مدت زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه

تحول بورس با هوش مصنوعی

به کارگیری هوش مصنوعی در بورس و وجود امکانی برای پیش‌بینی هوشمند بورس شاید در گذشته یک رویا بود، اما اکنون در بسیاری از کشور‌ها مانند امریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اصل می‌توان با کمک الگوریتم‌­های تحلیل احساس، متن اخبار و تحلیل‌های مربوط به بورس را بررسی کرده و به یک مدل هوش مصنوعی جهت پیش‌بینی احساس اخبار نسبت به نمادهای بورسی مختلف برسیم. نادین سافت در این مقاله به بررسی بیشتر این موضوع پرداخته است که پیشنهاد می‌شود آن را تا انتها مطالعه نمایید. نادین سافت برای هوشمند­سازی کسب و کار شما و ارائه اطلاعات بیشتر به مخاطبان خود در این راستا، همواره همراه شما خواهد بود.

بورس
پردازش زبان طبیعی

NLP (پردازش زبان طبیعی) چیست؟

برای پیدا کردن درک کلی از مفهوم به کارگیری هوش مصنوعی در بورس بهتر است به تعاریف کلی پردازش زبان طبیعی و مفهوم تحلیل احساس در متن بپردازیم. NLP (پردازش زبان طبیعی) در تلاش برای ساخت ماشین‌ها و سیستم‌هایی معنا پیدا می‌کند که نسبت به داده‌های مبتنی بر متن یا مبتنی بر صدا (مشابه یک انسان) پاسخگو باشند. پردازش زبان طبیعی به یکی از شاخه‌های علوم کامپیوتر و به طور تخصصی‌تر هوش مصنوعی یا AI اشاره دارد که به کامپیوتر‌ها توانایی درک متن و گفتار را می‌دهد.

مفهوم تحلیل احساس در بورس چیست؟

تحلیل احساس یا آنالیز احساس یک تکنیک مربوط به پردازش زبان طبیعی به حساب می‌آید، تا درک ِمثبت، منفی یا خنثی بودنِ داده‌ها به صورت خودکار انجام گردد. تحلیل احساس اغلب بر روی داده‌های متنی انجام می‌شود تا به مدیرانِ کسب و کارها کمک کند تا بتوانند بازخورد مشتری را بعد از استفاده از خدمات/ محصولات شان بهتر درک کنند و نیاز آنها را با شفافیت ِبیشتری بیابند. 

پردازش زبان طبیعی به کامپیوتر‌ها کمک می‌کند تا متنی را از یک زبان به زبانی دیگر ترجمه کنند، به دستور‌های گفتاری واکنش نشان دهند و میزان بسیار زیادی از متن را به صورت بلادرنگ خلاصه سازی نمایند. پردازش زبان طبیعی، در قالب سیستم‌های جی‌پی‌اس صوتی، دستیارهای دیجیتال، نرم‌افزار‌های تبدیلِ گفتار به متن، ربات‌های چت ِارائه دهنده‌ی خدمات به مشتری و سایر امکانات، نقش مهمی در زندگی ِروزمره‌ی مردم ایفا می‌کند. 

البته به جز این، نقش فزاینده‌ای در رابطه با ارائه راه‌حل‌های سازمانی ایفا می‌کند که به ساده‌سازی فرآیند‌های تجاری، افزایش بهره‌وری کارکنان و غیره منجر می‌شود. یکی از کاربرد‌های مهم تحلیل احساس، در ساده­سازی عملیات تجاری به بورس و گردشگری مربوط می‌شود.

در واقع این دو حوزه، از مهم‌ترین بخش‌هایی به حساب می‌آیند که می‌توانند از تحلیل احساس در متن به نفع ِخود و به واسطه‌ی پردازش زبان طبیعی، بهره‌مند شوند و به توسعه پایدار دست یابند. اگر تا به اینجا متوجه نشدید، نگران نباشید؛ در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد تا درک این موضوع برای شما آسان‌تر شود.

بورس
بورس

نگاهی به بورس و تصمیم گیری برای خرید و فروش معاملات

تجزیه و تحلیل احساسات به واسطه پردازش زبان طبیعی به یکی از ابزار‌های مهم در کشف داده‌های پنهان شده در شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند. تجزیه و تحلیل احساسات می‌تواند در پست‌های رسانه‌های اجتماعی، کامنت‌ها، ریویو‌ها و موارد دیگر را برای استخراج احساسات کاربران در مورد احساسی که در مورد یک محصول، یک خدمت یا یک تبلیغ دارند، مورد استفاده قرار بگیرد. 

