مدت زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

همه چیز درباره سئو سایت وردپرس

سئو سایت وردپرس باعث بهبود رتبه وب سایت شما در نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل می شود و ترافیک ارگانیک ِبیشتری را به سمت ِآن هدایت می کند. همانطور که می دانید وردپرس به عنوان یکی از بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا شناخته می شود. یکی از ویژگی‌های برتر این سیستم همگام بودن ِآن با اصول و قوانین سئو است. شما به عنوان مدیر سایت می توانید آن را دائم بهینه تر کنید تا وب سایت تان در سه نتیجه برتر گوگل و سایر موتورهای جستجو نمایش داده شود.

در مقالات پیشین نادین سافت درباره راه کار سئو و ۵ کلید طلایی برای بهبود سئو سایت شما و سئو برای توسعه دهندگان وب و ۴ اصل اولیه آن صحبت کردیم. در این مقاله هدف ارائه بهترین شیوه‌ها و مهم ترین نکات در مورد پیاده سازی سئو سایت وردپرس است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر در مورد اجرای این استراتژی‌ها روی وب سایت خود مطمئن نیستید می‌توانید برای استخدام یک متخصص سئو یا همکاری با یک شرکت معتبر اقدام کنید.

فهرست مقاله

سئو سایت وردپرس چیست؟

مراحل گام به گام سئو سایت وردپرس

معرفی افزونه سئو وردپرس

بهترین سیستم مدیریت محتوا از نظر سئو

آموزش سئو سایت وردپرس به صورت حرفه ای

راهنمای جامع سئو سایت وردپرس

خدمات وب سایت، فروشگاه آنلاین و سئو پیشرفته نادین سافت

دست آورد نادین سافت برای شما

سئو سایت وردپرس
سئو سایت وردپرس

سئو سایت وردپرس چیست؟

بهینه سازی یا سئو سایت وردپرس شامل استراتژی‌ها، مراحل، روش‌ها و ابزار‌های متعدد است. این استراتژی‌ها به مدیر یک وب سایت کمک می‌کنند تا بهینه سازی محتوا و ساختار سایت به بهترین نحو ممکن انجام شود. با کمک این استراتژی‌ها می‌توان یک وبسایت که با کلیه اصول سئو سازگار است ساخت و اقداماتی برای سئوی خارجی وب سایت برای به دست آوردن نتایج ِمثبت ِبیشتر انجام داد.

اهمیت سئو وردپرس را می‌توان در 3 جمله خلاصه کرد:

  1. در مقایسه با سایر روش‌های مشابه که نیاز به خرج کردن هزینه‌های گزاف دارد کم هزینه تر است. سئو سایت وردپرس را شبیه یک سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید که دارای بازده بالایی است.
  2. به شما داده‌های کاربردی و عملیاتی ارائه می‌کند تا بتوانید استراتژی بلند مدت سایت خود را طبق آنها تنظیم کنید.
  3. باعث ورود ترافیک ارگانیک به وب سایت شما می‌شود که اکثر آنها از طریق سرچ در گوگل یا سایر موتورهای جستجو تغذیه می‌شوند.

مراحل گام به گام سئو سایت وردپرس

در اولین گام باید وب سایت وردپرس خود را به طور صحیح تنظیم کنید. تنظیم دقیق ِساختار سایت به شما کمک می‌کند تا آن را برای موتور‌های جستجو «قابل دستیابی» یا «قابل مشاهده» کنید. به طور پیش فرض وردپرس از ایندکس کردن وب سایت توسط موتورهای جستجو جلوگیری می‌کند که باید آن را غیر فعال کنید. به سراغ بخش settings وردپرس بروید. از Dashboard  به  Settings و سپس به سراغِ  Reading بروید. چک باکس Search engine visibility را بیابید. مطمئن شوید که تیکِ مربوط به آن غیر فعال است. در غیر این صورت تیک آن را بردارید و تنظیمات را ذخیره کنید.

