مدت زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

نقش طراحی پورتال سازمانی و دولتی در ارائه خدمات سازمانی چیست؟

طراحی پورتال سازمانی و دولتی و پیاده سازی آن در سازمان های خصوصی و دولتی به یکپارچه سازی پورتال‌های سازمانی با پلتفرم های جامع مدیریت پروژه‌ کمک زیادی کرده است. اپلیکیشن­های مورد نیاز سازمانی تحت وب و موبایل و پلتفرم­های شبکه ای با توسعه قراردادهای هوشمند در طراحی پورتال سازمانی و دولتی گنجانده شده است. در مقالات پیشین نادین سافت درباره پورتال سازمانی (EIP) چیست؟ کاربرد و ویژگی های آن برای سازمان ها و چرا طراحی پورتال سازمانی برای شرکت ها و سازمان ها اهمیت دارد؟ صحبت کردیم. در این مقاله به بررسی اهمیت طراحی پورتال برای سازمان ها می پردازیم.

برای پیاده سازی پرتال سازمانی در کسب و کارتان، همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

ویژگی های پورتال های سازمانی و دولتی کدامند؟

طراحی پورتال سازمانی و دولتی و پیاده سازی آن در سازمان های خصوصی و دولتی به یکپارچه سازی پورتال‌های سازمانی با پلتفرم های جامع مدیریت پروژه‌، کمک زیادی کرده است. اپلیکیشن­های مورد نیاز سازمانی تحت وب و موبایل، پلتفرم­های شبکه ای با توسعه قراردادهای هوشمند در طراحی پورتال سازمانی و دولتی گنجانده شده است.
در حال حاضر حدود 2 میلیارد وب سایت آنلاین وجود دارد که هزاران عدد از آنها متعلق به سازمان­های خصوصی و دولتی مختلف است. اگر پورتال­های محلی در انطباق و به‌روزرسانی وب‌سایت‌های خود کند باشند ممکن است تاثیر اولیه خوبی بر کاربرانی که از سایت آنها بازدید می‌کنند نداشته باشند.

طراحی پورتال سازمانی و دولتی
طراحی پورتال سازمانی و دولتی

چرا سازمان ها به طراحی پرتال سازمانی و دولتی نیاز دارند؟

پورتال سازمانی یکی از حیاتی ترین ابزارهایی است که سازمان ها برای رفع نیازهای کارکنان و ارتباط با مشتریان / ارباب رجوع به آن نیاز دارند. کاربران در هنگام استفاده از پورتال سازمانی می توانند به راحتی و بدون دانش فنی و در کمترین زمان با دیگر سیستم های نرم افزاری درون سازمانی ارتباط برقرار کنند. سیستم های درون سازمانی شامل نرم افزارهایی از قبیل اتوماسیون اداری، سیستم حقوق و مالی، سیستم اداری و پرسنلی هستند که تمامی آنها در یک پورتال خدمت محور جمع آوری شده اند.

استفاده از سرویس­های یک پورتال دولتی شهروندان را قادر می سازد تا کارها را به سرعت انجام دهند و به راحتی به خدمات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. در حال حاضر بسیاری از شهروندان ترجیح می‌دهند قبض آب و برق خود را به صورت آنلاین بپردازند و برای دریافت یا تمدید مجوزهای مورد نظر خود به صورت آنلاین درخواست دهند. زیرا برقراری تماس­های تلفنی یا ملاقات حضوری و صرف وقت جهت دریافت برخی خدمات دولتی برای آنها امکان پذیر نیست. بنابراین مجبور می شوند آنها را به تاخیر بیندازند که منجر به تعلیق استفاده از خدمات مورد نیازشان می گردد.

هدف از طراحی پورتال سازمانی و دولتی چیست؟

هدف از طراحی پورتال سازمانی و دولتی به کارگیری تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات (ICT) در عملکردها و رویه های سازمان های دولتی و خصوصی است. این پورتال­ های سازمانی با هدف افزایش کارآیی، شفافیت و مشارکت کاربران طراحی می شوند.
پورتال های دولتی شفافیت بیشتری را برای عملکردهای دولت­ فراهم می کنند. با استفاده از این پورتال­ها شهروندان می توانند از پروژه های که دولت روی آنها کار می‌کند و سیاست‌هایی که اجرا می­کند آگاهی پیدا کنند. مزیت اصلی این پورتال­ها جایگزینی و بهینه سازی سیستم های مبتنی بر کاغذ است که به صورت الکترونیک اجرا خواهند شد.

