مدت زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

طراحی هوش تجاری BI شامل چه مواردی می شود؟

طراحی هوش تجاری یا همان (Business Intelligence) مباحث زیادی مانند: داده‌ها، دیتابیس، اطلاعات و … را شامل می شود. این مباحث چیزهایی هستند که این روزها بسیار می‌شنویم. در مقالات پیشین نادین سافت درباره همه چیز درباره راه اندازی داشبورد هوش تجاری سازمانی و هوش تجاری در کسب و کارها و ۸ ویژگی داشبوردهای هوش تجاری صحبت کردیم. در این مقاله به بررسی موارد مربوط به طراحی هوش تجاری می‌پردازیم.

برای مشاوره و دریافت خدمات هوش تجاری BI همین الان با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

چرا طراحی هوش تجاری (Business Intelligence) برای سازمان ها اهمیت دارد؟

برای آنکه کسب‌وکارها در دنیای رقابت باقی بمانند داشتن تجسم واضح و کامل از تمام داده‌های شرکت اهمیت زیادی دارد. طراحی هوش تجاری نقش مهمی در مدیریت داده های سازمان شما دارد. در حال حاضر حدود نیمی از مشاغل مختلف از ابزارهای BI استفاده می‌کنند و این تعداد در سال های آینده رو به افزایش است.

طراحی هوش تجاری شامل طراحی زیرشاخه های آنالیز تجاری یا Business analysis، داده کاوی یا data mining و تجسم داده یا data visualization است. فرآیند طراحی داشبورد هوش تجاری به ابزارها و زیرساخت های داده شامل شبکه، نرم افزارها و سخت افزارها برای ذخیره و پرداش داده ها نیاز دارد. این مجموعه در اتخاذ تصمیم های مدیریتی مبتنی بر داده ها به سازمان ها کمک می کند.

طراحی هوش تجاری
طراحی هوش تجاری

طراحی داشبورد هوش تجاری به سازمان شما کمک می­کند که دید جامعی از داده های خود داشته باشد و آنها را جهت ایجاد تغییر، حذف موارد ناکارآمد و تطبیق سریع با تغییرات بازار به کار گیرد. راه حل‌هایی که نرم افزار BI پیشنهاد می­کند شامل آنالیز خودکار و انعطاف‌پذیر داده‌ها، کنترل قابل اعتماد اطلاعات، شناسایی کارکنان توانمند در کسب‌وکار است.

نکات مهمی که در طراحی داشبورد هوش تجاری باید در نظر گرفت عبارتند از:


1- انتخاب بهترین روش منطقی جهت نمایش داده ها به کاربران

در طول زمانی که کاربران با این داشبورد کار می کنند باید آن را آزمایش کرده و خطاهای آن را پیدا کنند. پس از یافتن خطاها اصلاحات لازم روی داشبورد انجام می­گیرد.


2- ایجاد داشبوردهای جداگانه برای استفاده هر کاربر

هر کاربر با داشتن داشبورد مخصوص می­تواند آن را به صفحه اصلی دسکتاپ خود تبدیل کند.

3- نمایش داده‌های مرتبط در داشبورد مخصوص هر کاربر

ارائه داده های زیاد و نامربوط امکان تجزیه و تحلیل اطلاعات مرتبط را از کاربر سلب کرده و باعث خستگی او می­ گردد.


4- شخصی سازی و تنظیم داشبورد برای هر کاربر

هر کاربر بر اساس تجربه خود امکان دستکاری داده های مورد نیاز خود را دارد.

طراحی هوش تجاری سازمان ها چگونه انجام می شود و چه کاربردهایی دارد؟

در طراحی هوش تجاری برای سازمان ها از سیستم های اتوماسیون و ابزارها و تکنولوژی ‌هایی استفاده می شود که در نهایت به بهینه سازی عملیات فروش و یا ارائه خدمات یک سازمان کمک می‌کند. همچنین افزایش بهره‌وریِ بخشهای سازمان و بالا بردن کاراییِ پرسنل باعث سودآوری هر چه بیشتر سازمان / کسب ­وکار شما می گردد.


هر سازمان دارای مجموعه اهدافی است. جهت پیگیری عملکردهای مختلف برای رسیدن به این اهداف داده های خام و لازم را جمع آوری می کنند. اهمیت طراحی هوش تجاری در آن است که به تحلیل داده های خام یک سازمان می پردازد. سپس با پردازش و ایجاد ارتباط میان داده‌های مختلف آنها را به اطلاعات و دانش مفیدتری تبدیل می­کند. استخراج روندهای کسب­ وکار از داده‌های جمع شده و سازمان‌دهی آنها باعث بالا رفتن عملکرد کارکنان و انجام فعالیت های مفید در سازمان می­گردد.