بخش مربوط به عدم ایندکس کردن وب سایت در وردپرس
بخش مربوط به عدم ایندکس کردن وب سایت در وردپرس

برای سئو سایت وردپرس باید نقشه سایت یا sitemap تان را به موتورهای جستجو ارائه کنید. این نقشه شامل تمام URL‌های عمومی در وب سایت شما است. نقشه ی سایت‌ها به دو شکل XML و HTML ارائه می‌شوند. شما باید نسخه XML را به موتور‌های جستجو ارائه کنید. برای ایجاد نقشه سایت وردپرسی خود می‌توانید از افزونه AIO SEO استفاده کنید. وقتی این افزونه را نصب کردید به مسیر All in One SEO → Sitemap بروید. تب General Sitemap را باز کرده و روی دکمه Open Sitemap بزنید. بعد از باز شدن تب جدید که نقشه سایت به فرمت XML در آن قرار دارد می‌توانید از URL برای ارسال نقشه سایت خود به کنسول جستجوی گوگل و ابزار وبمستر Bing استفاده کنید.

لایه SSL ارتباط بین وب سایت و مرورگر را رمزگذاری می‌کند. این لایه دسترسی افراد غیرمجاز را به اطلاعات حساس در یک وب سایت مسدود می‌کند. وقتی دامنه وب سایت شما دارای گواهی SSL باشد می‌توانید رتبه آن را در موتور‌های جستجو بهبود دهید. اگر به برخی وب سایت‌ها دقت کنید به جای شروع با http با https شروع می‌شوند و یک آیکون قفل در کنار آدرس آنها دیده می‌شود. اگر این لایه را برای وب سایت وردپرسی خود فعال نکنید موتور‌های جستجو وب سایت شما را غیر ایمن شناسایی کرده و در نتیجه آن را ایندکس نمی‌کنند.

عملکرد ssl
عملکرد ssl

معرفی افزونه سئو سایت وردپرس

برای سئو سایت وردپرس خود می‌توانید از افزونه‌های متعددی کمک بگیرید تا به شما در اجرای استراتژی‌های مدنظرتان کمک کنند. از جمله این افزونه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • HubSpot

این افزونه سئو سایت وردپرس به صورت رایگان ارائه شده است و آنالیز دقیقی از تمامی عملکرد‌های بازاریابی شما ارائه می‌کند. این افزونه کمک می‌کند تا بدانید کدامیک از صفحات وب سایت شما محل ورود کاربران هستند و کدام یک از آنها بیشتر مورد توجه مخاطبان هستند. این افزونه دارای قابلیت چت آنلاین، بازاریابی ایمیلی، فرم‌ها و … است. افزونه HubSpot برای کسب و کارهای کوچک ایده آل است.

  • Yoast SEO

این افزونه برای سئو سایت وردپرس به صورت رایگان ارائه شده و شامل کلیه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی است که برای بهینه سازی وب سایت خود به آنها نیاز دارید. مثلا ویژگی درون صفحه‌ای insight SEO مربوط به این افزونه کمک می‌کند تا بدانید: آیا به بهترین شکل ممکن از کلمات کلیدی استفاده کرده اید؟ آیا توضیحات متا و URL با توجه به کلمه کلیدی بهینه شده اند؟ این افزونه برای نویسندگان محتوای وب سایت بسیار کاربردی است.

بهترین سیستم مدیریت محتوا از نظر سئو

اینکه یک سیستم مدیریت محتوا از نظر موتورهای جستجو و قوانین سئو «بهترین» شناخته شود به عوامل متعددی مرتبط است و وردپرس همه آنها را به راحتی ارائه می دهد، این فقط یک ادعای محض نیست. دلایل زیر وردپرس را به بهترین سیستم مدیریت محتوا از نظر قوانین سئو تبدیل کرده اند.

  • وردپرس به تجربه کاربری (UX) اهمیت ویژه ای می‌دهد.
  • وردپرس به شما امکان می‌دهد لینک‌های دائمی جذاب ایجاد کنید.
  • مدیریت متادیتا با وردپرس آسان‌تر است.
  • بهینه سازی تصاویر در وردپرس آسان‌تر انجام می‌شود.
  • بارگذاری وب سایت‌هایی که توسط وردپرس ساخته می‌شوند در حد چند ثانیه طول می‌کشند و به همین خاطر کاربران مدت طولانی برای load شدن یک سایت معطل نمی‌مانند.

این موارد تنها تعدادی از مزایای بیشمار وردپرس هستند. تمام این ویژگیها سبب شده است که وردپرس به بهترین سیستم مدیریت محتوا از نظر سئو تبدیل شود.

