مدت زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

خدمات هوش تجاری BI برای سازمان ها چیست؟

منظور از هوش تجاری یا BI چیست؟ خدمات هوش تجاری برای سازمان ها شامل چه چیزهایی می شود؟ این خدمات چه راه حلهایی را برای کسب و کار/ سازمان شما ارائه می دهند؟ جفری مور مشاور مدیریت و نویسنده‌ مشهور در جمله‌ای درخشان به همه سازمان‌ها و کسب و کارها نکته مهمی را گوشزد می‌کند:«بدون استفاده از داده‌های بزرگ در کسب و کارتان شبیه به یک فرد نابینا و ناشنوا در یک بزرگراه هستید.»

واقعیت این است که دنیای امروز کسب و کارها تحت سلطه‌ کامل داده‌ها است. کسب و کارها و سازمان‌ها باید بدانند که چگونه از این داده‌های ارزشمند استفاده کنند. 85 درصد از رهبران و مدیران کسب و کارهای امروزی به خوبی می‌دانند که استفاده از داده‌های بزرگ به نفع آنهاست. میخواهید بدانید چرا؟ کاملا” واضح است زیرا آنها به تجربه دریافته اند که شیوه‌ اداره کسب و کارشان به کمک این داده‌ها به شکل قابل توجهی بهبود می‌یابد.

برای مشاوره و دریافت خدمات هوش تجاری BI همین الان با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

درک اینکه کدام یک از داده‌ها با چه اهداف، چه استراتژی‌ها و چه ابتکاراتی باید در یک سازمان/ شرکت استفاده شوند منجر به شناسایی روندها و الگوهایی خواهد شد که برای پیشرفت و خارج نشدن از گردونه رقابت ضروری‌ است.

در این مقاله هدف ما معرفی هوش تجاری و تعریف ِآن نیست. فقط تلاش می‌کنیم به شما کمک کنیم از اهمیت استفاده از خدمات هوش تجاری برای سازمان ها/ کسب و کارها مطلع شوید. اگر هیچ اطلاعاتی در این مورد ندارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله «هوش تجاری (BI) یا Business Intelligence چیست؟» بلاگ ما را حتما مطالعه کنید. برای کسب اطلاعات کافی در زمینه خدمات هوش تجاری تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

خدمات هوش تجاری برای سازمان ها
خدمات هوش تجاری برای سازمان ها

خدمات هوش تجاری و تاثیراتی که بر کسب و کار سازمان ها دارد

با کمک خدمات هوش تجاری می‌توانید متوجه شوید که کدامیک از نمایندگی‌ها یا کدامیک از پرسنل شما عملکرد بهتری دارند. با بررسی عمیق‌تر دلیل موفقیت آن افراد و یا آن نمایندگی‌ها نسبت به سایرین را می‌توانید پیدا کنید. خدمات هوش تجاری به شما راهکار‌هایی ارائه می‌کند تا موفقیت‌های خود را در ابعاد وسیع‌تر بارها و بارها تکرار کنید.

با کمک امکانات، مزایا و خدمات هوش تجاری می‌توانید رفتار مشتریان خود را بهتر درک کنید. همچنین امکان بررسی کانال‌های جذب مشتری را دارید. شما می‌توانید به طور دقیق متوجه شوید که کدامیک از آنها در جذب مشتری بهتر عمل می‌کنند.

با استفاده از امکانات و خدمات هوش تجاری امکان کشف راه حل هایی برای یافتن بهترین مشتریان فراهم می شود. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که «بهترین مشتریان» شما کسانی هستند که از خدمات/ محصولات شما استفاده می‌کنند و به دیگران پیشنهاد می‌کنند که به کسب و کار/ سازمان شما اعتماد کنند.

خدمات هوش تجاری به شما کمک می‌کند تا با آنالیز روش‌های بازاریابی که در پیش گرفته اید کارآمدترین و بهترین کمپین تبلیغاتی‌ را شناسایی کنید. این خدمات نحوه عملکرد کمپین را با توجه به اهداف سازمان/ کسب و کار شما اندازه گیری می‌کنند. سپس نتایج را با کمک ابزارهای مصورسازی داده‌ها به شکل کاملا” گرافیکی در اختیارتان قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی در سازمان ها

هوش تجاری در سازمان‌ها
هوش تجاری در سازمان‌ها

مراحل هوش تجاری و پیاده سازی BI در سازمان ها

حالا که با خدمات هوش تجاری آشنا شدید باید بدانید که هر کسب و کار و یا سازمانی می‌تواند از امکانات و مزایای هوش تجاری بهره مند شود. در این زمینه هیچ گونه محدودیتی برای سازمان ها و کسب و کارها وجود ندارد. اولین مرحله برای استقرار هوش تجاری BI در سازمان‌ها و کسب و کارها رسیدن به درک اهمیت استفاده از خدمات هوش تجاری است.

