مدت زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

نقش و کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کارها چیست؟

نقش هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کار ها بیشتر از آنچه که به چشم بیاید مهم و تاثیرگذار است. در دهه‌های اخیر، پیشرفت‌های چشمگیر هوش مصنوعی (AI) و افزایش قدرت محاسباتی، باعث شده است که نقش‌های سنتی و روش‌های مدیریت کسب و کار قدیمی جای خود را به رویکردهای نوین بدهند. هوش مصنوعی به عنوان یک تکنولوژی پیشرفته، قابلیت‌های بی‌نظیری در تحلیل داده‌ها، پیش‌بینی روندها، بهینه‌سازی فرآیندها و تصمیم‌گیری ارائه می‌دهد. این امکانات منحصر به فرد، زمینه را برای تغییرات اساسی در روش‌های مدیریتی آماده می کند.

در این مقاله به بررسی نقش مهم هوش مصنوعی در مدیریت تصمیم گیری های سازمان ها می پردازیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

کاربرد هوش مصنوعی در تصمیم گیری های مدیریتی

هوش مصنوعی چیست؟

قبل از اینکه درباره ی هوش مصنوعی در مدیریت سازمان ها صحبت کنیم، بررسی می کنیم که هوش مصنوعی چیست؟ هوش مصنوعی (Artificial Intelligence یا AI) به مجموعه‌ای از تکنیک‌ها، الگوریتم‌ها و مدل‌های کامپیوتری اشاره می کند که به کامپیوترها و سیستم‌های مصنوعی اجازه می‌دهد کارهایی را انجام دهند که نیازمند به هوش انسانی هستند.
هدف اصلی هوش مصنوعی، ایجاد و تقویت توانایی‌های ماشین‌ها در انجام وظایفی مانند یادگیری، استنتاج، تفکر، تشخیص الگو، تعامل با محیط، و حل مسائل پیچیده است.

در دهه‌های اخیر، توسعه هوش مصنوعی توسط پیشرفت‌های زیادی در زمینه‌هایی مانند یادگیری عمیق (Deep Learning)، شبکه‌های عصبی مصنوعی، پردازش زبان طبیعی و بینایی ماشین، افزایش یافته است. این پیشرفت‌ها باعث شده‌اند تا کاربردهای متنوعی از جمله ترجمه ماشینی، تشخیص الگو، خودرانی خودروها، پیش‌بینی پیچیدگی‌های جوی، پردازش زبان طبیعی و سیستم‌های توصیه‌گر را برای هوش مصنوعی ممکن سازند.

هدف نهایی هوش مصنوعی ایجاد ماشین‌هایی است که قادر به تفکر خودکار، یادگیری از تجربه، تعامل موثر با محیط و حل مسائل پیچیده باشند، در واقع به نحوی که عملکرد آنها به نظر برسد که دارای هوش مشابه انسانی هستند.

برای مشاوره در رابطه با خدمات هوش مصنوعی همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کار سازمان ها چگونه عمل می کند؟

هوش مصنوعی در مدیریت تصمیم گیری ها و کسب و کارها نقش پر رنگی دارد. در حال حاضر برای انجام هر نوع فعالیتی از عادی ترین تا پیچیده‌ و جدیدترین کار های سازمان‌ها در دنیای تجارت و صنعت، از هوش مصنوعی استفاده می شود.
یکی از دلایلی که استفاده از هوش مصنوعی در بین مدیران شرکت ها، محبوب و پرطرفدار شده این است که کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت تصمیم گیری های سازمان ها باعث شده تا یک فضای رقابتی میان سازمان‌ها ایجاد شود.

این حرف صرفا یک ادعا نیست! بر اساس آماری که توسط Semrush در سال 2020 منتشر شد، در نتیجه‌ی یک مطالعه به دست آمده‌ است افزایش میزان پذیرش هوش مصنوعی در سازمان‌ها بر بهره وری و عملکرد کارکنان تاثیر گذاشته و ساعات مفید کاری آن ها را 6.2 میلیارد ساعت در یکسال افزایش داده است!