ویژگی‌های سئوی تکنیکال که هر سیستم مدیریت محتوا باید داشته باشد
ویژگی‌های سئوی تکنیکال که هر سیستم مدیریت محتوا باید داشته باشد.

آموزش سئو سایت وردپرس به صورت حرفه ای

به جز موارد ذکر شده برای سئو سایت وردپرس شما باید بر روی بهینه سازی محتوای سایت خود کار کنید. باید تحقیق کلمات کلیدی را جدی بگیرید تا بتوانید ترافیک ارگانیک را به سمت وب سایت تان جذب کنید. کلید واژه‌هایی که انتخاب می‌کنید باید طولانی باشند تا بتوانید شانس بیشتری برای رقابت با سایر وب سایت‌های مشابه در نتایج جستجو داشته باشید. در کنارِ آن باید محتوای کاربر پسند و سئو محور تولید کنید. این محتوا را باید به طور منظم و در بازه‌های زمانی مشخص در دسترس کاربران قرار دهید. توجه داشته باشید که تولید محتوای دست اول، مخاطب پسند و کاربردی به شما کمک می‌کند تعداد کاربران بیشتری به سایت وردپرسی شما جذب کنید.

حتما عناوین متا و توضیحات ِآن را بهینه کنید. این دو فاکتور کُلیتی از محتوای شما به کاربران و موتورهای جستجو می‌دهند. برای همین باید به شکل بهینه ارائه شوند. همچنین تگ‌های عنوان مناسب (یعنی تگ‌های H1 تا H6) انتخاب کنید چرا که به جهت دهی درون صفحه‌ای سایت شما کمک می‌کنند. البته کمتر پیش می‌آید که نیازی به تگ‌های H4 تا H6 باشد. حتما لینک دهی داخلی و خارجی وب سایت وردپرس خود را جدی بگیرید. در وب سایت تان باید لینک‌های متنی و لینک‌هایی برای جهت دهی و ارتباط مطالب سایت شما به یکدیگر کمک می کنند. همچنین لینک‌های خارجی که از وب سایت‌هایی با اعتبار بالا (DA) دریافت میکنید باید در سایت وردپرسی شما وجود داشته باشند.

به جز موارد ذکر شده به تجربه کاربری (UX) بهینه سازی وب سایت خود توجه ویژه ای داشته باشید. به عنوان مثال وب سایت شما باید در دستگاه های مختلف مانند تبلت، تلفن همراه، لب تاپ، کامپیوتر و غیره تجربه کاربری مناسبی را برای کاربران به ارمغان آورد. همچنین نباید حاوی مطالب تبلیغاتی مانند پاپ آپ های مزاحم و فراوان، دکمه‌ها و لینک‌های کوچک یا غیر قابل دسترس باشد. به یاد داشته باشید که جهت دهی Visible و آسان به تجربه کاربری بهتر و راحتتر در سایت شما و بهبود سئو سایت وردپرس می‌انجامد.

تجربه کاربری در وردپرس
تجربه کاربری در وردپرس

راهنمای جامع سئو سایت وردپرس

برای سئو سایت وردپرس یک مجموعه قوانین مشخص وجود دارند که در این مطلب به مهم ترین ِ آنها از نظر تکنیکی و از نظر محتوایی اشاره کردیم. هر عملی که منجر به بهینه شدنِ وب سایت شما شود موجب بهبود رتبه آن و قرار گرفتن در ابتدای نتایج SERP می‌شود. شما باید برای سئو وردپرس خود به مواردی مانند بهبود تجربه کاربر (UX)، تولید محتوای با کیفیت، لینک گرفتن از سایت‌های معتبر مثل درج پست مهمان (سئوی خارجی)، لینک سازی داخلی و … توجه ویژه ای داشته باشید. توجه به تک تک این موارد و به دست آوردن نتایج خوب نیازمند اختصاص زمان و تلاش مداوم در این راه است. اگر نمی‌توانید برای سئو سایت وردپرسی خود اقدام کنید و وقت کافی بگذارید نگران نباشید. تیم کارشناسان ما در نادین سافت و دپارتمان سئو برای همکاری و ارائه پیشنهادات تخصصی در کنار شما هستند. شما می‌توانید به راحتی با ما تماس بگیرید و در زمینه سئو سایت وردپرس راهنمایی های لازم را دریافت کنید. نادین سافت مفتخر است که خدمات سئو سایت وردپرس را به شما عزیزان با بالاترین کیفیت ارائه دهد.

