مدت زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

مدیریت داده (Database Management) چیست؟

مدیریت داده چیست؟ DBMS یا سامانه مدیریت داده یا همان سیستم مدیریت اطلاعات تاثیر زیادی بر روی تصمیم گیری مدیران سازمانها دارد. در واقع مدیران سازمانها برای اینکه به اهداف سازمانی خود برسند لازم است با در نظر گرفتن اطلاعات و داده هایی که از سازمان خود دارند تصمیمات درستی بگیرند. این اطلاعات حیاتی را سامانه مدیریت داده یا همان سیستم مدیریت اطلاعات در اختیار مدیران سازمانها قرار می دهد.

علاوه بر این هر چقدر این اطلاعات و داده‌ها صحت بیشتر و اطمینان بالاتری داشته باشند مدیران سازمانها و مجموعه ها با ریسک کمتری برای تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها اقدام می کنند. در مقالات پیشین نادین سافت درباره سازمان داده محور چیست؟ – نادین سافت و نرم افزار سازمانی چیست؟ معرفی 7 نرم افزار سازمانی مهم و کاربردی برای شرکت شما صحبت کردیم. در این مقاله سعی داریم اطلاعات جامعی در زمینه سامانه مدیریت داده – نادین سافت به شما عزیزان ارائه دهیم پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

برای طراحی و راه اندازی سامانه مدیریت داده همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

سامانه مدیریت داده چیست و چه خدماتی ارائه می دهد؟

سامانه مدیریت داده به مجموعه فرآیندهای دریافت، ذخیره سازی، مرتب سازی و حفاظت داده های تولید شده و جمع آوری شده توسط یک سازمان اطلاق می شود. مدیریت داده، قسمت مهمی از سیستم‌های IT و فناوری اطلاعات می باشد که وظیفه اجرای اپلیکیشن های تجاری را بر عهده دارد. همچنین اطلاعات تحلیلی را جهت کمک به مدیران شرکت‌ها، مدیران تجاری و دیگر کاربران نهایی فراهم می نماید. در اینصورت افراد می توانند از این تحلیل ها به عنوان راهنمایی در تصمیم‌گیری های عملیاتی و برنامه‌ریزی های استراتژیک خود استفاده نمایند.

سامانه مدیریت داده
سامانه مدیریت داده

سامانه مدیریت داده ترکیبی از عملکردهای گوناگونی است که هدف آن اطمینان از دقیق بودن و در دسترس بودن داده ها در سیستم های نرم افزاری سازمان است. مدیران از داده ها و فعالیت های قبلی در تصمیم گیری های فعلی و آتی استفاده می کنند. این داده ها و تراکنش ها در پایگاه داده های سیستم نرم افزاری سازمان ثبت و ذخیره می شوند. تیم‌های فناوری اطلاعات با مدیریت این داده ها بیشترین عملیات مورد نیاز را انجام میدهند. کاربران تجاری به طور معمول در قسمت ‌هایی از سامانه مشارکت می‌کنند که بتوانند نیازهای خود را با آن داده‌ها برآورده کرده و آنها را برای استفاده خود هماهنگ سازند.

ویژگیهای سامانه مدیریت داده

داده های سازمانی در حکم دارایی های آن شرکت در نظر گرفته می شوند. زیرا سازمان ها می توانند برای تصمیم گیری های هوشمند تجاری، بهبود استراتژی های بازاریابی و بهینه سازی عملیات کسب­وکار از آنها استفاده کنند. سیستم مدیریت داده (DBMS) تمامی قسمت هایی که جهت گردآوری و تدوین اطلاعات لازم است را در بر می گیرد و شامل ویژگی های زیر است:

  • این سیستم از مدیران در طراحی و برنامه ریزی پشتیبانی کرده و به آنها در اتخاذ تصمیمات راهبردی کمک می کند.
  • سیستم مدیریت داده، ضمن تعریف ساختار منطقی برای دیتابیس، قابلیت دسترسی، قفل کردن و ویرایش داده ها را نیز فراهم می­کند. این قابلیت ها به ارائه هماهنگ، یکپارچه و ایمن داده‌ها و شیوه ‌های مدیریت اطلاعات کمک می‌کند.
  • سامانه های مدیریت داده کنترل سیستم متمرکز داده‌ها را که می‌تواند توسط چندین کاربر از مکان‌های مختلف قابل دسترس باشد، بر عهده دارد.
  • سامانه مدیریت داده، یک پایگاه ذخیره سازی مرکزی از اطلاعات ایجاد می کند، در حالی که چندین کاربر قادرند تحت کنترل سیستم به اطلاعات دسترسی داشته باشند. این سامانه از محیط­های چند کاربره جهت دستیابی همزمان مدیران و کاربران پشتیبانی می کند.
  • سیستم مدیریت اطلاعات، قادر است گروه های جدیدی از اطلاعات را بدون آنکه در سیستم موجود اختلالی به وجود آید به دیتابیس اضافه نماید. در این صورت عملکرد برنامه‌ها از نحوه ساختار داده‌ها و چگونگی ذخیره سازی آنها مستقل خواهد بود.