هوش تجاری در سازمان ها
هوش تجاری در سازمان ها

در طراحی هوش تجاری به این نکته مهم توجه شده است که پلتفرم‌های BI از ابزارهایی استفاده می کنند که امکان تجسم داده‌ها را برای شما فراهم می نمایند. یعنی داده ها را به نمودارها و جداولی تبدیل نمایند که مورد استفاده کارکنان عادی یا مدیران و تصمیم‌گیرنده های کلیدی قرار گیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه هوش تجاری توصیه می کنیم مقاله همه چیز درباره هوش تجاری را نیز مطالعه کنید.

اهمیت طراحی هوش تجاری و تاثیرات مثبت آن بر روی کسب و کار سازمان ها

طراحی هوش تجاری و پیاده سازی داشبورد آن در سازمان ها اهمیت زیادی نسبت به سیستم های نرم‌افزار ساده دارد. ابزارهای نرم افزار BI به سازماندهی داده های سازمان شما کمک می­کنند تا قابلیت دسترسی به داده ها و تجزیه و تحلیل آنها راحت­تر و سریع­تر باشد. در این صورت تصمیم گیرندگان می­توانند اطلاعات مورد نیاز خود را به سرعت به دست آورند تا تصمیمات منطقی و آگاهانه بگیرند.

کاربرد هوش تجاری
کاربرد هوش تجاری

برخی از مهمترین مزایای طراحی هوش تجاری و پیاده سازی BI عبارتند از:

  • تولید داده های قابل اعتماد و کنترل شده.
  • وضوح داده ها و تجزیه و تحلیل بهتر آنها.
  • نگه‌داشتن نمای کلی و در زمان واقعی از تمام داده‌های تجاری مرتبط با سازمان.
  • تجزیه و تحلیل سریعتر داده ها.
  • برخورداری از داشبوردهای بصری.
  • بهبود تصمیم گیری های مدیریتی.
  • اتخاذ تصمیمات تجاری مبتنی بر داده ها.
  • افزایش میزان رقابت بین سازمان­ها.
  • افزایش عملکرد سازمانی و بهبود رضایت کارکنان.
  • خدمات بهتر به مشتریان و بالا رفتن میزان رضایت آنها.
داشبورد مدیریت سازمانی
داشبورد مدیریت سازمانی

پیاده سازی هوش تجاری | طراحی داشبورد مدیریت سازمانی

طراحی هوش تجاری با توجه به انجام پردازش داده‌های حجیم در فضای ابری یا سرورهای شرکت صورت می­ گیرد. ابزارهای BI داده‌ها را از چندین منبع به پایگاه داده ها وارد می‌کنند. سپس با توجه به درخواست‌های کاربر، گزارش‌های تهیه شده و اطلاعات حاصل از داشبوردهای مدیریت سازمانی آنها را تجزیه و تحلیل می‌کنند.

داشبوردهای هوش تجاری تجزیه و تحلیل داده ها را آسان­تر و کاربردی می­کنند و به کاربران غیر فنی قدرت می­دهند تا بدون نیاز به یادگیری کد با استفاده از داده ها گزارشات کاملی را ایجاد کنند.

بخشی از طراحی هوش تجاری طراحی داشبورد مدیریت سازمانی است. برای طراحی این داشبورد باید مراحل زیر را انجام دهید:
1- ابتدا چهارچوب یک داشبورد ساده را طراحی کنید به طوری که تمام عملیات کلیدی و سطوح مختلف اطلاعات را نمایش دهد. سپس در جلسات مشاوره سازمانی آن را گسترش دهید.


2- پارامترها و معیارهایی که فراهم کرده اید در یک نرم افزار ساده تر مانند اکسل پیاده سازی کنید. سپس بررسی کنید که تمامی نیازهای سازمان برآورده شده باشد در غیر اینصورت نواقص داشبورد اصلی را پیدا کنید. با یکی از ابزارهای گزارش گیری، نمودارها، جداول و نمایش های قابل مشاهده ای ایجاد نمایید.


3- تمامی داده ها و گزارش­های عملکردها را به اطلاع تیم توسعه سیستم هوش تجاری برسانید. سعی کنید با برگزاری جلسه بین تیم توسعه و تصمیم گیرندگان سازمان اطلاعات کاملی در اختیارشان قرار دهید. جلسات متعددی بین کارکنان سازمان / کسب­ وکار و تیم توسعه ترتیب دهید. تبادل اطلاعات میان این گروه ها در تکمیل سیستم بسیار تاثیر دارد.

پس از ایجاد نمونه اولیه داشبورد مدیریتی آن را در اختیار مدیران سازمان قرار دهید. لازم است این گروه با این داشبورد مدیریتی کار کنند تا اشکالات سیستم را بیابند. داشبورد مدیریتی سازمان را راه اندازی کنید. در چند ماه آغاز اجرایی شدن سیستم تیم توسعه باید آن را پشتیبانی کند.  