خدمات وب سایت، فروشگاه آنلاین و سئو پیشرفته نادین سافت

امروزه با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی، وجود وب سایت برای کسب و کارهای سنتی یک الزام است. در این برهه، همه گیری بیماری کرونا هم مزید بر علت شده تا بر اهمیت وجود کسب و کار آنلاین بیفزاید. وب سایت ها برای تمام مشاغل (‌فروشگاهی، خدماتی، تولیدی و …) ویترین کار و شعبه ای هستند که هرگز بسته نمیشود و در تمام ۲۴ ساعت روز در حال فعالیت اند. در سال های اخیر با استقبال گسترده تر مردم برای استفاده از خدمات آنلاین و اینترنتی، مسیر برای دیگر وب سایت ها هموارتر شده و امکان فروش و کسب درآمد از شعب آنلاین آسان تر شده است. نادین سافت با تکیه بر تخصص و تحلیل دقیق نیاز کافرما، مناسب ترین امکانات را برای شما فراهم خواهد کرد تا از فعالیت در شعبه آنلاین کسب و کار خود لذت ببرید.

دست آورد نادین سافت برای شما

  • طراحی سایت اختصاصی منطبق با نیاز شما
  • وب سایت ریسپانیسو (واکنشگرا) سازگار با دسکتاپ، موبایل و تبلت
  • پنل مدیریت قدرتمند و امکان بروزرسانی توسط مدیر سایت
  • کدنویسی بر اساس استانداردهای طراحی وب و سئو جهت افزایش رتبه سایت
  • امکان کاربری آسان بدون نیاز به دانش برنامه نویسی
  • فروشگاه آنلاین با امکانات فراوان
  • خدمات پیش و پس از فروش

جمع بندی

سئو سایت وردپرس دارای اصولی است که باید آنها را به طور کامل اجرا کنید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر سایت شما ریسک امنیتی بالایی برای کاربران داشته باشد گوگل به صفحات سایت شما رتبه قابل قبولی نخواهد داد. علاوه بر رعایت اصول سئو سایت وردپرس لازم است برای جلب رضایت کاربر یا User Experience تلاش کنید. نادین سافت همراه همیشگی شما در این مسیر خواهد بود و تمام راهکارهای مورد نیاز برای سئو سایت وردپرس را به شما عزیزان ارائه خواهد کرد.

اگر از مطالعه این مقاله کاربردی و مفید در زمینه سئو سایت وردپرس لذت بردید توصیه می کنیم مقالات کاربردی زیر را نیز مطالعه کنید:

15 افزونه برتر سئو وردپرس برای افزایش ترافیک وب سایت

سئو وردپرس: نکات مربوط به بهینه سازی، بهترین روش ها و افزونه ها

10 دلیل برای اینکه وردپرس بهترین CMS برای سئو است

سوالات متداول شما

پلاگین های برتر سئو برای وردپرس کدامند؟

افزونه‌های زیادی برای سئو سایت وردپرس وجود دارند مانند Yoast Seo, All In One SEO Pack, SEO Ultimate و … Yoast به عنوان بهترین افزونه‌ها در بین کاربران شناخته می‌شود.

سئو وردپرس با دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا متفاوت است؟

روند سئو در هر وب سایتی با هر نوع سیستم مدیریت محتوایی یکسان است. در وردپرس به دلیل استاندارد بودن و وجود پلاگین های زیاد کار سئو سایت راحت‌تر است.

آدرس صفحات در وردپرس به چه زبانی باید باشد؟

ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آدرس URL صفحات سایت باید به انگلیسی باشند یا فارسی؟! هیچ تفاوتی وجود ندارد و بر اساس سلیقه شما می‌توانید هر کدام را انتخاب کنید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که در آدرسهای انگلیسی مشکل تبدیل کاراکترهای فارسی در مرورگر وجود ندارد.

میزان تاثیر کلمه کلیدی در سئو چقدر است؟

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که شروع سئو با انتخاب کلمه کلیدی آغاز می‌شود. بنابراین اگر شما ندانید چگونه بهترین کلمه کلیدی را انتخاب کنید نمی‌توانید از سئو خروجی موردنظر خود را بگیرید.

مقالات پیشنهادی