مدت زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

برنامه نویسی پایتون چیست؟

«برنامه نویسی پایتون» (Python Programming) یکی از زبانهای محبوب برنامه نویسی است. یادگیری زبان پایتون آسان است بنابراین بسیاری از برنامه‌نویس‌ان تازه‌کار آن را به عنوان اولین زبان برنامه‌نویسی خود انتخاب می کنند. در مقالات پیشین نادین سافت درباره برنامه نویسی وب چیست؟ و برنامه نویسی هوش مصنوعی چیست؟ صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم اطلاعات مفید و ارزشمندی درباره پایتون به شما عزیزان ارائه دهیم. همراهان همیشگی بلاگ نادین سافت تا انتهای این مقاله کاربردی و مفید نیز همراه ما باشید.

زبان برنامه نویسی پایتون
زبان برنامه نویسی پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون چیست؟

برنامه نویسی پایتون یک «زبان همه‌منظوره» (General-Purpose Language) است و محدود به توسعه نوع خاصی از نرم‌افزارها نیست. شما می توانید از پایتون برای هر کاری از «تحلیل داده» (Data Analysis) گرفته تا ساخت بازی‌های کامپیوتری استفاده کنید.

اگر از نظر فنی پایتون» (Python) به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی «شی‌گرا» (Object-Oriented) و «سطح بالا» (High-Level) است. این نوع زبان برنامه‌نویسی محبوبیت زیادی برای «توسعه سریع نرم‌افزارهای کاربردی» (Rapid Application Development) دارد.

مطلب مرتبط: دوره های آموزشی پایتون

چرا زبان برنامه نویسی پایتون محبوب است؟

بررسی ها نشان می دهد که میانگین درآمد برنامه‌نویسان پایتون بالا است اما این موضوع دلیل اینکه بسیاری از افراد آن را به عنوان زبان برنامه‌نویسی محبوب خود انتخاب می‌کنند نیست. در ادامه مقاله دلایل محبوبیت زبان برنامه نویسی پایتون را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار می دهیم.

۱. پایتون زبان مورد علاقه غول های فناوری

 «گوگل» (Google)، «یوتیوب» (YouTube)، «فیس‌بوک» (Facebook)، «ناسا» (NASA)، «دراپ‌باکس» (Dropbox)، «یاهو» (Yahoo)، «موزیلا» (Mozilla)، «کورا» (Quora)، «اینستاگرام» (Instagram)، «ردیت» (Reddit) و IBM از پایتون به طور گسترده برای اهداف گوناگون خود استفاده می‌کنند. این غولهای فناوری همواره به دنبال استخدام برنامه نویسان و توسعه دهندگان پایتون هستند.

به طور مثال گوگل به عنوان یکی از برترین شرکت های فناوری از زبان برنامه نویسی پایتون برای پیاده‌سازی الگوریتم‌های «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence)، «موتور اجرای برنامه گوگل» (App Engine Cloud) و دیگر زمینه ها استفاده می‌کند. از این نمونه ها برای استفاده از پایتون زیاد است.

نمونه دیگری که در مورد استفاده از پایتون میتوان به آن اشاره کرد دراپ باکس است. برای نوشتن ۹۹/۹٪ کد دراپ‌ باکس از جمله «بک‌اند سرور» (server backend)، کلاینت دسکتاپ، «منطق کنترل‌گر وب‌سایت» (website controller logic)، «بَک‌اند رابط برنامه‌نویسی کاربردی» (API backend) و تمامی ابزارهای تحلیلی آن از زبان پایتون استفاده شده است.

مطلب مرتبط: آموزش پایتون

۲. پایتون کاربرد زیادی در یادگیری ماشین دارد

 همانطور که می دانید با رشد علم داده محبوبیت زبان برنامه نویسی پایتون به اوج خود رسید. امروزه کتابخانه‌های «یادگیری ماشین» (Machine Learning) زیادی به این زبان برنامه نویسی نوشته شده‌اند. علاوه بر این ابزارهای زیادی با فراهم آوردن امکان استفاده از پایتون انجام پروژه‌های مربوط به یادگیری ماشین را برای شما آسان‌تر می‌سازند.

۳. پایتون مناسب برای مبتدی‌ها است

 نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که زبان برنامه نویسی پایتون انتخاب خوبی برای برنامه‌نویس‌ان مبتدی است. با زبان برنامه نویسی پایتون می‌توانید به سرعت و سادگی برنامه‌های کاربردی و قابل استفاده‌ای را بسازید.

مطلب مرتبط: پایتون را سریع و آسان بیاموزید

۴. پایتون تنها زبان مورد نیاز کاربران

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره است. کاربران می‌توانند برای انجام کلیه پروژه‌های خود از آن استفاده کنند. زبان برنامه نویسی پایتون در واقع یک زبان برنامه‌نویسی اسکریپتی است. همه برنامه نویسان، کارشناسان تست نفوذ و مهندسان «دواُپس» (DevOps engineers) میتوانند از پایتون استفاده کنند. این زبان برنامه نویسی آن‌ها را قادر به حل مسائل گوناگون می‌سازد. همچنین از زبان برنامه نویسی پایتون می توانید برای ساخت وب‌سایت‌ها، توسعه واسط گرافیکی کاربر (GUI | Graphical User Interface) و تحلیل داده ها استفاده کنید. بنابراین میتوان گفت که پایتون قابلیت‌های زبان‌های برنامه‌نویسی گوناگون را یکجا گرد هم آورده است. در واقع میتوان گفت که پایتون تنها زبانی است که برنامه‌نویسان برای کلیه وظایف لازم در حین توسعه به آن نیاز دارند.

اگر از مطالعه این مقاله کاربردی و مفید لذت بردید توصیه می کنیم مقالات دیگر سایت درباره برنامه نویسی را نیز مطالعه کنید:

بهترین زبان برنامه نویسی در ایران

چگونه وارد دنیای برنامه نویسی شویم؟

مهارت های مورد نیاز برای برنامه نویس شدن کدامند؟

پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی برای بازار کار ۲۰۲۳

برنامه نویسی چیست؟

بهترین زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت

دوره آموزش پایتون (python)

آموزش پایتون را به راحتی آغاز کنید

جمع بندی

زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان قابل استفاده برای ساخت و توسعه «پیش‌نمونه‌ها» (prototypes) است. با توجه به اینکه کار با زبان برنامه نویسی پایتون و خواندن کدهای نوشته شده به این زبان آسان است شما می توانید به راحتی از آن برای ساخت پیش نمونه ها استفاده کنید. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات ارزشمندی در زمینه زبان برنامه نویسی پایتون بدست آورده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه زبان های گوناگون برنامه نویسی با نادین سافت در ارتباط باشید.

مقالات پیشنهادی