مطلب مرتبط: همه چیز درباره راه اندازی داشبورد هوش تجاری سازمانی

پس از اینکه مدیران به اهمیت هوش تجاری و کاربردِ آن پی بردند نوبت به تامین پیش نیازها جهت استقرار هوش تجاری (Business Intelligence) در سازمان شما می‌رسد. بسیاری از مدیران اطلاعاتی در مورد امکانات و زیر ساخت‌های مورد نیاز برای پیاده سازی هوش تجاری در سازمان / کسب و کار خود ندارند. همکاری با یک شرکت نرم افزاری معتبر که در زمینه‌ ارائه مشاوره و تهیه پیش نیاز‌ها برای استقرار ابزارهای هوش تجاری در سازمان تجربه کافی داشته باشد مسئله ای بسیار مهم و ضروری است.

شرکت نرم افزاری که برای پیاده سازی خدمات هوش تجاری با سازمان/ شرکت شما همکاری می‌کند باید در گام نخست انتظارات و شرایط شما را بسنجد. تیم شرکت نرم افزاری متخصص در زمینه ارائه خدمات هوش تجاری در طی همکاری با تیم مدیریت سازمان می‌توانند به یک جمع بندی از نحوه ارائه خدمات، ارائه گزارشات، نیاز‌های سازمان و غیره برسند.

بیشتر بخوانید: هوش تجاری در کسب و کارها و ۸ ویژگی داشبوردهای هوش تجاری

اهمیت به کارگیری هوش تجاری در سازمان
اهمیت به کارگیری هوش تجاری در سازمان

هوش تجاری BI چه کمکی به تصمیمات استراتژیک سازمان ها می کند؟

اهمیت استفاده از خدمات هوش تجاری به همان سرعتی که داده‌ها در حال تولید شدن هستند افزایش می‌یابد. داده‌های دیجیتال برای تصمیم گیری و بهبود کارآیی کسب و کار/ سازمان کاربردی هستند اما به شرطی سودمند خواهند بود که بدانید چطور آنها را مدیریت کنید. اینجاست که مفاهیم امروزی خدمات هوش تجاری وارد بازی می‌شوند.

برای مشاوره و دریافت خدمات هوش تجاری BI همین الان با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

اهمیت استفاده از خدمات هوش تجاری در سازمان ها / کسب و کارها

  • با استفاده از تکنیک های هوش تجاری به دست آوردنِ insights یا بینش‌های مختلف.

با کمک خدمات هوش تجاری ابزار‌ها و مفاهیم BI می‌توانید بینش‌های مختلفی از طریق داده‌های کسب و کارتان استخراج کنید. این بینش‌ها به بهبود فرآیندهای حل مسئله، آنالیز داده‌های آنلاین، کارآیی مالی، تعیین اهداف، بازاریابی و … به سازمان / کسب و کار شما کمک می‌کنند.

  • با کمک خدمات هوش تجاری محک زدن میزان موفقیت سازمان‌تان دقیق تر خواهد شد.

به واسطه کار با شاخص‌های کلیدی مبتنی بر KPI می‌توانید اهداف عملی مرتبط با کسب و کار خود را به راحتی بیابید. این قابلیت به شما کمک می‌کند تا در تدوین استراتژی‌ها و کارآمدتر کردن معیار‌های اساسی سازمان خود بهتر عمل کنید. با انتخاب و تنظیم شاخص‌های KPI کسب و کار خود می‌توانید به راحتی میزان پیشرفت‌تان را در سطوح عمیق‌تری ارزیابی و اندازه گیری کنید.

  • با استفاده از خدمات هوش تجاری مصور سازی داده‌های پیچیده امکان پذیر می‌شود.

زمانی که بتوانید به واسطه خدمات هوش تجاری داده‌های بزرگ خود را با ابزار‌های مصور سازی داده‌ها به فرمتی قابل درک تبدیل کنید می‌توانید به کمک بینشهای دقیق ایجاد شده کشفیات خود را به شکل موثرتری برای سایر افراد سازمان ارائه دهید. انجام چنین کاری باعث موفقیت روز افزونِ سازمان ِشما می‌شود. همچنین اجازه می‌دهد تا کلیه کارمندان/ پرسنل شرکت یا سازمان‌تان با کمک این داده‌ها برای افزایش بهره وری و در جهت کمک به پیشرفت سازمان تلاش کنند.