انواع پورتال های دولتی
انواع پورتال های دولتی

بررسی انواع پورتال های دولتی

پورتال های دولتی خدمات الکترونیک خود را در 4 نوع مختلف ارائه می کنند که عبارتند از:
دولت به شهروند (G2C)، دولت به کسب و کار (G2B)، دولت به کارمند (G2E) و دولت به دولت (G2G).

طراحی پورتال سازمانی و دولتی و پیاده سازی آن باعث بهبود ارائه و کارآیی خدمات سازمان­ها و دولت به مخاطبان خود می­گردد. همچنین تعاملات دولت با تجارت و صنعت را  بهبود می بخشد. پورتال های الکترونیک دولتی قادرند فرصت‌های جدیدی را برای دسترسی بدون واسطه و ساده ‌تر شهروندان به دولت فراهم کنند. در این صورت دولت می­تواند خدمات خود را به طور مستقیم به مردم ارائه ‌دهد. شهروندان به واسطه دستیابی به اطلاعات مدیریت دولتی می توانند کارآمدتر و توانمند تر عمل کنند.

برای پیاده سازی پرتال سازمانی در کسب و کارتان، همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

چه نکاتی در طراحی پورتال سازمانی و دولتی باید در نظر گرفته شود؟

تیم طراحی پورتال سازمانی و دولتی باید درک خوبی از اهداف یک وب سایت دولتی داشته باشد تا با شناخت بهتر بتوانند طراحی خود را انجام دهند. البته همیشه جایی برای آپدیت و اصلاح وجود دارد. اگر بخواهید یک وب‌سایت مؤثر داشته باشید و در هنگام بازدید تصورات مثبتی را به کاربران خود بدهید باید استراتژی های جدیدی را در نظر بگیرید:


  • یافتن اطلاعات را آسان کنید. بیشتر شهروندان ترجیح می دهند به جای تماس تلفنی یا رفتن به محلی برای دریافت نیازهای­ اطلاعاتی خود به راحتی آنلاین شوند. بنابراین نه تنها انبوه اطلاعات بلکه قابلیت دسترسی راحت و آنلاین شهروندان به اطلاعات از اهداف مهم پورتال سازمانی و دولتی است.
  • دریافت خدمات برای مشتری باید به سادگی انجام شود. کسب‌وکارها در هر صنعتی باید خدمات خود را به صورت دیجیتالی در دسترس مردم قرار دهند. پورتال های دولتی باید شهروندان را قادر سازند تا کارها را به سرعت انجام دهند و به راحتی به خدمات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.
  • طراحی پورتال سازمانی و دولتی برای نسخه موبایلی هم انجام می شود. بیش از نیمی از شهروندان از طریق دستگاه های تلفن هوشمند وب­سایت های دولتی را بازدید می کنند. بنابراین استفاده از خدمات و اطلاعات پورتال های سازمانی به همان اندازه که برای کاربران دسکتاپ به راحتی قابل دسترسی است باید برای کاربران تلفن همراه نیز آسان باشد.
پورتال سازمانی نسخه موبایل
پورتال سازمانی نسخه موبایل

کاربران و کارکنان یک شرکت چگونه با هم در پورتال سازمانی ارتباط می‌گیرند؟

 وجود راهنمای آنلاین در پورتال مورد نیاز است. با وجود تلاش برای پیدا کردن راحت اطلاعات برخی از افراد ممکن است چیزی را که به دنبالش هستند به راحتی پیدا نکنند. برای اینکه آن‌ها از انتظار طولانی مدت برای دریافت جواب سوالاتشان از طریق تلفن خلاص شوند یکی از کارکنان شما می‌تواند در ساعات کاری عادی برای پاسخگویی به شهروندان در چت شرکت کند.

