مدت زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

9 کاربرد الستیک سرچ به عنوان موتور جستجو

الستیک سرچ (Elasticsearch) یک موتور جستجوی مبتنی بر دایکیومنت های توزیع شده است که برای ذخیره، بازیابی و مدیریت داده های ساختاریافته، نیمه ساختاریافته، بدون ساختار، متنی و عددی طراحی شده است.

برای درک بهتر کاربرد الستیک سرچ به عنوان موتور جستجو، ابتدا این سوال را بررسی میکنیم که چرا کسب و کار ها به الستیک سرچ نیاز دارند؟

برای نصب و پیاده سازی سرویس الستیک سرچ، همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

برای اینکه کسب و کار شما خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهد، مشتریان باید به سرعت محصول و یا خدمات مورد نظر خود را از پایگاه داده ی بزرگ سایت شما جستجو کنند، همچنین برای اینکه سازمان شما عملکرد بهتری داشته باشد، باید بتوانید به داده های پایگاه داده خود به صورت یکپارچه و سریع دسترسی داشته باشید. مدیریت آسان داده ها و ارائه سریع اطلاعات، یک سازمان کارآمد و موفق را تشکیل می دهد.

اما تأخیر در ارائه اطلاعات به مشتریان باعث می شود تا تعداد زیادی از مشتریان وفادارتان را از دست بدهید و با ضرر های مالی رو به رو شوید.
این ها بخشی از دلایلی است که کسب و کار شما به الستیک سرچ که یک موتور جستجوی قوی و سریع است نیاز دارد.

متور جستجو الستیک سرچ

مفاهیم کلیدی الستیک سرچ (Elasticsearch)

الستیک سرچ بر پایه ی چند مفهوم کلیدی کار می کند که بعضی از مفاهیم کلیدی آن عبارتند از:

  • دایکیومنت (Document):
    در الاستیک‌سرچ، اطلاعات به صورت دایکیومنت ذخیره می‌شوند. هر دایکیومنت معمولاً مجموعه‌ای از فیلدها دارد که اطلاعات مرتبط را نمایش می‌دهد. به عنوان مثال، در یک پایگاه داده مشاغل مختلف، هر شغل می‌تواند توسط یک دایکیومنت نشان داده شود که شامل فیلدهایی مثل، نام، توضیح، موقعیت جغرافیایی و غیره باشد.
  • فیلد (Field):
    هر دایکیومنت در الاستیک‌سرچ شامل مجموعه‌ای از فیلدها است. فیلدها اطلاعات مختلفی را درباره‌ی موارد مرتبط با دایکیومنت ذخیره می‌کنند. به عنوان مثال، فیلد نام شغل، فیلد توضیح و یک فیلد موقعیت می‌تواند در یک دایکیومنت شغل وجود داشته باشد.
  • ایندکس (Index):
    ایندکس در الاستیک‌سرچ معادل یک دسته بندی است که دایکیومنت‌ها در آن ذخیره می‌شوند. هر ایندکس معمولاً با یک نام منحصر به فرد شناخته می‌شود و مشخص می‌کند که داده‌ها به چه شکلی ذخیره و سازماندهی می‌شوند.
  • کوئری (Query):
    الاستیک‌سرچ امکان ایجاد کوئری‌های پیچیده را بر روی داده‌های ذخیره شده فراهم می‌کند. با استفاده از زبان کوئری Elasticsearch، کاربران می‌توانند داده‌های خود را جستجو و فیلتر کنند تا نتایج دقیق و مطابق با نیاز خود دریافت کنند.
  • کلاستر (Cluster):
    الاستیک‌سرچ به صورت توزیع‌شده عمل می‌کند، به این معنی که می‌توان آن را بر روی یک یا چند سرور اجرا کرده و داده‌ها را در سرورهای مختلف ذخیره کرد. این تجزیه و تحلیل توزیع‌شده به کمک کلاسترها انجام می‌شود که شامل چندین نود (سرور) است.
  • شارد (Shard):
    داده‌ها در الاستیک‌سرچ به واحدهای کوچکتر به نام شارد ها تقسیم می‌شوند. هر شارد در واقع یک زیرمجموعه از داده‌های اصلی است که بر روی نودهای مختلف در کلاستر توزیع می‌شود. این توزیع به بهبود عملکرد و مقیاس‌پذیری کمک می‌کند.
سلسله مراتب اجزا در الستیک سرچ

