مدت زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

مصورسازی داده (Data Visualization) چیست؟ 10 ابزار اصلی آن که باید در سال 2024 یاد بگیرید

مصورسازی داده (Data Visualization) چیست؟ مصور سازی راهی برای استفاده و کاربردی کردن داده های ارزشمند شماست. “داده نفت جدید است” جمله ای که این روزها در دنیای تکنولوژی و علم زیاد شنیده می شود. همانطور که نفت زمانی کنترل جهان را در دست داشته است در دنیای امروز این داده ها هستند که کنترل جهان را در دست خواهند داشت.

اما داده ها به تنهایی ظاهری زیبا ندارند و برقراری ارتباط با آن ها برای مغز ما انسان ها که به اندازه یک ماشین 40 واتی کار می کند کار آسانی نیست. اینجاست که مصورسازی داده و رنگ و لعاب دادن به داده ها همزمان در کنار نمودارها و گراف ها، استفاده از این منبع قدرت جدید را برای شما فراهم می کند. در این نوشته قصد داریم ابزارهای ترند سال 2024 مصورسازی داده ها و کاربردی که هر یک دارند را به شما معرفی کنیم.

برای مشاوره، طراحی و راه اندازی سامانه مدیریت داده با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

مصورسازی داده یا Data visualization چیست؟

منظور از مصورسازی داده نمایش داده ها از طریق استفاده از گرافیک های رایج مانند نمودارها، اینفوگرافیک ها و حتی انیمیشن ها است. این نمایش‌های بصری اطلاعات، روابط پیچیده داده‌ها و بینش‌های مبتنی بر داده را به شیوه‌ای که به راحتی قابل درک است برای شما ارائه می دهد.

اگر قصد دارید بهترین مثال ها و نمونه های مصورسازی داده را ببینید و درباره ی منابع آموزشی بی نظیر و مفید آن بدانید، توصیه می کنیم حتما data visualization را مطالعه کنید.

وبلاگ هایی مانند مثال بالا راهی عالی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مجموعه های خاص تجسم داده هستند.

بهترین ابزارهای مصورسازی داده در سال 2024

ابزارهای مصورسازی داده بخشی از یک صنعت می‌باشد که ارزش آن بیش از 8 میلیارد دلار و در حال رشد است.

این ها ابزارهایی هستند که به شما این امکان را می دهند تا داده ها را به صورت تصویری نمایش دهید به طوری که اطلاعات راحت تر منتقل شوند. دنیای مدرن ما بر تجسم و تصویرسازی داده ها متکی است. با این حال دانستن اینکه بهترین ابزار برای شما کدام است، می تواند ممکن است به کمی تحقیق و مقایسه نیاز داشته باشد.

در حالی که در بازار انواع مختلف ابزارها به منظور نمایش تصویری داده ها با هزینه و کیفیت های متفاوت وجود دارد، در این مقاله لیستی از 10 ابزار برتر را معرفی کرده ایم. چه در این زمینه فردی حرفه‌ای و باتجربه و چه تازه وارد باشید، این ابزارها در روند مصور سازی داده ها به شما کمک می کنند.

1. Toucan Toco

Toucan Toco ابزاری برای مصورسازی داده است و افراد با موقعیت های شغلی مختلف می توانند از آن استفاده کنند.

TOUCAN TOCO
TOUCAN TOCO

Toucan Toco چیست؟

Toucan Toco یک پلتفرم تحلیلی کاملاً مبتنی بر ابر است که با هدف از بین بردن اصطکاک موجود بین افراد و داده ها ایجاد شده است. کاربران می توانند با استفاده از آن مجموعه ای از صدها کانکتور را به هر داده متصل کنند.

ویژگی های اصلی Toucan Toco

1- تبدیل داده ها
2- مدل سازی داده ها
3- طراحی گزارش
4- یکپارچه سازی API ها
5- اتصال دهنده
6- نظارت بر داده ها
7- ایده آل برای مشاغل کوچک

3. Visme

Visme ابزاری است که توانایی ایجاد اینفوگرافیک و سایر محتوا های بصری را دارد. این ابزار برای عملیات‌های کوچک یا مستقلی در نظر گرفته شده است و مصورسازی داده به کمک آن به آسانی انجام می شود.

