مدت زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

آشنایی با مانیتورینگ جریان داده، کاربردها و مزایای آن

مانیتورینگ جریان داده (Dataflow Monitoring) شامل تجزیه و تحلیل، نقشه برداری، کمی سازی و نظارت بر حجم جریان داده های ابری است. در دنیای امروز داده ها نقش ویژه ای دارد. بنابراین نیاز به مانیتورینگ جریان داده در همه جا احساس می شود. در مقالات پیشین شرکت توسعه نرم افزاری نادین سافت درباره مراحل طراحی و راه اندازی انبار داده صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامعی در زمینه مانیتورینگ جریان داده برای شما عزیزان ارائه کنیم.

برای دریافت خدمات مانیتورینگ جریان داده همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

مانیتورینگ جریان داده چیست؟

در حال حاضر با توجه به گستردگی و پیچیدگی سیستم های سازمانی حجم داده های مورد استفاده در این سیستم ها رو به افزایش است. پایگاه های داده با تعداد ورودی های زیاد پیچیدگی های خاص خود را دارند.

به این‌ ترتیب مانیتورینگ جریان داده یا Dataflow monitoring از موارد مهم برای مدیریت بهتر اینگونه سیستم ها محسوب می شود. ساختار نرم افزارهای نظارت بر جریان داده کمک می کند تا معیارهایی برای صحت عملکرد زیرساخت سرور و خطوط جریان داده ها و معماری نظارت بر وظایف تعیین شده آنها ارائه گردد.

سیستم نظارت بر جریان داده
سیستم نظارت بر جریان داده

سیستم مانیتورینگ جریان داده از برخی از کارآمدترین سیستم های نظارتی به شرح زیر پشتیبانی می کند.

  • یک پلت فرم تجزیه و تحلیل جریان با کارآیی بالا

این پلتفرم از قابلیت مشاهده سه بعدی انواع متریک ها و هیستوگرام ها و ردیابی داده ها پشتیبانی می کند. این عملیات برای نرخ‌های دریافت داده‌ها و پرس و جوهای بسیار بالا مناسب است. همچنین داده‌ها را از بسیاری از خدمات و منابع برای ذخیره سازی در برنامه شما جمع‌آوری می‌کند.

  • یک پایگاه داده سری زمانی pull-based

این پایگاه داده معیارها را از برنامه های هدف با نقاط پایانی از پیش پیکربندی شده استخراج می کند. همچنین یک زبان پرس و جو برای انتخاب و جمع آوری داده های سری زمانی در زمان واقعی ارائه می دهد.

  • یک پایگاه داده سری زمانی منبع باز push-based

این پایگاه داده از نمونه برداری پایین انقضاء و حذف خودکار داده های ناخواسته و پشتیبان گیری و بازیابی پشتیبانی می کند. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق یک زبان پرس و جو مانند SQL انجام می شود.

مانیتورینگ جریان داده به شما این امکان را می‌دهد که به‌طور آشکار سیستم نظارتی را انتخاب و پیکربندی کنید. معمولاً پیکربندی ها جهت پشتیبانی نظارت بر جریان داده و تنظیمات سرور داده‌ها اعمال می شوند.

مزایای سیستم مانیتورینگ جریان داده چیست؟

سیستم های مانیتورینگ و ارزیابی از ابزارهای مهم برای مدیریت یک نرم افزار هستند. این ابزارها توسط نرم افزارهای مانیتورینگ جریان داده و منابع سیستم نحوه استفاده از داده ها و منابع گوناگون آن را به صورت نمودارهای مختلفی به مدیران سیستم ها و مدیریت سازمان ارائه می دهند.

داده هایی که توسط این سیستم ها تولید می شوند در تصمیم گیری های مهم مدیریتی کاربرد دارند. به همین دلیل داشتن اطلاعات دقیق  و درست به مدیریت صحیح سیستم کمک شایانی می کند. به عنوان نمونه سیستم نرم افزار نظارت بر جریان داده وقوع خطاها را به صورت آنی تشخیص می دهد. اعلام هشدارها به طور معمول توسط ارسال پیام به ایمیل، هشدار نوری یا صوتی و ارسال تیکت انجام می شود.

