مدت زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

همه چیز درباره نصب جیرا (Jira) + خدمات نصب

نرم افزار جیرا (Jira) در سال 2002 به عنوان یک ابزار ردیابی مشکلات و مدیریت پروژه برای تیم ها راه اندازی شد. از آن زمان، بیش از 65000 شرکت در سراسر جهان، از نرم افزار Jira به دلیل انعطاف پذیری آن برای پشتیبانی از هر نوع پروژه و پیشرفت روند کاری استفاده می کنند. بنابراین یکی از پر طرفدار ترین برنامه ها در بین نرم افزار های مدیریت پروژه، نرم افزار Jira می باشد. جیرا توسط یک شرکت استرالیایی به نام Atlassian به بازار ارائه شده است.

نرم افزار جیرا که با ماشین مجازی جاوا (Java Virtual Machine) برنامه نویسی شده است، در سازمان های بزرگی مثل ناسا، توییتر و اسکایپ استفاده می شود. این نرم افزار مهم و کاربردی می تواند برای مدیریت پروژه، از بین بردن مشکلات یک نرم افزار و عیب یابی ایشو ها (Issues) استفاده شود.

در این مقاله قصد داریم درباره دانلود نرم افزار جیرا برای ویندوز و همچنین چگونگی نصب Jira بر روی سیستم عامل Windows صحبت کنیم. پس اگر شما هم به دنبال آموزش نصب JIRA هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا گام به گام نصب نرم افزار جیرا برای ویندوز را به شما آموزش دهیم.

برای راه اندازی و نصب نرم افزار جیرا (Jira) برای سازمان خود، همین الان با نادین سافت تماس بگیرید

جیرا (Jira) چیست؟ بررسی امکانات و ویژگی های نرم افزار جیرا

جیرا یک نرم‌افزار مدیریت پروژه است که توسط شرکت Atlassian توسعه داده شده است و توسط تیم های 2 تا 2000 نفره در شرکت های مختلف جهان استفاده می شود. این ابزار به تیم ها کمک می کند تا پروژه ها، وظایف و تغییرات نرم افزار را مدیریت و پیگیری کنند. نرم افزار جیرا ویژگی های متنوعی دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

  • پیگیری و برنامه ریزی پروژه‌ ها:
    یکی از امکانات جذاب Jira این است که می توانید به راحتی پروژه های خود را در قالب تیمی برنامه ریزی کنید و از طریق جداول، نمودار ها و گزارش ها، پیشرفت پروژه ها را بررسی کنید و پروژه‌ را به روز رسانی کنید.
  • همکاری تیمی:
    تیم ها می توانند با استفاده از Jira در یک محیط مشترک همکاری کنند، وظایف هر کسی را مشخص کنند و از نظرات و توضیحات دیگران برای بهبود روند کار استفاده کنند.
  • ترسیم نمودارهای گرافیکی:
    با ترسیم نمودار های دایره ای، نمودار های انباره و مدل های دیگر در نرم افزار Jira می‌توانید زمان بندی‌ را بهتر مدیریت کنید.
  • به اشتراک گذاشتن اخبار و اطلاعیه ها:
    با نصب نرم افزار جیرا و کانفلوئنس امکان اشتراک اخبار و اطلاعیه ها در سراسر شرکت و داشتن بحث و ارائه نظرات با تمامی افراد تیم در پروژه و یا کارکنان شرکت به راحتی امکان پذیر است.
  • سفارشی سازی:
    شما می‌توانید ایشو ها، وضعیت ها، برچسب ها و غیره را براساس نیازهای خاص تیمتان در Jira سفارشی سازی کنید.
محیط برنامه جیرا

آموزش مراحل قبل از نصب نرم افزار جیرا (Jira) بر روی سیستم عامل Windows

از آن جا که تعداد زیادی از کاربران، از سیستم عامل ویندوز استفاده میکنند، ما در این مقاله درباره ی آموزش نصب جیرا در ویندوز صحبت می کنیم.

برای نصب Jira بر روی سیستم عامل Windows و راه اندازی آن، مثل هر نرم افزار دیگری ابتدا باید زمینه ی لازم را آماده کنید تا در حین مراحل نصب با مشکل روبه رو نشوید.

برای نصب نرم افزار Jira باید 5 نکته را قبل نصب، بررسی کنید که در ادامه آن ها را توضیح می دهیم.

سیستم عامل سازگار

قبل از هر چیز، شما باید مطمئن شوید که در حال نصب این نرم افزار بر روی یک سیستم عامل پشتیبانی شده از طرف شرکت اطلسیان (Atlassian) هستید. در حال حاضر تیم Jira، نسخه رسمی این برنامه را برای سیستم عامل هایی همچون OSX طراحی نکرده اند. ویندوز و لینوکس را می توان به عنوان اصلی ترین سیستم عامل هایی معرفی کرد که کاربران میتوانند نصب جیرا را بر روی آن انجام دهند. از این رو بیشتر کاربران به سراغ دانلود نرم افزار جیرا برای ویندوز می روند.