VISME
VISME

Visme چیست؟

Visme برای کسانی است که می خواهند اینفوگرافیک ها، گزارش ها یا تصاویر رسانه های اجتماعی را با کیفیت، شکل و ظاهری زیبا تهیه کنند. استفاده از Visme کاملاً رایگان است؛ اما باید توجه داشته باشید که تنها 80 درصد از امکانات آن بدون پرداخت هزینه برای حساب پریمیوم در دسترس است.

ویژگی های اصلی Visme

1- یک انتخاب عالی برای انجام عملیات‌های کوچک و مستقل
2- رضایت بالای مشتریان
3- ارائه خدمات مشابه اینفوگرام با هزینه کمتر

3. کانوا (Canva)

کانوا (Canva) یک پلتفرم رایگان طراحی گرافیکی است که به شما این امکان را می دهد تا بدون دانش یا تجربه گسترده در زمینه ی ویرایش و ادیت عکس، این کار را به راحتی انجام دهید. Canva یک برنامه تحت وب است که طراحی را برای همه حتی کسانی که تجربه ای در این زمینه ندارند، آسان کرده است.

CANVA
CANVA

سایت کانوا (Canva) چیست؟

وب سایت Canva یک انتخاب مناسب برای دانش‌آموزان یا افرادی که می‌خواهند با استفاده از تصاویر استوک، پس‌زمینه یا اینفوگرافی زیبا بسازند، می باشد. استفاده از آن آسان است؛ با این حال تصاویر اینفوگرافیکی که با استفاده از الگوهای آن ها درست می کنید دارای حق چاپ نیست. این مسئله، استفاده حرفه ای از این پلتفرم را تا میزان قابل توجهی محدود می کند.

ویژگی های اصلی کانوا (Canva)

1- Canva Proو Canva Enterprise، Canva for Education و Canva مجموعه ای است که در جهت ساده سازی کار کاربران، ویژگی های بیشتر و اضافه تری نسبت به Canva ایجاد کرده است.
2- در کانوا امکان حذف پس زمینه ی تصاویر وجود دارد. از سوی دیگر این ابزار مهم مصورسازی داده، اندازه‌ها را تغییر می‌دهد تا فوراً طرح های خود را به گونه ای که می خواهید منتشر کنید و تصاویر، ویدیو ها، انیمیشن ها و فونت های اضافی را تغییر دهید.

4. Sisense

Sisense یکی از ابزارهای هوش تجاری است. Sisense ابزارهای پیشرفته ای را برای پشتیبانی از مشاغل با ویژگی های تجزیه و تحلیل داده دارد و آن را همراه با گزارشی جامع و کامل ارائه می دهد.

SISENSE
SISENSE

Sisense چیست؟

Sisense یک ابزار حرفه ای است که اغلب به عنوان یکی از برترین ابزار های مصورسازی داده محسوب می شود. شما می توانید بسیاری از داشبورد ها و تصاویر اینفوگرافیک را با استفاده از Sisense بسازید. Sisense یک ابزار حرفه ای است و هزینه استفاده از آن بالاست.

ویژگی های اصلی Sisense

1- تجزیه و تحلیل داده ها با حجم بالا

2- متمرکز کردن داده ها روی یک سرور و امکان مدیریت آن ها

3- ساخت داشبورد های تعاملی مبتنی بر مرورگر با پورتال های وب

4- ایجاد خروجی مناسب برای داده ها به صورت CSV، PDF، Excel، Images و فرمت های دیگر

5. اینفوگرام (Infogram)

اینفوگرام (Infogram) ابزاری است که به کاربران این امکان را می دهد تا گزارش ها و تصاویر گرافیکی خیره کننده و فوق العاده ای را بدون داستن هیچ گونه تجربه فنی ایجاد کنند. Infogram برای افراد یا گروه هایی در نظر گرفته شده است که به دنبال شکست دادن رقبای خود از طریق تصاویر هستند.