جریان داده
جریان داده

برخی از مزایای اصلی یک نرم افزار مانیتورینگ در این قسمت از مقاله برای شما عزیزان ارائه شده است:

  • استفاده از نرم افزار مانیتورینگ نیاز به حضور فیزیکی را کمتر می کند بنابراین در زمان و هزینه صرفه جویی می شود.
  • امکان عیب یابی پیش از آنکه کاربر نهایی اطلاع یابد فراهم می گردد.
  • عملکرد سیستم ذخیره و جریان داده ها بهینه سازی می شوند.
  • اشکالات به وجود آمده در سیستم تشخیص داده شده و از آنها گزارش تهیه می گردد.
  • سیستم اطلاعات به صورت اتوماتیک چک شده و  نیاز به چک دستی و دوره ای نیست.
  • روند کاربرد داده ها در انجام فعالیت های سیستم پیگیری می شود.
  • بازده سیستم افزایش یافته و امنیت آن ارتقاء می یابد.

برای دریافت خدمات مانیتورینگ جریان داده همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

کاربردهای مانیتورینگ جریان داده

شما با نظارت بر مدت زمان لازم برای پردازش داده ها می توانید با دقت بیشتری جریان ساختار داده های خود را ارزیابی کنید. این ویژگی می تواند به شما کمک کند تا جای تنگناهایی را که در جریان داده های شما وجود دارد و می تواند باعث تاخیر در پردازش سیستم شود را شناسایی کنید. به طور پیش فرض از پیکربندی سیستم هم برای زیرساخت سرور و هم برای نظارت بر خط جریان داده استفاده می شود.

در بخش مانیتورینگ جریان داده نحوه نظارت بر برنامه های کاربردی که به عنوان بخشی از خط جریان داده استقرار یافته اند توضیح داده شده است. تنظیمات آن برای هر سیستم عامل متفاوت بوده ولی معماری عمومی در تمام سیستم عامل ها یکسان است.

با مراجعه به مستندات سیستم های نظارت پشتیبانی مشخص می شود که نظارت بر جریان های داده اهمیت ویژه ای دارد. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که معماری معیارهای جریان داده به گونه ای طراحی شده است تا یک نمای ساده از کاربرد سیستم را برای سامانه های نظارتی ارائه دهد.

برای فعال کردن سیستم پشتیبانی از سامانه های مختلف نظارت می توانید برنامه های جریان داده را برای استفاده از یک سیستم نظارت متفاوت تنظیم کنید. سیستم مانیتورینگ برای کمک به شروع نظارت بر جریان داده امکاناتی را فراهم می کند که می توانید نیازهای خود را نصب و سفارشی کنید.

تصویر زیر معماری کلی نحوه مانیتورینگ جریان داده را نشان می دهد:

مدول های نظارت بر جریان داده
مدول های نظارت بر جریان داده

چرا سیستم مانیتورینگ جریان داده برای سازمان ها ضرورت دارد؟

سیستم مانیتورینگ جریان داده توسعه خط جریان داده های سریع و ساده را با ایجاد تاخیر در داده های پایین تر امکان پذیر می کند. هنگامی که جریان داده های خود را با استفاده از سرویس مدیریت شده توسط Dataflow اجرا می کنید می توانید با استفاده از رابط کاربری مانیتورینگ تحت وب، جریان داده های سیستم خود و مدول های وابسته به آن را مشاهده کنید. اینترفیس مانیتورینگ به شما این امکان را می دهد که کارهای Dataflow خود را ببینید و با آنها تعامل داشته باشید.

