مدت زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه

هوش مصنوعی در سازمان ها

هنوز تعریف کاملی از هوش مصنوعی وجود ندارد اما به زبان ساده، هوش مصنوعی به توانایی ماشین ها برای یادگیری و تصمیم گیری بر اساس داده ها و تجزیه و تحلیل آن ها اشاره دارد. هوش مصنوعی در سازمان‌ ها، عنوانی است که شاید این روزها زیاد شنیده باشید. وقتی به استفاده از هوش مصنوعی توسط مشاغل فکر می کنید، احتمالاً ذهن شما به سمت اتوماسیون می رود اما کاربرد هوش مصنوعی در سازمان ها و کسب و کار ها چیزی فراتر از این است. زمانی که از هوش مصنوعی به صورت استراتژیک استفاده شود، این پتانسیل را دارد که در روندی که ما در انجام کار خود پیش می‌رویم، تفاوت های چشمگیری ایجاد کند.

در این مقاله به بررسی هوش مصنوعی در سازمان ها و اثرات آن در پیشرفت کسب و کار شما می پردازیم.

استفاده از هوش مصنوعی در سازمان ها

مقدمه ای بر نقش هوش مصنوعی در سازمان ها و مدیریت کسب و کارها

نقش هوش مصنوعی در سازمان‌ ها و شرکت ­ها، غیر قابل چشم پوشی است. امروزه شرکت ها به داده های بیشتری نسبت به قبل دسترسی دارند. بر اساس گزارش مجله فوربس، میزان داده های ایجاد شده در بین سال های 2010 تا 2020، پنج هزار درصد افزایش یافته است!
با کمک فناوری های جدید، شرکت ها اکنون می توانند داده های کاربران را، راحت تر جمع آوری کنند تا از آن ها در تصمیم گیری های تجاری استفاده کنند.

در سال های اخیر، بسیاری از شرکت‌ها برای استفاده بهتر از داده‌هایی که در حال حاضر جمع‌آوری می‌کنند، از هوش مصنوعی استفاده می کنند. آمار بالای استقبال کسب و کار ها از هوش مصنوعی نشان می دهد که هوش مصنوعی دیگر یک فناوری آزمایشی نیست که فقط توسط برندهای منتخب استفاده می شود.

کاربردهای هوش مصنوعی در سازمان‌‌ ها را می توان در مدیریت مشاغلی مانند شرکت­ ها و کسب ­وکار های آزاد، تجارت الکترونیک و بازاریابی، مشاهده کرد.

  • برخی از کاربردهای هوش مصنوعی در سازمان ها عبارتند از:
  • اتوماسیون فرآیندهای درون سازمانی
  • نرم افزارهای پیش بینی فروش و سبد خرید مشتریان
  • سیستم های نظارت امنیتی
  • اتوماسیون صنایع مبتنی بر داده مانند خدمات مالی یا تجارت الکترونیک
  • فیلتر کردن اسپم یا هرزنامه
  • دسته بندی هوشمند ایمیل ­ها
  • تولید فایل صدا از روی متن
  • تولید متن از روی تصویر
  • استفاده از پشتیبان ­ها و پاسخگوهای خودکار و آنلاین برای مراجعه کنندگان
  • جستجو هوشمند
  • دستیارهای شخصی هوشمند بر روی سیستم عامل­ کامپیوتر

کاربرد سیستم های هوش مصنوعی در تصمیم گیری های مدیریتی

امروزه مدیران و مسئولین سازمان­ ها، تلاش می کنند تا در مسیر تصمیم گیری های مدیریتی به سمت استفاده از هوش مصنوعی در سازمان‌‌ ها بروند.

تکنولوژی های مبتنی بر هوش مصنوعی در سازمان‌‌ ها، بسترهای قدرتمندی را برای پردازش داده ها و ذخیره سازی اطلاعات فراهم می کند. این پلتفرم ­ها نسبت به سیستم­ های سنتی بسیار سریع تر، اقتصادی تر، منطقی تر و مقرون به صرفه تر هستند. ارزش هوش مصنوعی در تصمیم گیری های مدیریتی زمانی بیشتر مشخص می شود که هوش مصنوعی یا AI به عنوان پشتیبانی، تقویت و در بعضی مواقع جایگزینی نیروی انسانی به کار گرفته می­شود.

اتوماسیون سازمان­ ها توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی شامل، پیگیری قوانین، پیش‌بینی‌ها، شناخت محدودیت‌ها و راه حل های منطقی است. همچنین مدیران با استفاده از تکنیک ­های هوش مصنوعی می ­توانند رفتار مخاطبین سازمان خود را، پیش بینی کنند وبر اساس آن ها تصمیمات مناسب، اتخاذ کنند.