INFOGRAM
INFOGRAM

اینفوگرام (Infogram) چیست؟

این ابزار برای شما امکان ساخت نمودارها را فراهم می کند تا بتوانید آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارید. بنابراین می توان گفت که این پلتفرم برای کسانی که به دنبال یک محصول نهایی هستند؛ بدون اینکه وقت خود را به یادگیری اکسل یا برنامه های دیگر اختصاص دهند، مناسب می باشد.

ویژگی های اصلی اینفوگرام (Infogram)

1- دسترسی به انیمیشن های خیره کننده
2- بهینه سازی برای قالب های رسانه های متعدد (اسلایدها، رسانه های اجتماعی، نقشه ها، اینفوگرافیک)
3- برای کاربران موبایل بهینه شده است و طرح ها را به صورت رایگان ارائه می دهد.
4- امکان تجزیه و تحلیل داده ها را فراهم می کند.

6. Google Data Studio

Google Data Studio یک ابزار تجسم داده است که به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار داده شده است. Google Data Studio به شما این امکان را می دهد تا داشبوردهای تعاملی، گزارش های سفارشی و شخصی سازی شده بسازید.

GOOGLE DATA STUDIO
GOOGLE DATA STUDIO

Google Data Studio چیست؟

یکی از ابزارهای واقعاً رایگان در زمینه ی مصور سازی داده در بازار، Google Data Studio است که برای تبدیل داده های خام به گزارش ها و داشبوردها عالیست.

Google Data Studio به Google Analytics گره خورده است. اگر با ساختار Google Analytics آشنا هستید، استفاده از آن برای شما بسیار آسان است. اما اگر از سیستم ها یا ورودی داده های خود استفاده می کنید، شاید بتوان گفت که استفاده ی کمتری برایتان خواهد داشت.

ویژگی های اصلی Google Data Studio

1- ارائه داده های کامل و امکان رسم نمودار
2- دارا بودن UX دلپذیر و آسان برای استفاده کاربران
3- ارائه داده ها به صورت ترکیبی

اگر می خواهید اطلاعاتی در زمینه داده کاوی و ابزار های آن کسب نمائید توصیه می کنیم مقالات پیشین نادین سافت در مورد ۴ کاربرد داده کاوی در سال ۲۰۲۲ و ۱۰ ابزار برتر داده کاوی در سال ۲۰۲۲ را مطالعه کنید.

7. Tableau

Tableau یک ابزار مصورسازی داده قدرتمند می باشد که به سرعت در حال رشد کردن است. از این ابزار در صنعت هوش تجاری استفاده می شود. Tableau به ساده سازی داده های خام شما را در قالبی بسیار آسان و قابل فهم کمک می کند.

TABLEAU
TABLEAU

Tableau چیست؟

Tableau یک جعبه ابزار عالی و کامل برای دریافت و جمع آوری اطلاعات از داده های کسب و کار شماست. نکته مهمی که شما عزیزان باید به آن توجه داشته باشید این است که نمی توانید داشبورد خود را بدون اختصاص دادن زمان قابل توجه و بدون کمک گرفتن از مهارت های هوش تجاری بسازید. برای انجام این فرآیند باید زمان بگذارید.

ویژگی های اصلی Tableau

1- دارای یک داشبورد دقیق و چند منظوره
2- یکی از بهترین ابزار ها در استخراج و ترکیب داده ها
3- قابلیت تحلیل و پیش بینی بر اساس داده ها

8. Whatagraph

Whatagraph یکی از انواع ابزارهای مصور سازی داده است که از طریق ارائه ی گزارش به کسب و کارها کمک می کند تا عملکرد بازاریابی و فروش را همزمان با تیم فروش و مشتریان خود، تجزیه و تحلیل کنند.

توصیه می کنیم برای یک بار هم که شده استفاده از WHATAGRAPH را امتحان کنید.

Whatagraph

Whatagraph چیست؟

Whatagraph برای افرادی که قصد دارند اطلاعات مشتریان خود را به حالت گزارش در بیاورند، قالبی آسان و قابل فهم دارد. این ابزار به گردآوری داده های شما کمک کرده و به طور خودکار نمودار ها را برای استفاده شما طراحی می کند.

