مدت زمان تقریبی مطالعه: 16 دقیقه

صفر تا صد راه اندازی سایت

سایت شما نقش مهمی در موفقیت کسب و کارتان خواهد داشت. راه اندازی سایت واژه ای بسیار آشنا که امروزه مورد نیاز هر کسب و کاری است. همانطور که می دانید این روزها هیچ بهانه ای برای عدم راه اندازی سایت رسمی مخصوص کسب و کار ها وجود ندارد. حتی اگر کسب و کارتان به تازگی راه اندازی شده باید برای طراحی و توسعه website مخصوص آن اقدامات لازم را انجام دهید. این روزها داشتن وب سایت در واقع «رسمیت بخشیدن به کسب و کار و اهداف تبلیغاتی» قلمداد می‌شود.

فهرست مقاله

روش‌های راه اندازی سایت

بهترین پلتفرم برای راه اندازی سایت

هزینه راه اندازی سایت

اهداف راه اندازی سایت

ابزارهای مورد نیاز برای راه اندازی سایت

مزایای راه اندازی سایت

آیا داشتن سایت ضروری است؟

راه اندازی سایت
راه اندازی سایت

روش‌های راه اندازی سایت

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که نحوه راه اندازی یک website به موضوع آنها وابسته است. اینکه طبق چه روشی بتوانیم یک website را راه اندازی کنیم تا حد زیادی به تعیین هدف (به طور صحیح) در گام نخست وابسته است. در مورد تعیین هدف در مقاله «همه چیز درباره طراحی سایت» بلاگ نادین سافت توضیحات ارزشمندی را برای شما عزیزان ارائه کرده‌ایم. website مختلف غالبا 4 موضوع دارند یا در یکی از این 4 دسته قرار می‌گیرند. شما نمی‌توانید سایتی را در اینترنت بیابید که موضوعی متفاوت نسبت به یکی از این چهار مورد داشته باشد.

مطلب مرتبط: آموزش راه اندازی سایت با وردپرس  به صورت کامل از 0 تا 100

1- سایت‌های محتوا محور

website هستند که کاربران برای دریافت اطلاعات در مورد برخی موضوعات خاص، دریافت اخبار و … به سراغ ِآنها می‌روند. برای درک بهتر می‌توانید website خبری را تصور کنید که صرفا” اطلاعاتی در مورد یک موضوع یا رویداد مهم در آنها قرار داده می‌شود.

2- سایت‌هایی که کاربران با آنها تعامل دارند

website که وجود کاربران در آنها الزامی است و باید با یکدیگر به صورت خود جوش ارتباط داشته باشند. از جمله این website می‌توان به پلتفرم‌هایی مانند فیسبوک اشاره کرد.

مطلب مرتبط: نحوه راه اندازی یک وب سایت درآمد زا در ۱۲ مرحله آسان

3- سایت‌هایی که به کاربران خدمات ارائه می‌کنند

این website که می‌توان تعدادشان را نسبت به سایر website بیشتر دانست با هدف فروش محصول/ ارائه خدمات به کاربران راه اندازی می‌شوند. کسب درآمد هدف اولیه و اساسی این نوع از website است.

4- سایت‌های ترکیبی

این نوع از website هم محتواهایی خاص با موضوعاتی مشخص به کاربرانشان ارائه می‌دهند و هم در آنها ارائه خدمات/ فروش محصول انجام می‌شود. به عنوان مثال در بخش وبلاگ نادین سافت مطالب آموزشی وجود دارد. همچنین در بخش ِخدمات به کاربران/ مشتریان مشاوره و پشتیبانی در مورد طراحی website راهکارهای نرم افزار‌های سفارشی و … ارائه می‌شود.

برای اینکه website خود را راه اندازی کنید باید یکی از این روش‌های راه اندازی و ارائه خدمات در وب سایت‌ها را انتخاب کنید.

مطلب مرتبط: Online Training Programs Website Builder Templates

شرکت ساخت سایت
شرکت ساخت سایت

بهترین پلتفرم برای راه اندازی سایت

تعدادی پلتفرم برتر در دنیا وجود دارند که شرایط راه اندازی یک website در آنها بابِ طبع بسیاری از کاربران است. هر کدام از موضوعاتی که کمی بالاتر به آنها اشاره کردیم را می‌توانید به عنوان هدف اصلی website خود انتخاب کنید. سپس برای ساخت website از پلتفرم‌های برتر کمک بگیرید.

این پلتفرم دارای خدمات رایگان بوده و روی سیستم مدیریت محتوا وردپرس قابل نصب است. اگر website خود را به کمک وردپرس راه اندازی کنید می‌توانید با ووکامرس به شکلی حرفه‌ای‌تر آن را مدیریت نمایید. استفاده از این پلتفرم آسان بوده و با سئو سازگار است. همچنین این پلتفرم تم‌های مختلف داشته و اوپن سورس نیز هست.

