مدت زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

BI چیست؟ نحوه طراحی سامانه هوشمند BI

طراحی سامانه هوشمند BI یکی از خدمات تخصصی در حوزه هوش تجاری است. طراحی سامانه هوشمند BI در حال حاضر توسط شرکت های معدودی در ایران انجام می شود. در مقالات پیشین نادین سافت درباره هوش تجاری (BI) چیست و چه تأثیری در کسب و کار شما دارد؟ و هوش تجاری در کسب و کارها و ۸ ویژگی داشبوردهای هوش تجاری صحبت کردیم.

در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه طراحی سامانه هوشمند BI آشنا کنیم و یکی از شرکت های معتبر در زمینه طراحی سامانه هوشمند BI و پیاده سازی آن را به شما عزیزان معرفی کنیم.

برای مشاوره و دریافت خدمات هوش تجاری BI همین الان با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

هدف از طراحی سامانه هوشمند BI چیست؟

هدف هوش تجاری یا BI جمع آوری و تبدیل داده ها به اطلاعات عملی است که بتواند اهداف عملیاتی و استراتژیک سازمان را برآورده سازد و در تصمیم گیری های مدیریتی کمک کند. طراحی سامانه هوشمند BI بر اساس پارامترهای مهمی چون اشتراک‌گذاری دانش و اطلاعات، همکاری و فرآیندهای تصمیم‌گیری یک سازمان انجام می گردد.

نتایج تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان داده که ویژگی‌های فنی و سازمانی شرکت هایی که به طور منظم از سامانه هوشمند BI استفاده می کنند به طور مثبت با افزایش اشتراک داده ها مرتبط است. این کار منجر به بهبود همکاری‌های داخلی می‌شود که در پی آن باعث بهبود کیفیت تصمیم‌گیری می‌گردد.

این مطالعات نشان می دهد که سامانه هوشمند BI و سفارشی سازی آن در سازمانها نقش کلیدی در دستیابی به اهداف سازمانی دارد و الزامات طراحی BIS برای تصمیمات مدیریتی را تقویت می کند.

طراحی سامانه هوشمند BI
طراحی سامانه هوشمند BI

طراحی سامانه هوشمند BI چه کاربردی برای شرکت ها دارد؟

طراحی سامانه هوشمند BI راهکاری برای سرعت بخشی به روند تحولات در کسب و کارها و ارائه امکانات برای پیش‌بینی آینده کاری آنهاست تا بتوانند تغییرات لازم را با انعطاف پذیری کامل انجام دهند. شرکت نادین سافت با طراحی سامانه هوشمند تجاری و عرضه آن به بازار به دنبال ایجاد شرایط سودمند برای کارکنان و سازمان ها است.

یکپارچه سازی داده های سازمانی توسط هوش تجاری BI

امروزه سازمان­ها و شرکت­های مختلف با مشکلات و مسائل متفاوتی در بهینه سازی کاربرد داده های موجود در سیستم هایی مانند حسابداری، فروش، انبارداری و غیره مواجه هستند.
در برخی شرایط اطلاعات و داده ها در منابع متفاوتی قرار دارند و یکپارچه سازی آنها برای کسب گزارشات تحلیلی و کاربردی نیازمند صرف هزینه و زمان برای سازمان­ها است.

سیستم های اتوماسیون مورد استفاده در سازمان ها مثل نرم افزارهای حسابداری، فروش، منابع انسانی، انبارداری و حقوق دستمزد قادر هستند گزارشاتی را تا سطح مدیران میانی تولید کنند. مدیران ارشد سازمان اغلب از گزارشات ساده ای که توسط مدیران میانی ارائه می شوند استفاده می کنند. ارائه این گزارشات که گاه باید در یک روز به صورت مکرر تهیه شوند وقت و انرژی زیادی می برد.

یکپارچه سازی داده ها
یکپارچه سازی داده ها

یکپارچه سازی داده ها به کمک سامانه هوشمند BI

روش طراحی سیستم های عملیاتی به گونه ای است که زمان زیادی صرف تولید گزارشات متنوع از داده های حجیم سازمانی موجود می گردد. طراحی سامانه هوشمند BI کمک می کند که گزارشات تحلیلی و چند بعدی با صرف زمان بسیار کم تولید شوند.
در اکثر مواقع گزارشات حاصل از داده های تجمیعی دید عمیقی به مدیران ارشد سازمان می­دهد تا بتوانند تصمیمات استراتژیک برای پیشبرد مجموعه خود را اتخاذ کنند. کارکنان سازمان نیز جهت درک بهتر از شرایط کار خود نیازمند گزارشات تحلیلی هستند. اگر تولید این گزارشات سخت و زمان بر باشد آنها از مسیر اصلی کار خود خارج می­شوند که باعث به هدر رفتن منابع انسانی سازمان می شود.

