مدت زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

چگونه وارد دنیای برنامه نویسی شویم؟

دنیای برنامه نویسی امروزه بیشتر از هر زمان دیگری در حال رشد و پیشرفت است. هر یک از وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها که در چند ثانیه ورق می‌زنید نتیجه کار افرادی است که دنیای برنامه نویسی را برای زندگی حرفه‌ای خود انتخاب کرده‌اند.

امروزه دنیای آنلاین بخش مهمی از زندگی روزمره ما را تشکیل داده است. ورود به دنیای برنامه نویسی در واقع یک مسیر شغلی فوق‌العاده با پتانسیل بالا برای رشد و پیشرفت است. در مقالات پیشین نادین سافت درباره مهارت های مورد نیاز برای برنامه نویس شدن کدامند؟ صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم یک نقشه راه در زمینه چگونگی ورود به دنیای برنامه نویسی به شما عزیزان ارائه دهیم. اگر شما هم قصد دارید وارد دنیای برنامه نویسی شوید مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

دنیای برنامه نویسی
دنیای برنامه نویسی

چطور وارد دنیای برنامه نویسی شویم؟

اگر به برنامه‌نویس شدن علاقه‌مند هستید بیایید در مورد مراحل ورود به دنیای برنامه‌ نویسی با هم صحبت کنیم: در گام اول تصمیم بگیرید که به کدام صنعت علاقه دارید. در مرحله بعد زبان‌هایی که باید یاد بگیرید را شناسایی کنید. در نهایت برای ورود به دنیای برنامه نویسی شروع به یادگیری در دانشگاه یا شرکت در دوره‌های آنلاین مستقل کنید. حالا وقت آن رسیده است که پروژه‌های خود را شروع کرده و شروع به جستجوی شغل کنید.

  • به کدام صنعت علاقه دارید

به این فکر کنید که چرا می‌خواهید برنامه نویس شوید؟ امروزه مشاغل در هر صنعتی به توسعه دهندگان و برنامه نویسان نیاز دارند. یک برنامه نویس می‌تواند در زمینه‌ های گوناگون مانند: هوش مصنوعی، امنیت سایبری، خدمات اجتماعی، مراقبت‌های بهداشتی، خدمات مالی و حتی کشاورزی فعالیت کند.

  • چه زبان‌هایی باید یاد بگیرید

بهتر است اول مشخص کنید که می‌خواهید به عنوان برنامه‌نویس بک‌اند فعالیت کنید یا فرانت‌اند.

توسعه‌دهندگان front end : کار این توسعه دهندگان در درجه اول به بخشی از وب سایت که کاربران با آن تعامل دارند مربوط می شود. توسعه‌دهندگان فرانت اند ظاهر بصری سایت شما را تعیین می‌کنند.

توسعه دهندگان Back end: همانطور که از نام این توسعه دهندگان پیداست در پشت صحنه وب سایت ها کار می‌کنند تا به سیستم‌ها و سرورهای برنامه نویسی بپردازند.

بنابراین برای ورود به دنیای برنامه نویسی لازم است تعیین کنید به کدام یک از این دو می‌پردازید. سپس مشخص کنید که کدام زبان‌ها و برنامه‌ها را باید در اولویت‌بندی قرار دهید و در بهترین سایت‌ها برای آموزش و یادگیری برنامه‌نویسی به دنبال یادگیری آن‌ها باشید.

  • شروع یادگیری برنامه نویسی

به طور کلی راه‌های زیادی برای ورود به دنیای برنامه‌نویسی وجود دارد تا مهارت‌هایی را که برای رقابت حرفه‌ای و یافتن شغل عالی نیاز دارید به دست آورید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که روش مناسبی را با توجه به موقعیت و منابعی که در دست دارید انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید روی تئوری و طراحی سیستم‌های کامپیوتری کار کنید باید یک رشته اصلی در علوم کامپیوتر را در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید در زمینه زبان‌های کامپیوتری مانند C++ و جاوا فهالیت کنید برنامه‌نویسی کامپیوتر می‌تواند برای شما مناسب باشد. اگر در دانشگاه رشته برنامه نویسی را خوانده باشید برای شروع کار حرفه‌ای در دنیای برنامه نویسی به آموزش‌های عملی بیشتری نیاز دارید.

برای آشنایی با آموزشهای برنامه نویسی بر روی لینک های زیر کلیک کنید:

چگونه برنامه نویسی را یاد بگیریم؟

یادگیری برنامه نویسی

آموزش برنامه نویسی به صورت آنلاین

چگونه وارد دنیای برنامه نویسی شویم؟

  • شروع پروژه‌های برنامه نویسی

صرف نظر از مسیر آموزشی که برای خود انتخاب کرده اید شروع پروژه‌های برنامه نویسی یک راه عالی برای کسب تجربه و توسعه مهارت‌های شما در زمینه برنتمه نویسی است.

  • شروع جستجوی شغل در دنیای برنامه نویسی

حالا که آمادگیهای لازم برای ورود به دنیای برنامه نویسی را کسب کرده اید برای شروع کار خود باید یک رزومه بسازید و نمونه‌کار ارائه دهید.

اگر از مطالعه این مقاله جذاب لذت بردید پیشنهاد می کنیم مقالات کاربردی زیر را نیز در زمینه برنامه نویسی مطالعه کنید:

برنامه نویسی چیست؟

بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت

برنامه نویسی و رشد اقتصاد جهانی

زبان های برنامه نویسی آینده دار کدامند؟

پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی برای بازار کار ۲۰۲۳

جمع بندی

دنیای برنامه‌ نویسی جذابیت های فوق العاده ای دارد. ارزش‌هایی که برنامه نویسی به عنوان یک شغل ارائه می‌دهد بسیار زیاد است مانند: میزان حقوق بالا، امکان کسب درآمد دلاری و استخدام در شرکت‌های بین‌المللی. توصیه ما به شما عزیزان این است که برای ورود به دنیای برنامه نویسی به محدوده زمانی و محدودیت بودجه خود برای آموزش توجه کرده و بر این اساس مسیر آموزشی و مسیر شغلی خود را تعیین کنید.

مقالات پیشنهادی