پلتفرم بعدی است که می‌توانید روی کد‌های css و html ِآن کنترل کامل داشته باشید. شاپیفای را می‌توان یکی از بهترین پلتفرم‌های تجارت الکترونیک دانست.

یکی از بهترین پلتفرم‌ها برای کسب و کارهای کوچک به شمار می‌آید. این پلتفرم دارای کاربری آسان و ابزارهای متنوع است.

یک پلتفرم محبوب است که جهت راه اندازی website مبتنی بر ابر یا cloud based استفاده می‌شود. 1.9 درصد از website موجود در اینترنت با این پلتفرم ساخته شده‌اند.

مطلب مرتبط: Top 10 Best Website Creator Courses

سوالی که در اینجا برای شما عزیزان پیش می آید این است که چگونه بهترین پلتفرم را انتخاب کنیم؟ چگونه می‌توانیم به پلتفرم‌ها برای راه اندازی یک website اعتماد کنیم؟ یک چک لیست در ادامه این مقاله کاربردی و مفید در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید تصمیم گیری آسان‌تری داشته باشید.

1- سهولت استفاده: آیا کار با پلتفرم مورد نظر آسان است؟

2- هزینه: آیا بودجه‌ای که برای آن پلتفرم هزینه می‌کنید مقرون به صرفه است؟

3- ابزار‌ها و آپشن‌ها: آیا می‌توان به واسطه ابزارهای رایگان و متنوع ِآن وب سایت را سفارشی‌تر طراحی کرد؟

4- حریم خصوصی: آیا اطلاعات وب سایت در این پلتفرم محفوظ نگه داشته می‌شود؟

5- انتقال داده‌ها: آیا می‌توان (در شرایط لازم) داده‌ها را به راحتی به پلتفرم دیگری منتقل کرد؟

مطلب مرتبط: راه اندازی website در سال 2023

قیمت طراحی سایت
قیمت طراحی سایت

هزینه راه اندازی سایت

زمانی که برای راه اندازی یک website اقدام می‌کنید باید به درستی بدانید که برای هر قسمت از آن چه برنامه ای دارید. به عنوان مثال بخش طراحی ظاهری و طراحی تجربه کاربری هزینه متفاوتی نسبت به هزینه سئو و بهینه سازی موتور جستجو، تعداد صفحات (هر website می‌تواند از 1 تا 500 صفحه متفاوت داشته باشد که هر چقدر تعداد آنها بیشتر باشد هزینه راه اندازی website شما افزایش می‌یابد)، ایمن سازی آن با SSL، ادغام website با برنامه‌های موبایل یا نرم افزارهای مدیریتی یا website دیگری و … دارد.

مطلب مرتبط: همه چیز درباره طراحی website برای مبتدی ها

اهداف راه اندازی سایت

قبل از تعیین اهداف website برای راه اندازی آن بهتر است بدانید که چرا باید website داشته باشید؟ شاید پاسخ قانع کننده‌ی شما در بین گزینه‌های زیر باشد.

  • جذب مخاطبان بالقوه یا افرادی که شک دارند از خدمات شما استفاده کنند. این گروه از کاربران معمولا به صورت نامحسوس و چراغ خاموش website را چک می‌کنند؛ آن را بوکمارک کرده یا در خبرنامه website عضو می‌شوند.
  • امکان فروش محصولات/ ارائه خدمات را به صورت حضوری/ سنتی ندارید و علاقه دارید با برقراری ارتباط مجازی با کاربران محصولات‌ خود را به آنها ارائه کنید.
  • اطلاع رسانی به کاربران می‌تواند در قالب نشان دادن تخصص، ارائه اطلاعات و اخبار در مورد یک موضوع جهت افزایش آگاهی و … باشد.

مطلب مرتبط: طراحی سایت شرکتی – نادین سافت

ابزارهای طراحی سایت
ابزارهای طراحی سایت

ابزارهای مورد نیاز برای راه اندازی سایت

به طور کلی برای راه اندازی website کوچک و عادی به تعدادی از ابزارهای حرفه‌ای نیاز پیدا خواهید کرد که به شرح زیر هستند.

