مدت زمان تقریبی مطالعه: 15 دقیقه

مراحل طراحی و راه اندازی انبار داده (Data Warehouse)

راه اندازی انبار داده (Data Warehouse) به منظور گردآوری، سازمان دهی و یکپارچه سازی داده‌ها در یک مخزن داده برای مدیریت بهینه سازمان ها و شرکت ها و اتخاذ تصمیمات کلان یک امر ضروری است. شاید تا بحال بارها و بارها با عنوان راه اندازی انبار برای داده در اینترنت و شبکه های مجازی مواجه شده باشید.

اگر می خواهید درباره راه اندازی انبار برای داده ها اطلاعات جامعی کسب کنید با این مقاله مفید و کاربردی همراه شرکت توسعه نرم افزار نادین سافت باشید. در مقالات پیشین نادین سافت درباره اینکه مدیریت داده (Database Management) چیست؟ صحبت کردیم. در این مقاله در مورد انبار برای داده ها، راه اندازی و مراحل و ویژگی های آن آشنا خواهید شد.

برای طراحی و راه اندازی انبار داده همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

نحوه ی ایجاد و راه اندازی انبار داده (Data Warehouse)

راه اندازی انبار داده در یک سازمان به ایجاد یک مکان متمرکز که می­تواند مقادیر زیادی از داده ها را ذخیره کند منجر می­گردد. انبار داده چیست؟ انبار داده یا Data Warehousing منبع نهایی داده هایی است که از فعالیت های هوش تجاری (BI) پشتیبانی می­کند. این داده ها از منابع و مکان­های متعددی جمع آوری می­شوند. به طور کل انبارهای داده تمامی داده‌های ضروری را که کسب‌وکارها نیاز دارند در خود جای می‌دهند. داده ها برای اجرای تحلیل‌ها و جمع‌آوری بینش‌های تجاری ارزشمند در مورد آن داده ها مورد استفاده قرار می گیرند.

راه اندازی انبار داده
راه اندازی انبار داده

به طور کلی طراحی و راه اندازی انبار برای داده در شناخت فرآیندهای اثرگذار بر سازمان و ساخت مدل­های دقیق برای پیش بینی و تصمیم گیری موثر است. همچنین امکان اجرای پرس و جوهای منطقی را فراهم می­ کند. هنگام ساختن DW توجه کنید که تیم فروش قرار است از انبار داده به روشی بسیار متفاوت از تیم دستمزد و حقوق استفاده کند.

به این معنا که گردش کارها و مجموعه داده های خاص فقط برای تیم های خاصی ارزشمند هستند. مدل‌سازی داده‌ها به طور معمول در سطح داده‌ها انجام شده و سپس به انبار داده می‌رسد.

در طراحی و راه اندازی انبار داده از چه طرح هایی استفاده می شود؟

برای موفقیت در راه اندازی انبار داده جدید طراحی DW بسیار مهم است. پیچیده ترین مرحله طراحی انبار برای داده ها مدل سازی داده ها است. تکنیک ­های مختلفی برای مدل­سازی داده های شما وجود دارد که سازمان­ها برای راه اندازی انبار داده های خود از آنها استفاده می کنند.
سه نوع طراحی مشهور برای مدلسازی انبارهای داده عبارتند از:

  • طرح Star

طرح ستاره (Star) ساده ترین نوع طرحواره انبار داده بوده و ساختار آن شبیه یک ستاره است. در مرکز طرح ستاره DW یک جدول واقعی است که تعدادی جداول ابعاد مرتبط دارد.

  • طرح Snowflake

بسطی از طرح Star است که جداول ابعاد بیشتری را اضافه می­کند. طرح Snowflake طراحی پیچیده ای دارد و نمودار آن شبیه به دانه برف است.

طرح دانه برف
طرح دانه برف
  • طرح Galaxy

طرحواره کهکشان از چندین جدول واقعیت مرتبط با جداول ابعاد عادی به اشتراک گذاشته شده استفاده می‌کند.

شما باید یک مدل داده را برای معماری کلی انبار برای داده خود انتخاب و توسعه دهید. مدلی که انتخاب می‌کنید بر ساختار انبار داده‌ها و اجرای پرس‌ و جوهای داده‌های شما تاثیر می‌گذارد.

سیستم های مورد نیاز برای راه اندازی انبار داده

سیستم هایی که برای راه اندازی انبار برای داده لازم است شامل موارد زیر است:

  • مدیریت بارگذاری

این سیستم شامل پروسه های تبدیل و آماده سازی داده ها جهت ورود به DW است.

