مدت زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی 2023

کاربردهای هوش مصنوعی در دنیای امروز اینقدر گسترده شده است که نمیتوان تعداد محدودی از این کاربردها را مثال زد. هوش مصنوعی از سال 1955 جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است. هوش مصنوعی به عنوان یک فناوری پیشرو از برنامه‌های کاربردی مختلف گرفته تا دستگاه‌های هوشمند و اتومبیل‌های خودران را شامل می‌شود. در مقالات پیشین نادین سافت درباره ۶ تکنولوژی برتر هوش مصنوعی صحبت کردیم در این مقاله قصد داریم تا مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی را در سال 2023 برای شما عزیزان بیان کنیم. اگر از علاقه مندان به دنیای پر رمز و راز هوش مصنوعی هستید تا انتهای این مقاله جذاب با ما همراه باشید.

مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی
مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی

مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی

  • یادگیری ماشین

یادگیری ماشین شاخه مهمی از هوش عملی محسوب می شود. هدف اصلی یادگیری ماشین به عنوان یکی از کاربردهای هوش مصنوعی توسعه فناوری‌های جدید است. این فناوریها به کامپیوتر‌ این امکان را می دهد که زبان‌ها و عملکردهای جدید را یاد گرفته و هوشمندتر شود.

  • یادگیری عمیق

یادگیری عمیق به عنوان یکی از شاخه های هوش مصنوعی به کامپیوتر‌ها و ماشین‌ها می‌آموزد که روشهای انسانی را با مثال یاد بگیرند.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست؟ به زبان ساده + مسیر یادگیری

  • بینایی ماشین

بینایی ماشین به عنوان یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در واقع یک فناوری پیشرفته‌ است که به عنوان چشم کامپیوتر عمل می‌کند. هدف بینایی ماشین آموزش به ماشین‌ها برای تعامل و درک بهتر با دنیای پیرامون است.

  • بازاریابی خودکار

بازاریابی خودکار در دنیای دیجیتال مارکتینگ و رقابتی از اهمیت زیادی برخوردار است. تیمهای بازاریابی شامل تیم‌های تبلیغات و فروش می توانند با استفاده از این کاربرد هوش مصنوعی محصولات خود را به طور خودکار بازاریابی کنند. فراموش نکنید که رویکرد یکپارچه‌سازی اتوماسیون، یکپارچه‌سازی داده‌های مشتری و مدیریت رویدادها در دنیای امروز به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی و بیش از ۱۰ کاربرد آن

  • اینترنت رفتارها (IoB)

فناوری هوش مصنوعی به حدی پیشرفت کرده است که می‌تواند داده‌های جمع‌آوری شده از فعالیت‌های آنلاین کاربران را از دیدگاه رفتاری مورد بررسی قرار داده و درک کند. شاید شما هم نام اینترنت اشیا (IoT) را شنیده باشید اما کم‌تر کسی نام اینترنت رفتارها (IoB) را شنیده است.

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی عبارت است از صحنه‌های تولید شده توسط کامپیوتر و واقعی به نظر رسیدن اشیاء در آنها. در واقع واقعیت مجازی باعث می‌شود که شما به عنوان کاربر احساس کنید در همان محیط قرار دارید. این واقعیت از طریق دستگاهی به نام هدست مجازی دیده می‌شود.

  • تولید محتوا

تولید محتوا یکی از کاربردهای هوش مصنوعی است. برندهای پیشرو مانند CBS و US از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده می‌کنند. Wordsmith از محبوب‌ترین ابزارهای مورد استفاده برای تولید اطلاعات خودکار محسوب می شود.

مطلب مرتبط: تحول بورس با هوش مصنوعی

  • بهینه‌سازی سخت افزار

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید که سیستم‌های هوش مصنوعی بر ساختاری بودن تمرکز دارند و برای اجرای وظایف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • دفاع سایبری

دنیای امروز دنیای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است. کاربردهای هوش مصنوعی به قدری گسترش یافته است که به سختی میتوان تعداد محدودی از این کاربردها را نام برد. در واقع هنگامی که جهان وارد مرحله جدیدی از تکنولوژی می‌شود ابزارهای دیجیتال برای نفوذ به سیستم مرتبط با آنها نیز ایجاد می‌گردد. با توجه به اینکه شرکت‌ها روز به روز بیشتر از زمینه‌های مختلف فناوری برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند مجرمان سایبری نیز از سرقت اطلاعات آن‌ها لذت می‌برند.

  • تشخیص تصویر

تشخیص تصویر شامل فرآیند شناسایی و به دست آوردن ویژگی‌های موجود در فیلم‌ها یا عکس‌های مورد نظر شما است. رویکرد کاربردی آن شامل کمک به پردازش گسترده جستجوی تصویر، صدور مجوز، تشخیص شخصیت است.

  • تشخیص گفتار

تشخیص گفتار هم یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی است. در واقع تشخیص گفتار هوش مصنوعی صدای انسان را در قالبی مفید و قابل درک توسط کامپیوتر تبدیل می‌کند.

مطلب مرتبط: شتاب نوآوری و هوش مصنوعی در تورهای گردشگری

جمع بندی

کاربرد های هوش مصنوعی تنها به این مواردی که در مقاله گفته شد ختم نمی‌شوند. در دنیای امروز روز به روز شاهد استفاده از هوش مصنوعی در تولید محصولات، صنایع نظامی، علوم پزشکی، کسب و کار، صنعت و … هستیم. در این مقاله سعی کردیم تعدادی از مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی را برای شما عزیزان ارائه کنیم.

مقالات پیشنهادی