جدا از این مسئله شما باید برای نصب جیرا از ابزار های خاص هم استفاده کنید. زمانی که شما پروسه نصب Jira را به اتمام رساندید، همزمان با آن JRE و Tomcat هم بر روی سیستم شما نصب خواهد شد. در نتیجه شما نیازی به نصب جداگانه آن ها نخواهید داشت.

نصب نرم افزار جیرا

نکته: جیرا بدون نرم افزار های JRE و Tomcat راه اندازی نمی شود!

پایگاه داده (Data Base)

Jira برای ذخیره داده ها از پایگاه داده های مختلف استفاده می کند؛ شما باید مشخص کنید که جیرا و دیتابیس آن قرار است بر روی یک محیط نصب شوند یا هر دوی آن ها به صورت Standalone باشند. به طور مثال دیتابیس‌هایی مانند اوراکل برای نصب، نیاز به نصب سرور جداگانه ای دارند، اما دیتابیس‌هایی مانند PostgreSQL و MySQL را می‌توانید بر روی یک محیط نصب کنید.

برای انتخاب نوع دیتابیس باید به نیاز و مقیاس پروژه خود توجه کنید. بنابراین با توجه به نیاز خود و نوع پروژه هایی که دارید، Data Base مناسب را برای نصب Jira انتخاب کنید.

منابع سخت‌افزاری

برای نصب و راه اندازی نرم افزار جیرا نیازی به سیستم های قوی و پیشرفته نیست اما شما به حداقل منابع یعنی حافظه RAM در حد 8 گیگابایت، پردازنده (CPU) 2 هسته ای با سرعت 2.5 گیگاهرتز و فضای هارد دیسک حداقل 10 گیگابایتی نیاز دارید.

این مقادیر می‌توانند بسته به تعداد کاربران همزمان، حجم داده‌ها، تعداد پروژه‌ها و سایر نیازهای شما تغییر کنند.

مرورگر وب

شما برای دسترسی به Jira به مرورگر هایی مانند Google Chrome یا Safari نیاز دارید. اهمیت استفاده از مرورگرها بیشتر از این نظر است که مرورگر شما باید به روز رسانی شده باشد تا بستر لازم برای نصب نرم افزار جیرا را به راحتی فراهم کند.

لایسنس جیرا

برای استفاده از خدمات و به‌روزرسانی‌های Jira در نسخه های غیر رایگان، باید از لایسنس جیرا استفاده کنید.

انواع اصلی لایسنس‌های جیرا (Jira) عبارتند از:

  • Server License (مجوز سرور):
    از این نوع لایسنس برای نصب و اجرای Jira بر روی سرورهای خود شرکت استفاده می‌شود. در این لایسنس، تسلط کامل بر سیستم وجود دارد و مسئولیت نگهداری، به‌روزرسانی و مدیریت نرم‌افزار بر عهده service administrator است.

انواع لایسنس‌های سرور شامل موارد زیر هستند:

Server Starter: برای تیم‌های کوچک و تیم هایی که تازه شروع به کار کرده اند.

Server: برای تیم‌ها و شرکت‌های بزرگ‌تر

  • Data Center License (مجوز مرکز داده):
    این لایسنس برای محیط‌های بزرگ و پیچیده مناسب است. این نوع از لایسنس جیرا از مزایای انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری بالا برخوردار است که به توانایی مدیریت ترافیک بالا و افزایش عملکرد کمک می‌کند.

البته اگر شما تا به امروز از نرم افزار Jira استفاده نکرده اید با استفاده از لایسنس جیرای رایگان می توانید از این نرم افزار، به صورت موقت استفاده کنید.

آموزش کامل راه اندازی و نصب جیرا

حالا که مباحث مقدماتی را پشت سر گذاشتیم، به سراغ آموزش نصب جیرا می رویم. برای نصب این نرم افزار چند راه مختلف برای شما وجود دارد.

از آنجایی که استفاده از سیستم عامل windows در ایران بیشتر رواج دارد، ما در این مقاله آموزش را با ویندوز سرور پیش می بریم.

برای نصب Jira بر روی کلاینت شما باید آن را بر روی سرور نصب کرده باشید. شما می توانید به منظور دانلود نرم افزار جیرا برای ویندوز به سایت Atlassian مراجعه کنید. صفحه زیر مربوط به صفحه دانلود جیرا برای ویندوز است.

دانلود جیرا
دانلود جیرا

در مرحله بعد برای نصب جیرا، فایل .exe را اجرا کنید.

باز کردن جیرا
باز کردن جیرا

پس از باز کردن فایل نصب جیرا صفحه زیر را مشاهده می کنید. در این صفحه باید بر روی Next کلیک کنید.