سامانه BI و داشبورد اطلاعاتی

یکی از پایه های اصلی در طراحی سامانه هوشمند BI طراحی و توسعه داشبورد اطلاعاتی است. جهت مدیریت هوشمند سازمان داشبورد اطلاعاتی نقش شاخص جامعی برای سنجش عملکرد سازمان ها دارد. تمامی شاخص های کلیدی که عملکرد سازمان را در طول زمان اندازه گیری می کنند در داشبورد مدیریتی جمع آوری شده است. تجمیع این شاخص ها در یک مکان باعث می شود که توان مدیریت برای تصمیم‌گیری سریع و بر اساس داده های واقعی بالاتر رود.

داشبورد اطلاعاتی
داشبورد اطلاعاتی

استفاده از داشبورد اطلاعاتی دستاوردهای زیادی برای سازمان ها دارد که در ادامه موارد مهم آن ذکر شده است.

  • امکان تولید انواع گزارشات مدیریتی به صورت دقیق و آنی

مدیریت سازمان می­تواند از طریق مقایسه نتایج حاضر با اهداف مورد انتظار میزان انحراف سازمان از هدف اصلی خود را بررسی کند.

  • شناسایی به موقع ریشه ها و دلایل انحراف از اهداف سازمانی
  • فراهم آوردن شرایط مناسب برای گرفتن تصمیم گیری های درست مدیریتی به منظور بازگشت به اهداف اصلی سازمان
  • عملکرد سازمان به صورت آنی ارزیابی می­شود و دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان را آسان تر می کند.
  • مدیریت سازمان می تواند به موقع تصمیم گیری کرده و اقدامات لازم را انجام داده و پیگیری کند.
  • اقدامات مثبتی که از طریق داشبورد اطلاعاتی میسر می­شود باعث کم کردن هزینه‌های سربار و بالا بردن بهره وری سازمان می ­شود.

برای مشاوره و دریافت خدمات هوش تجاری BI همین الان با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

مصورسازی داده های سازمانی

پس از جمع‌آوری داده‌ها و آنالیز و مدلسازی آنها سازمان‌ها به دنبال روش­هایی هستند که کارکنان و تصمیم‌گیرندگان بتوانند داده‌ها را به راحتی و بدون نیاز به تخصص فنی تفسیر و بررسی کنند.

مصورسازی داده ها یا  Data Visualization یکی از این روش هاست که در زمره راه حل­های تحلیلی مدرن قرار می­گیرد.
در این روش شرکت­ها می­توانند داده های قابل اندازه گیری را به شیوه ای بسیار قابل هضم و کاربر پسند نمایش دهند. مشتریان و کاربران نهایی از این طریق داده ها را سریع­تر به کار برده و راحت­تر به اشتراک می­گذارند.

یک باور منطقی که در طراحی سامانه هوشمند BI وجود دارد آن است که تجسم داده های سازمانی یک ابزار ضروری جهت شناسایی اطلاعات است. در طراحی سامانه BI نقش مهمی برای مرتب سازی، ساماندهی و پالایش انبوه داده های حجیم و درهم سازمان در نظر گرفته شده است.

طبق مطالعات انجام شده ماهیت انسان ذات بصری دارد. یعنی حدود 83 درصد از آنچه که انسان درک می­کند بر اساس بینایی است و 17 درصد دیگر بین حواس دیگر تقسیم می­شود.
روش‌ معمول برای تجسم داده ها در نمودارهای سازمانی ساختار سلسله مراتبی است. این ساختار توانایی دیدن کل مجموعه یک سازمان را از بالا به پایین به صورت بصری فراهم می کند. همچنین هر کسی که نمودار را مشاهده کند می­تواند به سرعت و آسانی روابط و ساختارهای گزارش را درک کند.

مصورسازی برای نمایش داده های بزرگ سازمانی یا big data بسیار مفید است. به جای کار با صفحات گسترده و اسناد پر از اعداد و متن ایجاد یک نمایش بصری از داده‌های سازمان می‌تواند درک اطلاعات را در یک نگاه آسان‌تر و سریع‌تر سازد. اطلاعات آماری کارکنان مانند جنسیت، سن، موقعیت مکانی و تعداد مدیران یک نمونه از مجموعه داده هایی هستند که می­توانند به صورت بصری نمایش داده شوند.