ویژگی های اصلی Whatagraph

1- قابلیت تجسم داده

2- قابلیت اتوماسیون داده ها

3- امکان گزارش دهی سفارشی

4- قابلیت تمرکز بر روی داده ها و ادغام با منبع آن ها

9. Datawrapper

Datawrapper برای هر کسی که می خواهد داده های خود را به صورت جدول و نقشه درآورد، یک ابزار همه کاره است و می تواند به همه از یک روزنامه نگار گرفته تا یک دانش آموز کمک کند. بسیاری از خدمات Datawrapper (و البته نه همه ی آن ها) رایگان هستند.

DATAWRAPPER
DATA WRAPPER

Datawrapper چیست؟

Datawrapper یک نرم افزار مبتکرانه برای مصور سازی داده است که توسط Datawrapper GmbH برای روزنامه نگاران، توسعه دهندگان و طراحان شاغل در اتاق های خبری توسعه یافته است. این ابزار یک راه حل منبع باز (Open Source) است که به کاربران این امکان را می دهد تا نمودارها و نقشه هایی را طراحی کنند که پاسخگو، تعاملی و قابل استفاده و جایگذاری در وب سایت سازمان باشند.

ویژگی های اصلی Datawrapper

1- ارائه نقشه های کاربردی
2- قابلیت ارائه خروجی ها به صورت PNG، PDF
3- امکان سفارشی سازی استایل نمودار به صورت کامل
4- برخورداری از طرح بندی سفارشی
5- قابلیت به روز رسانی نمودارها

10. ChartBlocks

ChartBlocks برای ارائه عالی است. بنابراین CHARTBLOCKS حتماً به کارتان می آید.

CHARTBLOCKS

Chartblocks چیست؟

Chartblocks یک ابزار تجسم داده مبتنی بر ابر برای SMB protocol که بر اساس ساختار Server Message Block به وجود آمده است. این پلتفرم انواع نمودارهای مختلف را برای مصورسازی داده های شما ارائه می دهد و شامل قالب های از پیش ساخته شده با اندازه ها، رنگ ها و فونت های قابل ویرایش است.

ویژگی های اصلی Chartblocks

1- تجزیه و تحلیل داده ها
2- قابلیت ورود داده ها
3- امکان ادغام با رسانه های اجتماعی
4- قابلیت ساخت نمودار
5- قابلیت پشتیبانی از چندین فایل

حالا که با 10 ابزار مهم تجسم داده و ویژگی های آن ها آشنا شدید، زمان آن رسیده است که به این سوال مهم شما کاربران عزیز پاسخ دهیم.

روش مناسب برای مصور سازی داده ها (Data Visualization) چیست؟

همیشه وقتی از مصورسازی داده و ابزارهای آن صحبت می شود این سوال به ذهن ما می آید که بهترین ابزار برای مصورسازی داده کدام است؟ نگران نباشید. در این قسمت پاسخ سوال خود را خواهید یافت.

اینکه شما باید از کدام ابزار های تجسم و تصویر سازی داده استفاده کنید، در واقع به آنچه نیاز دارید بستگی دارد. عواملی که برای انتخاب ابزار مناسب خود، به منظور نمایش دادن داده، باید به آن ها توجه داشته باشید شامل این موارد هستند:

1- رایگان بودن و یا میزان هزینه ای که باید پرداخت کنید.

2- سهولت استفاده

3- کاربرد ابزارها به این معنی که هر یک از آنها برای چه کسانی طراحی شده اند

همه این عوامل ذکر شده در بالا مهم هستند. بنابراین شما باید مطمئن شوید که یک ابزار تجسم داده را انتخاب کرده اید که برای کسب و کار شما کاربردی است.

مصورسازی داده
مصور سازی داده

معرفی سامانه وضعیت 724 نادین سافت

سامانه وضعیت ۷۲۴ (بولتن دیجیتال) نمونه ای از پروژه های انجام شده در حوزه تجسم و مصورسازی داده در نادین سافت است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که به طور کلی مرتب سازی و چینش اطلاعات بولتن های روزانه یا بولتن های موضوعی بسیار پرهزینه و زمان بر است. بنابراین طراحی یک سامانه جامع برای این کار یک نیاز ضرورری است. سامانه وضعیت 724 نادین سافت بدون نیاز به نصب، اینترنت یا اتصال به نرم افزار خاصی، چینش و نمایش اطلاعات داخل بولتن را با قالب های سفارشی به صورت خودکار انجام می‌دهد. این سامانه تنها یک نمونه از پروژه های موفق انجام شده این شرکت در حوزه مصورسازی داده است.