نصب جیرا
مراحل نصب جیرا

در این مرحله گزینه های نصبی متنوعی در اخیارتان قرار گرفته است. گزینه اول مربوط به نصب با استفاده از تنظیمات پیش فرض است. گزینه دوم مربوط به نصب با استفاده از تنظیمات دلخواه برای کاربران حرفه ای بوده و گزینه سوم برای ارتقا یک نسخه نصب شده جیرا است.

نصب جیرا
مراحل نصب جیرا

با انتخاب تنظیمات دیفالت شما می توانید پوشه نصب، پوشه اصلی، پورت HTTP و پورت RMI این برنامه را مشاهده کنید.

نصب جیرا
مراحل نصب جیرا

حالا بر روی Install کلیک کنید تا برنامه با موفقیت نصب شود. پس از اتمام نصب با کلیک بر روی گزینه Finish می توانید جیرا را اجرا کنید.

نصب جیرا
مراحل نصب جیرا

در این مرحله شما باید وارد منوی استارت شوید و گزینه Access Jira را انتخاب کنید. این گزینه به شما اجازه میدهد تا Jira را اجرا نمایید. برای نصب جیرا به صورت کامل شما باید لایسنس تهیه کنید، پس از خرید لایسنس شما باید یک حساب مدیریت جدید در این نرم افزار ایجاد کنید.

راه اندازی جیرا
راه اندازی جیرا

با ورود اطلاعات به صورت کامل نرم افزار فعال شده و شما پروسه راه اندازی و نصب جیرا را به اتمام رسانده اید.

چرا از پلاگین جیرا استفاده کنیم؟

گاهی اوقات امکانات اصلی نرم افزار جیرا نمی تواند همه نیاز های یک پروژه را رفع کند؛ در چنین شرایطی شما می توانید از پلاگین های جیرا استفاده کنید تا به راحتی و بدون هیچ مشکل خاصی نیاز های خود را رفع کنید. این پلاگین ها می توانند قابلیت ها و امکانات متنوعی را در اختیار کاربران قرار دهند که همین مسئله هم باعث شده تا استفاده از پلاگین های متنوع به مسئله ای مهم تبدیل شود.

کرک جیرا

نرم افزار جیرا به عنوان یک نرم افزار مدیریت و کنترل پروژه، محبوب و پر طرفدار است. هرچند هزینه ی تهیه لایسنس جیرا زیاد نیست و برای یک ماه در حدود 21 دلار است؛ اما به دلیل شرایط تحریم ایران، تهیه ی آن کار راحتی نیست.

به همین علت برخی شرکت ها از نسخه ی کرک شده جیرا استفاده می کنند که با عواقب و خطراتی مانند کاهش امنیت، نبود خدمات پشتیبانی و امکان از دست رفتن یا نفوذ به اطلاعات همراه است!
به همین دلیل استفاده از نسخه کرک جیرا به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود!!!

خدمات راه اندازی و نصب جیرا توسط نادین سافت

انجام مراحل نصب، تنظیم کردن سرور و دیتابیس، خرید لایسنس جیرا و سفارشی سازی این نرم افزار مدیریت پروژه هر چند در ظاهر راحت به نظر می رسد، اما وقت و انرژی زیادی را از مدیرانی که هزاران مشغله ی ذهنی دارند، می گیرد.

تیم متخصص و با تجربه نادین سافت به کمک سازمان ها و شرکت ها آمده تا با بررسی کامل نیازمندی ها و شرایط سازمان ها، انجام کلیه ی مراحل نصب تا سفارشی سازی نرم افزار جیرا (Jira) را متناسب با بودجه و نیاز شما و با خدمات پشتیبانی انجام دهد. همچنین متخصصین ما، خدمات مشاوره برای نصب جیرا را هم ارائه می دهند.

برای اطلاعات بیشتر با نادین سافت تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:

نرم افزار BPMS چیست؟ 10 مزیت اصلی آن برای کسب کار ها

صفر تا 100 راه اندازی و نصب کانفلوئنس

الاستیک سرچ چیست؟ ۸ کاربرد اصلی آن

جمع بندی

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات کاملی در زمینه نصب جیرا کسب کرده باشید. نرم افزار Jira یکی از بهترین نرم افزار های مدیریت پروژه است که بسیاری از نهادها و شرکت های بزرگ برای سازمان دهی پروژه هایشان از آن استفاده می کنند. شما می توانید با نصب و راه اندازی Jira از مزایای کاربردی آن استفاده کنید، پس معطل نکنید و هر چه سریعتر نسبت به دانلود نرم افزار جیرا برای ویندوز و نصب آن اقدام نمایید.

سوالات متداول:

امکانات نرم افزار جیرا (Jira) چیست؟

نرم افزار جیرا ویژگی های مختلفی از جمله: پیگیری و برنامه ریزی پروژه‌ ها، سفارشی سازی، ترسیم نمودارها و گرافیک‌ها و به اشتراک گذاشتن اخبار و اطلاعیه ها دارد.

مقالات پیشنهادی