مدت زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

10 حُسن بازنگری در صنعت بیمه با نرم افزار بیمه

قبل از پرداختن به نرم افزار بیمه باید اشاره کنیم همچنان که نرم‌ افزار‌ها، مسیر‌های جدید و نوینی را به سمت باز کردن راه‌های ارتباطی پویا‌تر و بهتر بین مشتریان و ارائه دهندگان خدمات می‌گشایند و از کاغذ بازی‌ها و روش‌های سنتی منسوخ شده برای انجام فعالیت‌های تجاری و اداری می‌کاهند، نرم افزار بیمه نیز به وجود آمده تا به متمرکز‌تر شدن و سهولت ارائه خدمات کمک کند.

اما نرم افزار بیمه و نوآوری‌های مرتبط با آن، چگونه می‌تواند به کسب و کارهای فعال در این حوزه کمک کند؟ مزایای استفاده از نرم‌ افزار بیمه چیست و آیا می‌توان به طور پایدار و هوشمند از آن بهره جُست؟ شما به عنوان یک بیمه‌گر چگونه می‌توانید رضایت حداکثر مشتریان یا بیمه­گذاران خود را (در تمامی طبقه‌ها و دسته‌های مربوط به بیمه) به واسطه فناوری اطلاعات به دست آورید؟ با این مطلب تا انتها همراه باشید که تنها 8 دقیقه از وقت‌تان را خواهد گرفت.

نرم افزار بیمه
فناوری اطلاعات

بیمه چیست؟ گستردگی و انواع آن

همه‌ی ما از ماهیت بیمه به خوبی آگاه هستیم. اما برای یادآوری بیشتر مجددا به سراغ تعریف آن می‌رویم: «در جریانِ بیمه، شخص حقیقی یا حقوقی به عنوان بیمه‌گر متعهد می‌شود که زیان‌های احتمالی شخص بیمه‌گذار (شخص حقیقی) را با پرداخت هزینه جبران کند». بیمه یکی از ملزومات و جزء مهم‌ترین استراتژی‌های بشر در مواجهه و کاهش میزان ریسک در آینده به شمار می‌آید.

بیمه از زمان‌های گذشته تا به امروز نقش پررنگی را در زندگی بشر داشته است و هر بار به شکل یا شیوه خاصی از آن استفاده شده است. امروزه ما می‌توانیم بیمه را به نوع «اجتماعی» و «تجاری» تقسیم­بندی کنیم. این دو دسته‌ی بیمه، خود به دو دسته‌ی دیگر نیز تقسیم­بندی می‌شوند؛ بیمه‌های اجتماعی به بیمه اشخاص در محیط کار مربوط می‌شود و از دستمزد آنها توسط کارفرما کم می‌شود و برای بیمه کردن افرادی که برای او یا در سازمان یا شرکت او کار می‌کنند، پرداخت خواهد شد.

اما در مورد بیمه‌های بازرگانی براساس خسارت وارد شده، میزان بیمه تعیین می‌شود. از جمله آن­ها می‌توان به بیمه آتش­سوزی، حمل و نقل، مسافرت (یا سفر) و … اشاره کرد. بنابراین همه اقشار و افراد به بیمه نیاز دارند.

مشکلات بیمه به روش‌های سنتی چیست؟ و نرم افزار بیمه در رفع این مشکلات چه نقشی دارد؟

رشد و توسعه طرح‌های نوین و استفاده از ابزار‌هایی که دنیای مدرن امروز به ما ارائه می‌کند، تا حد بسیار قابل توجهی در صنعت بیمه به کار گرفته شده است. اما آنچه که همچنان در ایران شاهد آن هستیم این است که شیوه مدیریت و بیمه به صورت سنتی و اداری، طبق آنچه که قبلا صورت می‌پذیرفت، در حال انجام است. یعنی روند انتخاب، اطلاع از مزایای یک نوع بیمه خاص، شیوه پرداخت و سازماندهی اطلاعات همه طبق همان روندی انجام می‌شوند که بیست سال پیش صورت می‌گرفته‌اند! یکی از دلایل آن را می‌توان عدم پذیرش طرح‌های نوین و استفاده از تکنولوژی روز دنیا در این صنعت دانست.

به همان شیوه که فناوری اطلاعات و توسعه تکنولوژی به کارآمد­تر شدن امور اداری در کل دنیا منجر شده است، استفاده از آن در صنعت بیمه (در قالب نرم افزار بیمه) می‌تواند تحول گسترده و قابل توجهی را در جمع‌آوری داده‌ها، سازماندهی، مدیریت و سهولت برقرار ارتباط با مشتریان فراهم کند. دلیل اهمیت بسیار بالای بکارگیری تکنولوژی در این زمینه این است که بیمه، از دیرباز تا کنون یک ارتباط دوسویه بین بیمه‌گذار و بیمه‌گر محسوب شده است.

