مدت زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

مانیتورینگ اپلیکیشن – نادین سافت

مانیتورینگ اپلیکیشن چیست؟ در دنیای تجارت مدرن اهمیت اپلیکیشن ها را نمی توان دست کم گرفت. برنامه ها و اپلیکیشن ها ستون فقرات دیجیتالی هستند که عملکردهای حیاتی کسب و کارها استوار بر آنها می چرخد. در دنیای امروز همه کسب و کارها حداقل یک برنامه کاربردی برای خدمت رسانی به مشتریان خود دارند. در غیر این صورت در مجموعه‌ی خود از اپلیکیشنی استفاده می کنند که به آنها برای اموری مانند حسابداری، توزیع، فروش، بازاریابی، منابع انسانی و … خدمات ارائه می کند.

قطعا شما هم جزء یکی از این کسب و کارها هستید. در مقالات پیشین بلاگ درباره تست کارایی – نادین سافت صحبت کردیم. اگر علاقه مند هستید که درباره مانیتورینگ بیشتر بدانید این مقاله برای پاسخ به سوالات شما نگارش شده است. برای کسب اطلاعات جامع در زمینه مانیتورینگ اپلیکیشن تا انتهای این مقاله کاربردی و مفید همراه نادین سافت باشید.

فهرست مقاله

1- مانیتورینگ اپلیکیشن چیست؟

2- کاربردهای مانیتورینگ اپلیکیشن

3- چرا مانیتورینگ اپلیکیشن مهم است؟

4- نحوه عملکرد مانیتورینگ اپلیکیشن

5-مانیتورینگ اپلیکیشن- نادین سافت

6-مزیت های اصلی مانیتورینگ اپلیکیشن

7- نرم افزار مانیتورینگ شبکه ایرانی

8- بهترین نرم افزار مانیتورینگ شبکه

ساخت یا توسعه هر نوع اپلیکیشن در هر کسب و کاری یک ضرورت مهم ایجاد می کند: «مدیران باید پیش از انتشار ِرسمی نرم افزارِ سفارشی شان حتما عملکرد آن را بسنجند.» نظارت روی نرم افزار پس از تولید آن به مدیران کمک می کند تا اطمینان حاصل کنند ابزار های ارائه شده نیاز ها و انتظارات مشتریان را برآورده می کنند یا خیر؟ سازمان ها و کسب و کارها باید عملکرد اپلیکیشن خود را از نزدیک و در دنیای واقعی شبیه سازی کنند تا هرگونه شکاف میان تصورات خود و مشتریان یا کاربران نهایی برنامه را پُر کنند.

سوال اینجاست که چطور می توان این شبیه سازی را انجام داد تا به جای کاربران نهایی نشست و نیازهای آنها را بهتر درک کرد؟ راه حل آن استفاده از ابزارهای مانیتورینگ اپلیکیشن است.

مطلب مرتبط: دانلود نرم افزار مانیتورینگ شبکه

مانیتورینگ اپلیکیشن
مانیتورینگ اپلیکیشن

مانیتورینگ اپلیکیشن چیست؟

مانیتورینگ اپلیکیشن فرآیندی است که به واسطه آن می توانیم از عملکرد صحیح یک برنامه در جایگاه کاربر نهایی (یعنی کاربری که از اپلیکیشن استفاده می کند) مطلع شویم. در طی این نظارت، عملکرد و میزان دسترسی پذیری برنامه با توجه به استاندارد های «تجربه کاربری» یا User experience سنجیده می شود.

مانیتورینگ اپلیکیشن به شرکت ها کمک می کند تا به صورت آنلاین مشکلات استفاده از برنامه را شناسایی کنند. سپس آن را با توجه به نیاز ها و انتظارات کاربران بهینه سازی کنند. هدف اصلی کسب و کارها و شرکت های ارائه دهنده خدمات که از اپلیکیشن ها برای سرویس دهی به مشتریان ِخود استفاده می کنند تمرکز ویژه بر «تجربه مشتری» یا «تجربه کاربر» است. به همین علت مانیتورینگ اپلیکیشن برای تست تجربه کاربری و جلوگیری از مشکلات یا شکایات از سمت مشتریان بسیار اهمیت دارد.