شرکت‌ها می‌توانند این اطلاعات را برای طراحی محصول، ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی و موارد دیگر استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین ِآنها بورس و شرکت در آن و تصمیم‌گیری در خرید و فروش معاملات است؛ در اصل، اخبار و تحلیل‌هایی که پیرامون بورس در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌شوند، به کسانی که قصد سرمایه‌گذاری یا ورود به این حوزه را دارند، کمک می‌کند تا بینش و درک ِلازم را از شرایط کنونیِ بورس به دست آورند و سپس یک تصمیم­گیری منطقی داشته باشند. به طور مثال برای ورود و سرمایه­گذاری در این زمینه باید ببینید که تمامی اطلاعات و اخبار مربوط به بورس را با خواندن مطالب و نظرات سایر افراد، چطور ارزیابی می‌کنید؟ بله، احساسات کاربران را در نظر می‌گیرید؛ یعنی توجه به احساسات جمعی، یعنی در نظر گرفتنِ نظرات مثبت، خنثی یا منفی.

هنرنماییِ بورس و هوش مصنوعی

تا به اینجای مطلب، توضیح مفصلی در مورد انتقال نحوه‌ی تفکر انسانی از جانب انسان به هوش مصنوعی داده شد. در حال حاضر، تلاش‌های بسیاری انجام شده‌است تا اطلاعات و داده‌های مربوط به بازار بورس و معاملات سهام به هوش مصنوعی یا کامپیوتر‌ها انتقال داده شود تا آنالیز‌ها در این زمینه به راحتی انجام شود و نتایج به صورت کاملا روشن و شفاف به دست آیند. 

از این طریق، دستیابی به درک نسبیِ لازم برای ورود به این بازار و انجام خرید و فروش در بازار بورس، بهتر انجام خواهد گرفت (دلیل اینکه از کلمه نسبی در اینجا استفاده شد، در انتهای مطلب قید شده است). همچنین با به کارگیریِ برترین الگوریتم­های تحلیل احساس بر روی اخبار و تحلیل­های مربوط به بورس، به یک مدل هوش مصنوعی مناسب جهت پیش‌بینی احساس اخبار نسبت به نمادهای بورسی مختلف می‌رسیم. 

اما فواید این کار چیست؟ در واقع با انجام این کار می‌توان:

  • برای خرید و فروش سهام در موقع مناسب و کسب سود بیشتر به راحتی و با خیال راحت اقدام کرد.
  • منابع و تحلیل‌گران برتر را به آسانی یافت.
  • به استراتژی‌های متعدد معاملاتی دست پیدا کرد.
  • می‌توان تغییرات بازار بورس را به صورت بلادرنگ در اختیار داشت.
  • تجزیه و تحلیل خودکار و به موقع حجم عظیمی از داده با سرعت بالا.
  • پیش بینی روند بازار بر اساس آنالیز‌های انجام شده در گذشته.
  • در دسترس قرار گرفتن ِخرید و فروش‌های موثر و مفید.
  • تحلیل میزان بسیار زیادی از سهام و در نتیجه داشتن سود بیشتر.
بورس
هوش مصنوعی در بورس

در این­جا می­توانید یک نمونه از پروژه‌­های هوش مصنوعی نادین سافت در حوزه تحلیل احساس اخبار این حوزه را مشاهده نمایید.

بورس
نمونه خبر تحلیل احساس شده

چالش‌ها و مشکلات پیش روی این ادغام چیست؟

چرا درک نسبی؟ مگر هوش مصنوعی قابلیت تفکیک و تحلیل احساس را ندارد؟ برای شادمان بودن و خوشحال شدن کمی زود است. بهتر است کمی تامل کنید؛ بسیاری از جزئیات در این حوزه در نگاه اول از دید پنهان می‌مانند و به همین خاطر غالبا دیدگاهی تماما مثبت به این موضوع وجود دارد. اما با نگاه دقیق‌تر بهتر می‌توان متوجه شد که اتکای صددرصد میسر نیست. 

کنایه‌ها و تشخیص آنها، تفاوت بیان و پیاده سازی آن به صورت متن (تخلیه شدن احساس)، لحن و تفاوت کلمات یا صفات در حوزه‌ی بورس استفاده از این بستر را دچار چالش می‌کند. به عنوان مثال در بسیاری از موارد، برخی کلمات یا لحن‌ها که ممکن است در حوزه‌های دیگر مثبت تلقی شوند، می‌توانند در حوزه بورس، معنای منفی داشته باشند. همچنین انتقال بیان به صورت متن گاهی به طور کامل میسر نیست. مهم‌ترین چالش پیش رو، عدم تشخیص کنایه از احساس ِحقیقی توسط هوش مصنوعی است.

منابع

[1] https://www.sid.ir/Blog/Post/70602/%d8%aa%d8%ac%d8%b2%db%8c%d9%87-%d9%88-%d8%aa%d8%ad%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%a7%d8%ad%d8%b3%d8%a7%d8%b3-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa-

[2] https://www.ibm.com/cloud/learn/natural-language-processing

[3] https://monkeylearn.com/sentiment-analysis

[4] https://amerandish.com/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D9%87%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%B5%D9%86%D9%88%D8%B9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3/

مقالات پیشنهادی