با توجه به ویژگی های سامانه مدیریت داده، سازمان ها قادرند به کاهش هزینه ها، افزایش درآمد و بالا بردن بهره وری نائل گردند. در مقابل عدم مدیریت صحیح داده‌ها می‌تواند سازمان‌ها را با مجموعه ای از داده‌های متناقض و بی کیفیت مواجه کند. در نتیجه باعث محدود شدن قابلیت آن‌ها برای اجرای هوش تجاری (BI) و برنامه‌های تحلیلی می‌شود. حتی احتمال دارد منجر به دریافت اطلاعات نادرست یا معیوب گردد.

برای طراحی و راه اندازی سامانه مدیریت داده همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

سامانه مدیریت داده سفارشی چه کمکی به کسب و کار سازمان ها می کند؟

در حال حاضر اهمیت مدیریت داده‌ها در میان کسب‌وکارها بسیار افزایش یافته است. سازمان ها در معرض انواع و اقسام شرایط و نیازها و پیامدهای آنها هستند. سامانه مدیریت داده سفارشی بایستی پاسخگوی تمامی نیازهای این سازمانها باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • الزامات انطباق با مقررات از جمله قوانین حفظ حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها و قانون حفظ حریم خصوصی مصرف‌کننده رو به افزایش است.
  • سازمان‌ها با حجم وسیع‌تری از داده‌ها سروکار دارند و انواع بیشتری از داده‌های متنوع را به دست می‌آورند.
  • اکثر سازمان­ها با کلان داده ها یا بیگ دیتا مواجه هستند و بایستی آنها را در سیستم‌های خود به کار گیرند. بنابراین بدون مدیریت داده ها، کنترل و نظارت بر امورِ چنین شرکت هایی می تواند سخت و دشوار شود.
سامانه مدیریت اطلاعات سفارشی
سامانه مدیریت اطلاعات سفارشی
  • توسعه دهندگان خبره، سیستم های مدیریت پایگاه داده سفارشی را متناسب با نیازهای نرم افزاری سازمان ها طراحی و برنامه ریزی می کنند. این دیتابیس ها شامل انواع سلسله مراتبی، شبکه ای، رابطه ای، شی گرا و اسناد می باشند.
  • سیستم های سفارشی مدیریت داده از طریق مدیریت سریع و آسان پروفایل های مشتریان و مخاطبین و اسناد مرتبط خدمات ویژه ای را به مشتریان ارائه می دهند.

راه اندازی و پیاده سازی سامانه مدیریت داده چگونه انجام می شود؟

سامانه مدیریت داده باید بر انواع گوناگونی از عملکردهای مرتبط نظارت و کنترل داشته باشد. عناصر اساسی که برای استقرار و راه اندازی سیستم مدیریت داده ها استفاده می‌شوند، عبارتند از:

  • حجم کلان داده ها: راه اندازی سیستم مدیریت اطلاعات برای سازمان‌ها و شرکت هایی که حجم زیادی از داده ها را تولید و ذخیره می‌کنند و می خواهند در آینده از آنها استفاده نمایند، بسیار مناسب است.
  • پلتفرم ارتباطی: سیستم‌های مدیریت داده در نقش یک پلتفرم ارتباطی بین داده ها و استفاده کنندگان سیستم های کاربردی انجام وظیفه می‌کنند.
  • سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS): این سیستم نرم‌افزاری در حکم اینترفیسی بین دیتابیس ‌های تحت کنترل، مدیریت پایگاه داده، کاربران نهایی و اپلیکیشن ‌های مورد استفاده، عمل می‌کند.
  • سیستم‌های مدیریت فایل و سرویس های ذخیره‌سازی ابری: این سیستم ها اطلاعات را در قیاس با دیتابیس ‌های اصلی با ساختاری اصولی ‌تر و انعطاف‌پذیرتر ذخیره می‌کنند.
راه اندازی سیستم مدیریت داده
راه اندازی سیستم مدیریت داده
  • مدل‌سازی داده‌ها: ارتباط میان عناصر داده و چگونگی جریان داده‌ها در سیستم‌ها را به صورت نمودار ترسیم می‌کند.
  • ادغام داده‌ها: وظیفه ترکیب منابع داده‌های مختلف را برای مصارف عملیاتی و تحلیلی بر عهده دارد.
  • حاکمیت داده‌ها: نقش تعیین ‌کننده سیاست‌ها و رویه‌های ایجاد سازگاری داده‌ها در سراسر یک سازمان را بر عهده دارد.
  • مدیریت کیفیت داده: وظیفه آن رفع نواقص و اشتباهات و ناسازگاری‌های داده ها می باشد.