امکان جمع‌آوری نظرات شهروندان باید در نظر گرفته شود. هدف اصلی در طراحی پورتال سازمانی و دولتی پاسخگویی به نیازهای شهروندان است. بنابراین استراتژی وب سایت باید روشی برای جمع آوری نظرات شهروندان داشته باشد. تا آنها احساس ­کنند که شنیده می شوند و بدانند که راه مناسبی برای بیان نظرات و نگرانی های خود دارند.

طراحی پورتال سازمانی و دولتی چه تاثیراتی به همراه دارد؟

پیاده‌سازی پورتال های سازمانی از پیامدهای طراحی پورتال سازمانی و دولتی بوده و یکی از شاخص ترین راهکارها برای بهینه سازی چرخه های سازمانی و آسان سازی ارائه خدمات و سرویس های ارتباطی محسوب می شود.

یکی از محصولات و خدمات اصلی شرکت نادین سافت طراحی پورتال سازمانی و دولتی است. پورتال سازمانی این شرکت دارای مشخصه ‌ها و امتیازات زیادی است که باعث شده این پورتال از طرف بسیاری از سازمان های بزرگ خصوصی و دولتی مورد استقبال قرار گیرد.

موارد کاربرد پورتال سازمانی
موارد کاربرد پورتال سازمانی

پورتال های سازمانی چه کاربردها و مزایایی دارند؟

گردآوری و مدیریت داده‌های حجیم، توسعه پذیری سریع و ایمنی اطلاعات از مشخصه های بارز پورتال سازمانی است که ارتباط دوطرفه میان کسب­ وکارها با یکدیگر و مشتریان با کسب­ وکارها را آسان می سازد. در این قسمت از مقاله به بررسی برخی از مهمترین مزایای طراحی پورتال سازمانی و دولتی پرداخته ایم.

طراحی پورتال سازمانی و دولتی و کاهش هزینه های سازمان و آسودگی ارباب رجوع

بنابراین میتوان گفت که کاهش هزینه ها و آسودگی ارباب رجوع مزایای اصلی طراحی پورتال سازمانی و دولتی است.

برخی از دیگر مزایای این نوع پورتال ها عبارتند از:

  • ایجاد پورتال­های گوناگون به عنوان زیر مجموعه پورتال اصلی.
  • مدیریت پیام و داشبورد خصوصی پرسنل.
  • امکان سفارشی‌سازی یا Customization برای هر کاربر.
  • تعریف سطوح دسترسی متفاوت برای کاربران پورتال.
  • دارا بودن امکاناتی جهت مدیریت پروژه.
  • الزام به ورود کاربران با عبور از پروسه احراز هویت.
  • چارت سازمانی قابل تغییر و پویا.
  • مدیریت و ارسال اخبار و اطلاعیه های سازمانی.
  • امکان جستجوی پیشرفته.
  • دارا بودن فرم نظرسنجی.

امکانات پورتال های سازمانی جهت استفاده آسان از رابط کاربری چیست؟

در طراحی پورتال سازمانی و دولتی امکاناتی اضافه شده که رابط کاربری آن جذاب و کاربر پسند باشد. این امکانات عبارتند از:

  • مدیریت skin یا قالب ظاهری سایت.
  • مدیریت و طراحی صفحات وب سایت با تعداد صفحات نامحدود.
  • مدیریت منو و زیرمنوهای مختلف.
  • مدیریت CSS به عنوان مکانیزمی جهت تنظیمات صفحه و افزودن استایل­هایی مانند فونت و رنگ به صفحات. ایجاد Sitemap یا نقشه اتوماتیک از ساختار پورتال.
  • مدیریت زبان های مورد استفاده در وب به منظور ایجاد سایت چندزبانه.
  • ارائه فرم های پیشنهادات و انتقادات و گردآوری و مدیریت آنها.
  • امکان برگزاری Forum یا تالار گفتگو.
  • ایجاد فرم های پرسش و پاسخ و نمایش آنها.
  • امکان نمایش آمار تعداد بازدیدکنندگان و کاربران پورتال.
  • مدیریت و نمایش زمان و تاریخ.

تیم با تجربه و متخصص توسعه سیستم ها در نادین سافت مفتخر است که با در نظر داشتن امکانات فوق، پیاده‌سازی و طراحی پورتال سازمانی و دولتی را به صورت سفارشی و کاملا تخصصی به سازمان های مختلف ارائه دهد.