مزایای هوش تجاری
مزایای هوش تجاری

مزایای استفاده از خدمات هوش تجاری برای سازمان شما

استفاده از خدمات هوش تجاری مزایای زیادی برای سازمان ها/ کسب و کارها دارد. در این قسمت از مقاله تعدادی از مهمترین مزایای خدمات هوش تجاری برای سازمانها/ کسب و کارها را برای شما عزیزان ارائه کرده ایم.

  • فرآیند تصمیم گیری برای مدیران سازمان‌ها آسان تر می‌شود.
  • بهره وری کارکنان، میزان استفاده از منابع مختلف، شناسایی عوامل سود و زیان بهبود خواهد یافت.
  • پیاده سازی خدمات هوش تجاری بسیار کم هزینه است و دیگر نیازی به استخدام کارمند برای آنالیز داده‌ها نیست.
  • گزارشات با کمک ابزارهای هوش تجاری به صورت منظم و بدون هیچگونه اشتباه به مدیران ارائه خواهند شد.
  • امکان رقابت سالم و بدون صرف هزینه‌های گراف برای سازمان/ شرکت شما فراهم خواهد شد.
  • مدیران شرکت‌ها می‌توانند درک صحیحی از موقعیت کسب و کار خود به دست آورند و برای پیشرفت سازمان/ کسب و کار خود تصمیم‌های لازم را بگیرید.

خدمات هوش تجاری و تصمیم گیری آسان مدیران سازمان ها

تکنیک های هوش تجاری تنوع بالایی دارند. این تکنیک‌ها می‌توانند برای تسهیل تصمیم گیری مدیران سازمان‌ها بسیار کارساز و موثر باشند. یکی از این تکنیک‌ها پردازش تحلیلی آنلاین یا OLAP است. این فناوری برای آنالیز و سازماندهی پایگاه داده‌های تجاری بزرگ کارآیی دارد. مدیران سازمان‌ها می‌توانند با کمک این تکنیک پرس و جو‌های تحلیلی پیچیده بدون تاثیر منفی بر سیستم‌ها را ایجاد کنند.

تکنیک OLAP
تکنیک OLAP

تکنیک OLAP

در گذشته OLTP محدود به تعاملات دنیای واقعی بود که در آن چیزی رد و بدل می شد. اما تعریف تراکنش در این زمینه در طول سال‌ها به‌ویژه از زمان ظهور اینترنت گسترش یافته است. امروزه تراکنش شامل هر نوع تعامل دیجیتال یا تعامل با یک کسب‌وکار را که می‌تواند از هر نقطه‌ای در جهان و از طریق هر حسگر متصل به وب آغاز شود را در بر می‌گیرد.

بنابراین میتوان گفت این تکنیک کاربرد زیادی در انواع معاملات دارد. تکنیک OLTP یک سیستم 3 لایه‌ی عملیاتی با پشتیبانی از برنامه‌های تراکنش گرا. این تکنیک برای مدیریت معاملات روزمره سازمان مناسب است و برای پردازش پرس و جو‌ها، ایجاد یکپارچگی برای داده‌ها، افزایش اثر بخشی و… کارآیی زیادی دارد.

تکنیک DW برای رمزگشایی داده‌های پیچیده پس از جمع آوری آنها طراحی شده است. این تکنیک برای کار بر روی داده‌های بدون ساختار و خام کاربرد دارد. آنچه که تکنیک DW برای تیم هوش تجاری به ارمغان می‌آورد ساختار قابل فهم‌تری است که به آنها اجازه می‌دهد insight‌ها یا بینشهای جدیدی را استخراج کنند.

اهداف هوش تجاری

هدف خدمات هوش تجاری این است که به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک کند تا در بهینه سازی منابع و همسو شدن با اهداف تجاری موفق عمل کنند. هوش تجاری برای تصمیم گیری‌های بهینه جهت رسیدن به بهترین نتایج کاربرد دارد و به حل چالش‌های پیش روی سازمان‌ها کمک می‌کند. تعدادی از این موارد که با کمک خدمات هوش تجاری به راحتی قابل حل هستند را در این قسمت آورده ایم.