معماری مانیتورینگ جریان داده
معماری مانیتورینگ جریان داده

با استفاده از کنسول مدیریت مانیتورینگ جریان داده می توانید به اینترفیس نظارت بر Dataflow دسترسی داشته باشید. اینترفیس نظارت می تواند موارد زیر را به شما نشان دهد:

  • فهرستی از تمام کارهایی که در حال حاضر در حال اجرا هستند و کارهایی که در 30 روز گذشته اجرا شده اند.
  • یک نمایش گرافیکی از هر خط جریان داده.
  • جزئیات مربوط به وضعیت، نوع، و نسخه SDK یا همان بسته توسعه نرم افزاری سازمان شما.
  • اطلاعاتی مربوط به سرویس‌های اجرای جریان داده، موتور محاسباتی و حافظه ابری.
  • هر گونه خطا یا هشداری که در حین کار رخ می دهد.
  • نمایش معیارهای ورودی/خروجی که می تواند به شناسایی تنگناها در منابع شما کمک کند.

خدمات نصب و راه اندازی سیستم مانیتورینگ جریان داده-نادین سافت

بسیاری از متقاضیان تولید نرم افزار که به دنبال حل مشکلات سازمان خود هستند می خواهند بدانند که مانیتورینگ جریان داده چیست؟ انتخاب نرم‌افزار مانیتورینگ جریان داده امری بسیار مهم و موثر در نظارت بر سیستم است.

اگر انتخاب درستی نکرده باشید استفاده از نرم‌افزار مانیتورینگ تاثیر چندانی بر نظارت و مدیریت سیستم شما نخواهد داشت. شرکت توسعه نرم افزار نادین سافت با ارائه سیستم نظارت بر جریان داده اطلاعات مفیدی از سیستم تان به شما خواهد داد. شما با استفاده از نرم افزار مانیتورینگ می توانید از نحوه عملکرد اجزای سیستم از جمله درستی عملکرد، میزان دسترسی، راندمان، مقدار پهنای باند مصرفی، اشکالات و ایرادهای احتمالی و تعدادی موارد دیگر مطلع شوید.

مدیران سیستم در صورت برخورداری از امکان نظارت بر جریان داده ها می‌توانند دریابند که نحوه سرویس های ارائه شده به مخاطبان و مشتریان سامانه درست و منطبق با برنامه های هدف است یا خیر؟ با اتخاذ روش ‌های مناسب جهت مانیتورینگ داده ها می‌توان از احتمال وقوع مشکلات امنیتی در سیستم آگاه شوید.

این ویژگی اهمیت زیادی برای شما خواهد داشت. در واقع این کار باعث می شود پیش از وارد آمدن خسارت‌های سنگین از وقوع آنها جلوگیری کنید.
با استفاده از سیستم های نظارت بر Dataflow امکان مشاهده جریان داده ها توسط نمایش نمودارها امکان پذیر است. از این امکانات بصری برای کمک به شناسایی مراحلی که ممکن است باعث تاخیر جریان داده ها گردد آگاه شوید. همچنین با دریافت اطلاعات آماری و نمایش در نمودارها می توان احتمال وقوع رفتار غیرعادی سیستم را نشان داد.

برای دریافت خدمات مانیتورینگ جریان داده همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

جمع بندی

همانطور که در این مقاله به طور کامل توضیح دادیم استفاده از سیستمهای مانیتورینگ جریان داده برای نظارت بر جریان داده ها برای سازمانها و کسب و کارها اهمیت ویژه ای دارد. امیدواریم با مطالعه این مقاله کاربردی و مفید اطلاعات جامعی در زمینه مانیتورینگ جریان داده، مزیت ها، کاربردها و اهمیت آن کسب کرده باشید. اگر می خواهید درباره مانیتورینگ جریان داده بیشتر بدانید و یا نیاز به مشاوره و راه اندازی برای سیستمهای مانیتورینگ جریان داده در سازمان یا کسب و کار خود دارید با شرکت توسعه نرم افزر نادین سافت در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید:

BPMS بهترین نرم افزار مدیریت کارهای شرکت

طراحی نرم افزار تحت وب سازمانی – نادین سافت

نرم افزارهای تحت وب چیست؟ ۸ مزیت اصلی آنها برای سازمان‌ها و کسب و کارها

مصورسازی داده (Data Visualization) چیست؟ اصول، مفاهیم، اهمیت و 6 کاربرد اصلی آن

نقش داده کاوی در هوش تجاری و ارتباط آن با BI چیست؟

مقالات پیشنهادی