مدت زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

برنامه نویسی هوش مصنوعی چیست؟

برنامه نویسی هوش مصنوعی این روزها زیاد به گوش شما خورده است. به طور کلی یکی از اصول مهم طراحی و ساخت سیستم‌‌های هوش مصنوعی یادگیری زبان برنامه نویسی مناسب برای آن است. در این مقاله تلاش می کنیم اصول و مفاهیم برنامه نویسی هوش مصنوعی را مورد بررسی قرار دهیم. در مقالات پیشین نادین سافت درباره مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی ۲۰۲۳ صحبت کردیم. برای کسب اطلاعات مفید و کاربردی در زمینه برنامه نویسی هوش مصنوعی چیست؟ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

برنامه نویسی هوش مصنوعی
برنامه نویسی هوش مصنوعی

برنامه نویسی هوش مصنوعی چیست ؟

پاسخ به این سوال می تواند بسیار گسترده باشد و موارد زیادی را شامل شود. برنامه نویسی هوش مصنوعی بر اساس مسئله تعریف و انجام می‌شود. زمانی که یک پروژه هوش مصنوعی تعریف می‌شود شما باید بر اساس نیازها و هدف‌های پروژه برنامه نویسی هوش مصنوعی آن را انجام دهید. برنامه نویسی مورد استفاده در زمینه هوش مصنوعی را می‌توان به سه بخش کلی زیر تقسیم کرد:

  • آماده‌سازی و «پیش پردازش» داده‌ها
  • طراحی الگو شامل طراحی مدل و هسته اصلی پروژه
  • آزمایش و در نهایت رسیدن به خروجی و نتایج نهایی پروژه

توجه داشته باشید که هر کدام از بخش‌ها می‌توانند با زبان برنامه نویسی متفاوتی ایجاد شوند. خروجی‌های هر یک از این بخشها می توانند برای بخش بعدی استفاده شوند.

زبان های برنامه نویسی هوش مصنوعی

همانطور که می دانید سیستم‌های هوش مصنوعی مزایای بسیار زیادی دارند بنابراین میتوان گفت که صرف زمان و هزینه در این حوزه منطقی بوده و انتخاب درستی است. حالا این سوال پیش می آید که چرا باید از برنامه نویسی برای انجام پروژه های هوش مصنوعی استفاده کنیم؟ به طور کلی استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود موارد زیر می تواند مفید باشد:

  • «تجربه کاربری» (User Experience | UX)
  •  تصمیم‌گیری هوشمند
  • اتوماسیون هوشمند
  • حداقل‌سازی خطاها
  • «تجزیه و تحلیل داده‌ها» (Data Analysis)
  • توسعه هوشمند

ساده ترین زبان برنامه نویسی هوش مصنوعی چیست ؟

پایتون به عنوان یکی از زبان های برنامه نویسی به دلیل قابلیت خوانایی بالا، ساختار نحوی ساده آن و شبیه بودن به زبان انگلیسی در واقع ساده‌ترین زبان برنامه نویسی هوش مصنوعی است. به دلیل سادگی پایتون نوشتن، نگهداری و تقویت کدهای هوش مصنوعی با سرعت بیشتری انجام می شود و کدهایی با قابلیت دسترسی بالا برای شما ایجاد می‌کند. از ویژگیهای پایتون میتوان به سازماندهی و تجزیه و تحلیل ساده آن و طرح‌بندی شهودی آن اشاره کرد. پایتون با استفاده از جامعه توسعه دهندگان فعال پشتیبانی می‌شود و این ویژگی مهمی برای انتخاب یک زبان برنامه نویسی برای پروژه های هوش مصنوعی است.

مسیر یادگیری برنامه نویسی هوش مصنوعی

مسیر یادگیری زبان برنامه نویسی مناسب هوش مصنوعی می تواند بسیار ساده باشد اگر از مسیر درست آن پیش بروید. توجه داشته باشید که امروزه مسیر بخش بزرگی از شغل‌های جدید در صنعت در زمینه‌های هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق است. بنابراین یادگیری برنامه نویسی هوش مصنوعی با استفاده از مسیری ساده می‌تواند به افراد زیادی برای یافتن شغل مورد علاقه‌شان کمک کند. برخی از مشاغلی که می‌توان با استفاده از یادگیری هوش مصنوعی در آن‌ها مشغول به کار شوید شامل موارد زیر می‌باشند:

  • «دانشمند داده» (Data Scientist)
  • «مهندس یادگیری ماشین» (Machine Learning Engineer)
  • «مهندس هوش مصنوعی» (AI Engineer)
  • پژوهشگر یادگیری ماشین و هوش مصنوعی

انتخاب زبان برنامه نویسی هوش مصنوعی

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای برنامه نویسی هوش مصنوعی زبان را باید با توجه به هدف مورد نظر خود انتخاب کنید. معمولاً زبان پایتون به عنوان بهترین گزینه برای برنامه نویسی هوش مصنوعی است و می‌توان با استفاده از این زبان در بیشتر حوزه‌های هوش مصنوعی فعالیت کنید.

جمع بندی

برنامه نویسی هوش مصنوعی در دنیای امروز به عنوان یکی از مسائل روز دنیا به حساب می‌آید. امروزه بیشتر سیستم‌ها و سازمان‌ها دارای سیستم‌های هوش مصنوعی هستند و روز به روز استفاده از آن‌ها در حال افزایش است. به دلیل افزایش این کاربردها موقعیت‌های شغلی این حوزه بسیار گسترده‌تر بوده و افراد زیادی به دنبال کسب اطلاعات در زمینه برنامه نویسی هوش مصنوعی هستند. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات کاربردی و مفیدی در زمینه زبانهای برنامه نویسی مورد استفاده در پروژه های هوش مصنوعی کسب کرده باشید.

مقالات پیشنهادی