  • کنترل امور مالی
  • بهینه سازی هزینه‌ها
  • آنالیز عملکرد کارکنان
  • آنالیز کانال‌های فروش و بازاریابی
  • آنالیز مشتریان خوب
  • تحلیل مشخصات مشتریان
  • تحلیل میزان سودآوری یک محصول

معرفی خدمات هوش تجاری نادین سافت (Nadin BI)

در این قسمت شما می توانید با هوش تجاری Nadin BI نادین سافت آشنا شوید. نرم‌افزار هوش تجاری Nadin BI که توسط تیم متخصص نادین سافت طراحی شده، به منابع مختلف داده متصل می شود و به وسیله آن میتوان بدون کدنویسی (بدون نیاز به کاربر متخصص) و با استفاده از ابزارهای متنوع داشبوردساز و ویجت های مختلف مصورسازی داده، داشبوردهای تحلیلی، مدیریتی، وضعیتی و… را بر اساس داده ها ساخت و از آن استفاده کرد.

اگر بخواهیم نگاهی به نمونه کارهای هوش تجاری نادین سافت یا همان Nadin BI بیندازیم می توانیم سامانه وضعیت ۷۲۴ بولتن دیجیتال را نام ببریم. این سامانه به کمک فناوری هوش تجاری بدون نیاز به نصب، اینترنت یا اتصال به نرم افزار خاصی، چینش و نمایش اطلاعات داخل بولتن را با قالب های سفارشی به صورت خودکار انجام می‌دهد.

برای مشاوره و دریافت خدمات هوش تجاری BI همین الان با کارشناسان نادین سافت تماس بگیرید.

چرا خدمات هوش تجاری نادین سافت

با توجه به اینکه هوش تجاری (Business Intelligence) ترکیبی از تحلیل، داده‌کاوی، مصورسازی داده(داده‌نمایی) و… است که به سازمان‌ها جهت «تصمیم گیری بر اساس داده‌ها» کمک می‌کند. استفاده از خدمات هوش تجاری و مصورسازی مطلوب کارشناسان و مدیران را در تحلیل داده‌ها، استدلال و همچنین تصمیم‌گیری یاری می‌کند. بنابراین میتوان گفت که سرویس‌ها و سیستم‌های هوش تجاری (BI) در تبدیل شرکت‌ها به سازمان‌های مدرن و مبتنی بر داده، قدرت بخشیدن به گزارش‌های روزانه، عملیات و به اشتراک‌گذاری بینش‌ها بسیار مهم هستند. نادین سافت با تکیه بر تکنولوژی و تجربیات خود، راهکارهای جامع و روان سامانه های مبتنی بر هوش تجاری خلق می‌کند؛ تا به خوبی پاسخگوی نیازهای خاص کارفرمایان باشد.

تعهد نادین سافت مسئولیت‌پذیری در به خدمت گرفتن تکنولوژی برای افزایش کیفیت و لذت کار شماست. تیم نرم افزاری نادین سافت به پشتوانه چندین سال تجربه در ارائه خدمات هوش تجاری به سازمان‌ها و کسب و کارها آماده همکاری با شما است. در شرکت نادین سافت ابتدا اهداف و الزامات سازمان/ شرکت شما بررسی شده و با استناد به آنها راه حل‌های هوش تجاری ارائه می‌شوند. سپس در طی انجام تحقیقات پیش نیازهای لازم جهت استقرار هوش سازمانی در شرکت شما برآورد خواهند شد. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استفاده از خدمات هوش تجاری و در جهت رشد استراتژیک شرکت/ سازمان خود با ما در تماس باشید.

اگر از مطالعه این مقاله مفید و کاربردی لذت بردید توصیه می کنیم مقالات زیر را نیز در زمینه خدمات هوش تجاری مطالعه کنید:

نحوه طراحی سامانه هوشمند BI چگونه است؟

کاربرد هوش مصنوعی در تصمیم گیری های مدیریتی

مباحث مهم در طراحی هوش تجاری کدامند؟

جمع بندی

در این مقاله به بررسی خدمات هوش تجاری پرداختیم. همانطور که گفتیم یک رویکرد سیستمی دقیق و بروز مانند هوش تجاری BI می‌تواند بر کارآیی و عملکرد سازمان/ کسب و کار شما تاثیر زیادی بگذارد. سیستمهایی که از خدمات هوش تجاری بهره می برند می توانند با استفاده از حمایت تصمیم‌گیری هوشمند و مدیریت ارتباط با مشتری روند حرکت سازمان / کسب و کار خود را با عقاید و علایق مشتریان همگام کنند. بنابراین میتوان گفت که در دنیای امروز سازمان / کسب و کار شما بیش از هر زمان دیگری نیازمند استفاده از خدمات هوش تجاری برای حرکت در مسیر پیشرفت و شکوفایی است.

مقالات پیشنهادی