مدت زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

تست کارایی – نادین سافت

تست کارایی به عنوان یکی از مراحل مهم مربوط به کیفیت نرم افزار است. از آنجائیکه کیفیت نرم افزار اهمیت زیادی دارد. بنابراین تست کارایی (Performance Test) لازم است برای تمامی نرم افزارهای تولید شده و سفارشی انجام شود. در مقالات پیشین نادین سافت درباره تست امنیت – نادین سافت صحبت کردیم. اگر علاقه مند هستید درباره تست کارایی بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله کاربردی و مفید همراه ما باشید.

فهرست مقاله

تست کارایی (Performance Test) چیست؟

ویژگیهای تست کارایی

انواع تست کارایی

تست کارایی چه خدماتی را ارائه می دهد؟

چرا تست کارایی مهم است؟

نحوه عملکرد تست کارایی

تست کارایی – نادین سافت

تست کارایی (Performance Test) چیست؟

تست کارایی یک روند تست نرم افزاری است که برای آزمایش سرعت، زمان پاسخ response time، پایداری stability، قابلیت اطمینان reliability، مقیاس پذیری scalability و استفاده از منابع یک برنامه نرم افزاری تحت یک حجم کاری خاص به کار می رود. منظور اصلی توسعه دهندگان از آزمایش كارایی شناسایی عوامل موثر بر ناکارآمدی برنامه نرم افزاری و رفع تنگناهای عملکرد سیستم است. این نوع تست زیرمجموعه مهندسی عملکرد سیستم است که تحت عنوان “Perf Testing” نیز نامیده می شود.

عملکردهایی که توسط یک سیستم نرم افزاری پشتیبانی می شوند تنها هدف یک سیستم نیست. کارایی یک برنامه نرم افزاری در داشتن زمان پاسخ قابل قبول، قابلیت اطمینان، استفاده از منابع و مقیاس پذیری آن نیز حائز اهمیت است.

آزمایش کارایی سیستم
آزمایش کارایی سیستم

ویژگیهای تست کارایی

ویژگی های تست کارایی عبارتند از:

  • هدف این آزمایش تنها پیدا کردن اشکالات نرم افزار نیست بلکه می خواهد تنگناهای عملکرد سیستم را از بین ببرد.
  • داده هایی در مورد سرعت، پایداری و مقیاس پذیری سیستم نرم افزار به استفاده کنندگان ارائه می دهد.
  • نشان می دهد که پیش از عرضه نرم افزار به بازار چه قسمت هایی باید بهبود یابند.
  • از ایجاد مشکلاتی از قبیل کند بودن در حالی که چندین کاربر به طور همزمان از آن استفاده می کنند جلوگیری خواهد شد.
  • از ناهماهنگی در کار با سیستم عامل های مختلف و قابلیت استفاده ضعیف پیشگیری خواهد شد.
تست نرم افزار
تست نرم افزار

تمرکز تست کارایی بررسی یک برنامه نرم افزاری است که با پارامترهای زیر صورت می گیرد:

  • سرعت

ارزیابی می شود که آیا سرعت پاسخ برنامه مناسب است یا خیر.

  • مقیاس پذیری

ماکزیمم بار کاربری را که برنامه نرم افزار قادر به تحمل آن است تعیین می کند.

  • پایداری

پایداری برنامه تحت بارهای مختلف را تعیین می کند.

انواع تست کارایی

حالا که با مفهوم تست کارایی و خصویات آن آشنا شدید در این قسمت به بررسی انواع تست کارایی می پردازیم. پنج نوع اصلی برای تست کارایی وجود دارد.

  • تست ظرفیت Capacity Testing.
    آزمایش می کند که سیستم ظرفیت اداره چند کاربر را قبل از افت عملکرد به زیر سطح قابل قبول دارد. این آزمایش برای به توسعه‌دهندگان برای حل مشکلات از نظر مقیاس‌پذیری و رشد مبتنی بر کاربر در آینده کمک می کند.
  • تست بار Load Testing.
    وظیفه تایید کارایی سیستم برای مدیریت تعداد کاربران مورد نیاز و در سطح بالایی از عملکرد را دارد.
  • تست حجم Volume Testing.
    توانایی نرم‌افزار برای پردازش حجم زیادی از داده‌ها به‌طور هم‌زمان بدون خرابی، کند شدن یا از دست دادن اطلاعات را بررسی می‌کند.
  • تست فشار Stress Testing.
    سعی در خراب کردن نرم افزار با شبیه سازی تعداد کاربران بسیار فراتر از انتظارات را دارد.
  • تست استقامت Soak Testing.
    ترافیک بالا را برای مدت زمان طولانی شبیه سازی می کند.
انواع تست کارایی
انواع تست کارایی