پالایش داده ها و مصورسازی در سامانه هوشمند BI

هر چه ابعاد یک سازمان بزرگتر باشد به احتمال زیاد حاوی داده های بیشتری خواهد بود. با این حال فقط در دسترس بودن داده‌های زیاد به این معنی نیست که سازمان باید همه آن‌ها را تجسم کند. کافی است فقط روی بصری کردن داده های پیچیده یا گسترده خود تمرکز کند. اگر تجسم داده ها به درک سازمان کمک نمی کند احتمالاً ضروری نیست.

مصورسازی داده ها
مصورسازی داده ها

در طراحی سامانه هوشمند BI به پالایش داده ها توجه خاصی می­شود. پالایش داده ها یا Data Sifting فرآیند غربال سازی داده هاست که با بررسی دقیق همه داده ها بخش های مفید را از غیر مفید جدا می کند. جهت پیمایش سریع داده های سازمانی می توان برخی از داده ها را پالایش کرد. به عنوان نمونه مهارت های ویژه کارکنان اغلب می تواند به عنوان بخش مهمی از نمودارهای سازمانی مورد پالایش قرار گیرند.


به عنوان نمونه افزودن مهارت‌ها به اطلاعات آماری کارکنان می‌تواند به مدیریت منابع انسانی کمک کند تا به سرعت کارکنانی را بیابند که با توصیفات خاصی مطابقت دارند یا از مهارت‌های غیر مرتبط با سمت خود برخوردارند. ولی لزومی به نمایش این اطلاعات در نمودار سازمانی نیست.


در نمونه دیگر یک نمودار سازمانی می‌تواند جزئیاتی مانند تصاویر کارمندان، ساختار تیم ها در گروه‌ها و سایر داده‌ها را نشان دهد. همچنین می‌تواند یک درخت سلسله مراتبی ساده باشد که به بینندگان اجازه می‌دهد به راحتی به ساختار بخش‌های سازمانی پی ببرند.

مصورسازی داده ها

یک گزینه عالی برای تجسم راحت این نوع اطلاعات در طراحی سامانه هوشمند BI استفاده از آیکون ها می باشد. راه دیگر برای یافتن سریع کارکنان با مهارت‌های خاص استفاده از عملکرد جستجو در دیتابیس پرسنلی است. در اینصورت نیازی به ارسال درخواست به سراسر شرکت و درخواست تمامی اطلاعات وجود ندارد.

معرفی خدمات هوش تجاری نادین سافت (Nadin BI)

در این قسمت شما می توانید با هوش تجاری Nadin BI نادین سافت آشنا شوید. نرم‌افزار هوش تجاری Nadin BI که توسط تیم متخصص نادین سافت طراحی شده، به منابع مختلف داده متصل می شود و به وسیله آن میتوان بدون کدنویسی (بدون نیاز به کاربر متخصص) و با استفاده از ابزارهای متنوع داشبوردساز و ویجت های مختلف مصورسازی داده، داشبوردهای تحلیلی، مدیریتی، وضعیتی و… را بر اساس داده ها ساخت و از آن استفاده کرد.

اگر بخواهیم نگاهی به نمونه کارهای هوش تجاری نادین سافت یا همان Nadin BI بیندازیم می توانیم سامانه وضعیت ۷۲۴ بولتن دیجیتال را نام ببریم. این سامانه به کمک فناوری هوش تجاری بدون نیاز به نصب، اینترنت یا اتصال به نرم افزار خاصی، چینش و نمایش اطلاعات داخل بولتن را با قالب های سفارشی به صورت خودکار انجام می‌دهد.

برای مشاوره و دریافت خدمات هوش تجاری BI همین الان با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

جمع بندی

نحوه طراحی سامانه هوشمند BI به عنوان یکی از مباحث مهم در هوش تجاری است. نتایج استفاده از سامانه هوشمند هوش تجاری بر سازمان ها / کسب و کارها غیر قابل انکار است. عوامل متعدد داخلی و خارجی سازمان و کسب و کار شما بر هوش تجاری تاثیرگذار هستند. با طراحی سامانه هوشمند BI سازمان ها و کسب و کارها باوجود صرف هزینه و زمان هنگفت برای ایجاد تغییرات کلی در خروجی دچار خسارات جبران ناپذیری نخواهند شد. زیرا تصمیمات اساسی و استراتژیک در سازمانها با بهبود قسمتی از آن بسیار متفاوت است. بنابراین توصیه می کنیم برای طراحی سامانه هوشمند BI و پیاده سازی آن در سازمان ها/ شرکت ها با نادین سافت در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید:

کاربرد هوش مصنوعی در تصمیم گیری های مدیریتی

هوش مصنوعی در سازمان ها

همه چیز درباره راه اندازی داشبورد هوش تجاری سازمانی

مقالات پیشنهادی