از آنالیز و پیش بینی‌ها سبد خرید مشتریان گرفته تا امکان تشخیص تصویر و غیره، هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ نحوه ارتباط سازمان‌ها با مشتریان را در طی زمانی کوتاه‌ تغییر داده است. از کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کارها می توان به شرکت های بهداشتی، فروش، منابع انسانی، تولید، بازاریابی و تکنولوژی اشاره کرد. این فناوری به خاطر افزایش ِسرعت و بهره وری بالا تاثیر بسزایی بر روی رضایت مدیران از این فناوری گذاشته است.

از کاربردهای هوش مصنوعی در کسب و کارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتومبیل‌های خودران و سایر فناوری‌های خودران
  • اینترنت اشیا (IOT)
  • تشخیص بیماری‌ها
  • کمک به تولید محصولات به کمک ربات‌ها
  • انجام خرید بدون نیاز به برقراری تماس
  • انتخاب نامزد‌های احتمالی برای مشاغل و بسیاری موارد دیگر نمونه‌هایی از موارد استفاده هوش مصنوعی هستند که اغلب مورد بررسی قرار می‌گیرند.

مزایای هوش مصنوعی در مدیریت سازمان‌ها و کسب و کارها

با کمک هوش مصنوعی در تصمیم گیری های مدیریتی کسب و کارتان می‌توانید از مزایای زیر بهره مند شوید.

  • قیمت گذاری هوشمند
    امروزه از هوش مصنوعی در مدیریت سازمانی برای قیمت گذاری به صورت پیشرفته استفاده می‌شود. انتخاب قیمت مناسب برای یک محصول یا برخی خدمات برای اکثر مشاغل کار سختی است. برای محاسبه‌ی قیمت یک محصول به بررسی داده های مختلفی نیاز است، از جمله فعالیت مصرف کننده، قیمت‌های تعیین شده توسط رقبا، هزینه‌های تولید، رضایت مشتریان، تمایل مشتری به پرداخت هزینه‌ و غیره اشاره کرد.
  • پیشنهادات سفارشی
    معمولا می‌توان برای فروش محصول یا برخی خدمات یک پیشنهاد ویژه طراحی کرد و به مشتری نشان داد. recommendation engine یا موتور پیشنهادی یکی از عوامل مهم برای افزایش فروش و درآمد به حساب می‌آید. شما می‌توانید به کمک پیشنهادات هوش مصنوعی در مدیریت تصمیم گیری ها، محصولاتی را به مشتریان پیشنهاد دهید که احتمال می‌دهید به دنبال خرید آن هستند. نتفلیکس، آمازون و ای بی از هوش مصنوعی برای سفارشی کردن پیشنهاد‌ات خود به مشتریان استفاده می‌کنند.
  • استخدام خودکار
    یافتن افراد مناسب برای یک سازمان یا یک شرکت از میان مجموعه‌ای از متقاضیان، چالشی مهم در منابع انسانی به حساب می‌آید و بسیاری از کسب و کارها در انجام آن مشکل دارند. غربالگری متقاضیان به کمک هوش مصنوعی بسیار ساده‌تر انجام می‌شود. استفاده از هوش مصنوعی در این زمینه موجب صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها می‌شود.
  • خدمات پشتیانی مشتریان
    خدمات رسانی به مشتریان از نظر بازاریابی اهمیت زیادی دارد. اگر کار پشتیبانی و پاسخ دهی به امور مشتریان را به هوش مصنوعی بسپارید، می‌توانید در زمان و هزینه‌ها صرفه جویی کنید. ربات‌های مخصوص چت، پاسخ سوالات مفید و رایج را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. سپس آنها را به سمت برقراری ارتباط با کارشناسان تماس هدایت می‌کنند تا آن ها بتوانند به سادگی سوالات خود را بپرسند.
  • بهبود امنیت
    وجود یک باگ امنیتی در کد می‌تواند، مشکلات سایبری فراوانی را برای کاربران ایجاد کند. این مشکل به کمک هوش مصنوعی قابل مدیریت و پیشگیری است.
  • انجام آنالیز به صورت آنلاین
    یکی از ارزشمندترین مزایای استفاده از هوش مصنوعی در تصمیم گیری های مدیریتی این است که می‌توان حجم عظیمی از داده‌ها را به سرعت پردازش کرد. این استراتژی مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا با حفظ موقعیت رقابتی خود با سایر شرکت‌ها و سازمان‌های مشابه، تصمیمات مهمی بگیرند و سریع‌تر از آنها اقدام کنند.
مزایای هوش مصنوعی در سازمان ها
مزایای هوش مصنوعی در سازمان ها