برای مشاوره، طراحی و راه اندازی سامانه مدیریت داده با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

چرا نادین سافت را برای مصورسازی داده های کسب و کار خود انتخاب کنیم؟

نادین سافت یکی از شرکت های پیشرو در حوزه مصور سازی داده است که تاکنون پروژه های مختلفی مانند سامانه وضعیت 724 (بولتن دیجیتال)، سامانه مبین و …. را به سرانجام رسانده است.

هدف نادین سافت بکار گیری تکنولوژی برای افزایش کیفیت و لذت کار شما است. مصور سازی داده تنها یکی از حوزه های تخصصی ما است. ما مفتخریم که راهکارهای جامع خود را بر اساس نیاز شما مشتریان عزیز در جهت برنامه ریزی و بهینه سازی سازمان/ کسب وکار شما ارائه دهیم. 

 مدیریت و یکپارچکی داده‌ها، داده‌کاوی و نمایش آنها تا احصاء دانش با استفاده از هوش مصنوعی تخصص گروه نادین سافت است.

جمع بندی

مصورسازی داده تقریباً برای هر شغلی مهم است. این موضوع می تواند توسط معلمان برای نمایش نتایج آزمون دانش آموزان، توسط دانشمندان کامپیوتری که پیشرفت های هوش مصنوعی (AI) را بررسی می کنند یا توسط مدیرانی که به دنبال به اشتراک گذاری اطلاعات خود با سهامداران هستند استفاده می شود. بنابراین نقش مهمی در پیشرفت کسب و کارها خواهد داشت. اگر می خواهید بیشتر در مورد تجسم و مصورسازی داده بدانید بلاگ ما را دنبال کنید.

سوالات متداول شما
1 – ابزار مصورسازی داده چیست؟

نرم افزار مصور سازی داده برای کاربران حرفه ای مناسب است. این تکنولوژی با تبدیل داده ها به گرافیک آن را خوانا و به راحتی تفسیر می کنند. داشبوردها به شما این امکان را می دهند که داده های خود را با برجسته کردن شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) سازماندهی کنید. این نرم‌افزار می‌تواند داده‌ها را از چندین ابزار مختلف بازیابی کند: CRM، نرم‌افزار منابع انسانی، نرم‌افزار حسابداری و غیره. آنها یک راه عالی برای جمع‌آوری تمام داده‌های شما هستند.

2- چگونه یک ابزار مصورسازی داده را انتخاب کنیم؟

انتخاب ابزار تجسم شما به چندین مؤلفه بستگی دارد: نیازهای شما، اهداف شما و همچنین محدودیت های فنی شما.

با تعریف دقیق نیازهای خود شروع کنید. نیاز یک شرکت می تواند برای مثال مدیریت عملکرد یک تیم و برقراری ارتباط با آن باشد. همچنین در دسترس قرار دادن داشبورد در اختیار کارکنان شرکت به صورت عملیاتی می تواند از دیگر موارد باشد. آیا هنوز نگران محدودیت های پروژه خود یا قیمت ابزار هستید.

توصیه می کنم تمام نیازهای خود را روی کاغذ بنویسید. سپس ابزاری که آن نیازها را برآورده می کند را به راحتی انتخاب کنید. در نظر بگیرید که کدام راه حل ها محدودیت های فنی و سپس محدودیت های بودجه شما را برآورده می کنند. هنگامی که لیست شما تنها به 2 یا 3 ابزار رسید زمان آن فرا می رسد که نسخه نمایشی محصول را درخواست کنید. سپس انتخاب نهایی خود را انجام دهید و بهترین گزینه را برای شرکت خود انتخاب نمائید.

بیشتر بخوانید:

نقش داده کاوی در هوش تجاری و ارتباط آن با BI چیست؟

مدیریت داده (Database Management) چیست؟

همه چیز درباره سازمان داده محور و ویژگی های آن

راهنمای مصورسازی داده و معرفی انواع آن

مقالات پیشنهادی