برای مشاوره و دریافت خدمات هوش تجاری BI همین الان با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

مراحل هوش تجاری و طراحی آن در سازمان ها

فرآیند طراحی هوش تجاری در کسب و کارها شامل مراحل زیر است:

1- جمع آوری داده ها

داده های خام شامل داده های زمان واقعی، اعداد، مشاهدات، آمار، کاراکترها، نمادها و تصاویر است.

2- ایجاد مدل ها

داده های حاصل برای استفاده در آنالیز داده ها، سازمان‌دهی و مدل­سازی می‌شوند.

3- تجزیه و تحلیل داده ها

آنالیز اطلاعات برای کمک به تاثیرگذاری و پیشبرد تصمیمات تجاری استفاده می­ گردند.

4- پرس‌و‌جو یا Query

پرس و جو و گزارش گیری صورت های نمایشی پیاده سازی BI را نشان می دهند.

5- تجسم داده ها

با ایجاد نمودارها، جداول و تولید گزارش ها، داده های قابل مشاهده ای برای کاربران سیستم ایجاد می کنند.

6- انتشار نتایج

یافته‌ها و نتایج طراحی هوش تجاری برای استفاده تصمیم گیرندگان تجاری و کارکنان سازمان / کسب ­وکار در اختیار آنها قرار داده می­شود.

هوش تجاری در کسب و کارها
هوش تجاری در کسب و کارها

فرآیندهای BI که در طراحی هوش تجاری اعمال می­شوند برای استفاده در تصمیم گیری های عملیاتی و استراتژی کسب و کارها کاربرد دارند. با استفاده از قابلیت های پیاده سازی BI در سازمان ها / کسب­ وکارها زمان تجزیه و تحلیل داده ها را می توان تا 90 درصد کاهش داد. همچنین هوش تجاری به سازمان ها / کسب ­وکارها کمک می­کند تا بازدهی گزارش دهی خود را در بخش های مختلف از جمله بخش منابع انسانی افزایش دهند.

خدمات نادین سافت در زمینه راه اندازی هوش تجاری BI

در این قسمت شما می توانید با هوش تجاری Nadin BI نادین سافت آشنا شوید. نرم‌افزار هوش تجاری Nadin BI که توسط تیم متخصص نادین سافت طراحی شده، به منابع مختلف داده متصل می شود و به وسیله آن میتوان بدون کدنویسی (بدون نیاز به کاربر متخصص) و با استفاده از ابزارهای متنوع داشبوردساز و ویجت های مختلف مصورسازی داده، داشبوردهای تحلیلی، مدیریتی، وضعیتی و… را بر اساس داده ها ساخت و از آن استفاده کرد.

اگر بخواهیم نگاهی به نمونه کارهای هوش تجاری نادین سافت یا همان Nadin BI بیندازیم می توانیم سامانه وضعیت ۷۲۴ بولتن دیجیتال را نام ببریم. این سامانه به کمک فناوری هوش تجاری بدون نیاز به نصب، اینترنت یا اتصال به نرم افزار خاصی، چینش و نمایش اطلاعات داخل بولتن را با قالب های سفارشی به صورت خودکار انجام می‌دهد.

شرکت نادین سافت خدمات طراحی هوش تجاری را برای پیاده سازی در کسب‌و‌کارهای کوچک تا سازمان‌های بزرگ فراهم می­کند. بخش‌های مختلف این شرکت خدمات جمع آوری داده ها و مدیریت و نمایش آنها را توسط هوش مصنوعی ارائه می‌دهد. جهت آشنایی با خدمات طراحی، پیاده‌سازی و پشتیبانی سیستم های مبتنی بر BI به لینک نادین سافت مراجعه کنید.

برای مشاوره و دریافت خدمات هوش تجاری BI همین الان با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

جمع بندی

در دنیای امروز تکنولوژی و هوشمندسازی حرف اول را می‌زند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که استفاده نکردن از تکنولوژیهایی مانند هوش تجاری، طراحی هوش تجاری و پیاده سازی آن در حال حاضر یک شکست برای سازمان / کسب و کار شما به حساب می‌آید. بنابراین مدیران و صاحبان سازمان‌ها و شرکت‌ها برای موفقیت نیاز به پیاده سازی تکنیک‌های هوش تجاری و بکار بردن آنها در تمام زمینه‌ها دارند.

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره راه اندازی داشبورد هوش تجاری سازمانی

مصورسازی داده (Data Visualization) چیست؟ 10 ابزار اصلی آن که باید در سال 2024 یاد بگیرید

Power BI، پلی میان تصمیم مدیران و اطلاعات سازمان

معماری الستیک سرچ چیست و چگونه عمل می کند؟

مقالات پیشنهادی