اثرات مثبت هوش مصنوعی در مدیریت سازمان ها و شرکت ها

تاثیر هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کارها بیشتر به قابلیت‌های تجاری آن مربوط می‌شود تا قابلیت‌هایی که در حوزه فناوری عرضه می‌کند. به طور کلی هوش مصنوعی می‌تواند سه نیاز مهم تجاری برای کسب و کارها را رفع کند که عبارتند از:

1-اتوماتیک کردن فرآیند‌های تجاری

رایج ترین نوع اتوماسیون وظایف شامل فعالیت‌های اداری و مالی است. به کمک هوش مصنوعی فرآیند هایی مانند به روز رسانی فایل‌های مربوط به مشتری یا اضافه شدن خدمات خاص به سازمان، تماما اتوماتیک می شود.

2-به دست آوردن دید کلی (Insight) به کمک آنالیز داده‌ها

هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کارها، از الگوریتم‌ها برای شناسایی الگو‌ها در حجم وسیع استفاده می‌کند. ماشین لرنینگ (Machine learning) در این زمینه بسیار کاربرد دارد. به عنوان مثال در سازمان‌ها برای پیش بینی سبد مشتری، پیدا کردن داده‌های جعلی و یا آنالیز داده‌های ثبت شده در گارانتی خودرو‌ها برای شناسایی مشکلات و … از هوش مصنوعی استفاده می شود.

3- تعامل بهتر با مشتریان و کارمندان

امروزه پروژه‌های متعددی در خصوص استفاده از ربات‌های چت که کارمندان و مشتریان با آنها در تعامل هستند، وجود دارد. شرکت‌هایی که خدمات مشتری را 24 ساعته و در کل هفته ارائه می‌دهند معمولا با مسائل مختلف و حتی بسیار ابتدایی مثل بازیابی رمز عبور و سوالات مربوط به پشتیبانی فنی درگیر هستند. شما می‌توانید از این قابلیت هوش مصنوعی در مدیریت سازمانی برای پاسخ دادن به سوالات متداول مشتریان و کارکنان استفاده کنید.

4-کاهش خطا و اشتباهات

هوش مصنوعی بر خلاف انسان ها تحت تاثیر احساسات یا نظرات قرار نمیگیرد و یا دچار خطا و اشتباهات سهوی نمیشود. البته اگر مجموعه داده های ورودی در فرآیند های آنالیز داده، به طور دقیق کل جامعه آماری را نشان ندهد، هوش مصنوعی ممکن است قضاوت نادرستی داشته باشد. به عنوان مثال، شرکت Amazon دارای ابزار های هوش مصنوعی استخدام کارمند هست که اخیراً یک ابزار مبتنی بر جنسیت را از کار انداخته است، به این دلیل که عمدتاً نامزدهای مرد را از مجموعه رزومه‌های ارائه شده در طی چندین سال انتخاب می‌کرد. مسئله این بود که مردان اکثر رزومه ها را در مجموعه داده نوشته بودند و هوش مصنوعی این طور برداشت می کرد که باید اکثر افراد از بین مردان انتخاب شوند.

5- افزایش بهره وری

ماشین‌ها و گجت‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند در فعالیت‌های تخصصی بهتر از انسان ها عمل کنند، شبانه‌روز کار کنند، استراحت نکنند و مشکل تمرکز نداشته باشند. آنها می توانند 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته به شرکت شما کمک کنند.

یکی از مهمترین مزایای هوش مصنوعی در مدیریت، ظرفیت بالای آن برای بررسی سریع مجموعه داده های عظیم است. فعالیتی که اگر تیمی از متخصصان انسانی بخواهند آن را انجام دهند، ساعت ها و یا روزها باید برای آن زمان صرف کنند. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند روال‌های کاری تکراری را خودکار کند که یک مزیت خوب به ویژه برای صاحبان مشاغل کوچک است.

برای مشاوره در رابطه با خدمات هوش مصنوعی همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

چرا باید کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت سازمان خود را جدی بگیریم؟

استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت سازمان‌ها، فرصت های تجاری زیادی را برای کسب و کار آن ها ایجاد می کند. امروزه اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها به کارکنان آموزش دیده برای کار با هوش مصنوعی نیاز دارند تا بتوانند اهداف تجاری خود را پیش ببرند.