  • مدیریت انبار داده

سیستم مدیریت DW عملیاتی از قبیل آنالیز داده‌ها، تولید شاخص‌ها، ادغام داده‌های منابع مختلف، ذخیره سازی و پردازش اطلاعات را اجرا و مدیریت می­کند.

  • مدیریت تحلیل

مدیریت تحلیل بر مبنای آنالیز داده های به دست آمده جهت برنامه‌ریزی و تامین نیازهای کاربران انجام می‌گردد.

  • ابزارهای دسترسی

این ابزارها شامل ابزارهای گزارش دهی، کوئری، سیستم اطلاعات اجرایی EIS، توسعه برنامه، OLAP و ابزارهای داده کاوی است.

برای طراحی و راه اندازی انبار داده همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

مراحل راه اندازی انبار داده

1- جمع آوری اطلاعات تجاری

از آنجا که انبارهای داده در همه حوزه های کسب و کار شما  کاربرد دارند طراحی DW یک فعالیت گسترده است. هرچه داده های موجود در DW بیشتر و دقیق تر باشد انبار داده شما قوی­تر است. بنابراین هماهنگ کردن نیازها و اهداف بخش با کلیات پروژه برای موفقیت پروژه اهمیت زیادی دارد.

2- تنظیم محیط های فیزیکی

انبارهای داده سه محیط فیزیکی اصلی یعنی توسعه، آزمایش و تولید دارند. در سرورهای فیزیکی نیز جهت توسعه یک نرم افزار استاندارد سه محیط جدا از هم وجود دارد. زیرا قبل از انتقال آنها به محیط تولید به روشی برای آزمایش تغییرات نیاز دارید.

3- معرفی مدل­سازی داده ها

مدل‌سازی داده‌ها به فرآیند تجسم توزیع داده‌ها در DW کمک می ­کند. این طرح اولیه مشخص می­ نماید که کدام داده به کجا می­رود و چرا به آنجا می­رود. مدل سازی داده ها یکی از پیچیده ترین مراحل طراحی DW است که امکان تجسم روابط بین داده‌ها و ایجاد روابط بین مجموعه‌های داده فراهم می‌کند. مدل‌سازی داده‌ها همچنین برای ایجاد پروسه های انطباق و امنیتی که با اهداف کلان پروژه سازمانی شما هم­راستا هستند مفید است.

معماری انبار داده ها در یک فروشگاه
معماری انبار داده ها در یک فروشگاه

4- پردازش تحلیلی آنلاین (OLAP)

پردازش تحلیلی آنلاین به تجزیه و تحلیل داده های موجود در انبار داده شما کمک می­کند. امکانات OLAP اغلب برای گزارش استفاده می­ شوند. برای طراحی کل پایگاه داده از ابتدا و سپس OLAP به پرسنل متخصص نیاز است.

5- بهینه سازی درخواست ها

بهینه سازی پرس­و­ جو ها یک فرآیند پیچیده است که برای نیازهای خاص هر سازمان منحصر به فرد می­باشد. سعی کنید بازیابی اطلاعات را به حداقل برسانید. اگر فقط به ستونی از نتایج نیاز دارید SELECT را نباید در کل پایگاه داده اجرا نکنید. بلکه کوئری SELECT را با هدف قرار دادن ستون‌های خاص اجرا نمائید.

مزایای راه اندازی انبار داده

برخی از مهمترین مزایایی که از راه اندازی انبار برای داده برای شرکت­ها حاصل می شود عبارتند از:

  • سازگاری یا Consistency

یک انبار داده اجازه می دهد تا داده ها از چندین منبع گرفته شوند. پس از آن از محل­های تکراری پاک می­شوند. بنابراین یک سازگاری و ثبات جدید در بین همه داده ها به وجود می آید.

  • امنیت یا Security

یک انبار داده امنیت را فراهم می­کند زیرا موجودیت داده ها پایدار و باثبات هستند و در طول زمان تغییر نمی­ کنند.

  • صرفه جویی در زمان یا Saves Times

انبار داده به سازمان­ها و کارکنان فردی کمک می کند تا در زمان صرفه جویی کنند. کاربران از طریق DW می­توانند در عرض چند ثانیه و بدون اتلاف وقت داده های مورد نظر خود را به دست آورند.

ویژگی های کلیدی انبار داده چیست؟

زمانی که قصد اقدام به راه اندازی انبار برای داده ها را دارید لازم است تفاوت‌های بین انبارهای داده و کلان داده‌ها یا Big data را بشناسید. انبار داده مکانیسمی است که داده‌ها را در آن ذخیره می‌کنید تا بتوانید تجزیه و تحلیل‌ها و پرس­و­جو ها را اجرا نمائید. انبار داده با هدف مشخصی و برای تصمیم گیری آگاهانه طراحی می­شود.

