مدت زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

اهمیت خرید لایسنس الستیک سرچ (Elasticsearch) چیست؟

شاید برای ما شما هم سوال باشد که “آیا الستیک سرچ یک موتور جستجوی رایگان و متن باز است یا خیر؟”
تا سال 2021، الاستیک سرچ کاملا رایگان و متن باز (Open source) بود اما پس از آن در روند ارائه ی الستیک سرچ به بازار تغییراتی به وجود آمد!

در این مقاله درباره ی این سوال و اهمیت تهیه ی لایسنس الستیک سرچ بیشتر صحبت می کنیم.

الستیک سرچ (elasticsearch) یک موتور جستجو و تجزیه و تحلیل توزیع شده است و اولین بار در سال 2010 توسط شرکتی که اکنون با نام Elastic شناخته می شود، منتشر شد. الستیک سرچ در ابتدا کاملاً متن باز بود، اما با روی کار آمدن انواع مختلف لایسنس الستیک سرچ، استفاده از آن، محدود شده است.

الستیک سرچ بخشی از یک گروه شامل سه ابزار مختلف است که تحت عنوان ELK شناخته می شوند که شامل تکنولوژی های Elasticsearch، Kibana و Logstash می شد.

Elasticsearch به دلیل سرعت و مقیاس پذیری و تنوع داده هایی که می تواند دریافت کند، محبوب است. انواع داده ها می تواند شامل متن، اعداد، موقعیت مکانی (مختصات نقشه) و هر داده ی دیگری باشد. داده ها می توانند ساختار یافته یا بدون ساختار باشند.

برای نصب و پیاده سازی سرویس الستیک سرچ، همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

نسخه رایگان الستیک سرچ VS نسخه غیر رایگان

الاستیک سرچ تا قبل از لایسنس آپاچی ورژن 2.0، یک موتور جستجوی متن باز و کاملا رایگان بود. از سال 2021، که لایسنس الستیک سرچ ورژن 7.1 به بازار ارائه شد، الستیک سرچ فقط با لایسنس Server Side Public (SSPL) و لایسنس Elastic رایگان است. کاربران می توانند از بین این دو لایسنس الستیک سرچ یکی را انتخاب کنند اما به صورت پیش فرض لایسنس Elastic انتخاب شده است. لایسنس الستیک سرچ رایگان شامل خدمات، استفاده رایگان، تغییر و توزیع الاستیک سرچ می شود.

لایسنس الستیک سرچ رایگان، متن باز نیست و سه محدودیت بزرگ دارد:

  • معماری الستیک سرچی که شما آن را انجام داده اید، قابل ارائه به دیگران نیست.
  • محدودیت هایی در تعداد درخواست ها، حجم داده ها و غیره وجود دارد.
  • لایسنس الاستیک سرچ و حقوق کپی رایت قابل حذف یا اصلاح نیست و درصورت تغییر قوانین لایسنس رایگان در آینده، پروژه شما هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

راه دیگری برای استفاده رایگان از فناوری Elasticsearch به صورت متن باز وجود دارد و آن از طریق OpenSearch است. OpenSearch که قبلاً به عنوان Open Distro برای الستیک سرچ شناخته می شد، تحت لایسنس Apache 2.0 (ALv2)، قابل استفاده است؛ البته OpenSearch هم معایب خاص خودش را دارد و تعداد دایکیومنت ها در آن بسیار محدود است.

نسخه رایگان الستیک سرچ نمی تواند برای شرکت های بزرگ و توسعه یافته مناسب باشد و با محدودیت های زیادی روبه رو است؛ به همین دلیل پیشنهاد می کنیم از سایت های معتبر در این زمینه نسبت به خرید لایسنس های غیر رایگان الستیک سرچ، اقدام نمایید.

موتور جستجو الستیک سرچ

انواع لایسنس الستیک سرچ ارائه شده در بازار کدامند؟

لایسنس الستیک سرچ در انواع مختلف در بازار ارائه می شود که هر شرکت متناسب با نیاز ها، ابعاد شرکت و سایر نیازمندی ها می تواند نسبت به تهیه ی لایسنس مد نظر خود اقدام نماید. انواع لایسنس‌ الستیک سرچ عبارتند از:

  • Basic (رایگان):
    نسخه‌ای از الستیک سرچ که برای حجم کم داده و استفاده‌های ساده مناسب است. این لایسنس برای مدت زمان محدودی فعال است.
  • Standard:
    این نسخه از الستیک سرچ قابلیت‌های پیشرفته‌تری دارد که برای پروژه‌های متوسط به بزرگ مناسب است. می‌تواند حجم بیشتری از داده را پردازش کند و امکانات پیشرفته‌تری را فراهم می‌کند.
  • Gold:
    این نسخه دارای تمامی امکانات پیشرفته الستیک سرچ است و برای پروژه‌های بزرگ و ارتقاء سطحی مناسب است. این لایسنس شامل پشتیبانی تخصصی و امکانات ایمنی بیشتری است.
  • Platinum:
    نسخه‌ای از الستیک سرچ که برای پروژه‌های بزرگ‌تر، کسب و کارهای پیچیده و نیازهای حساس امنیتی مناسب است. این لایسنس دارای تمامی قابلیت‌ها و امکانات پیشرفته است.
انواع نسخه های لایسنس الستیک سرچ

شرایط و محدودیت‌های انواع لایسنس Elasticsearch را به دقت مطالعه کنید تا بهترین انتخاب را براساس نیازهای خود انجام دهید.

نصب و راه اندازی الستیک سرچ با نادین سافت

شرکت نادین سافت با بهره گیری از متخصصان خود، خدمات نصب و راه اندازی الستیک سرچ را به شما ارائه می کند. الستیک سرچ ارائه شده در نادین سافت، با لایسنس پلاتینیوم ارائه می شود بنابراین شما می توانید از تمامی امکانات این نسخه برای سازمانتان استفاده کنید. همچنین می توانید از خدمات مشاوره ما استفاده کنید.

برای نصب و پیاده سازی سرویس الستیک سرچ، همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

کلام آخر

الستیک سرچ را می توان یکی از مهم ترین ابزار در دسترس برای بسیاری از سایت ها دانست که شرکت های معتبری از جمله، مایکروسافت و اوبر از آن استفاده می کنند. در این مقاله اطلاعاتی را در خصوص لایسنس الستیک سرچ در اختیار شما قرار دادیم و شما را بیشتر با آن آشنا کردیم.

سوالات متداول:

لایسنس الستیک سرچ چیست؟

لایسنس الستیک سرچ یک نوع مجوز برای استفاده از نرم افزار است که در مدل ها و سطوح مختلف به بازار ارائه می شود.

الستیک سرچ با چه لایسنس هایی به بازار ارائه می شود؟

الستیک سرچ در 4 لایسنس مختلف لایسنس Basic، لایسنس Standard، لایسنس  Gold و لایسنس Platinum به بازار ارائه می شود.

مقالات پیشنهادی