الستیک سرچ چگونه کار می‌کند؟

الاستیک سرچ به عنوان یک موتور جستجو پیشرفته عمل می‌کند که به تجزیه و تحلیل و جستجوی داده‌ها بر اساس متن و ویژگی‌های مختلف آنها می‌پردازد. عملکرد الاستیک سرچ در پنج مرحله انجام می‌شود:

ایندکس کردن داده‌ها:

در ابتدا، داده‌های مختلف که از منابع متفاوتی مثل مستندات متنی، لاگ‌ها، پایگاه‌داده‌ها و غیره آمده باشند، به فرمتی مناسب تبدیل می‌شوند و به عنوان “INDEX” ذخیره می‌شوند. ایندکس کردن به الگوی معینی برای ذخیره‌سازی اطلاعات کمک می‌کند که باعث سریع تر شدن جستجوها می‌شود.

کوئری در داده‌ها :

وقتی که کاربر یک کوئری را وارد می‌کند، الاستیک سرچ آن کوئری را در بین ایندکس‌ها سرچ می کند. در این مرحله، تحلیل کوئری و ترجمه آن به زبانی که برای موتور جستجو قابل فهم است، انجام می‌شود.

ارزیابی تطابق:

الاستیک سرچ با مقایسه محتوای کوئری با محتوای پایگاه داده‌ها و مطابقت آن ها، کوئری ها را بررسی و ارزیابی می کند. این ارزیابی شامل مقایسه کلمات کلیدی، ترتیب کلمات، مشابهت معنایی و ویژگی‌های دیگر است.

امتیازدهی و مرتب‌سازی:

پس از ارزیابی تطابق، الاستیک سرچ به هر نتیجه امتیاز می‌دهد که روش امتیاز دهی آن بر اساس اهمیت و تطابق با کوئری مشخص می‌شود. نتایج امتیازدهی شده سپس مرتب می‌شوند تا نتایجی که بیشترین تناسب با نیازهای کاربر را داشته باشند، در اولویت قرار بگیرند.

نمایش نتایج:

نتایج جستجو، به کاربران نمایش داده می‌شوند. کاربران می‌توانند از فیلترها و گزینه‌های مختلف برای محدود کردن و دقیق‌تر کردن نتایج استفاده کنند.

در کل، الاستیک سرچ با استفاده از ترکیبی از ایندکس کردن، جستجو، ارزیابی تطابق و مرتب‌سازی، امکان دسترسی سریع و دقیق به اطلاعات در داده‌ها را فراهم می‌کند.

برای نصب و پیاده سازی سرویس الستیک سرچ، همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

9 کاربرد الستیک سرچ به عنوان موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو با الاستیک سرچ (Elasticsearch) در بیزینس های متعددی، استفاده می شود. این موتور به عنوان یک سیستم متن‌کاوی و جستجوی پیشرفته قابل تنظیم، برای جستجو، تجزیه و تحلیل داده‌ها و استخراج اطلاعات از داده‌های مختلف به کار می‌رود.

سرعت و مقیاس پذیری بالای الستیک سرچ و توانایی آن در ایندکس کردن انواع مختلف محتوا، باعث شده تا بتوان از آن به عنوان موتور جستجو استفاده های زیادی کرد. در ادامه به تعدادی از کاربرد های الستیک سرچ و موتور جستجو اشاره می کنیم:

  1. جستجوی سایت ها و پورتال‌ها:
    الاستیک سرچ به عنوان موتور جستجوی داخلی برای وبسایت ها و پورتال‌ها استفاده می‌شود. این ابزار به کاربران اجازه می‌دهد با جستجوی کلیدواژه‌ها، داده‌های مرتبط را به سرعت پیدا کنند.
  2. تحلیل داده‌های لاگ و رصد عملکرد:
    سازمان‌ها می‌توانند از الاستیک سرچ را برای تحلیل داده‌های لاگ‌ها و بررسی عملکرد سیستم‌ها استفاده کنند. این ابزار امکان جستجوی سریع در لاگ‌ها و شناسایی مشکلات را امکان پذیر می‌کند.
  3. مدیریت و جستجوی داده‌ ها و مستندات:
    الاستیک سرچ به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا داده‌ها و مستندات را بهتر مدیریت کنند. با استفاده از این ابزار، می‌توان داده‌ها را جستجو و دسته‌بندی کرد و به سرعت به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کرد.
  4. پیگیری و تحلیل رفتار کاربران:
    در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های تحت وب، الاستیک سرچ می‌تواند برای پیگیری و تحلیل رفتار کاربران به کار رود. با تحلیل داده‌های مرتبط با کلیک‌ها، بازدیدها و عملکرد کاربران، می‌توان تجربه کاربری را بهبود بخشید.
  5. مانیتورینگ و عیب‌یابی سیستم‌ها:
    از الاستیک سرچ در محیط‌های توسعه و برنامه نویسی، برای مانیتورینگ و عیب‌یابی سیستم‌ها استفاده می شود.
  6. تحلیل داده‌های اجتماعی و رسانه‌ها:
    در صنعت رسانه‌ها و سرگرمی، الاستیک سرچ می‌تواند برای مانیتورینگ و تجزیه و تحلیل مطالب رسانه‌ای، نظرات کاربران و مدیریت بحران‌های احتمالی استفاده شود.
  7. مدیریت داده‌های جغرافیایی و مکانی:
    الاستیک سرچ قابلیت پشتیبانی از داده‌های جغرافیایی را دارد و این امکان به کاربران می‌دهد تا داده‌های مکانی را جستجو و تجزیه و تحلیل کنند.
  8. جستجوی داده‌های زمانی:
    در برنامه‌ها و سیستم‌هایی که نیاز به جستجو و تحلیل داده‌های زمانی دارند، می‌توان از الاستیک سرچ استفاده کرد.
  9. آنالیز امنیتی:
    استفاده از رمزنگاری در انتقال و ذخیره‌سازی داده‌ها برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز، تعیین سطوح دسترسی متناسب با نیازهای کاربران، تست امنیتی و اسکن جهت شناسایی آسیب‌پذیری‌ها و اقدام به رفع آنها از کاربرد های دیگر الستیک سرچ است. همچنین رصد و ضبط لاگ‌های فعالیت‌ها و وقایع مهم برای تشخیص تهدیدات از جمله تدابیر امنیتی است که با استفاده از الستیک سرچ امکان پذیر است.
کاربرد الستیک سرچ به عنوان موتور جستجو
کاربرد الستیک سرچ به عنوان موتور جستجو

ایندکس شدن در موتور جستجو با الستیک سرچ چیست؟

ایندکس در Elasticsearch در واقع همان چیزی است که به آن ایندکس معکوس (inverted index) می گویند. ایندکس معکوس، مکانیزمی است که همه موتورهای جستجو با آن کار می کنند.

ایندکس معکوس، یک ساختار داده ای است که مکان محتوا، مانند کلمات یا اعداد را در یک یا چند دایکیومنت ذخیره می کند. به زبان ساده تر، ایندکس معکوس مثل نقشه ای است که شما را از یک کلمه به یک دایکیومنت هدایت می کند.یک ایندکس معکوس string (رشته) ها را مستقیماً ذخیره نمی‌کند و در عوض هر دایکیومنت را به بخش های کوچک تری تقسیم می کند.

با استفاده از ایندکس های معکوس توزیع‌شده، Elasticsearch به سرعت بهترین تطابق‌ها را برای جستجوهای تمام متن حتی از مجموعه داده‌های بسیار بزرگ پیدا می‌کند.

برای نصب و پیاده سازی سرویس الستیک سرچ، همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

Logstash برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

Logstash، یکی از محصولات اصلی Elastic Stack و یک ابزار تجزیه و تحلیل و پردازش لاگ‌ها و داده‌هایی است که از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شوند. این ابزار به کمک پلاگین‌ها و تنظیمات گوناگون، قابلیت جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل، تبدیل و ارسال داده‌ها را به الاستیک‌سرچ و سایر ابزارها از جمله کیبانا (Kibana) فراهم می‌کند.