هوش مصنوعی می تواند تقریباً در هر استراتژی تجاری مناسب باشد. برای شروع کار با هوش مصنوعی، مهم است که ابتدا درک درستی از نحوه جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها در هوش مصنوعی داشته باشید. با مطالعه عملکرد هوش مصنوعی، بهتر می توانید تعیین کنید که هوش مصنوعی چگونه می تواند به کسب و کار شما کمک کند.

هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کار ها

چگونه هوش مصنوعی در سازمان ها را اجرا کنیم؟

اولین مرحله برای اجرای هوش مصنوعی در سازمان ها، بررسی ضرورت های بکارگیری پروژه ‌های هوش مصنوعی در سازمان ها و بیان فواید آن را برای کارکنان و مدیران بخشهای مختلف سازمان است. همچنین علاوه بر زمان و سرمایه ای که برای پیاده سازی هوش مصنوعی صرف می کنند، باید برای استفاده از آن در تعیین وظایف سازمانی پرسنل خود، راهکارهای مناسبی را در نظر بگیرند. آموزش مباحث کاربردی هوش مصنوعی در سازمان ها به تمامی کارکنان سازمان از اقداماتی است که باید بعد از انجام این مرحله، اجرا شود.

مجهز کردن یک سازمان به هوش مصنوعی یک فرآیند طولانی و چند مرحله‌ای است که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اجرای کارهای مختلف‌‌‌‌‌‌ است. در ادامه، مراحل کلی را برای مجهز کردن یک سازمان به هوش مصنوعی شرح می‌دهم:

  • تعریف استراتژی و اهداف:
    ابتدا باید هدف و استراتژی استفاده از هوش مصنوعی در سازمانتان را تعریف کنید. می خواهید از هوش مصنوعی برای بهبود فرآیندها، افزایش بهره‌وری، پیش‌بینی ترافیک و یا چه کاربرد دیگری استفاده کنید؟
  • جمع‌آوری داده:
    برای آموزش و ارتقاء مدل‌های هوش مصنوعی، نیازمند داده‌های کیفی و متنوع هستید. این داده‌ها باید مرتبط با مسائل و فرآیندهای سازمانتان باشند.
  • انتخاب تکنولوژی های هوش مصنوعی:
    بسته به اهداف و نیازهای سازمان، باید تکنولوژی های هوش مصنوعی مختلفی را انتخاب کنید که شامل یادگیری ماشین، شبکه‌های عصبی، پردازش زبان طبیعی، بینایی ماشین و غیره می‌شود.
  • آموزش مدل‌ها:
    با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده، مدل‌های هوش مصنوعی را آموزش دهید. این مرحله نیازمند تخصص فنی و دانش در زمینه یادگیری ماشین و شبکه‌های عصبی است.
  • پیاده‌سازی و اجرا:
    مدل‌های آموزش دیده را در محیط سازمانی خود پیاده‌سازی کنید. این کار به معنای ایجاد نرم‌افزارها، سیستم‌های خودکار و رابط‌های کاربری است.
  • تست و بهینه‌سازی:
    پس از پیاده‌سازی، مدل‌ها و سیستم‌های هوش مصنوعی را تست و ارزیابی کنید. از بازخوردهای دریافتی استفاده کنید تا مشکلات را شناسایی و بهینه‌سازی‌های لازم را انجام دهید.
  • آموزش کارکنان:
    کارکنان سازمان باید با نحوه ی استفاده از سیستم‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی آشنا شوند.
  • پیگیری و به‌روزرسانی:
    هوش مصنوعی با گذشت زمان نیاز به به‌روزرسانی و پیگیری دارد. از داده‌های جدید برای بهبود مدل‌ها استفاده کنید و به تغییرات در نیازها و هدف‌های سازمان پاسخ دهید.

به طور کلی، مجهز کردن یک سازمان به هوش مصنوعی نیازمند ترکیبی از تخصص‌های مختلف، تعهد زمانی، منابع مالی و از همه این ها مهتر، نیازمند رهبر مؤثری است که از جهت‌گیری صحیح و موفقیت پروژه‌های هوش مصنوعی اطمینان حاصل کند.

برای استفاده از خدمات هوش مصنوعی در سازمان ها، همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت منابع انسانی

یکی از کاربرد های هوش مصنوعی در سازمان ها، استفاده از آن در مدیریت منابع انسانی (HR) است که باعث بهبود‌ در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با منابع انسانی می شود. در پایین به تعدادی از کاربردهای هوش مصنوعی در این حوزه اشاره می کنیم:

  1. جذب و انتخاب نیروی کار:
    با استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی مانند پردازش زبان طبیعی(NLP) و یادگیری ماشین، می‌توان در فرآیند انتخاب کارمندان، سریعتر عمل کرد. سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند رزومه‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و بهترین متقاضیان را انتخاب کنند.
  2. پیش‌بینی نیازهای نیروی کار:
    مدل‌های پیش‌بینی مبتنی بر داده‌ها و هوش مصنوعی می‌توانند کمک کنند تا کمبود های نیروی کار در بخش های مختلف شناسایی شود. این امر به سازمان‌ها کمک می‌کند تا زمانی که نیاز به جذب کارمند جدید دارند، تصمیم‌گیری بهتری انجام دهند.
  3. مدیریت عملکرد کارکنان:
    سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند اطلاعات را از طریق بازخورد‌ها و ارزیابی‌ها جمع‌آوری کرده و تجزیه و تحلیل کنند تا عملکرد کارکنان را ارزیابی کنند.
  4. مدیریت زمان و برنامه‌ریزی:
    با استفاده از هوش مصنوعی در سازمان ها می‌توان برنامه‌های کاری و زمانبندی‌های بهتری برای کارمندان ایجاد کرد.
  5. مدیریت رفتار سازمانی:
    از تحلیل رفتاری کارمندان و عوامل محیطی، می‌توان بعضی از الگوهای رفتاری را تشخیص داد. این اطلاعات می‌تواند به مدیران کمک کند تا رفتارهای مثبت را تشویق کرده و مشکلات را برطرف کنند.
  6. پشتیبانی از کارمندان:
    سیستم های هوش مصنوعی در سازمان‌‌ ها امکان برنامه ریزی ربات های هوشمندی با نام chatobots را دارد که می توانند با کارکنان سازمان ها گفتگو کنند.
کاربرد هوش مصنوعی در منابع انسانی

کاربرد هوش مصنوعی در سیستم های اطلاعاتی

استفاده از هوش مصنوعی در سازمان ها، به ویژه در بخش سیستم‌های اطلاعاتی (Information Systems) منجر به پیشرفت قابل توجهی در جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل، مدیریت و استفاده از اطلاعات می شود. کاربرد های هوش مصنوعی در سیستم های اطلاعاتی عبارتند از:

  1. تحلیل داده‌ها و اطلاعات:
    از تکنیک‌های هوش مصنوعی می توان برای تجزیه و تحلیل داده‌های حجیم و پیچیده مانند داده‌های جریانی (Streaming Data)، داده‌های متنی (Text Data) و داده‌های چندرسانه‌ای (Multimedia Data) استفاده کرد. مدل‌های یادگیری ماشینی و شبکه‌های عصبی می‌توانند الگوها و اطلاعات مخفی در داده‌ها را شناسایی کنند.
  2. پردازش زبان طبیعی:
    با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان به راحتی، تحلیل و استخراج اطلاعات از متون و مقالات را انجام داد. که از آن برای استخراج اطلاعات از متن‌ها، تشخیص احساسات و پاسخ‌دهی به پرسش‌ها استفاده قرار می‌ شود.
  3. پیش‌بینی و توصیه‌گری:
    سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند با تحلیل داده‌های گذشته، پیش‌بینی‌هایی در مورد روند‌ها و رفتارهای آینده مشتریان داشته باشند.
  4. بینایی ماشین:
    هوش مصنوعی می‌تواند در تشخیص الگوها و اشیاء در تصاویر و ویدئوها کمک کند. این کاربرد در تحلیل تصاویر پزشکی، تشخیص تخلفات در تصاویر امنیتی، تشخیص شناخت چهره و… کاربرد دارد.
  5. مدیریت دانش:
    سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند در سازمان‌ها به ارتقاء مدیریت دانش کمک کنند، که شامل استخراج اطلاعات از مستندات، ایجاد پایگاه داده خودکار و ایجاد سیستم‌های خودکار برای پاسخ به سوالات داخلی است.
  6. خودکارسازی فرآیندها:
    سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند در خودکارسازی فرآیندهای مختلف، کمک کنند.
استفاده از هوش مصنوعی در سیستم های امنیتی

بیشتر بخوانید:

پیاده سازی فرآیندهای سازمانی و ۷ مرحله اصلی آن

کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کار ها

معرفی هوش مصنوعی (AI) و 10 کاربرد آن

جمع بندی

کاربرد های هوش مصنوعی (artificial intelligence) در تمامی حوزه ها روز به روز در حال گسترش است، به عنوان مثال نقش هوش مصنوعی در سازمان‌ ها میتواند بسیاری از مدل های فرآیندهای سازمانی را تغییر دهد و مدل های جدیدی را در سازمان شما خلق کند که بر پیشرفت کسب و کار شما تاثیر چشمگیری بگذارد.

شرکت نادین سافت با تجربه و مهارت بالا، خدمات هوش مصنوعی در سازمان ها را ارائه می دهد، خدمات به کارگیری هوش مصنوعی در بورس و استفاده از هوش مصنوعی در صنعت گردشگری از خدمات سابق نادین سافت است. برای اطلاعات بیشتر با نادین سافت تماس بگیرید.

مقالات پیشنهادی