با این حال باقی ماندن بر اصول و قوانین سنتی و قدیمی تنها سبب عدم بازدهی لازم، کاهش رضایت مشتریان، سرمایه‌گذاری بر روی شیوه‌های منسوخ بازاریابی یا آگاه­سازی مشتری از (فلان نوع) بیمه و نیاز به ارتباطات دائما فیزیکی و زمان‌بر می‌شود. اما با وجود نرم افزار بیمه تحت وب یا نرم‌ افزار آنلاین بیمه شما به عنوان یک بیمه­گر موفق می‌توانید از این خسارات و زیان‌های بالقوه در امان بمانید. بنابراین نرم افزار بیمه تحت وب یا نرم‌ افزار آنلاین بیمه شفافیت را به ارمغان می‌آورد و کلیه عملیات‌های مربوط به این صنعت را بسیار پویا‌تر به جلو خواهد برد.

نرم‌افزار بیمه
نرم افزار بیمه

تلفیق بیمه با فناوری اطلاعات چه مزایایی به همراه دارد؟

ما در جامعه‌ی امروز شاهد سَرَک کشیدن فناوری اطلاعات در تک تک ابعاد زندگی خود هستیم، به طوری که نمی‌توانیم زندگی سابق خود را بدون وجود فناوری اطلاعات و سهولت چشمگیری که به ما ارزانی می‌دارد، متصور شویم. بیمه یکی از حوزه‌هایی است که نمی‌تواند از مزایا و دستاورد‌هایی که فناوری اطلاعات به آن می‌بخشد، غافل مانده یا آن را انکار کند. از جمله مزایای استفاده از نرم افزار بیمه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت
  • تعاملات آسان­تر که باعث صرفه­جویی در زمان می‌شوند.
  • افزایش کارایی
  • افزایش مشتریان بالقوه
  • مشاوره سریع و آسان
  • سادگی دریافت و پرداخت
  • شناسایی انتظارات مشتریان با نرم افزار بیمه
  • خرید و فروش آنلاین بیمه
  • صدور بیمه نامه آنلاین
  • امکان مقایسه و انتخاب بین بیمه نامه‌ها توسط مشتریان در نرم افزار بیمه

و غیره.

ملاحظاتی که نباید از آنها غافل ماند

نرم افزار بیمه می‌تواند شکاف‌ها و باگ‌های موجود در این حوزه را برطرف کند. این کار با رمزنگاری و استفاده از شیوه‌های تایید هویت میسر می‌شود و از انتشار احتمالی داده‌های مشتریان جلوگیری به عمل می‌آورد. به جز امنیت، با استفاده از نرم افزار بیمه می‌توان سازگاری و همگام‌سازی بیشتری را به ارمغان آورد و این در حالی است که در شیوه‌های سنتی، چنین امکانی به واسطه انسان و ابزار‌های منسوخ شده‌ی رایج ِگذشته، میسر نخواهد شد. علاوه بر این، مدیریت وظایف، اعلان‌های خودکار و ردیابی ارتباطات بهتر انجام می‌شود. همچنین شما می‌توانید با نرم افزار بیمه، ارتباط بین بخش‌های مختلف و نهادهای دیگر را تقویت کنید.

نرم افزار بیمه
بیمه

نتیجه گیری

نرم افزار بیمه شکاف بین بیمه‌گذار و بیمه‌گر را از بین می‌برد و اجازه می‌دهد به مشتریان خود به عنوان بیمه گر، نزدیک‌تر شوید. همچنین به «مشتری محور» شدن این بازار کمک شایانی خواهند کرد. با توجه به اینکه امروزه همچنان برخی از فعالیت‌های مرتبط با صنعت بیمه به صورت سنتی و شیوه‌های سابق انجام می‌شود، اما امید می‌رود در صورتی که درک لازم از نیاز به حفظ مشتری، جلب توجه مشتریان بالقوه و بازدهی به همراه سازماندهی اطلاعات به خوبی جانمایی شود، استفاده از نرم افزار بیمه (در هر قالبی) رشد و توسعه بیشتری پیدا کند.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و پیوستن به مسیر پویای رشد و توسعه‌ی بیمه خود (به عنوان بیمه­‌گر) با نادین سافت ارتباط بگیرید و راهنمایی‌های بیشتر را در این زمینه از ما درخواست کنید. ما در نادین سافت به شما کمک خواهیم کرد تا تعداد مشتریان ِبیشتر و راضی‌تر از گذشته داشته باشید.

منابع

[1] https://amitysoftwaresystems.medium.com/how-insurance-software-affects-insurance-businesses-a8286ded3a8d

[2] http://iraninsurance.ir/-/%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-it-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D8%AB%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%B1-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

[3] https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%DB%8C%D9%85%D9%87

مقالات پیشنهادی