برخی از این آزمایشات نیاز به تست دستی دارند و برخی دیگر تست اتوماسیون هستند. در حال حاضر تست‌های اتوماسیون افزایش سریع تری داشته و اولویت قابل توجهی برای آنها وجود دارد.

تست کارایی چه خدماتی را ارائه می دهد؟

مهترین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تست برای کارایی نرم افزارها و محصولات نرم افزاری چه خدماتی را به شما عزیزان ارائه می دهد. در این قسمت به بررسی خدمات تست کارایی برای شما عزیزان می پردازیم.

تست کارایی شامل خدمات زیر است:

  • می توان تعیین نمود که آیا نرم افزار ارائه شده قادر است نیازهای سرعت، مقیاس پذیری و پایداری را با توجه به بارهای کاری مورد انتظار برآورده کند یا خیر.
  • نشان می دهد که سیستم نرم افزاری شما دارای معیارهای عملکرد از پیش تعریف شده خاصی می باشد.
  • به مقایسه عملکرد دو سیستم نرم افزاری کمک می کند.
  • بخش هایی از سیستم نرم افزاری شما که باعث کاهش عملکرد آن می شود را شناسایی می کند.

اگر روی برنامه هایی که به مخاطبان عرضه می شود آزمایش عملکرد انجام نگردد و یا تست انجام شده ضعیف باشد احتمال دارد نرم افزار با کارایی ضعیف وارد بازار ‌شود. در این صورت شهرت بدی پیدا می‌کند و نمی‌تواند اهداف فروش را در حد انتظار برآورده نماید.

برخی برنامه های کاربردی مانند برنامه هایی که در امور فضایی یا تجهیزات پزشکی نجات‌دهنده استفاده می شوند نقش حیاتی دارند. بنابراین باید کارایی آنها قبل از عملکرد واقعی مورد آزمایش قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که قادرند برای مدت طولانی بدون خطا و انحراف کار کنند.

چرا تست کارایی مهم است؟

انجام تست کارایی به دلایل زیر اهمیت دارد:

  • با کاهش خرابی سیستم باعث کاهش هزینه بهره وری می شود.
  • اطمینان حاصل می­شود که نرم افزار سریع و پایدار است و می تواند چندین کاربر را مدیریت کند.
  • می توان تنگناها و گلوگاه های عملکرد سیستم را کشف نمود.
  • در مرحله توسعه تست عملکرد تصویر واضح تری از آنچه باید از نظر سرعت، پایداری و استفاده از منابع بهبود یابد ارائه می دهد.
  • آزمایش کارایی جهت جلوگیری از هدر رفت سرمایه ها بسیار مهم است.

بدون انجام تست برای کارایی نرم افزار شما می تواند با چندین خطای جدی مواجه گردد که عبارتند از:

  • اجرای آهسته در صورت استفاده همزمان چندین کاربر.
  • از کار افتادن سیستم به دلیل اضافه بار کاربر.
  • تجربه کاربری متناقض در سیستم عامل ها و مرورگرهای مختلف.

اگر آزمایش های روی نرم افزار تنها برای یافتن باگ ها انجام گردد تصویر واضحی از نحوه عملکرد نرم افزار تحت بارگذاری به دست نمی دهد. بنابراین مهم است که آزمایش عملکرد به طور مستقل و تنها با هدف یافتن تنگناها انجام شود. آزمایش کنندگان کارایی سیستم به خوبی می دانند که سرعت تنها نشانگر عملکرد نرم افزار نیست. به عنوان نمونه اگر برنامه‌ای سریع بارگیری ‌شود اما از صد در صد CPU کاربر استفاده ‌کند کارایی ندارد. این وضعیت مشکلات بسیاری برای کاربر نهایی ایجاد می کند. از جمله باعث گرم شدن بیش از حد پردازنده، کاهش طول عمر CPU، عملکرد کندتر در چندین برنامه و خرابی های گاه به گاه می شود.

