مدت زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

برنامه نویسی وب چیست؟

برنامه نویسی وب یا (Web Programming) به همه اقداماتی گفته می شود که به واسطه انجام آن‌ها، قابلیت‌ها و عملکردهای (کارکردهای) مختلف یک وب سایت را میتوان ایجاد کرد. به برنامه نویسی وب، «توسعه وب» (Web Development) نیز می‌گویند. در مقالات پیشین نادین سافت درباره بهترین زبان برنامه نویسی در ایران صحبت کردیم. اگر علاقه مند هستید تا در زمینه برنامه نویسی وب اطلاعات ارزشمندی کسب کنید تا انتهای این مقاله کاربردی و مفید همراه نادین سافت باشید.

برنامه نویسی وب
برنامه نویسی وب

وب چیست ؟

قبل از اینکه درباره برنامه نویسی وب بدانید لازم است اطلاعاتی در مورد وب و چگونگی شکل گیری آن کسب کنید. وب (Web) یک اصطلاح رایج برای «World Wide Web» یا همان «تارنمای جهان‌گستر» است. در واقع وب بخشی از اینترنت است که وب سایت‌ها و صفحات متنی و گرافیکی را نیز شامل می شود.

مطلب مرتبط: آموزش برنامه نویسی وب

شکل گیری وب

اختراع وب مربوط می شود به سال ۱۳۶۸ و زمانی که تیم برنرزلی در شورای تحقیقات هسته‌ای اروپا (CERN) مشغول به کار بودند. هدف از ایجاد وب این بود که دانشمندان و محققین در دانشگاه‌ها و موسسات مختلف بتوانند اطلاعات خود را به راحتی و صورت خودکار با یکدیگر اشتراک بگذارند. جالب است که بدانید نشانی اولین وب سایت در جهان «info.cern.ch» بوده و وب سرور آن بر روی کامپیوتر NeXT در موسسه CERN اجرا شده است.

بیشتر بخوانید: نقشه راه توسعه وب

برنامه نویسی وب چیست ؟

با مطالعه این مقدمات حالا زمان آن رسیده است که به مهمترین سوال شما یعنی برنامه نویسی وب چیست؟ پاسخ دهیم. نکته مهم دیگری که لازم است بدانید این است که به طور کلی برنامه نویسی کاربردهای گوناگونی دارد و یکی از این کاربردها برنامه نویسی وب است. در پاسخ به این سوال که «برنامه نویسی وب چیست» باید بگوئیم که به زبان ساده برنامه نویسی وب همان برنامه نویسی است.

بیشتر بخوانید: 5 زبان برنامه نویسی برتر برای برنامه نویسی وب در سال 2023

تنها تفاوتی که وجود دارد این است که در برنامه نویسی وب، صفحات وب یا برنامه‌ها و اپلیکیشن های کاربردی ایجاد می‌شوند. این برنامه های کاربردی در محیط وب و از طریق مرورگرها برای شما قابل دسترسی و استفاده هستند. فراموش نکنید که برنامه نویسی وب گستره بسیار وسیعی دارد. این گستره وسیع از ایجاد یک صفحه وب ساده و ایستا برای شما شروع می‌شود و تا ساخت وب اپلیکیشن‌های پیچیده، کسب و کارهای الکترونیک و خدمات شبکه‌های اجتماعی ادامه می یابد.

مطلب مرتبط: آموزش توسعه وب

بنابراین میتوان گفت که برنامه نویسی وب به عنوان فرآیند کدنویسی برنامه‌های کاربردی محسوب می شود که بر روی یک وب سرور برای شما اجرا می‌شوند. این اپلیکیشن ها از طریق اینترنت در دسترس افراد زیادی قرار می گیرند و این افراد می توانند از خدمات آن‌ها استفاده کنند. علاوه بر این بسیاری از این برنامه‌های کاربردی به عنوان «وب اپلیکیشن» (Web Application) شناخته می شوند و در محیط وب به خوبی کار می‌کنند. Gmail و Google Map نمونه‌هایی از این وب اپلیکیشن ها هستند.

مطلب مرتبط: همه چیز درباره توسعه وب

بخش های مختلف برنامه نویسی وب

این نوع برنامه نویسی را می‌توان در دو دسته تقسیم بندی کرد. یکی برنامه نویسی سمت کلاینت (فرانت‌اند) و دیگری برنامه نویسی سمت سرور (بک‌اند). پیچیدگی پروژه‌های این نوع برنامه نویسی متفاوت است. در واقع بسته به میزان پیچیدگی این پروژه ها ممکن است مراحل و کارهایی که انجام می‌دهید متفاوت باشند. به طور کلی می‌توان بخش‌های مختلف یک وب سایت یا وب اپلیکیشن تجاری را به موارد زیر تقسیم بندی کرد:

مواردی که به آنها اشاره کردیم در واقع بخش های مختلف برنامه نویسی وب را تشکیل می دهند.

اگر از مطالعه این مقاله کاربردی و مفید لذت بردید توصیه می کنیم مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

هر آنچه که برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب حرفه ای به آن نیاز دارید 2023

راهنمای جامع توسعه وب برای مبتدی ها

مهارت های مورد نیاز برای برنامه نویس شدن کدامند؟

چگونه وارد دنیای برنامه نویسی شویم؟

آموزش وب با پایتون و جاوا اسکریپت

جمع بندی

برنامه نویسی وب یکی از موضوعات جذاب و کاربردی در دنیای برنامه نویسی است. ایجاد متن‌ها، دکمه‌ها، منوها و سایر المان‌های رابط کاربری در این نوع برنامه نویسی بر اساس خصوصیات‌ تعیین شده در مرحله طراحی وب و به وسیله کدنویسی های CSS ،HTML و جاوا اسکریپت صورت می گیرد. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات ارزشمندی در زمینه برنامه نویسی وب کسب کرده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه موضوعات جذاب برنامه نویسی همراه نادین سافت باشید.

مقالات پیشنهادی