مطلب مرتبط: دانلود برنامه سیستم مانیتورینگ اندروید

کاربردهای مانیتورینگ اپلیکیشن

  • بررسی مولفه های برنامه آسان‌تر انجام می شود. مولفه های هر برنامه براساس ماهیت آن تعیین می شوند. در بسیاری از اپلیکیشن ها مولفه ها می توانند شامل سرورها، پایگاه داده ها، صف پیام های مشتریان و غیره باشند.
  • ابزار های مانیتورینگ اپلیکیشن دارای داشبورد های گرافیکی و قابل فهم هستند که یک نمای کلی را به کاربر نشان می دهند و به واسطه هشدار ها، توجه توسعه دهندگان یا مدیران کسب و کار را در مرحله‌ی تست به مشکلات ِموجود منعطف می کنند.
  • تشخیص ناهنجاری های ساده و پیش پا افتاده تا پیچیده ترین مشکلات به واسطه این ابزارها آسان است. البته باید این نکته را ذکر کرد که بر اساس ویژگی ها و قابلیت های ابزار ِمورد استفاده و تکنولوژی ماشین لرنینگ میزان تشخیص این بحران ها و ناهنجاری ها با سایر ابزار های مشابه متفاوت است.
  • امکان ردیابی و نحوه اتصال یک رویداد به چندین nodes برای شناسایی منشا خطاها به واسطه این ابزارها بسیار راهگشا است.
  • بررسی وابستگی ها و جریان ها با دقت بیشتری انجام می شود. داده ها در این ابزارها به صورت بصری ارائه می شوند. بنابراین به سادگی می توان نحوه حرکت درخواست های کاربران بین سرویس ها و عملکردهای مرتبط با آنها را بررسی کرد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با ۱۰ نرم‌افزار برتر مانیتورینگ

اهمیت مانیتورینگ اپلیکیشن
اهمیت مانیتورینگ اپلیکیشن

چرا مانیتورینگ اپلیکیشن مهم است؟

همانطور که اشاره کردیم مانیتورینگ اپلیکیشن به شما اجازه می دهد تا ایرادات عملکرد و مسائل مهم که روی تجربه کاربری برنامه شما تاثیر منفی میگذارند را فوراً تشخیص دهید. سپس می توانید قبل از انتشار رسمی برنامه آن را بهبود دهید. مانیتور کردن اپلیکیشن تضمین می کند که سیستم شما درست رفتار می کند. مواردی که در زیر به آنها اشاره کردیم مهمترین دلایلی هستند که هر کسب و کار/ سازمان را ملزم می کنند تا از ابزار های نظارت بر اپلیکیشن یا برنامه های خود استفاده کند.

  1. سنجش مشکلات ِبالقوه‌ی عملکرد اپلیکیشن شما قبل از اینکه به دست کاربر برسد اهمیت دارد. اگر برنامه به هر دلیلی نتواند به صورت آنلاین به نیاز های کاربر پاسخ دهد یا دائما دچار خطا و باگ شود قطعا تجربه نهایی مشتری را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین شما می توانید اصطلاحا دست پیش را بگیرید و کاربر را از این تجربه بسیار بد، دور کنید.
  2. کارآیی افزایش می‌یابد. ابزار های مانیتورینگ برنامه اجازه می دهند تا خطایابی در سطح کدها، گزارشات خطا و رویداد ها مطابق با معیار های برنامه به شما تصویر کاملی از ایرادات آن دهند. تیم توسعه به راحتی می تواند اختلالات را شناسایی کرده و برای رفع آنها اقدام کند.
  3. اپلیکیشن هایی که داخل سازمان مورد استفاده قرار می گیرند غالبا به صورت مستقل عمل می کنند. مانیتورینگ روی این برنامه ها اجازه می دهد بفهمید سیستم چگونه به درخواست های کاربران پاسخ می دهد. در نتیجه می توانید بفهمید که آیا برنامه برای کاربران در دسترس است؟ آیا برنامه الزاماتی که باید برآورد کند را انجام می دهد یا خیر؟

مطلب مرتبط: دانلود برنامه مانیتورینگ حرفه ای شبکه اندروید

ابزارهای مانیتورینگ اپلیکیشن
ابزارهای مانیتورینگ اپلیکیشن

نحوه عملکرد مانیتورینگ اپلیکیشن

کاربرد هر اپلیکیشن را کاربرِ آن تعیین می کند. طراحی عملکرد و تست هر اپلیکیشن باید با توجه به نیازهای کاربران آن انجام شود. اگر کاربر اپلیکیشن مدیران سازمان/ کسب و کار هستند مانیتورینگ و تست برنامه نیز باید با توجه به نیاز های از پیش تعیین شده‌ی مدیران انجام شود. به همین ترتیب در صورتی که عمده کاربران برنامه مشتریان هستند باید تست و نظارت بر آن در مرحله شبیه سازی با توجه به نیاز های کاربران هدف انجام شود.

بسیاری از اپلیکیشن ها دارای لایه های مختلف هستند که همین امر موجب پیچیدگی ساختار آنها می شود. از آن جایی که یک مشکل در یک لایه می تواند لایه های وابسته‌ی دیگر را تحت تاثیر قرار دهد مانیتورینگ برنامه به راحتی اجازه می دهد تا متوجه شوید چه بخش هایی از اپلیکیشن به توجه و رسیدگی نیاز دارند.

مطلب مرتبط: معرفی ابزارهای مانیتورینگ و مدیریت عملکرد اپلیکیشن‌

مانیتورینگ اپلیکیشن- نادین سافت

مانیتورینگ اپلیکیشن نادین سافت از وب سرور و معماری «داده های بزرگ» استفاده می کند تا آنالیز دقیقی برای نظارت بر عملکرد برنامه و تولیدِ محصول نهایی به دست آورد. ابزار های زیادی برای مانیتورینگ اپلیکیشن در بازار موجود هستند. انتخاب مناسب‌ترین ابزار برای سازمان یا شرکت شما باید با توجه به نیاز های ویژه‌ی کاربران انجام شود.