کلان داده مخزنی برای نگهداری داده های حجیم است ولی مطمئن نیستیم که می خواهیم با آنها چه کاری انجام دهیم. انبار داده شامل ویژگی های زیر است:

  • موضوع محور (Subject-Oriented)

انبار داده برای حل مشکلات مربوط به یک موضوع خاص برنامه ریزی می‌شود. به طور نمونه یک تولید کننده بازخورد مصرف کنندگان و اطلاعات مرتبط را در انبار داده ذخیره می­کند.

  • یکپارچگی (Integrated)

انبار داده باید داده‌ها را از منابع گوناگون گردآوری کرده و با رفع ناسازگاری ها به فرمت یکسانی تبدیل نماید. به طور نمونه در جمع‌آوری تاریخ از منابع مختلف باید فرمت یکسانی در نمایش روز، ماه و سال استفاده کنید.

		کوئری و آنالیز داده ها
                        کوئری و آنالیز داده ها
  • متغیر با زمان (Time-Variant)

یکی از عناصر اصلی انبار داده‌ها زمان است که داده‌های جدید یا ویرایش شده با زمان جدید به انبار اضافه می‌گردد. به طور نمونه نه فقط آخرین تراکنش بلکه تاریخچه ای از تراکنش­ها را ذخیره می‌کند.

  • غیر فرار (non-volatile)

با ورود داده‌های جدید به DW داده‌های قبلی باقی می­ ماند. به این معنا که عملیات Delete و Update انجام نمی­شود. به طور مثال با تغییر سِمت یکی از کارکنان سمت ‌های قبلی او نیز برای دسترسی در انبار داده‌ها موجود است.

خدمات شرکت نادین سافت در زمینه طراحی و راه اندازی انبار داده

با افزایش پیچیدگی پرس­و­ جو ها و نیاز کاربران به پردازش سریعتر کوئری ها سازمان­ها باید از راه اندازی انبار برای داده ها استفاده کنند. برای تراکنش­های ساده داده ها از پایگاه‌های داده عادی دریافت می­شوند در حالی که جهت پردازش کوئری­های سریع باید از داده‌های غیرعادی‌ در DW استفاده کنید. به طور کلی داده ها برای یک عملکرد تجاری خاص در DW ذخیره می­شوند.
سازمان­هایی که برای به دست آوردن اطلاعات باید از پروسه های پیچیده، سفارشی و منابع متعدد استفاده کنند و نیاز به انبار داده اختصاصی دارند. این شرکت­ها می­توانند یک سیستم از پیش ساخته شده را از فروشنده خریداری نمایند یا از ابتدا شروع کنند.

شرکت تولید نرم افزار نادین سافت با طراحی، ساخت و راه اندازی انبار برای داده به سازمان­ها کمک می­کند که در تصمیم گیریهای سیستماتیک به داده‌های انبوه موجود در DW رجوع نمایند. در اینصورت با بهره گیری از مزایای DW عملکرد دقیق­تر و درست­تری خواهند داشت.

برای طراحی و راه اندازی انبار داده همین الان با نادین سافت تماس بگیرید.

جمع بندی

طراحی و راه اندازی انبار برای داده‌ها امکان پردازش کارآمد query را بر روی حجم  عظیمی از داده‌ها برای سازمانها و شرکت ها فراهم می‌آورد. همانطور که در مقاله هم به آن اشاره کردیم نوع ویژه‌ای از الگوی پایگاه داده‌ها به نام star برای مدل سازی انبار داده‌های چند بعدی میتواند استفاده می شود.

در این حالت پایگاه داده‌های شما از یک جدول مرکزی واقعیت و جداول چند بعدی تشکیل می شود. اگر برای سازمان یا مجموعه خود نیاز به طراحی و راه اندازی انبار برای داده ها دارید با نرم افزاری نادین سافت در ارتباط باشید. ما مفتخریم که در نادین سافت خدمات مربوط به طراحی داده ها و راه اندازی آنها برای سازمانها و شرکت ها را به صورت تخصصی به شما عزیزان ارائه کنیم.

بیشتر بخوانید:

مصورسازی داده (Data Visualization) چیست؟ 10 ابزار اصلی آن که باید در سال 2024 یاد بگیرید

مصورسازی داده (Data Visualization) چیست؟ اصول، مفاهیم، اهمیت و 6 کاربرد اصلی آن

برترین نرم افزار های مصور سازی داده در حوزه هوش تجاری

همه چیز درباره سازمان داده محور و ویژگی های آن

مقالات پیشنهادی