نحوه عملکرد تست کارایی

برای تست کارایی می توان روش های متفاوتی را به کار برد ولی هدف تمامی آنها یکسان است. آزمایش عملکرد در موارد زیر کاربرد دارد:

فرآیند تست عملکرد
فرآیند تست عملکرد

فرآیند عمومی آزمایش عملکرد شامل مراحل زیر است:

  • شناسایی محیط تست شامل محیط تست فیزیکی، محیط تولید و ابزارهای تست موجود.

قبل از شروع فرآیند آزمایش لازم است که جزئیات سخت افزار، نرم افزار و پیکربندی شبکه مورد استفاده در طول آزمایش را بشناسید. این کار در ایجاد تست های کارآمدتر و شناسایی چالش‌های احتمالی در طی مراحل تست کمک می‌کند.

  • شناسایی معیارهای پذیرش عملکرد.

این معیارها شامل اهداف عملکرد و محدودیت‌هایی جهت توان عملیاتی، زمان پاسخگویی و تخصیص منابع است. همچنین باید معیارهای موفقیت پروژه خارج از این اهداف و محدودیت ها شناسایی شوند.

  • برنامه ریزی و طراحی تست های عملکرد.

شما باید تعیین کنید که چگونه کاربران نهایی ممکن است استفاده های متفاوتی از این نرم افزار داشته باشند. بنابراین باید انواع کاربران نهایی شبیه سازی شوند و داده های تست کارایی برنامه ریزی شده و معیارهایی جمع آوری گردند.

  • پیکربندی محیط تست.

قبل از اجرا محیط تست باید آماده شود. همچنین ابزارها و منابع دیگر مرتب گردد.

  • اجرای طراحی تست.

تست های کارایی با توجه به طرح تست ایجاد گردد.

  • اجرای تست ها.

آزمایش ها اجرا و نظارت شوند.

  • تجزیه و تحلیل، تنظیم و تست مجدد.

نتایج آزمون را گردآوری کرده و پس از تجزیه و تحلیل به اشتراک بگذارید. پس از آن دقیق تر تنظیم کرده و دوباره تست کنید. در نهایت ببینید بهبود یا کاهش عملکرد وجود دارد یا خیر. به طور معمول با هر آزمایش خطاها کوچکتر می شوند. هر زمان که توسط CPU گلوگاهی ایجاد می شود کار را متوقف کنید. در این مرحله ممکن است نیاز به افزایش قدرت CPU باشد.

تست کارایی نادین سافت

در مهندسی نرم افزار تست برای کارایی نرم افزار قبل از عرضه به بازار فروش و بازاریابی هر محصول نرم افزاری ضروری است. انجام این تست رضایت مشتری را تضمین می کند. همچنین از سرمایه گذاری سرمایه گذار در برابر شکست احتمالی محصول محافظت می کند. هزینه هایی که بر اثر عدم تست عملکرد صرف می شوند به طور معمول بیش از آن است که با بهبود رضایت مشتری، وفاداری و حفظ آنها جبران شود.

شرکت نادین سافت امکانات تست کارایی کاملا حرفه ای و انجام هرگونه پشتیبانی را برای تمامی محصولات نرم افزاری خود فراهم کرده است. همچنین راه حل تمامی مشکلات متداول مخاطبان را در مورد آزمایش عملکرد گردآوری کرده که در اختیار شما عزیزان قرار می­ دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تست کارایی با نادین سافت تماس بگیرید.

جمع بندی

تست کارایی نرم افزار برای ارزیابی محصولات نرم افزاری اهمیت زیادی دارد. این تست در واقع روشی برای ارزیابی یک محصول است. توصیه ما به شما عزیزان این است که برای استفاده از نرم افزار ها حتما از محصولاتی استفاده کنید که دارای تست برای کارایی هستند. همچنین برای سفارش نرم افزارهای مورد نظر خود به شرکت های معتبر مراجعه کنید که در تمامی محصولات آنها تست کارایی را استفاده می کنند. نادین سافت مفتخر است که به عنوان یکی از این شرکت های معتبر برای ارزیابی تمامی محصولات تولید شده و سفارشی خود تست کارایی را به کار می برد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تست کارایی با ما در ارتباط باشید.

مقالات پیشنهادی