مانیتورینگ اپلیکیشن نادین سافت دارای ویژگی های کلیدی مانند ابزار های نظارتی، داشبورد های پویا و قابل تنظیم و کاربر پسند، مکانیسم هشدار و ابزار های مصور سازی داده ها برای معیار های مهم و حساس است. این ابزار به شما اجازه می دهد تا معیار هایی مانند زمان پاسخ دهی، نرخ خطا و توان عملیاتی را کنترل کنید. گزارش های مربوط به رویدادها در این ابزار می توانند به شما کمک کنند تا جهت رفع ایراد کد های مشکل زا اقدام کنید.

برای استفاده از خدمات مانیتورینگ اپلیکیشن و دیگر محصولات نادین سافت با ما تماس بگیرید.

مزیت مانیتورینگ اپلیکیشن چیست
مزیت مانیتورینگ اپلیکیشن چیست

مزیت های اصلی مانیتورینگ اپلیکیشن

  • افزایش رضایت مشتری

مشتریان زمانی که از اپلیکیشن بدونِ مشکل شما استفاده می کنند تجربه لذت بخشی را خواهند داشت. در نتیجه سایر افراد را به استفاده از خدمات شما دعوت می کنند. هرچقدر میزان خرابی ها کمتر و رضایت مشتریان بیشتر باشد کاربران بیشتری به جمع مشتریان ِشما افزوده خواهند شد.

  • بهبود تجربه کاربر نهایی

نرم افزار ها و اپلیکیشن های سریع از اساسی ترین استاندارد های UX پیروی می کنند.

  • کاهش میزان خرابی

زمانی که 1 درصد کاربران از بین 10 میلیون کاربر نتوانند با اپلیکیشن شما ارتباط برقرار کنند یعنی شما 10 هزار کاربر ناراضی دارید. این میزان نارضایتی می‌تواند روی فروش و توسعه کسب و کارتان تاثیر منفی بگذارد. کاهش میزان خرابی های اپلیکیشن، عملکرد برنامه را تقویت می کند و تعداد مشتریان ناراضی کمتر خواهد شد.

  • هدفمندتر عمل خواهید کرد

داده هایی که ابزارهای مانیتورینگ اپلیکیشن به شما می دهند می توانند بینش های دقیقی برای اولویت بندی و رسیدگی به خرابی ها ارائه کنند. اولویت بندی تصمیمات شما براساس نارضایتی های کاربران انجام خواهد شد نه اولویت های شخصی شما به عنوان یک مدیر.

بیشتر بخوانید: مانیتورینگ اپلیکیشن لاراول با Scout APM

نرم افزار مانیتورینگ شبکه ایرانی

نرم افزار مانیتورینگ شبکه ایرانی نادین سافت به عنوان یک ابزار کاربردی و مورد نیاز برای بخش IT سازمان شما است. این نرم افزار مانیتورینگ شبکه با توجه به نیاز سازمان شما طراحی می شود. این نرم افزار به راحتی برای مانيتورينگ شبکه و دیتاسنتر قابل استفاده است. نرم افزار مانیتورینگ شبکه ایرانی نادین سافت با قابلیت نظارت بر روی کلیه سرویس های موجود بر روی شبکه شما طراحی شده است. بنابراین هرگونه اختلال را با ارسال انواع اخطار به مسئولان شبکه و ارائه گزارشات کیفی و کمی منظم از سطح کيفيت سرويس های فناوری اطلاعات به اطلاع شما می رساند.

کدام بخش های IT به مانیتورینگ شبکه نیازمند هستند؟

  • پایگاه داده
  • تجهیزات شبکه
  •  سرورها
  • ایمیل سرورها
  • وب سایت ها
  • سرورهای مجازی

بهترین نرم افزار مانیتورینگ شبکه

نرم افزارهای مانیتورینگ به صورت همه جانبه تمامی بخش های شبکه، رایانه و دستگاه های متصل به شبکه شما را بررسی می کنند. سوالی که بسیاری از مخاطبان به دنبال پاسخ آن هستند این است که چگونه می توانند بهترین نرم افزار مانیتورینگ شبکه را انتخاب کنند؟

در این قسمت از مقاله تعدادی از این نرم افزارهای کاربردی را برای شما عزیزان معرفی کرده ایم:

جمع بندی

Application Performance Monitoring یا APM به عنوان یک ابزار کاربردی و مفید برای مدیریت عملکرد نرم‌افزار های شما است. با استفاده از مانیتورینگ اپلیکیشن شما می توانید داده‌های زیادی را برای مدیریت عملکرد و بررسی در دسترس بودن نرم‌افزار ها جمع‌آوری کرده و نظارت کنید. اگر علاقه مند هستید که اطلاعات بیشتری در زمینه مانیتورینگ اپلیکیشن با نادین سافت در ارتباط باشید.

مقالات پیشنهادی