استفاده از لاگ‌استش برای موارد زیر مناسب است:

  • پردازش لاگ‌ها:
    لاگ‌استش به عنوان یک ابزار قدرتمند برای پردازش و تحلیل لاگ‌ها از منابع مختلف مانند سرورها، برنامه‌ها، دستگاه‌ها و سایر منابع جریان داده به کار می‌رود. این لاگ‌ها می‌توانند اطلاعات مهمی را درباره‌ی عملکرد، خطاها، و وقایع مختلف ارائه دهند.
  • انتقال داده‌ها:
    لاگ‌استش قادر به انتقال داده‌ها از یک مکان به مکان دیگر در شبکه است. این انتقال می‌تواند به منظور جمع‌آوری داده‌ها از مکان‌های مختلف یا ارسال آن ها به سایر سیستم‌ها باشد.
  • تبدیل داده‌ها:
    لاگ‌استش قابلیت تبدیل داده‌ها به فرمت‌ها و ساختارهای مختلف را دارد. این امکان به تجزیه و تحلیل داده‌ها کمک می‌کند.
کاربرد های لاگ استش

الستیک سرچ از چه زبان‌های برنامه نویسی، پشتیبانی می‌کند؟

الستیک سرچ از زبان‌های برنامه نویسی مختلفی پشتیبانی می‌کند که عبارتند از:

  • Java
  • JavaScript (Node.js)
  • Go
  • NET (C #).
  • PHP
  • Perl
  • Python
  • Ruby

Elasticsearch از چه زبان متنی پشتیبانی می‌کند؟

موتور جستجو با الستیک سرچ از 34 زبان متنی پشتیبانی می‌کند و برای هر یک از آن ها آنالیز کننده خاصی را ارائه می‌دهد.

شاید نیاز باشد تنظیمات خاصی برای پشتیبانی بهتر از زبان‌های خاصی انجام شود. اما به طور کلی پشتیبانی از زبان های دیگر را می‌توان با افزونه های سفارشی ایجاد کرد.

خدمات الستیک سرچ با نادین سافت

تیم متخصص نادین سافت با تجربه در راه اندازی و نصب الستیک سرچ، به شما کمک می‌کند تا این سیستم قدرتمند را به صورت بهینه در شرکت خود ایجاد کنید و تجربه ی خوب استفاده از Elasticsearch را برای شما فراهم می کند. این خدمات در نادین سافت به صورت سالانه یا نامحدود ارائه می شود. همچنین می توانید از خدمات مشاوره استفاده کنید تا با خیالی آسوده صفر تا صد راه اندازی و نصب الستیک سرچ را به ما بسپارید.

برای نصب و پیاده سازی سرویس الستیک سرچ، همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:

نرم افزار جیرا (Jira) چیست؟ همه چیز درباره ی نرم افزار جیرا

صفر تا 100 راه اندازی و نصب کانفلوئنس

نصب الستیک سرچ (Elasticsearch) و 4 مزیت استفاده از آن

اهمیت خرید لایسنس الستیک سرچ چیست؟

سوالات متداول:

کاربرد الستیک سرچ به عنوان موتور جستجو چیست؟

جستجوی سایت ها و پورتال‌ها، تحلیل داده‌های لاگ و رصد عملکرد، مدیریت و جستجوی داده‌ ها و مستندات، پیگیری و تحلیل رفتار کاربران، مانیتورینگ و عیب‌یابی سیستم‌ها، تحلیل داده‌های اجتماعی و رسانه‌ها، مدیریت داده‌های جغرافیایی و مکانی،جستجوی داده‌های زمانی و آنالیز امنیتی از کرابرد های استیک سرچ به عنوان موتور جستجو است.

Logstash چیست؟

یکی از محصولات اصلی Elastic Stack است و یک ابزار تجزیه و تحلیل و پردازش لاگ‌ها و داده‌هایی است که از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شوند. این ابزار به کمک پلاگین‌ها و تنظیمات گوناگون، قابلیت جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل، تبدیل و ارسال داده‌ها را به الاستیک‌سرچ و سایر ابزارها از جمله کیبانا (Kibana) فراهم می‌کند.

مقالات پیشنهادی