  • برای برنامه ریزی و ساخت website از ابتدا به یک ادیتور html نیاز پیدا می‌کنید. website آنلاین مختلفی مانند W3Schools و HTML Goodies اطلاعات جامعی از نحوه کار با این زبان برنامه نویسی به شما ارائه می‌دهند. همچنین ابزار‌هایی مانند Adobe Dreamweaver، CoffeeCup HTML Editor و Komodo IDE به عنوان ویرایشگر کد‌های html شناخته می‌شوند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.
  • برای اینکه تصاویر خیره کننده و جذاب و کاملا مرتبط با یکدیگر در website خود داشته باشید باید آنها را از ابتدا ساخته یا ادیت کنید. همچنین تصاویر باید با حجم بسیار کم و معمولا در پسوند‌های svg یا webp باشند تا load شدنِ website چندان زمانبر نباشد.
  • ساخت و طراحی گیف‌ها، انیمیشن‌ها، آیکون‌های تعاملی و غیره: این نوع فایل‌ها به website شما حالت ریسپانسیو و جذاب‌تری می‌بخشند. از آنجایی که می‌توان این فایل‌ها را به صورت آماده تهیه کرد شما به راحتی می‌توانید آنها را از منابعی که آیکون‌ها و گیف‌های رایگان در اختیار همگان قرار می‌دهند دانلود کنید. برای ساخت این نوع فایل‌ها می‌توانید از نرم افزار‌هایی مانند Synfig Studio، FlashDevelop و Giotto استفاده کنید.
  • از ابزار‌های پروتکل انتقال فایل‌ها نیز باید استفاده کنید. زیرا زمانی که website را روی کامپیوتر خود ایجاد کردید باید آن را به یک سرویس میزبانی منتقل کنید. شما می‌توانید از نرم افزار‌هایی مانند Free FTP، FileZilla و Go FTP استفاده کنید.

این‌طور که به نظر می‌رسد استفاده از این ابزارها و نرم افزار‌ها و طی کردنِ آنها برای شما بسیار سخت و زمانبر به نظر می‌رسند. بهترین تصمیم ممکن در چنین شرایطی برون سپاری طراحی و توسعه و راه اندازی website است. شایان ذکر است که ابزار‌های نامبرده برای راه اندازی website ایستا هستند. برای راه اندازی website پویا به ابزارها و زمان بیشتری نیاز دارید.

مطلب مرتبط: ساخت فروشگاه اینترنتی حرفه ای

ابزارهای طراحی سایت
نکاتی برای طراحی سایت کسب و کار‌های کوچک

مزایای راه اندازی سایت

  • رقابت منصفانه با رقبا برای شما آسان‌تر می‌شود.
  • شما به مشتریان محلی دسترسی آسان تری خواهید داشت.
  • به اشتراک گذاری اطلاعات تماس در website شما در مقایسه با ارسال آن برای تک تک مشتریان عاقلانه‌تر است.
  • فروش و سودآوری از طریق website راحت‌تر است.
  • پاسخ‌دهی به درخواست مشتریان آسان‌تر خواهد شد.
  • احتمال بازگشت سرمایه بسیار بالا است.

مطلب مرتبط: 7 چیزی که قبل از راه اندازی website باید بدانید

آیا داشتن سایت ضروری است؟

تیم نادین سافت معمولا به همه‌ی کسب و کارها توصیه می‌کند تا با نیاز سنجی و تعیین دقیق اهداف برای راه اندازی سایت رسمی کسب و کار خود اقدام کنند. در صورتی که شما هم در مورد راه اندازی website خود ابهامات متعددی دارید پیشنهاد می‌کنیم که با ما ارتباط بگیرید. با ارائه مشاوره و راهنمایی‌های تخصصی و براساس ماهیت و حیطه کسب و کارتان به شما عزیزان بهترین راهکارهای ممکن را ارائه خواهیم کرد.

اگر از مطالعه این مقاله کاربردی و مفید لذت بردید توصیه می کنیم مقالات زیر را نیز در زمینه راه اندازی سایت مطالعه کنید:

مزایای راه اندازی سایت برای کسب و کارهای کوچک

ابزارهای مورد نیاز برای راه اندازی سایت

راهنمای جامع راه اندازی سایت برای مبتدی ها

9 عامل موثر بر روی هزینه توسعه سایت شما

جمع بندی

راه اندازی سایت با توجه به برنامه ریزی دقیق و داشتن اهداف و ایده های دقیق و منظم میتواند برای شما بسیار سودمند خواهد بود. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که آگاهی از اینکه website شما قرار است تا چه اندازه رشد کند و درآمد website شما به چه مقدار برسد اهمیت زیادی دارد.

پس از راه اندازی website لازم است که ایده های خود را برای افزایش ترافیک و فروش website ارائه دهید. همچنین شما باید برنامه ریزی منظمی برای تولید محتوا و ارائه خدمات به کاربران خود بعد از راه اندازی website داشته باشید. اگر تصمیم دارید با یک استراتژی محکم و اصولی website خود را راه اندازی کنید با نادین سافت در تماس باشید.

مقالات پیشنهادی