواهد بود چرا که تمام مدت زمانی که برای به دست آوردن اطلاعات لازم در خصوص انجام کاری می‌شود، یک شرکت متخصص صرف افزایش تجربه کرده و در نهایت باعث می‌شود شما نتوانید برای اولین بار کاری را با کیفیت لازم انجام دهید. حال تصور کنید که عملیات مورد نظر شما، توسط افراد حرفه‌ای یک شرکت ثالث انجام شود، می‌توان انتظار داشت که پیاده سازی با بهترین کیفیت انجام می‌شود و دیگر نیازی به هزینه‌های مختلفی وجود نخواهد داشت. تجربه یکی از مهم ترین‌این مسائل به شمار می‌رود، برای مثال خدمات ارائه شده برون سپاری نادین صدر آریا با توجه به پروژه‌های گذشته می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما باشد.

صرفه جویی در فناوری و استفاده از زیرساخت مناسب

از دیگر مزایایی که باعث می‌شود بسیاری به استفاده از خدمات برون سپاری روی بیاورند، عدم نیاز به سرمایه گذاری در زمینه زیرساخت می‌باشد چرا که پیمانکار می‌تواند زیرساخت مورد نیاز شما را‌ایجاد کرده و آن را برای شما توسعه دهد که قطعا می‌تواند در انجام بهتر کارها و صرفه جویی در فناوری‌ها برای شما کارایی داشته باشد.

پشتیبانی از چالش‌ها

چالش‌ها یکی از مهم ترین موضوعات در انجام کارهای مربوط به عملیات می‌باشد و زمانی که شما از خدمات برون-سپاری استفاده کنید، می‌توانید چالش‌ها را توسط همکاری با شرکت پیمانکار به سادگی پشت سر بگذارید. در واقع شما می‌توانید انتظار داشته باشید که مسائل جزئی باعث بروز ضرر و زیان مالی نشده و شما با خیال راحت می‌توانید از خدمات مربوطه استفاده داشته باشید.

متمرکز شدن تجربه و تخصص

تمرکز بر تخصص و تجربه باعث می‌شود تا شما بتوانید با خیال راحت از آن استفاده داشته باشید. باید در نظر داشته باشید که شما قادر خواهید بود تا افراد کاملا متخصص را به کار بگیرید و خودتان بر کار تخصصی که دارید متمرکز شوید. کیفیت بالاتر مزیت‌این امر خواهد بود و در کنار آن شما می‌توانید از سایر مزایای برون سپاری استفاده داشته باشید که قطعا می‌تواند برای شما می‌توانید از آن استفاده داشته باشید. در کنار‌این مسئله نباید از یاد برد که شما قادر خواهید بود که توانمندی‌ها و تخصص‌های خود را انتخاب کنید و محدود به فناوری نخواهید بود چرا که فناوری مورد نظر شما توسط شرکت‌های ثالث تامین خواهد شد.

افزایش بهره وری

افزایش بهره وری یک چالش مهم در میان شرکت‌ها به شمار می‌رود و باید در نظر داشته باشید که برون سپاری باعث می‌شود از تجربه‌های دیگران استفاده کنید و‌این مسئله قطعا در افزایش بهره وری کسب و کار شما داشته باشد و شما می‌توانید با خیال راحت کارهای مربوطه را انجام دهید.

انجام کار بدست متخصصان حرفه ای

باید در نظر داشته باشید که متخصصان حرفه‌ای به صورت پیمانکاری می‌توانند کارهای مربوط به شرکت شما را بهتر انجام دهند و از‌این روی باید دقت داشته باشید که مهارت‌ها و استعداد‌ها بهتر در راستای انجام پروژه نرم افزاری شما انجام داده می‌شود و از‌این روی شما می‌توانید از‌این خدمات به سادگی استفاده داشته باشید.

مدیریت ریسک

از دیگر چالش‌های پیش روی صاحبان کسب و کارها به خصوص در زمینه توسعه نرم افزاری، مدیریت ریسک می‌باشد. در نظر داشته باشید که شرکت‌ها و اشخاص ثالث با توجه به تخصص و تجربه‌ای که دارند می‌توانند به بهترین شکل ممکن مدیریت ریسک را برای شما انجام دهند که قطعا می‌تواند برای شما مفید واقع شود. برای مثال در توسعه نرم افزاری، تجربه و تخصص یک پیمانکار می‌تواند باعث شود که مقابله بهتری با باج افزارها، ویروس‌ها و جاسوس‌های مجازی باشد.

از تجربه دیگران هم استفاده کنید

خدمات برون سپاری باعث می‌شود تا شما به تجربه حاصل از چندین سال فعالیت افراد متخصص بدون نیاز به استخدام رسمی‌آن‌ها دسترسی داشته باشید که قطعا در بهره وری به شما کمک کرده و از بهترین بخش‌های کسب و کار شما می‌باشد.

کاهش دردسرهای مربوط به استخدام

فرآیند استخدام به خصوص برای افراد متخصص می‌تواند هزینه‌های زیادی را برای شما تحمیل کند و باید در نظر داشته باشید که به خصوص زمانی که شما نیاز فصلی به افراد دارید، خدمات برون سپاری می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب برای شما باشد و همواره در دسترس شما قرار خواهد گرفت. همچنین دردسرهایی مربوط به استخدام، بیمه و غیره را نخواهید داشت.

بررسی معایب برون سپاری

در ادامه توضیح در خصوص برون سپاری در ادامه با شما همراه خواهیم بود تا معایب استفاده از‌این شیوه را برای شما بیان کنیم.