مزایای استفاده از سامانه مدیریت داده چیست؟

یک سامانه مدیریت داده که به خوبی طراحی و اجرا شده باشد، می تواند از روش های مختلفی برای سازمان ها موثر باشد. این موارد عبارتند از:

  • این سامانه می تواند به شرکت ها کمک کند تا پتانسیل رقابتی خود نسبت به رقبای تجاری شان را بالا ببرند. این کار هم از طریق بهینه سازی اثربخشی عملیاتی و هم امکان تصمیم گیری بهتر، به دست می آید.
  • در سازمان‌هایی که داده‌ها به خوبی مدیریت می‌شود، این امکان فراهم می‌شود که روندهای بازار را زودتر شناسایی کرده و سریع‌تر از فرصت‌های تجاری جدید استفاده نمایند.
  • مدیریت مؤثر داده‌ها به شرکت‌ها کمک می کند تا از نقض داده ها و روش‌های اشتباه جمع‌آوری داده ها جلوگیری شود. همچنین از مشکلات مربوط به امنیت و حریم خصوصی داده‌ها که باعث آسیب به اعتبار شان ­شده و آنها را در معرض خطر قانونی قرار می­دهد، اجتناب کنند.
مزایای مدیریت داده
مزایای مدیریت داده
  • سامانه مدیریت داده ها می تواند با کمک به بهبود استراتژی ها و فرآیندهای کسب و کار، عملکرد بهتری را برای سازمان ارائه دهد.
  • سیستم مدیریت داده به همکاری بیشتر در میان قسمت های مختلف سازمان کمک می کند. این سیستم با اطلاع از بخش های مختلف سازمان، می تواند فعالیت های سازمان را هماهنگ و یکپارچه نماید. همچنین می تواند تمامی تصمیمات سازمان را در یک بخش مرکزی به هم متصل سازد.
  • سامانه مدیریت اطلاعات می‌تواند مشاهده داده‌ها توسط کاربر نهایی را محدود سازد و نمایش های مختلفی از یک پایگاه داده را ایجاد نماید.

معرفی سامانه مدیریت داده نادین سافت

شرکت نادین سافت با تجربه مفید در طراحی و راه اندازی سامانه مدیریت داده می‌تواند به سازمان ها در برنامه‌ریزی، توسعه و پیاده‌سازی نرم‌افزار پایگاه داده اختصاصی و مناسب کمک کند. این سامانه داده‌های دقیقی فراهم می کند که برای کاربران مجاز از طریق چندین دستگاه به آسانی قابل جستجو و دسترسی باشد.

برای طراحی و راه اندازی سامانه مدیریت داده همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

جمع بندی

سامانه مدیریت داده یا سیستم اطلاعات مدیریت در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. به طور کلی زیان‌ها و هدر رفت های منابع مالی و انسانی در بیشتر مواقع به دلیل تصمیمات و برنامه ریزی های اشتباه مدیریت است. علت این اشتباهات مدیران نداشتن اطلاعات کافی و دقیق از سازمان و مجموعه خود است.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که با در اختیار قرار دادن اطلاعات مربوط به سامانه مدیریت داده مدیران سازمانها و کسب و کارها می توانند به راحتی تصمیمات هوشمندانه ای را بگیرند. اگر فکر می‌کنید این مقاله می‌تواند به افزایش آگاهی اطرافیانتان درباره سامانه مدیریت داده و سیستم های اطلاعات مدیریت کمک کند، توصیه می کنیم این مقاله را برای آن‌ها نیز ارسال کنید.

بیشتر بخوانید

مانیتورینگ جریان داده چیست؟

سازمان داده محور چیست؟ – نادین سافت

هوش تجاری (BI) چیست و چه تأثیری در کسب و کار شما دارد؟

کاربرد هوش تجاری در کسب و کار+ 8 ویژگی داشبورد هوش تجاری (BI)

مقالات پیشنهادی