مدت زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

جاوا چیست؟ 8 ویژگی مهم آن برای برنامه نویسی

جاوا (JAVA) از سال 2001 به عنوان اولین یا دومین زبان برنامه‌نویسی در دنیا مطرح است. اگر علاقه مند هستید تا درباره جاوا بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در مقالات پیشین نادین سافت درباره برنامه نویسی پایتون چیست؟ و برنامه نویسی وب چیست؟ صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم زبان برنامه نویسی جاوا را به شما عزیزان معرفی کنیم. همراهان عزیز بلاگ نادین سافت توصیه می کنیم مطالعه این مقاله مفید و کاربردی را از دست ندهید.

جاوا
جاوا

جاوا چیست؟

جاوا چیست؟ اگر بخواهیم یک تعریف ساده از زبان برنامه نویسی Java ارائه دهیم باید بگوئیم Java یک زبان چند منظوره و شی‌گرا است. این زبان برنامه نویسی تا حدودی زیادی به زبان های برنامه نویسی C و ++C شباهت دارد. استفاده از این زبان آسان‌ تر بوده و امکان ساخت برنامه‌هایی قدرتمند با جاوا برای کاربران وجود دارد.

در ادامه مقاله به بررسی مهمترین خصوصیات جاوا می پردازیم:

1- جاوا یک زبان برنامه نویسی ساده

مدلسازی Java بر اساس زبان‌های C و ++C و با حذف برخی از ویژگی‌ها در این زبانهای برنامه نویسی انجام شده است. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به مواردی مانند: اشاره‌گرها، پیاده‌سازی چند باره وراثت و بارگذاری بیش از حد عملگرها اشاره کرد.

2- جاوا یک زبان برنامه نویسی شی‌گرا

Java به عنوان یک زبان برنامه نویسی شی‌گرا برای حل یک مسئله استفاده می شود.

3- جاوا یک زبان برنامه نویسی مبتنی بر شبکه

Java دارای یک کتابخانه وسیع شبکه است. در این زبان برنامه نویسی امکان کار با پروتکل کنترل انتقال/پروتکل اینترنت (TCP/IP) و پروتکل‌های شبکه مانند HTTP (پروتکل انتقال ابرمتن) و FTP (پروتکل انتقال فایل) ساده‌تر می شود.

4- جاوا یک زبان برنامه نویسی مستحکم

Java یک زبان برنامه نویسی قابل اعتماد است زیرا در اپلیکیشن‌های مصرفی و مأموریت‌های حیاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

5- جاوا زبان برنامه نویسی فارغ از معماری

به طور کلی شبکه‌ها باعث اتصال پلتفرم‌هایی با معماری مختلف ریزپردازنده‌ها و سیستم‌های عامل هستند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که وقتی زبان برنامه نویسی Java دستورالعمل‌های خاص یک پلتفرم را ایجاد می کند نمیتوان انتظار داشت که این دستورالعمل‌ها از سوی همه پلتفرم‌هایی که بخشی از شبکه هستند درک شوند. بنابراین Java دستورالعمل‌های بایت‌ کد مستقل از پلتفرم را ایجاد می‌کند. در این صورت تفسیر این دستورالعمل ها برای هر پلتفرم (از طریق پیاده‌سازی JVM) بسیار آسان خواهد بود.

6- جاوا یک زبان برنامه نویسی پرتابل

Java وابسته به معماری نیست و به عنوان یک زبان برنامه نویسی پرتابل شناخته می شود. فراموش نکنید که پرتابل بودن این زبان برنامه نویسی فراتر از مستقل بودن دستورالعمل‌های بایت‌ کدها از پلتفرم است.

7- جاوا یک زبان برنامه نویسی با عملکرد بالا

Java یک زبان برنامه نویسی تفسیر شده است. ویژگی تفسیری بودن این زبان برنامه نویسی باعث شده که عملکرد بالایی داشته باشد. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که این زبان برنامه نویسی از کامپایل درجا (just-in-time) برای اپلیکیشن‌های با عملکرد بسیار بالا استفاده می‌کند. در واقع این زبان برنامه نویسی دستورالعمل‌های بایت‌ کد تفسیر شده را تحلیل می کند و دستورهای تفسیر شده با بسامد بالا را به دستورالعمل‌های خاص پلتفرم کامپایل می‌ نماید.

8- جاوا یک زبان برنامه نویسی پویا (دینامیک)

Java به عنوان یک زبان برنامه نویسی پویا است. در واقع زمانی که یک برنامه یا یکی از کتابخانه‌های آن تکامل پیدا می کند توسعه‌ دهندگان باید برنامه یا کتابخانه به‌روزرسانی شده را منتشر کنند.

اگر از مطالعه این مقاله کاربردی و مفید لذت بردید توصیه می کنیم مقالات دیگر بلاگ نادین سافت در زمینه برنامه نویسی را نیز مطالعه کنید:

برنامه نویسی هوش مصنوعی چیست؟

بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت

برنامه نویسی و رشد اقتصاد جهانی

زبان های برنامه نویسی آینده دار کدامند؟

جمع بندی

Java یک زبان برنامه نویسی شگفت‌انگیز است. این زبان برنامه نویسی به عنوان یکی از محبوب‌ترین زبانهای برنامه‌نویسی دنیا در واقع یکی از مهارت‌های اصلی برای توسعه نرم‌افزار محسوب می‌شود. یادگیری این زبان برنامه نویسی نیاز به تلاش و صرف وقت کافی در این زمینه دارد. زیرا برای اغلب افراد تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس ممکن است ماه‌ها زمان ببرد. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی در زمینه Java کسب کرده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع زبان های برنامه نویسی همراه نادین سافت باشید.

مقالات پیشنهادی