نمونه محصولات نادین سافت در زمینه پورتال های سازمانی و دولتی

1- سامانه اثر

سامانه اثر با موضوع آثار هنرمندان در سال جاری شروع به فعالیت کرد. این سامانه با هدف جمع آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات سینما، تلویزیون و هنرمندان ایران برای استفاده در فرآیندهای داخل سازمان و همچنین درگاهی به منظور نمایش برخی اطلاعات به عموم مردم ایجاد شد. نادین سافت با تحلیل نیاز سازمان اقدام به طراحی راهکاری سفارشی و خاص مجموعه کرد، تا پاسخی به تمام نیازها در این موضوع باشد.

2- سامانه ناظر 

سامانه ناظر در سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرد. طراحی این پرتال سازمانی براساس تحلیل نیاز سازمان در راستای ایجاد سهولت و حذف مراحل بسیار و صرفه جویی در زمان، طراحی و پیاده سازی شد. سیستمی شدن یک فرآیند در سازمان موجب کاهش خطای انسانی و افزایش بهره‌وری می‌شود. سامانه ناظر با توجه به مراحل گردشکار و شبیه سازی جامع نیازمندی‌ها توانسته جایگزین قدرتمند برای فرآیندهای سخت و زمان بر گذشته باشد.

3- سامانه گزاره

سامانه گزاره به منظور ایجاد بینش در داده های کسب و کارها تولید شد. این محصول با قابلیت های فراوان و محیطی ساده و زیرساختی کاملا بومی به سازمان ها و مجموعه های مختلف، امکان گردآوری و بهره برداری از اطلاعات را میدهد. سامانه گزاره با در اختیار گذاشتن ابزارهای پیشرفته، تولید داشبوردهای پیچیده را ساده سازی میکند تا امکان مشاهده و تصمیم گیری دقیق حاصل شود.

برای پیاده سازی پرتال سازمانی در کسب و کارتان، همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

اگر از مطالعه این مقاله لذت بردید توصیه می کنیم مقالات کاربردی زیر را نیز از بلاگ نادین سافت مطالعه کنید:

راه اندازی چت سازمانی – نادین سافت

میز خدمت چیست؟ خدمات پیاده سازی میز خدمت الکترونیک

طراحی نرم افزار تحت وب سازمانی – نادین سافت

پورتال سازمانی هوشمند نیاز امروز سازمان شما

معرفی ۸ پورتال جامع سازمانی و تاثیرات مثبتی که بر روی کسب و کار سازمان ها دارد

جمع بندی

طراحی پورتال سازمانی و دولتی معمولا با دو هدف طراحی و برنامه نویسی میشوند. هدف اول مدیریت متمرکز اطلاعات سازمان و ارائه خدمات اطلاعاتی آنلاین است. هدف دیگر ایجاد بستر مناسب برای مدیریت متمرکز در سازمان هاست. با طراحی پورتال سازمانی و دولتی کاربران و ارباب رجوع می توانند از آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به حوزه های کاری، تجاری و اطلاعاتی و… آگاه شوند. برای سفارش طراحی پورتال سازمانی و دولتی و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با نادین سافت همراه باشید.

سوالات متداول

طراحی پورتال سازمانی چقدر زمان میبرد؟
مدت زمان مورد نیاز برای طراحی پورتال سازمانی به عوامل زیادی بستگی دارد مثلا اگر طراحی پورتال سازمانی دارای امکانات و بخش های متعدد و زیادی باشد و طراحی و برنامه نویسی بسیار حرفه ای مدنظر شما باشد به زمان بیشتری نیاز خواهد بود.
هزینه طراحی پورتال سازمانی چقدر میشود؟
هزینه طراحی پورتال سازمانی و دولتی به نوع برنامه نویسی، طراحی گرافیکی، تکنولوژی های مورد استفاده و امکانات مورد درخواست مشتری و… بستگی دارد برای اطلاع از قیمت های طراحی پورتال سازمانی و دولتی با ما تماس بگیرید.

مقالات پیشنهادی