از دست رفتن کنترل مدیریت

زمانی که شما یک قرارداد را ثبت می‌کنید، کنترل مدیریتی را بر روی پروژه برون سپاری شده از دست می‌دهد و‌این مسئله در صورتی که شرکت ثالث بتواند از عهده تمامی‌کارها به خوبی بر بیاید چالشی را برای شما به وجود نمی‌آورد ولی در صورتی که نتیجه دلخواه را نتوانید دریافت کنید، باید چه کار کرد؟‌این مسئله می‌تواند باعث شود که به اعتبار کسب و کار شما آسیب وارد شود و به همین دلیل کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. نباید از یاد برد که پیشگیری از‌این مسئله باید پیش از عقد قرارداد روی دهد.

عدم تامین امنیت داده‌های خصوصی درون سازمانی

از دیگر چالش‌های پیش روی شما در خصوص برون سپاری می‌توان به از دست رفتن اطلاعات محرمانه اشاره داشت. در واقع شرکتی که به عنوان پیمانکار با شما همکاری می‌کند تا حد بسیار زیادی به داده‌های شما دسترسی خواهد داشت و همین مسئله می‌تواند یک چالش بسیار مهم پیش روی شما باشد که حتما باید به آن اهمیت دهید.

مسائل کیفی

در نظر داشته باشید که ممکن است استانداردهای مد نظر شما در خصوص انجام کاری به صورت حرفه‌ای با استانداردهایی که شرکت پیمانکار که برای برون سپاری انتخاب کرده‌اید تفاوت‌هایی را به همراه داشته باشد. در کنار‌این مسله نباید از یاد برد که به صرف انجام پروژه شرکت پیمانکار می‌تواند سود خود را به دست بیاورد و همین مسئله گاها باعث بروز کم کاری‌هایی از سوی شرکت پیمانکار می‌شود. از‌این روی شما باید حتما با دقت قراردادی را امضا کنید که به تمامی‌مسائل کیفی بها داده و تمامی‌استانداردهای مد نظر شما را در آن درج شده باشد تا در نهایت بتوانید پیشرفت رضایت بخشی را از برون سپاری کسب کنید.

هزینه‌های پنهان

در قسمت بررسی مزایای برون سپاری، بیان شد که صرفه جویی در هزینه از مهم ترین دلایلی است که بسیاری را به استفاده از‌این خدمات تشویق می‌کند.‌این در حالی است که شما ممکن است با انجام‌این کار هزینه‌های پنهان زیادی داشته باشید. برای مثال هزینه‌های دسترسی، هزینه‌های انجام کار اضافه توسط شرکت پیمانکار که در قرارداد ذکر نشده باشد و غیره را می‌توان از جمله هزینه‌های پنهانی دانست که می‌تواند برای شما دردسر ساز باشد.

زمانبندی ممکن است با تاخیر مواجه شود

نباید از‌این مسئله به سادگی عبور کرد که ممکن است شرکت پیمانکار شما به دلایلی، نتواند کار و پروژه‌ای را که به آن سپرده‌اید در مدت زمان مشخص انجام دهد و همین مسئله ممکن است باعث بروز مشکلات و ضررهایی برای کسب و کار شما شود. از‌این روی باید حتما زمانبندی را به صورت مشخص در قرارداد ذکر کرده و حتی الامکان برای جلوگیری از‌این مسئله، جریمه‌های تاخیر را در قرارداد ذکر کنید.

راه حل‌های عبور از معایب برون سپاری

در قسمت بالا برخی از مهم ترین معایبی که باعث می‌شود برون سپاری همواره بهترین گزینه برای شما نباشد را با شما در میان گذاشتیم ولی باید دقت داشته باشید که همواره روش‌هایی برای عبور از‌این معایب وجود دارد و شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. از جمله مهم ترین روش‌های عبور از‌این معایب را می‌توان بررسی رزومه کاری شرکت‌هایی دانست که کار برون سپاری خود را می‌خواهید به آن‌ها بسپارید.‌این کار باعث می‌شود تا با پیشینه شرکت مد نظر آشنا شده و متوجه شوید که‌ آیا قابلیت و شایستگی انجام پروژه را دارند یا خیر.

در ادامه راه حل‌های عبور از معایب برون سپاری می‌توان به برگزاری جلسات دوره‌ای با شرکت پیمانکار برای بررسی پیشرفت و همچنین چالش‌های پیش رو اشاره نمود.‌این کار باعث می‌شود تا در نهایت بتوانید پیشرفت را به صورت رضایت بخشی دنبال کرده و در نهایت نتیجه مطلوبی را به دست بیاورید. همچنین در هنگام عقد قرارداد باید به تمامی‌مسائل مربوط به قرارداد اهمیت داده و تمامی‌خواسته‌های خود را به صورت بند‌های قرارداد بیان کنید.

نتیجه گیری نهایی

ما در‌این مقاله با شما همراه شدیم تا به بررسی برون سپاری بپردازیم. در ابتدای راه‌این مفهوم را برای شما روشن کردیم و همچنین اطلاعاتی را در خصوص مزایا و معایبی که برون سپاری می‌تواند برای انجام پروژه‌های شما داشته باشد را روشن ساختیم. همچنین به بررسی روش‌هایی پرداختیم که در نهایت باعث می‌شود شما بتوانید برون سپاری را به بهترین شکل ممکن انجام داده و از بروز چالش‌های اذیت کننده در‌این مسیر جلوگیری به عمل بیاورید. گر در کسب و کار خود به برون­سپاری نیاز دارید، نادین سافت شما را در این مسیر همراهی خواهد کرد.

منابع :

[1] https://boycewire.com/outsourcing-definition/

[2] https://www.cpl.com/blog/2017/10/advantages-and-disadvantages-of-outsourcing

مقالات پیشنهادی