جالب است بدانید که تقاضای موقعیت شغلی کارشناس داده کاوی و کارشناس ماشین لرنینگ در شرکت‌ها، روز به روز در حال افزایش است؛ دلیل آن هم افزایش تقاضای سازمان‌ها و شرکت‌ها برای استفاده از هوش مصنوعی برای بهینه سازی است.

برای اینکه بتوانید از هوش مصنوعی در مدیریت سازمان و یا کسب و کار خود استفاده کنید، باید در ابتدا قابلیت‌های کلیدی کارکنان خود را مثل مهارت‌های به دست آوردن آمار‌ها و داده‌های کلان را بهبود ببخشید. عامل اصلی موفقیت تجاری به کمک هوش مصنوعی و مدیریت بهتر داده‌ها، تمایل کارکنان سازمان یا شرکت شما به یادگیری و در فرصت تجربه های تازه است، در غیر این صورت سازمان یا شرکت شما به سرعت از گردونه‌ی رقابت با سایر شرکت‌ها کنار گذاشته خواهد شد.

کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت

بیشتر بخوانید:

پیاده سازی فرآیندهای سازمانی و ۷ مرحله اصلی آن

معرفی هوش مصنوعی+ 10 کاربرد هوش مصنوعی

کاربرد هوش تجاری در کسب و کار+ 8 ویژگی داشبورد هوش تجاری (BI)

هوش تجاری (BI) چیست و چه تأثیری در کسب و کار شما دارد؟

خدمات نادین سافت در راستای هوش مصنوعی و مدیریت سازمان شما

در تمام کسب کار، فعالیت های تکراری بسیاری وجود دارد که با ادغام هوش مصنوعی با سامانه های مجموعه میتوان باعث افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه ها و افزایش سرعت خدمت رسانی شود. نادین سافت با استفاده از راهکارهای خلاقانه، بستری برای بهره برداری شما از این تکنولوژی فراهم میکند.

امکانات و ویژگی ها:

  • استخراج فرآیندهای موجود و بسترسازی برای تحلیل مراحل و یادگیری ماشین
  • هوشمند سازی سامانه ها به منظور خطا یابی خودکار
  • افزایش لذت کاربری با استفاده از انطباق هوشمند با نیاز خاص کاربر
  • یادگیری فرآیندهای مجموعه و امکان خودکار سازی بسیاری از مراحل
  • کاهش هزینه ها و افزایش بهره‌وری
  • ایجاد راه حل های خلاقانه با به روزترین تکنولوژی‌های دنیا

برای مشاوره در رابطه با خدمات هوش مصنوعی همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

جمع بندی

برای اینکه از هوش مصنوعی در مدیریت سازمان و یا شرکت خود به شکلی موثر استفاده کنید، باید ابتدا با کاربرد آن بخش‌های مختلف کسب و کارتان آشنا شوید؛ سپس باید درک کنید که فناوری‌های ارائه شده در این حوزه چه وظایفی را انجام می‌دهند. درک اینکه هر کدام از آنها چه نقاط ضعف، چه محدودیت‌ها و چه مزایایی دارند بسیار حائز اهمیت است.

سوالات متداول:

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به بهبود فرآیندهای کسب و کار کمک کند؟

هوش مصنوعی با امکانات خود می‌تواند بهبود‌های مهمی در فرآیندهای کسب و کار ایجاد کند، از جمله بهبود بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت و پیش‌بینی بهتر.

چگونه هوش مصنوعی می‌تواند در تحلیل داده‌های کسب و کار مورد استفاده قرار گیرد؟

هوش مصنوعی با قابلیت تحلیل داده‌های بزرگ و پیچیده می‌تواند الگوها، روندها و اطلاعات مفهومی را استخراج کند، تحلیل‌های پیشرفته انجام دهد و بر اساس آن‌ها تصمیم‌گیری بهتری انجام دهد.

چگونه می‌توان از هوش مصنوعی در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک کسب و کار استفاده کرد؟

هوش مصنوعی می‌تواند با تحلیل داده‌های صنعت، رقبا، و روندهای بازار، به پیشنهادهای استراتژیک برای بهبود عملکرد کسب و کار و افزایش رقابت‌پذیری کمک کند.

مقالات پیشنهادی